Gå til innhold
Hundesonen.no

Løshunder drepte kaniner


Artemis

Recommended Posts

Tragisk hendelse, selvfølgelig.

Det skjedde forresten det samme med meg for 15 år siden. Da kom en golden og drepte kaninen min (som var i bur), foran masse unger. Vi fikk en ny kanin og et nytt bur av eieren til hunden, og det var det. Man må huske hva man har i hus, og det er eieren sitt ansvar at slike ting ikke skjer. Jeg synes ikke at det er rett at disse hundene avlives, eller hva de har tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet ikke helt jeg.

Hadde det vært mine kaniner, hadde jeg blitt lettere forbanna for å si det sånn.

Det er etter norsk lov nå båndtvang på hunder. Men gang på gang nå så er hunder løse og spiser både det ene og andre dyret.

Var vel noe lam her også som var blitt spist av hunder.

Konsekvenser MÅ det jo få for eierne av hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting er bestandig tragisk, og bør få en konsekvens for eier. Når det gjelder båndtvang så synes jeg vi skal huske på at ikke alle slike episoder skjer fordi folk med viten og vilje slipper hundene sine løse.. Det kan skje uhell også, at hunden smetter ut døra, sliter seg eller blir sluppet ut av hundegården av fremmede osv. Og det kan faktisk skje den beste.

Og i slike uhellstilfeller synes jeg utrolig synd på eier av hund(ene) også som kanskje i verste fall risikerer og måtte avlive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jo, det var jo tragisk dette her. Og nei, det burde ikke skje, men dyr er nå en gang dyr. Hunder er rovdyr, og kaniner vil være deres naturlige bytte. Velger man å ha dyr rundt seg så MÅ man ta forhåndsregler og ansvar, for å unngå at slike ting skjer. Og når/om det skjer, så for all del, ikke skyld på dyrene! Som andre har nevnt, hold bikkjene i bånd (og gjør en innsats for at uhell ikke skal forekomme) og bruk sterkere materialer enn hønsenetting i kaninbur, så kanskje vi vil unngå slike unødige, kjedelige episoder som denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Sterkere materialer hjelper ikke, da slike angrep på burene skremmer ihjel kaninene like greit, har selv mistet kaniner i slike angrep selv om ikke hundene kommer seg inn i burene. Og det hjelper ikke med sterkere netting på døra, slike hunder (av den størrelsen) river lett i stykker et bur (drar av døra osv)..

Saken er nå anmeldt, men politiet vil ikke gjøre noe med den, siden det "bare var kaniner"... Jeg kjenner jeg blir lettere irritert av slike utsagn. Her er det jo klart brudd på hundeloven minst to steder (hundene var løse i båndtvangstid OG skadet/drepte husdyr), men likevel vil ikke politiet gjøre noe. De vet hvem som eier hundene, og politiet kunne fortelle at eierne allerede var under oppsikt pga hundeholdet.. :ahappy: Likevel vil de ikke gjøre noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. trist med kaninene. Dette har faktisk skjedd med også 2 ganger!.

Den ene gangen tok var egen scäher (Isak) alle 5 kaninene mine om natten og gravde dem ned i sandkassen. En annen gang tok brøt Marko (en annen schäfer) seg inn i kaninburet til noen bekjente og drepte deres 2 kaniner, mens familien spiste middag med oss på andre siden av huset... :ahappy: Da kjøpte vi en ny kanin til dem + bur o.l.

Sånt kan skje i løpet av noen sekunder! Hundene er ikke agressive på grunnlag av dette, selv om det er mulig at hundene i denne saken kan være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansvarlig av hundeeier, men dessverre noe som kan skje. Skal tross alt ikke mer til enn at hundene smetter ut av en dør som står på gløtt. Men hundeeier bør selvsagt gjøre opp for seg. Utrolig kjedelig for eierne av kaninene. Jeg har hatt lignende opplevelser med egne kaniner.

...men jeg kan ikke la være å irritere meg over uttalelser som "hva om det hadde vært et barn?". Hunder ser godt forskjell på mennesker og kaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men jeg kan ikke la være å irritere meg over uttalelser som "hva om det hadde vært et barn?". Hunder ser godt forskjell på mennesker og kaniner.

Vil bare påpeke at i denne artikkelen var det sakt "Hva hadde skjedd om det var barna mine som hadde gått ut i hagen for å redde kaninene sine?", da ene hunden faktisk viste aggressiv atferd mot mannen som oppdaget dem, ifølge kommentar fra Linda.

"Jeg vil understreke at jeg ikke har noe i mot denne rasen hund, men det som ikke kommer fram i artikkelen, er at min mann opplevd spesielt den lille hunden meget aggressiv. Han fikk faktisk klappe den store, men da han forsøkte å holde den igjen for å lese på halsbåndet klikket den lille fullstendig. Og han måtte slippe den store. De løp da avgårde."

Har vist en tendens til å henge meg opp i småting jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist sak ja, og det er vel mest hundeeier sin feil at dette skjedde. Nå liker jeg aldeles ikke måten kaniner i barnefamiler osv. holdes på da. Hele livet i et bittelite bur. Man burde kanskje sikre kaninene bedre også og ordne med et skikkelig skjulested til de som står ute hele livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes ikke dette er noe som vi må se på som "normalt" jeg - ei heller synes jeg det finnes noen grunn til å nesten si at kanineiere får skylde seg selv fordi de bruker hønsenetting i kaninburene.

Kaninen til min hunds oppdretter står inne en stor luftegård - den er i bur, med hønsenetting - og i den luftegården luftes alt fra flokker med belgere til polarhunder ala alaska husky - og den kaninen har overlevd den. Til tross for at ett par av hundene er litt mer enn gjennomsnittlig interessert i fluffy dyr.

Det er ikke normalt at hunder røsker i filler bur og dreper dyr som sitter i dem. Tross alt så er det begrenset hvor mye en kanin eller to får løpt i slike bur.

Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...