Gå til innhold
Hundesonen.no

Diaré, og nå også oppkast...


Bebop

Recommended Posts

Nå er jeg jaggu fortvilet! For nesten 3 uker siden fikk vi en 7 mnd gammel dobermann-jente i hus. En flott hund, noe tynn, men snill og god, dog mye motor. :)

Problemet er at hun har hatt dårlig mage siden hun kom i hus. 2-dagers bytte-eier-diare er liksom greit, men det bør da gå over? Vi gikk først på Hill's skånefor (i/d?) og så gradvis over på Hill's Puppy Large Breed. Pluss ZooLac. Så ble det bedre, men fortsatt myk, lys bæsj. (Herlige detaljer...)

Plutselig fikk hun diare igjen! (Nå på mandag, var det vel.) Gjørme, på en måte. Ikke fast, ikke i nærheten! Så nå går det i ris, vi har hatt en skvett Biola over, litt av Hill's-foret, og i går begynte vi med ZooLac igjen. Jeg har kjøpt en hestesprøyte med ZooLac! Gjørme fortsatt, og i morges fant jeg en haug med ufordøyd mat også. Til sammen rundt 15 klatter med diverse fordelt over 2 etasjer.

Så nå vet jeg ikke min arme råd. I morges ville hun ikke ha ZooLac engang, og det pleier hun å være vill etter. Så hun fikk litt ris, med en minimal skvett Biola over for at hun skulle få det i seg. Og ormekur!

Så leser jeg at man ikke skal gi ris heller, og syrnet melk er fysjom. Hva i all verden må jeg gjøre for å få fikset magen på bikkja??? Og hvor lenge skal det egentlig vare??? Hun var tynn da vi fikk henne, og nå syns jeg synd i henne, for hun er garantert sulten hele tida. :D

Noen oppmuntrende ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg syns du bør dra til veterinæren så de kan ta noen prøver av hunden. Kan være forskjellige bakterier og sånn. Min hund var også plaget med dårlig mage en god stund (kun diare) så jeg fikk en tabelettkur og spesialfor jeg brukte en stund. Vanlig diare kan gå over hvis du gir ris over en periode, siden det er lett fordøyelig. Men siden det har vart så lenge kan et sjekk hos vetten være lurt. Ihvertfall få noe som kan hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos veterinæren i går, men de mente at det ikke var noen fare så lenge det ikke var blod i avføringen eller hun var slapp. Og hun er jo langt fra slapp! Motor i full behold fortsatt, bare litt trøtt om mårran siden hun har vært oppe og bæsjet hele natta... Men om det ikke har gitt seg til over helga fyller jeg bæsj i et norgesglass og tar med til dem. barfy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du ser på almenntilstanden om hunden ellers er frisk og rask. Hadde vært værre om hunden ikke ville drikke eller var slapp. Det er alikevel ikke bra å gå over lengere tid med diare (verken for dyr eller mennesker) Så det er best å få noe som hjelper mot det. I de aller fleste tilfeller går diare over etter noen dager på en diett med ris ol. Husk det er best med mye væske, pga diareen "tørrer" ut. bare ta mye væske i maten. Hvis ikke må man få noe sterkere midler eller ta en undersøkelse. Du får gjøre som vetten sa, se det an over helga og har det ikke gitt seg til da, bør du ta en undersøkelse. God bedring til voffsen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos veterinæren i går, men de mente at det ikke var noen fare så lenge det ikke var blod i avføringen eller hun var slapp. Og hun er jo langt fra slapp! Motor i full behold fortsatt, bare litt trøtt om mårran siden hun har vært oppe og bæsjet hele natta... Men om det ikke har gitt seg til over helga fyller jeg bæsj i et norgesglass og tar med til dem.  barfy

Sånt er ikke gøy i det hele tatt! Om hun ikke er bedre over helgen så kontakt vetrinær igjen og spør om å få tabletter eller pulver mot diare. Men du kan prøve å faste henne en dag. Det har jeg gjort med mine når de får diare, for da får mage/tarmer "roe" seg litt ned. Jeg har deretter kokt et par gultøtter og most dei og gitt det til hunden i stedet for frokost neste dag. Og så har jeg gitt vanlig for litt ut på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra veterinæren.

Kun Hill's I/D og ZooLac over helga, og om hun ikke blir bedre, så er det inn på mandag og ta blodprøver. Så får vi se. Hun var i alle fall sprelsk som bare det når hun kjente alle luktene hos veterinæren, så ingen fare foreløpig. :)

I tillegg fant jeg bilbur på halv pris i dag! Flyttesalg på dyrebutikken. =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting skjer i Bebop-heimen.

Maja gikk på Hill's I/D og ZooLac i helga, og det funket finfint. Så begynte vi å blande inn mer og mer av Hill's Puppy Large Breed etter hvert. Og så ble det diaré igjen mandags morgen. Fytti grisen, og stakkars hund. Da gikk det plutselig et lys opp for meg, og uten å kunne bevise det, så mener jeg at Maja rett og slett ikke tåler Large Breed-fóret (og Hill's skal være fantastisk ifølge alle jeg kjenner...). Siste gang hun fikk det var i går morges, og etter det har hun fått litt I/D og mest Royal Canin Maxi Junior(jeg gråt meg til massevis av prøvepakker på dyrebutikken :cry: ). Hun sov rolig i hele natt, og i morges kom det en kjempebæsj av førsteklasses kvalitet, og ikke stinket den som tidligere heller. Jeg er så fornøyd, selv om jeg ikke tør å tro på det enda. Kryss fingrene for oss. Det er et helt annet liv med en hund som ikke har diaré! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som et fortips vil jeg anbefale Norwegian Polar. Utrolig bra for hunder med sart mage..!! www.porwegianpolar.no / www.norwegian-polar.no

Det inneholder ikke noen tilsetningsstoffer, noe som i hvertfall passer meg bra. Jeg heller aller mest mot det naturlige når det gjelder foring av hunden, Så her hjemme går det bare i NP og kjøtt. Chessea elsker det. Hun har en søster med forallergi, som også fungerer supert med NP.

Tenkte bare jeg skulle nevne det :D

Håper det går bra med hunden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canine har også fôr for sarte mager. (senitive) det anbefaler jeg virkelig!! =D>

Håper hun kommer seg nå da...

Alle for har en sensitive variant. (så det er sagt)

Hunden bør få valpefor frem til den er ca 14 mndr. God bedring - om Royal maxi funker, så hold dere til den!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle for har en sensitive variant. (så det er sagt)

Hunden bør få valpefor frem til den er ca 14 mndr. God bedring - om Royal maxi funker, så hold dere til den!

:)

enig med deg der calina, funker det så bruk det. :wink:

Aiwa er dårlig i magen i dag og jeg tror det er forde at far var litt uoppmerksom når vi gikk tur i går og la pluttselig merke til at hun stod å hev i seg hestemøkk barfy og har jo ikke fått noe annet uten om det vanlige, så jeg tror nokk at det er den møkken som gjorde utslaget.

så nå skal hun sultes en dag eller to for å få orden på magen igjen så får hun litt og litt for etter det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har livet i Bebop-heimen bedret seg! Det viste seg at Maja fikk diaré igjen av Royal Canin også. Så snakket jeg med en dobermann-eier som hadde erfaring med magetrøbbel, og det eneste som funket på hennes hund var rått våtfór fra vom og hundemat. Så vi prøvde det, og det hadde en helt utrolig effekt! Fra tynn gjørme til faste, små kuler på en kveld. Vi har sluttet helt med ZooLac også. Nå har hun vært fin i magen i 5 dager, så dette ser bra ut. Fytti grisen det er bra å ha en hund som ikke er dårlig i magen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...