Gå til innhold
Hundesonen.no

Sover valper lenger hvis de legger seg senere


pernilsh

Recommended Posts

Hallo -

nå ser alt mye lysere ut med tanke på soving og vår lille KLM tispe (12 uker nå)...vi bestemte oss for at hun skulle sove i buret sitt, i spisestua/kjøkkenet, og det har hun gjort i snar to uker, Hyl og skrik (ikke panikk, bare missfronøyd) særlig den første natten hun fikk ligge helt alen (vi flyttet opp i egen seng), men siden har det bare vært maks 5 min "knurring/piping" før hun aksepterer situasjonen og sover naten igjennom (uten tissepauserm vi kuttet ut det også). Våkner ltt tidlig ennå, men det gir seg sikkert...

Men; spm - vi håper jo at hun etterhvert skal sove til huset våkner...nå får jhun bjeffe litt fra kl 05.30, til og fra, til jeg står opp kl 06.45...men vi lurer litt på om de som regel sover lenger hvis de legger seg litt sent, og hvis vi prøver å holde henne våken om kvelden?

Hun sover som regel MYE om f.m og dagen, og blir naturlig nok trøtt ved 8-9 tida på kvelden...men vi prøver å ikke legge henne i buret før 22.30 (siste tissetur). Prøver å holde henne oppholdt med noe om kvelden ,slik at hun ikke sovner. Går en tur, f.eks. (ifølge oppdretter går KLM fint på turer allerede nå, og hun storkoser seg i skogen...)

Spm er altså - sover valpen lengre netter hvis hun legger seg senere, og ikke sover mye om kvelden? Eller kan vi la henne slumre til allerede kl 8, om hun vil (hun våkner i øpet av kvelden da, tipper jeg...har aldri sovnet så tidlig og sovet natta igjennom...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp er også 12-13 uker, men heldigvis sover han litt lenger enn til 5.30 :getlost: Jeg vet ikke om det har så mye sammenheng hvor sent de "legger seg" og hvor tidlig de våkner.. Det er litt vanskelig å svare på synes jeg. Men hvis natten begynner tidlig må de jo holde seg lenger da, så mulig de sover lenger hvis de får siste tissetur ganske sent.

Jeg ville ikke prøvd å holde valpen våken om kvelden. Min erfaring er at det er vanskeligere for valper å roe seg ned og sovne hvis de har vært aktive helt til leggetid. Jeg prøver heller å roe ned på kveldene, vil jo også i framtiden at han skal lære seg at kvelden som regel er roligtid. Jeg vekker han uansett for å gå ut å tisse en siste gang, rett før jeg skal legge meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enig med tidligere innlegg. Ikke hold valpen våken, la henne sove til dere legger dere. Ta henne med en tur ut da, og så legg dere for natten. Valper trenger mye søvn, og hvis hun klarer å roe seg på kvelden med å sove før dere legger dere, så er det bare positivt. Sett på klokken på halv seks, tisse med henne, og legg dere igjen. Da kan dere ignorere pipingen, fordi dere vet at hun ikke må på do. Bra at det går bedre da :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er litt individuelt fra valp til valp.

Men jeg føler utrolig mye med deg, og fra en som sleit med det samme til en annen - det som fungerte best for meg var at jeg selv var oppe lenge. Det gjør ikke noe om valpen direkte sover eller hva den ellers gjør inne sammens med deg - det som teller er når du tar siste tisse/bæsjeturen. Det var det som hunden min i stor grad kvein om om mårran, at den måtte på toalettet. Dermed sov den lengre jo lengre jeg var våken på kvelden. Og jeg kunne også tenke for meg selv "nei, jeg VET hun ikke må på toaletten nå klokka 03.00 - det er bare 2 timer siden vi la oss. Nå er det bare bæs - lukk ørene og sov videre".

Om du dermed sover middag på dagen så vil du få mer søvn til logiske tider på døgnet, enn om du prøver å legge deg tidlig og valpen lager baluba 05.00.

Tør påstå det er lettere å venne en valp fra å legge seg sent - enn å stå opp senere. Spesielt siden det ikke har noe med eier at den begynner å kvine på morgenen, mens det har noe med eieren om når den går inn i "natt-modus". Etterhvert kan du legge deg tidligere og tidligere - valpen blir vant med det gitte tidspunktet å stå opp hver morgen og strekker seg kanskje litt etter litt den og (i takt med blæra! )

Sist men ikke minst - det blir bedre til slutt. Hold in there, jeg lover deg at terroristen snikende går over til å bli "elskbar" :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når får hun siste måltidet sitt?

Har du prøvd å gi henne oppgaver i stedet for tur på kveldene? Søksøvelser i stua, tenkeøvelser ol. De blir kjempeslitne av slikt og kan finne på å sove litt lenger av det.

Når det er spurt om, så kan det hende at lille frøken må på do rett og slett, og ikke vil gå på do i buret sitt. Hun er jo våken om dere lufter henne, men det er bedre å våkne da, enn å få urinveisinfeksjoner og dritt.

Jeg sto opp med min valp kl 06 frem til han var rundt 14 uker, så drøyde jeg det til 0630, og nå er vi oppe i så lenge jeg gidder å sove. Jeg er a-menneske, så sjeldent lenger enn til 09.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som gjerne er våken lenge om kvelden, og helst vil sove over morraturen. Den andre tar tidlig kveld, og er en morgenfugl. Slik har de vært fra de var valper, det er rettogslett deres biologiske klokke. Nå som voksen kan morgenfuglen drøye morran litt på fridager osv, men da er hun desto mer vilter og fjåsete utover formiddagen, det er mye hun skal rekke siden vi sov så lenge... :getlost:

Det viktigste dog er å la valpen få sove når den VIL sove, uansett om det passer deg dårlig. Det at den våkner for tidlig får du bare overse, den vil etterhvert roe seg når den skjønner at det ikke er morgen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, bra...da tror jeg vi lar henne slumre om kveldene mens vi driver med vårt...og litt mental trening innimellom, hvis det ikke blir kveldstur (som idag, da det pøsregner...). Skal teste det ut, rett og slett, om hun sover like "lenge" (halv 5 :whistle: ...) hvis hun styrer dette med soving på kvelden selv.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...