Gå til innhold
Hundesonen.no

xoloitzcuintle, meksikansk nakenhund

Kaja

Recommended Posts

Skrevet

Vurderer xoloitzcuintle som rase nr 2.

:getlost::ahappy:

Ønsker erfaringer, bilder og ikke minst oppdretter i norge eller sverige :ahappy:

Tenker da de største. Trenger ikke høre hvor "stygge" de er, da jeg syns det er vakre :lol:

004.jpg

Skrevet

På ccsnakk.com/treffstedet så er det vel 2 stk som er eiere av en xolo. Tror ikke noen av de er medlemmer her, men du kan jo ta turen inn dit og høre deg litt rundt :getlost: Tror ikke rasen er stor nok til at det finnes ett eget forum for de. Jeg synes rasen er fasinerende, men chinese crested er nok hjertet nærmest :ahappy: *lykke til*

Skrevet

Tusen takk :getlost: Skal ta meg en titt!

Ja Chinese crested er også nydelige, men jeg vil ha større hund som nr 2 iogmed at Cosmo er liten :ahappy:

Skrevet

Sinnsykt vanskelig navn, prøv og uttale det ;P

De fleste sier vist mexe eller xolo. Hehe ;P

Noen har litt hår, noen har hår og andre har ingenting. Noen blir vist barbert. Tøffeste er de med hanekam :getlost:

Skrevet

Har hilst på en håndfull stykker av dem. De har variert fra veldig sosiale til temmelig sky. Det er nok en forholdsvis primitiv rase, med alt det innebærer av krav til miljøtrening og sosialisering. En fin xolo er virkelig en fantastisk flott hund. Absolutt fascinerende dyr.

Skrevet

Lill og Jenny her inne har vel endel erfaringer med de.. Hvertfall Jenny... Men husker jo pokker ikke nicket hennes her inne :ahappy:

Er Jenny hun som har sheltie og korthåret collie? Kite eller noe? Eller blander jeg kanskje? :getlost:

Skrevet

jeg møtte 6 slike hunder når vi var på en ranch i mexico for et par år siden! Den første hadde litt hår, og så egentlig ut som den hadde skabb :ahappy:

Disse 6 hundene gikk løs på ranchen blant alle hønene, hestene og menneskene! De var nysgjerringe og rolige, hilste høflig på store og små og jaget verken hønene eller hestene :getlost: Vet ikke om dette er vanlig for rasen, men slik var i allefall de individene jeg møtte;)

Skrevet

Jeg har vært på LP-kurs med én, så all erfaring er basert på den ene hunden. Veldig sosial og morsom hund, og hun gikk fint overens med alt av folk og hunder. Lydighet var litt oppskrytt, syntes hun :getlost:

Skrevet

Som sagt, gemytt varierer veldig- Og de MÅ sosialiseres, men ikke tvinges. Det er ikke en rase man kan regne med kommer til å hilse velvillig på folk osv osv, og det er heller ikke en rase man kjøper for å trene noe spesielt med, men om man får til noe mer- Så se det på som en bonus. En utrooolig fascinerende og herlig rase, uten tvil.

http://www.kennel-poulot.net/ Har planlagt kull

http://www.localhero.no/index.html

Lykke til!

blade%20copy.jpg

Carlos, en utrooolig stillig Xolo (Og herlig gemytt), selv om han har for mye crest- Noe som ikke er normalt, ei veldig ønskelig etter det jeg har skjønt

4764_jbr_16_IMG_8979mpc.jpg

carlos001.jpg

Alle er fra kennel Local Hero

Skrevet

Syntes også dette er en tøff rase! Har vært litt innom den, men har mest vært og sett på canaanhund. Da kom jeg innom en anerkjent oppdretter som visstnok er flinke og seriøse.

Hedehuset nemlig, som holder til i Danmark.

Skrevet

Syntes også dette er en tøff rase! Har vært litt innom den, men har mest vært og sett på canaanhund. Da kom jeg innom en anerkjent oppdretter som visstnok er flinke og seriøse.

Hedehuset nemlig, som holder til i Danmark.

Forøvrig så er det tre (To, spørs litt fra land til land) forskjellige størrelser på dem, de jeg har linket til driver med den den store størrelsen da jeg så det var det du la ut bildet av i første innlegg, mens hedehuset i Danmark driver med den minste/mellomste

Skrevet

Forøvrig så er det tre (To, spørs litt fra land til land) forskjellige størrelser på dem, de jeg har linket til driver med den den store størrelsen da jeg så det var det du la ut bildet av i første innlegg, mens hedehuset i Danmark driver med den minste/mellomste

Det visste jeg ikke, takk for informasjon :P Kan jo hende det blir en sånn på meg en gang om lenge, men da ville også jeg hatt den største.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...