Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lage regnfrakk til hunden?


Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Har en helly hansen jakke som ikke passer lengre, og tengte å lage en type regndekken/frakk til powderpuff tispa mi.

Noen som har en oppskrift på dette?

Det skal være uten bein, men dekke hele hunden ellers.

Kjempeflott om noen kan linke til nettsted, eller har en oppskrift eller idè på lur :getlost:

hun er ca 26 cm høy, 4,5 kg og 30 cm fra haleraot til skulderblad.

her er ett bilde av det regnhatende pelsmonsteret

Skrevet

Min link

Denne lagde eg av en gammel regnkåpe. Lagde til begge hundene. Jeg tok et gammel dekken, tegnet a mønstret på matpapir og festet matpapiret til regnkåpen. Superenkelt:-) Brukte ingen oppskrift.

Skrevet

Min link

Denne lagde eg av en gammel regnkåpe. Lagde til begge hundene. Jeg tok et gammel dekken, tegnet a mønstret på matpapir og festet matpapiret til regnkåpen. Superenkelt:-) Brukte ingen oppskrift.

wow, den ble jo hjempebra :getlost: imponert jeg.

Skal forsøke en runde med symaskina...wrrrooommm :hmm:

Skrevet

DSC00180.JPG-for-web-normal.jpg

DSC00177.JPG-for-web-normal.jpg

Jeg kan jo forklare litt mer. Jeg har mer eller mindre symaskinskrekk og tror ikke jeg kan sy i det hele tatt. Det stemmer jo ikke helt når jeg bare tør å sette meg bak maskinen.

Jeg kjøpte borrelås og kantbånd utenom stoffet jeg hadde. Regnkåpen jeg brukte var av en type tynt regnstoff, altså ikke oljehyr.

Jeg tok utgangspunkt i et dekken jeg fikk engang jeg kjøpte hundemat. Tror det var Proplan sitt. Et helt ordinært dekken med bredt bånd rundt magen som festes med borrelås over ryggen.

Jeg tegnet av dekkenet på matpapir og la over regnkåpen. La til litt ekstra lengde til boxeren. Klippet ut og satte meg ved maskinen. Jeg hadde hele tiden dekkenet liggende ved siden av slik at jeg kunne se hvordan det var gjort. Jeg plagdes litt foran ved halsen. Der skulle liksom både krave, bukstykke og sidestykker syes sammen om du skjønner.

Da det var gjort sydde eg kantbånd rundt hele dekkenet og sydde borrelås på den delen som går rundt hunden. Jeg tror ikke jeg brukte en halv time engang. Nå skal det sies at om du ser på regndekkene mine på innsiden så ser det ikke særlig pent ut. Men hvem skal vel se på baksiden??

Jeg fikk litt dilla og har fått lyst å sy flere dekken nå :lol:

Lykke til!

Skrevet

DSC00180.JPG-for-web-normal.jpg

DSC00177.JPG-for-web-normal.jpg

Jeg kan jo forklare litt mer. Jeg har mer eller mindre symaskinskrekk og tror ikke jeg kan sy i det hele tatt. Det stemmer jo ikke helt når jeg bare tør å sette meg bak maskinen.

Jeg kjøpte borrelås og kantbånd utenom stoffet jeg hadde. Regnkåpen jeg brukte var av en type tynt regnstoff, altså ikke oljehyr.

Jeg tok utgangspunkt i et dekken jeg fikk engang jeg kjøpte hundemat. Tror det var Proplan sitt. Et helt ordinært dekken med bredt bånd rundt magen som festes med borrelås over ryggen.

Jeg tegnet av dekkenet på matpapir og la over regnkåpen. La til litt ekstra lengde til boxeren. Klippet ut og satte meg ved maskinen. Jeg hadde hele tiden dekkenet liggende ved siden av slik at jeg kunne se hvordan det var gjort. Jeg plagdes litt foran ved halsen. Der skulle liksom både krave, bukstykke og sidestykker syes sammen om du skjønner.

Da det var gjort sydde eg kantbånd rundt hele dekkenet og sydde borrelås på den delen som går rundt hunden. Jeg tror ikke jeg brukte en halv time engang. Nå skal det sies at om du ser på regndekkene mine på innsiden så ser det ikke særlig pent ut. Men hvem skal vel se på baksiden??

Jeg fikk litt dilla og har fått lyst å sy flere dekken nå :lol:

Lykke til!

takk for inspirasjonen!

Jeg har tatt meg en prøverunde med sypaskinen ,og lagd en "pilotutgave" med et gamelt laken :lol:

Skal forsøke meg på the real thing nå...da kommer det bildet av vidunderet! :lol:

Skrevet

WOW! Så flott den ble! Du har jo vært kjemperask jo :) Virkelig fin var den. Var det vanskelig?

Takk!¨

det var ikke så veldig vanskelig for jeg kom på at jeg hadde en fleece overal som jeg kunne bruke som mal... :( og da gikk alt så mye bedre!

  • 2 weeks later...
Skrevet

Jeg lånte boka "Sy og strikk til hunden" fra biblioteket. Ulempen med den boka, er at de fleste målene er beregnet på små hunder.

Har en Bichon Havanais som trengte all-round dekken, så sydde et i bevernylon med speiderteppe som for.

Denne fungerte bra både høst, vinter og vår :thumbs:

Det jeg brukte:

-sort bevernylon, ganske vind og vannavisende, kan kjøpes på stoffogstil.no

-speiderteppe, kan også bruke fleece el. kjøpes billig på jysk eller clas ohslon

-bomulstoff, til for mot kroppen

-satengbånd, for å penere skjule flere lag med stoff

-refleks, som ble klippet opp og sydd på

-borrelås, til å feste rundt halsen (del 1) og rundt magen (del 2)

-knapper, til å justere ettersom valpen vokser (da må del 2 flyttes i forhold til del 1, slik at delen mellom bena ligger midt på og ikke på siden.) knapper til både del 1 og del 2 for å forbinde disse to delene ilag. Man kan også velge å sy delene fast, men da mister du justeringsmuligheter.

Del 1:

post-6486-1277143540,8598_thumb.jpg

Del 2:

post-6486-1277143565,3896_thumb.jpg

Delene satt sammen:

post-6486-1277143589,5177_thumb.jpg

post-6486-1277143606,9873_thumb.jpg

Beklager rare bilder, de blir ekstra store og brede her :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...