Gå til innhold
Hundesonen.no

Sover valper lenger hvis de legger seg senere

pernilsh

Recommended Posts

Hallo -

nå ser alt mye lysere ut med tanke på soving og vår lille KLM tispe (12 uker nå)...vi bestemte oss for at hun skulle sove i buret sitt, i spisestua/kjøkkenet, og det har hun gjort i snar to uker, Hyl og skrik (ikke panikk, bare missfronøyd) særlig den første natten hun fikk ligge helt alen (vi flyttet opp i egen seng), men siden har det bare vært maks 5 min "knurring/piping" før hun aksepterer situasjonen og sover naten igjennom (uten tissepauserm vi kuttet ut det også). Våkner ltt tidlig ennå, men det gir seg sikkert...

Men; spm - vi håper jo at hun etterhvert skal sove til huset våkner...nå får jhun bjeffe litt fra kl 05.30, til og fra, til jeg står opp kl 06.45...men vi lurer litt på om de som regel sover lenger hvis de legger seg litt sent, og hvis vi prøver å holde henne våken om kvelden?

Hun sover som regel MYE om f.m og dagen, og blir naturlig nok trøtt ved 8-9 tida på kvelden...men vi prøver å ikke legge henne i buret før 22.30 (siste tissetur). Prøver å holde henne oppholdt med noe om kvelden ,slik at hun ikke sovner. Går en tur, f.eks. (ifølge oppdretter går KLM fint på turer allerede nå, og hun storkoser seg i skogen...)

Spm er altså - sover valpen lengre netter hvis hun legger seg senere, og ikke sover mye om kvelden? Eller kan vi la henne slumre til allerede kl 8, om hun vil (hun våkner i øpet av kvelden da, tipper jeg...har aldri sovnet så tidlig og sovet natta igjennom...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp er også 12-13 uker, men heldigvis sover han litt lenger enn til 5.30 :getlost: Jeg vet ikke om det har så mye sammenheng hvor sent de "legger seg" og hvor tidlig de våkner.. Det er litt vanskelig å svare på synes jeg. Men hvis natten begynner tidlig må de jo holde seg lenger da, så mulig de sover lenger hvis de får siste tissetur ganske sent.

Jeg ville ikke prøvd å holde valpen våken om kvelden. Min erfaring er at det er vanskeligere for valper å roe seg ned og sovne hvis de har vært aktive helt til leggetid. Jeg prøver heller å roe ned på kveldene, vil jo også i framtiden at han skal lære seg at kvelden som regel er roligtid. Jeg vekker han uansett for å gå ut å tisse en siste gang, rett før jeg skal legge meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enig med tidligere innlegg. Ikke hold valpen våken, la henne sove til dere legger dere. Ta henne med en tur ut da, og så legg dere for natten. Valper trenger mye søvn, og hvis hun klarer å roe seg på kvelden med å sove før dere legger dere, så er det bare positivt. Sett på klokken på halv seks, tisse med henne, og legg dere igjen. Da kan dere ignorere pipingen, fordi dere vet at hun ikke må på do. Bra at det går bedre da :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er litt individuelt fra valp til valp.

Men jeg føler utrolig mye med deg, og fra en som sleit med det samme til en annen - det som fungerte best for meg var at jeg selv var oppe lenge. Det gjør ikke noe om valpen direkte sover eller hva den ellers gjør inne sammens med deg - det som teller er når du tar siste tisse/bæsjeturen. Det var det som hunden min i stor grad kvein om om mårran, at den måtte på toalettet. Dermed sov den lengre jo lengre jeg var våken på kvelden. Og jeg kunne også tenke for meg selv "nei, jeg VET hun ikke må på toaletten nå klokka 03.00 - det er bare 2 timer siden vi la oss. Nå er det bare bæs - lukk ørene og sov videre".

Om du dermed sover middag på dagen så vil du få mer søvn til logiske tider på døgnet, enn om du prøver å legge deg tidlig og valpen lager baluba 05.00.

Tør påstå det er lettere å venne en valp fra å legge seg sent - enn å stå opp senere. Spesielt siden det ikke har noe med eier at den begynner å kvine på morgenen, mens det har noe med eieren om når den går inn i "natt-modus". Etterhvert kan du legge deg tidligere og tidligere - valpen blir vant med det gitte tidspunktet å stå opp hver morgen og strekker seg kanskje litt etter litt den og (i takt med blæra! )

Sist men ikke minst - det blir bedre til slutt. Hold in there, jeg lover deg at terroristen snikende går over til å bli "elskbar" :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når får hun siste måltidet sitt?

Har du prøvd å gi henne oppgaver i stedet for tur på kveldene? Søksøvelser i stua, tenkeøvelser ol. De blir kjempeslitne av slikt og kan finne på å sove litt lenger av det.

Når det er spurt om, så kan det hende at lille frøken må på do rett og slett, og ikke vil gå på do i buret sitt. Hun er jo våken om dere lufter henne, men det er bedre å våkne da, enn å få urinveisinfeksjoner og dritt.

Jeg sto opp med min valp kl 06 frem til han var rundt 14 uker, så drøyde jeg det til 0630, og nå er vi oppe i så lenge jeg gidder å sove. Jeg er a-menneske, så sjeldent lenger enn til 09.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som gjerne er våken lenge om kvelden, og helst vil sove over morraturen. Den andre tar tidlig kveld, og er en morgenfugl. Slik har de vært fra de var valper, det er rettogslett deres biologiske klokke. Nå som voksen kan morgenfuglen drøye morran litt på fridager osv, men da er hun desto mer vilter og fjåsete utover formiddagen, det er mye hun skal rekke siden vi sov så lenge... :getlost:

Det viktigste dog er å la valpen få sove når den VIL sove, uansett om det passer deg dårlig. Det at den våkner for tidlig får du bare overse, den vil etterhvert roe seg når den skjønner at det ikke er morgen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, bra...da tror jeg vi lar henne slumre om kveldene mens vi driver med vårt...og litt mental trening innimellom, hvis det ikke blir kveldstur (som idag, da det pøsregner...). Skal teste det ut, rett og slett, om hun sover like "lenge" (halv 5 :whistle: ...) hvis hun styrer dette med soving på kvelden selv.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...