Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdal 19/6 og 20/6


Guest Dratini

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Gratulerer Mona! For en super helg dere hadde! :wub:

Edit: Og flotte bilder! :wub: Stjeler de kanskje jeg...?

Klart du kan!

Og til Mona, og andre med 'flere' ( les mange ) store hunder samtidig:

Jeg er skikkelig imponert over hvor rolige og flotte hundene er! Jeg klarer knapt og holde styr på min ene, og her sprader dere rundt med både fire og fem dobbelt så store hunder samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så mange fine resultater! Gratulerer, alle flinke menneskene og fine hundene! :wub:

Virkelig bra det endelig var en fornuftig dommer på plass på dag 2, som skjønte at samojedene til Fannhvit gjorde rett i å være spreke, vakre trekkhunder istedet for tjokke pelsboller :wub: Og det var da bare på sin plass at Nenya gjorde det så godt, hun har jo tross alt en betydelig fanskare :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er slettes ingen "blå-hunder" de er slik som samojeder skal være for tenkt! De skal ikke være lavbente, ekstremtlanghårete, små "rundballer"... :wub:

Ehm, takk for den eller noe? Jeg stilte hun som ble BIG (og senere 2BIS) i gruppa, og også på Røros sist helg der hun ble BIS, og hun er hvertfall ikke en lavstilt pelsball, selv om noen hentyder til det. I mine øyne en svært velbygget representant for rasen som virkelig kan å bevege seg! Vakkert hode, uttrykk, korrekt pigment og pels av korrekt tekstur :) Så nei, jeg er ikke helt med på det der. At dommere dømmer forskjellig er jo ikke akkurat noe nytt :)

Ja, jeg kom nylig hjem etter en lang helg, men resultatene skal jeg ikke klage på!

Lørdag:

Eagermind Saeta Ceuranar "Sirius" BIM-valp

Eagermind Saeta Blanditia "Silma" 1AK 1AKK CK 2BTK

FinV-09 NordV-09 Leading Angel's Cherish Thornapple "Tíbrá" 1JK 1JKK CK 1BTK Cert BIR, 1BIG, 4BIS! (eneste aussie med CK)

Stilte også ovennevnte samojed til 1BIG, og hun ble stilt av eieren sin i BIS-finalen :ahappy:

Søndag:

Eagermind Saeta Ceuranar "Sirius" BIR-valp, 2BIG

Eagermind Saeta Blanditia "Silma" 1AK 2AKK CK 3BTK

FinV-09 NordV-09 Leading Angel's Cherish Thornapple "Tíbrá" 1JK 1JKK CK 1BTK Cert BIR, 1BIG, 3BIS!

Trenger kanskje ikke tilføye at jeg er utrolig fornøyd, spesielt med resultatene på en totalt nedrøytet aussie!

Gratulerer så mye til alle andre som er fornøyde med helgen :thumbs:

Edit: Bilde av nakenTibra tatt av Linn Hanssen

37307_437445156071_557816071_628174.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ehm, takk for den eller noe? Jeg stilte hun som ble BIG (og senere 2BIS) i gruppa, og også på Røros sist helg der hun ble BIS, og hun er hvertfall ikke en lavstilt pelsball, selv om noen hentyder til det. I mine øyne en svært velbygget representant for rasen som virkelig kan å bevege seg! Vakkert hode, uttrykk, korrekt pigment og pels av korrekt tekstur :wub: Så nei, jeg er ikke helt med på det der. At dommere dømmer forskjellig er jo ikke akkurat noe nytt :)

Altså, jeg aner ikke hvem som stillte på Røros, ei heller hvilke hunder, andre enn Fannhvit sine, som stillte på Oppdal. Det er en kommentar jeg skrev ut fra å ha sett samojeder på utstillinger jeg selv har vært på, kom med.

Og en samojed som har ekstremt lang pels og korte bein egner seg lite i ett hundespann (for det er jo det de er avlet frem for :ahappy: ). Og jeg synes det er veldig synd at mange raser som er avlet frem for spesifikke arbeidsoppgaver, blir totalt forandret bare for å gjøre det bra på utstillinger (og se, jeg skriver ikke noen spesifikke raser, men mange raser).

----

Og gratulerer til alle som er fornøyde med resultatene fra utstillinga :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle som er fornøyde med resultatene!

Caroline: Jeg ser ingen totalt nedrøytet aussie på bildet under, det må vel være en annen aussie du mener er naken! :ahappy: Tìbrà er NYDELIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :wub:

Veldig fornøyd, drittværet er glemt allerede :)

Her er BIG 2 bilde av en stakkars drukna Nenya :thumbs:

Oppdal_19.jpg

Å fy! :) Her har vi levende bevis på at andre raser også kan stilles som schäfer! :D Jeg kjente det da jeg stilte henne opp, og så at overlinjen ikke ble heeelt bra, men siden neste gruppe skulle dømmes ble jeg litt stresset og dreit litt i det. :D Men takk for bilde Mona! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle som er fornøyde med resultatene!

Caroline: Jeg ser ingen totalt nedrøytet aussie på bildet under, det må vel være en annen aussie du mener er naken! :wub: Tìbrà er NYDELIG!

Det er helt sant.. Det der er bare en kropp med et tynt lag dekkhår på *ler* Hun er fortsatt vanntett da, så pelsen fungerer hvertfall som den skal :)

Edit:

Altså, jeg aner ikke hvem som stillte på Røros, ei heller hvilke hunder, andre enn Fannhvit sine, som stillte på Oppdal. Det er en kommentar jeg skrev ut fra å ha sett samojeder på utstillinger jeg selv har vært på, kom med.

Og en samojed som har ekstremt lang pels og korte bein egner seg lite i ett hundespann (for det er jo det de er avlet frem for :ahappy: ). Og jeg synes det er veldig synd at mange raser som er avlet frem for spesifikke arbeidsoppgaver, blir totalt forandret bare for å gjøre det bra på utstillinger (og se, jeg skriver ikke noen spesifikke raser, men mange raser).

Vel, det var slik det så ut da du mente hundene som gikk ut med blått pga. de var for tynne, da må jo de som i følge dommeren var normale være feite da? Det pleier jo å være noe som skiller de som får blått og CK liksom, enten det er hold, rasetype, pels eller andre ting. Forøvrig driver eieren av denne hunden også med hundekjøring selv med sine hunder, den ovennenvte hunden løper selv i spann med AH, og jeg er overbevist om at hun vet utmerket godt hvilket hold en brukshund skal være i :thumbs: Nok om det fra min side, men måten dere skrev på virket altså som at dere mente det jeg først kommenterte.

Hunden ser forøvrig slik ut, og fikk også CK søndag (2BTK).

32567_10150217949415641_732375640_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant.. Det der er bare en kropp med et tynt lag dekkhår på *ler* Hun er fortsatt vanntett da, så pelsen fungerer hvertfall som den skal :wub:

Edit:

Vel, det var slik det så ut da du mente hundene som gikk ut med blått pga. de var for tynne, da må jo de som i følge dommeren var normale være feite da? Det pleier jo å være noe som skiller de som får blått og CK liksom, enten det er hold, rasetype, pels eller andre ting. Forøvrig driver eieren av denne hunden også med hundekjøring selv med sine hunder, den ovennenvte hunden løper selv i spann med AH, og jeg er overbevist om at hun vet utmerket godt hvilket hold en brukshund skal være i :wub: Nok om det fra min side, men måten dere skrev på virket altså som at dere mente det jeg først kommenterte.

Hunden ser forøvrig slik ut, og fikk også CK søndag (2BTK).

Dette blir så totalt OT at jeg egentlig ikke orker å svare.

Nå har jeg ingen interesse av å diskutere en enkelt hund. Husk nå bare at en sak gjerne har flere sider, det er lett å undersøke hvordan hunder har gjort det på løp og hvor lenge de har gått i huskyspann.

Jeg kjenner både Tara, eieren og oppdretteren, og jeg har ingenting mot noen av de, vi er venner og ingen sloss rundt utstillingsringen :blink: .. Tror ikke det var denne konkrete hunden Dratini siktet til, hun har ikke sett henne en gang så vidt jeg kan huske. Men at ustillingsvarianten av samojed ofte blir favorisert av mange dommere er det ingen tvil om, og vi som har sammiser avlet mot bruks blir selvsagt glade når dommerne ser våre hunders kvaliteter.

Visst kan de løpe selv om de har kortere bein en bruksutgaven, og de kan løpe med mer pels enn bruksutgaven også, men for å komme langt og høyt som trekkhund lønner det seg å være mer langbeint og ha mindre pels, det er det ingen tvil om. Mine blir seende tynne ut sammen med mange ”utstillings-samojeder” da den andre utgaven ofte er mer kompakte i kroppen, de trenger ikke være tjukke selv om mine ser tynne ut. Mine er ofte mange kilo lettere enn de som ikke er avla mot bruks, uten at det gjør noen av de feite eller tynne.

Det er ikke uten grunn at de som kjører aktivt med sine hunder som regel velger hunder med et utseende og en mentalitet som er lønnsom for en brukshund. Mens de som satser på utstilling heller velger etter linjer og hunder som gjør det godt på utstliing. Det blir mye på samme måte som jaktlabrador vs vanlig labrador, og en del andre raser.

Jeg har ikke tenkt å diskutere dette videre nå, men det er forskjell på en hund avla for trekk og en avla for ustilling, det må vi være enige om. Det er vel noe oppdrettere også er enige om. Hver sin smak. :)

Igjen, Gratulerer til alle som er fornøyde, og det var morro å se flere sonen-hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er super skjønn åkke som :blink:

Edit: Bilde av nakenTibra tatt av Linn Hanssen

37307_437445156071_557816071_628174.jpg

Noen som tilfeldigvis har bilder av Am.Akita valpen min fra utstillinga? Ble BS 3 valp på lørdag og BIG valp på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Mona, Caroline, Huldra og alle andre som er fornøyd!

Sprekt av en dommer å sette opp en så ung berner som gruppevinner, da ser han kvalitetene og tør - thumbs up! Men jeg ble jo nysgjerrig, hvem dømte gruppa? Vi liker jo dommere som liker pene bernere :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Mona, og andre med 'flere' ( les mange ) store hunder samtidig:

Jeg er skikkelig imponert over hvor rolige og flotte hundene er! Jeg klarer knapt og holde styr på min ene, og her sprader dere rundt med både fire og fem dobbelt så store hunder samtidig!

Hihi, jeg orker sjelden å gå med mer enn 2-3 bernere samtidig når jeg er på utstilling så jeg skal ikke skryte på meg noe der altså :wub:

Guri så flott og velstelt han så ut! Gratulerer!

Takk :D

Gratulerer til Mona, Caroline, Huldra og alle andre som er fornøyd!

Sprekt av en dommer å sette opp en så ung berner som gruppevinner, da ser han kvalitetene og tør - thumbs up! Men jeg ble jo nysgjerrig, hvem dømte gruppa? Vi liker jo dommere som liker pene bernere :wub:

Takk! :)

Det var Wera Hübenthal som dømte. Ekstra moro å vinne når det er en dommer som faktisk er autorisert for rasen! Henne må vi prøve å stille for en annen gang.

Har ikke landet helt enda kjenner jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :blink:

Det var Wera Hübenthal som dømte. Ekstra moro å vinne når det er en dommer som faktisk er autorisert for rasen! Henne må vi prøve å stille for en annen gang.

Takk for info'n - hun er jo en meget kresen og sikker dame som vet hva hun vil, etter hva jeg har sett henne gjøre før.

Og det er morsomt å gjøre det bra for slike dommere - det er som Evens første cert, som kom fra en filipiner jeg aldri hadde hørt om, ikke visste jeg at de hadde berner på Filipinene heller. Det var någet morsommere det certet han fikk noen uker senere for dommer som er oppdretter på rasen (og da ble han champion).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...