Gå til innhold
Hundesonen.no

Sover valper lenger hvis de legger seg senere

pernilsh

Recommended Posts

Hallo -

nå ser alt mye lysere ut med tanke på soving og vår lille KLM tispe (12 uker nå)...vi bestemte oss for at hun skulle sove i buret sitt, i spisestua/kjøkkenet, og det har hun gjort i snar to uker, Hyl og skrik (ikke panikk, bare missfronøyd) særlig den første natten hun fikk ligge helt alen (vi flyttet opp i egen seng), men siden har det bare vært maks 5 min "knurring/piping" før hun aksepterer situasjonen og sover naten igjennom (uten tissepauserm vi kuttet ut det også). Våkner ltt tidlig ennå, men det gir seg sikkert...

Men; spm - vi håper jo at hun etterhvert skal sove til huset våkner...nå får jhun bjeffe litt fra kl 05.30, til og fra, til jeg står opp kl 06.45...men vi lurer litt på om de som regel sover lenger hvis de legger seg litt sent, og hvis vi prøver å holde henne våken om kvelden?

Hun sover som regel MYE om f.m og dagen, og blir naturlig nok trøtt ved 8-9 tida på kvelden...men vi prøver å ikke legge henne i buret før 22.30 (siste tissetur). Prøver å holde henne oppholdt med noe om kvelden ,slik at hun ikke sovner. Går en tur, f.eks. (ifølge oppdretter går KLM fint på turer allerede nå, og hun storkoser seg i skogen...)

Spm er altså - sover valpen lengre netter hvis hun legger seg senere, og ikke sover mye om kvelden? Eller kan vi la henne slumre til allerede kl 8, om hun vil (hun våkner i øpet av kvelden da, tipper jeg...har aldri sovnet så tidlig og sovet natta igjennom...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp er også 12-13 uker, men heldigvis sover han litt lenger enn til 5.30 :getlost: Jeg vet ikke om det har så mye sammenheng hvor sent de "legger seg" og hvor tidlig de våkner.. Det er litt vanskelig å svare på synes jeg. Men hvis natten begynner tidlig må de jo holde seg lenger da, så mulig de sover lenger hvis de får siste tissetur ganske sent.

Jeg ville ikke prøvd å holde valpen våken om kvelden. Min erfaring er at det er vanskeligere for valper å roe seg ned og sovne hvis de har vært aktive helt til leggetid. Jeg prøver heller å roe ned på kveldene, vil jo også i framtiden at han skal lære seg at kvelden som regel er roligtid. Jeg vekker han uansett for å gå ut å tisse en siste gang, rett før jeg skal legge meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enig med tidligere innlegg. Ikke hold valpen våken, la henne sove til dere legger dere. Ta henne med en tur ut da, og så legg dere for natten. Valper trenger mye søvn, og hvis hun klarer å roe seg på kvelden med å sove før dere legger dere, så er det bare positivt. Sett på klokken på halv seks, tisse med henne, og legg dere igjen. Da kan dere ignorere pipingen, fordi dere vet at hun ikke må på do. Bra at det går bedre da :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er litt individuelt fra valp til valp.

Men jeg føler utrolig mye med deg, og fra en som sleit med det samme til en annen - det som fungerte best for meg var at jeg selv var oppe lenge. Det gjør ikke noe om valpen direkte sover eller hva den ellers gjør inne sammens med deg - det som teller er når du tar siste tisse/bæsjeturen. Det var det som hunden min i stor grad kvein om om mårran, at den måtte på toalettet. Dermed sov den lengre jo lengre jeg var våken på kvelden. Og jeg kunne også tenke for meg selv "nei, jeg VET hun ikke må på toaletten nå klokka 03.00 - det er bare 2 timer siden vi la oss. Nå er det bare bæs - lukk ørene og sov videre".

Om du dermed sover middag på dagen så vil du få mer søvn til logiske tider på døgnet, enn om du prøver å legge deg tidlig og valpen lager baluba 05.00.

Tør påstå det er lettere å venne en valp fra å legge seg sent - enn å stå opp senere. Spesielt siden det ikke har noe med eier at den begynner å kvine på morgenen, mens det har noe med eieren om når den går inn i "natt-modus". Etterhvert kan du legge deg tidligere og tidligere - valpen blir vant med det gitte tidspunktet å stå opp hver morgen og strekker seg kanskje litt etter litt den og (i takt med blæra! )

Sist men ikke minst - det blir bedre til slutt. Hold in there, jeg lover deg at terroristen snikende går over til å bli "elskbar" :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når får hun siste måltidet sitt?

Har du prøvd å gi henne oppgaver i stedet for tur på kveldene? Søksøvelser i stua, tenkeøvelser ol. De blir kjempeslitne av slikt og kan finne på å sove litt lenger av det.

Når det er spurt om, så kan det hende at lille frøken må på do rett og slett, og ikke vil gå på do i buret sitt. Hun er jo våken om dere lufter henne, men det er bedre å våkne da, enn å få urinveisinfeksjoner og dritt.

Jeg sto opp med min valp kl 06 frem til han var rundt 14 uker, så drøyde jeg det til 0630, og nå er vi oppe i så lenge jeg gidder å sove. Jeg er a-menneske, så sjeldent lenger enn til 09.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som gjerne er våken lenge om kvelden, og helst vil sove over morraturen. Den andre tar tidlig kveld, og er en morgenfugl. Slik har de vært fra de var valper, det er rettogslett deres biologiske klokke. Nå som voksen kan morgenfuglen drøye morran litt på fridager osv, men da er hun desto mer vilter og fjåsete utover formiddagen, det er mye hun skal rekke siden vi sov så lenge... :getlost:

Det viktigste dog er å la valpen få sove når den VIL sove, uansett om det passer deg dårlig. Det at den våkner for tidlig får du bare overse, den vil etterhvert roe seg når den skjønner at det ikke er morgen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, bra...da tror jeg vi lar henne slumre om kveldene mens vi driver med vårt...og litt mental trening innimellom, hvis det ikke blir kveldstur (som idag, da det pøsregner...). Skal teste det ut, rett og slett, om hun sover like "lenge" (halv 5 :whistle: ...) hvis hun styrer dette med soving på kvelden selv.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...