Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken mulighet har jeg til å klage på standspunktkarakter?


Benedicte

Recommended Posts

Saken er: Jeg er veldig usikker på hva jeg burde ha som standpunktkarakter i matematikk, men allikevel føler jeg meg veldig skuffet over karakteren jeg mest sannynlig kommer til å få (har snakket med læreren min ang karaktersetting).

Jeg går tredjeåret på VGS, med R1 i matematikk. Jeg hadde ikke matte på VG2, og hadde derfor ikke hatt det på et helt år når jeg startet på VG3. De andre i klassen min hadde hatt matte alle årene (1T og noe tilleggsgreier. Jeg hadde bare 1T). Derfor slet jeg en del med matematikken det første halvåret, fordi jeg hadde glemt så utrolig mye fra 1T og av grunnleggende ting. Læreren virket ikke til å forstå dette, og sa at å lære matte er jo som å lære å sykle. Eller ikke :flowers:

Uansett, så hadde vi to delprøver i løpet av året, og avsluttet halvåret med en heldagsprøve. Jeg lå på 4 på alt sammen, og fikk 4 på kortet. Dette halvåret har jeg fått hodet og logikken i gang, og det har vært et år som har gått mye bedre. Vi har også i år hatt to delprøver, og begge har jeg fått 6 på. Men så hadde vi heldagsprøve for noen uker siden, og her slet jeg med det som gjaldt fra "det gamle" pensumet før jul. Fikk 4 på denne heldagsprøven. Læreren sa at jeg fikk 4 på kortet, fordi heldagsprøven teller så mye. Jeg var jo helt fra meg, fordi jeg har slitt utrolig mye for å klare en 5'er, så jeg fikk mulighet til å ta enda en heldagsprøve for å se om jeg klarte den bedre. Dersom den gikk dårligere, så skulle den ikke telle. Dersom den gikk bedre, så skulle ikke den forrige heldagsprøven telle. Nå fikk jeg akkurat SMS om at jeg fikk 4+ på prøven. Jeg aner ikke hva læreren vil gi meg i standpunktkarakter nå, men jeg blir ikke overrasket om det blir 4 (det virket på henne som at jeg måtte få 5 eller bedre for å klare 5 som standpunktkarakter).

Og jeg føler det som et kjempestort nederlag. Jeg har slitt veldig mye for de to 6erne, men til hvilken nytte?? Jeg kunne jo like gjerne ha fått 4 på de, og allikevel få samme standpunktkarakter? Burde jeg ha bedre karakter, eller skal ikke bedring av resultatene mine komme til uttrykk på karakteren?

Jeg kommer uansett til å forsøke å klage dersom det blir 4, men pleier man å komme noen vei med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om du har noe å tape (som i at du går ned ytterligere), og dermed har du alt å vinne på å klage.

Etter de nye vurderingsreglene er det kompetansen du har pr nå som skal vurderes, ikke den du hadde før jul. Siste vurderingsgrunnlag skal derfor vektlegges. Det som kan holde deg på fireren er imidlertid at man deler opp kompetansemålene, og at du mangler noe kompetanse i de målene dere jobbet med før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klaget på noe karakterer, og i de fleste tilfellene har det gått bra. I noen har jeg ikke gått noen vei, altså landet på det jeg hadde. Jeg har aldri gått ned. Den beste gangen må ha vært da jeg lå på en jevn 4 i løpet av hele året i notelære (skrive noter etter gehør eller noe sånt), og jeg fikk 3 på tentamen (eller var det eksamen?). Jeg klagde, fordi jeg mente jeg hadde gjort det bedre enn som så. Og jeg fikk 5! :D Da var det nesten sånn at jeg måtte klage igjen, for en 5'er hadde jeg da vel ikke fortjent?! :flowers:

Min erfaring er altså at det nytter å klage. Det skal vel også være andre som vurderer karakteren, eller gjelder dette kun eksamen? I ditt tilfelle vil jeg si: hva har du å tape? :hyper: Du frykter jo ikke at den kan bli dårligere enn fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å klage på karakteren min i kjemi og gym fra 3. klasse, men lot være, og har angret noe enormt på det siden. Spesielt siden jeg har fått vite i ettertid at jeg trolig ville fått bedre karakter i begge fagene.

Du har ingenting å tape på å klage, så jeg ville absolutt gjort det. Ikke gjør som meg :flowers: Lykke til, og jeg må si at jeg er imponert over hvor flink du er! Krysser fingrer og tær for at du kommer inn på veterinærhøyskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om du har noe å tape (som i at du går ned ytterligere), og dermed har du alt å vinne på å klage.

Etter de nye vurderingsreglene er det kompetansen du har pr nå som skal vurderes, ikke den du hadde før jul. Siste vurderingsgrunnlag skal derfor vektlegges. Det som kan holde deg på fireren er imidlertid at man deler opp kompetansemålene, og at du mangler noe kompetanse i de målene dere jobbet med før jul.

På denne heldagsprøven fokuserte jeg veldig mye på det jeg ikke kunne, for det var jo det jeg skulle bevise. Så mye av det jeg gjorde det bra på var faktisk det jeg ikke kunne forrige halvår. Det som gikk dårlig var alt det nye som ble visket ut når jeg fokuserte på en annen del av pensumet :flowers:

Jeg har klaget på noe karakterer, og i de fleste tilfellene har det gått bra. I noen har jeg ikke gått noen vei, altså landet på det jeg hadde. Jeg har aldri gått ned. Den beste gangen må ha vært da jeg lå på en jevn 4 i løpet av hele året i notelære (skrive noter etter gehør eller noe sånt), og jeg fikk 3 på tentamen (eller var det eksamen?). Jeg klagde, fordi jeg mente jeg hadde gjort det bedre enn som så. Og jeg fikk 5! :D Da var det nesten sånn at jeg måtte klage igjen, for en 5'er hadde jeg da vel ikke fortjent?! :D

Min erfaring er altså at det nytter å klage. Det skal vel også være andre som vurderer karakteren, eller gjelder dette kun eksamen? I ditt tilfelle vil jeg si: hva har du å tape? :hyper: Du frykter jo ikke at den kan bli dårligere enn fire?

Nei, sant det, jeg har jo ingenting å tape på det :D

Men hvem er det som vil vurdere det på nytt?

Wildah: Takk! :D En karakter opp eller ned kan bety veldig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd jeg synes at du burde få 4 i faget. Pga heldagsprøvene. Det er jo de som teller mest... Du fikk 4 på den første, og 4+ på den andre, og selv om du fikk 6 på to mindre prøver, så er det jo heldagsprøvene som viser et mer helhetlig bilde av din kompetanse. MEN, du vil jo uansett ikke gå ned i faget, så det er bare å klage! Er du heldig, så går du opp i faget. Du har med andre ord alt å vinne, og ingen ting å tape! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gi en liten advarsel... dersom du klager og de mener at det ikke er grunn til det, så KAN de sette deg ned. Jeg gikk fra C til E... :flowers:

Dersom man får nedsatt karakter er det fordi ny sensor vurderer det dithen faglig, ikke fordi man vurderer klagen til å være unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gi en liten advarsel... dersom du klager og de mener at det ikke er grunn til det, så KAN de sette deg ned. Jeg gikk fra C til E... :flowers:

Men de kan ikke sette meg fordi jeg klaget? For jeg kommer ikke til å få 3 uansett, det er jo ingenting som tilsier det. Eller?

Jeg er redd jeg synes at du burde få 4 i faget. Pga heldagsprøvene. Det er jo de som teller mest... Du fikk 4 på den første, og 4+ på den andre, og selv om du fikk 6 på to mindre prøver, så er det jo heldagsprøvene som viser et mer helhetlig bilde av din kompetanse. MEN, du vil jo uansett ikke gå ned i faget, så det er bare å klage! Er du heldig, så går du opp i faget. Du har med andre ord alt å vinne, og ingen ting å tape! :hyper:

Ja, det er det jeg frykter, altså at jeg ikke kommer noen vei med det. Derfor lurer jeg litt på hva dere synes. Det hadde nesten vært bedre om jeg ikke fikk 4 i fjor, for da hadde forbredringene mine hvertfall vist seg i karakteren. Det er veldig, veldig demotiverende å tenke på at det ikke har vært til noe nytte :/ Men det funker nok desverre ikke som argument når jeg skal klage :D

Sender man inn en skriftlig klage til skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender man inn en skriftlig klage til skolen?

Ja. Jeg klaget på en standpunktkarakter en gang, og da leverte jeg den bare på kontoret på skolen. Skrev begrunnelse om hvorfor jeg synes at jeg burde få bedre karakter, og leverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da jeg gikk økonomi- og informasjonsbehandling hadde vi to prøver pluss heldagsprøve. Jeg skippa den ene prøven, og fikk sekser på den andre. Firer på heldagsprøven, og det ga femmer totalt.

Med to seksere skal du stå enda sterkere enn det jeg gjorde, og det er ikke noen tvil om at du skal ha femmer. Jeg gikk riktignok vgs før den nye læreplanen kom, men det virker helt tullete om du skal ende på en firer.

I matematikk er det vel heller ikke slik at det har noen særlig betydning om du er aktiv i timene? Jeg var ikke aktiv overhodet, så det ga isåfall negativt utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to seksere skal du stå enda sterkere enn det jeg gjorde, og det er ikke noen tvil om at du skal ha femmer. Jeg gikk riktignok vgs før den nye læreplanen kom, men det virker helt tullete om du skal ende på en firer.

Jeg var av det første kullet som gikk gjennom vgs med Kunnskapsløftet (ble ferdig i fjor), og det vi fikk høre hele tiden (i løpet av alle tre årene) var at det nivået du har nådd på slutten av året er det som teller. Det vil si at labbis' to seksere på ingen måte skal telle mer enn de to firerne hun nå har fått, både fordi hun har fått de på slutten av skoleåret, fordi det er større tentamener i stedet for delprøver, og fordi de nettopp derfor skal teste hele pensum og ikke bare et eller to delkapittel.

Men for all del, det er bare å prøve å klage! Du går i alle fall ikke ned med de karakterene du har nå, og om ikke annet får du en begrunnelse. Det går også an å ta en ekstra prat med faglærer før karakterene blir satt - jeg fikk firer på tentamen i matte etter å ha fått alt fra 3/4 - 6 i løpet av skoleåret, men endte allikevel opp med fem i standpunkt etter å ha snakket med læreren om hvorfor jeg ikke presterte så bra på tentamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var av det første kullet som gikk gjennom vgs med Kunnskapsløftet (ble ferdig i fjor), og det vi fikk høre hele tiden (i løpet av alle tre årene) var at det nivået du har nådd på slutten av året er det som teller. Det vil si at labbis' to seksere på ingen måte skal telle mer enn de to firerne hun nå har fått, både fordi hun har fått de på slutten av skoleåret, fordi det er større tentamener i stedet for delprøver, og fordi de nettopp derfor skal teste hele pensum og ikke bare et eller to delkapittel.

Men for all del, det er bare å prøve å klage! Du går i alle fall ikke ned med de karakterene du har nå, og om ikke annet får du en begrunnelse. Det går også an å ta en ekstra prat med faglærer før karakterene blir satt - jeg fikk firer på tentamen i matte etter å ha fått alt fra 3/4 - 6 i løpet av skoleåret, men endte allikevel opp med fem i standpunkt etter å ha snakket med læreren om hvorfor jeg ikke presterte så bra på tentamen.

Så karakterene på de to prøvene hvor hun fikk sekser har nesten ingen betydning utover å fortelle henne hvordan hun ligger an? Med denne logikken kunne hun også fått to toere, og likevel endt på firer. Finnes det eksempler hvor disse karaktere kunne hatt noen betydning?

La oss si at hun fikk ener på de to prøvene, ville det vært nok til å trekke henne ned til en treer totalt? Jeg vet forresten ikke om det har noen betydning om man "stryker" på en slik prøve og får ener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så karakterene på de to prøvene hvor hun fikk sekser har nesten ingen betydning utover å fortelle henne hvordan hun ligger an? Med denne logikken kunne hun også fått to toere, og likevel endt på firer.

Selvfølgelig har de en viss betydning, de viser jo at hun har forbedret seg i løpet av skoleåret, og vil således kunne vippe opp - men ja, i utgangspunktet er det faktisk slik at det er det som er oppnådd i slutten av året som teller (mest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har de en viss betydning, de viser jo at hun har forbedret seg i løpet av skoleåret, og vil således kunne vippe opp - men ja, i utgangspunktet er det faktisk slik at det er det som er oppnådd i slutten av året som teller (mest).

Det jeg synes er litt fjottete med dette - er at pensum varierer. Eller har det forandret seg under det nye kunnskaps"løftet"? F.eks i geografi... Hva om du er kjempegod i naturgeografi, og synes samfunnsgeografi er mer drit? Da vil du jo naturlig få dårligere karakter i standpunkt fordi samfunnsgeografien er på siste halvåret.... Eller f.eks i matematikken - hvor det alltid var statistikk og sannsynlighetsregning på siste halvåret. Det er noe ordentlig dritt og man fikk alltid dårligere karakterer på dette enn alle de andre temaene = dårligere standpunkt.

Veldig veldig lite logisk synes jeg - så vel som at jeg synes denne "det siste du gjør er det som teller" bygger enda mer opp under unnasluntrersamfunnet vi har fått. Ikke skal vi kunne slå ned på juks (ref. FRPs forslag om å ta fra stipendet fra studenter som jukser på eksamen på universitetet. Skal man få bort juks må det jo få konsekvenser! Ikke si at "ånei du jukset... jaja, nå må du vente til neste gang og så får du jo prøve på nytt igjen!") - og nå skal ikke det arbeidet vi gjør i første halvdel av skoleåret telle noe? Da kan man jo i teorien sitte med beina på bordet og gi ganske **** fram til jul, for så å lese siste halvdel av pensum og gjøre et par gode prøver = god standpunktskarakter.

Noen ganger lurer jeg på om de i den regjeringen vår har vært innom en skole og i det hele tatt sett hva som foregår der. Er så vanvittig glad jeg er av den gode gamle reformen som slapp både pc-tvang og rare karaktersettinger. Vi måtte gjøre lekser, høre på tavleundervisning og skrive for hånd - og fikk ett dertil knallgodt allmennkunnskaplig grunnlag for framtiden.

/hjertesukk

Forøvrig - on topic - ja hvis du klager på PRØVER og eksamener (som man gjør på universitetet, det er stort sett skriftlige eksamener som teller hele karakteren) så vil jo andre sensorer komme inn og kunne si at "nei du er ikke verdt denne karakteren engang!" - og dermed trekkes du ned. Det vil neppe være tilfelle hos deg labbis, men som MrsPowers sier - det nye systemet tilsier nok en 4'er... Dessverre. Men det er jo verdt å prøve for din del, utnytt drittsystemet deres så vinner du kanskje noe på det! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondiemamma: Takk! Skal ta dere imot med åpne armer :flowers:

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg tror jeg satser på å først og fremst smiske med læreren :hyper: Om det ikke går, så prøver jeg å klage, uten at jeg har den største troen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har de en viss betydning, de viser jo at hun har forbedret seg i løpet av skoleåret, og vil således kunne vippe opp - men ja, i utgangspunktet er det faktisk slik at det er det som er oppnådd i slutten av året som teller (mest).

Men med to toere ville hun fortsatt fått firer? Da er det isåfall tullete å sette karakter på de to prøvene, det blir ganske verdiløst.

Da jeg gikk på vgs var det bare slik at firer til høsten og femmer til våren ga femmer, i hvert fall i utgangspunktet, og så hadde heldagsprøvene like stor betydning som de andre prøvene til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Jeg har ikke tenkt til å legge meg ut i en lang diskusjon om dette - bare si tre ting:

1. For å gjøre det bra på slutten av skoleåret (dvs inkludert den siste tentamenen som i teorien skal ta for seg sentrale deler av hele pensum), er du nødt til å ha fulgt godt med hele året fordi de fleste fag tross alt bygger seg opp fra det grunnleggende til mer avanserte. I matte vil du ikke bli testet bare i sannsynlighet på siste tentamen, selv om det er siste del av pensum (er det det? Jeg husker ikke lenger, jeg).

2. Det er ikke slik at den siste karakteren du får automatisk blir standpunktkarakteren din. Lærerne har lov til å se litt lenger tilbake og se på den utviklingen du har hatt også videre. Poenget er at et par treere eller firere tidligere i skoleåret ikke nødvendigvis skal hindre deg fra å få fem eller seks i standpunkt.

3.. Det blir kanskje litt feil å skylde på den sittende regjeringen da det ikke var de som utformet Kunnskapsløftet - det var det Clemet som var ansvarlig for. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det nye systemet gir også elevene rett til å be om ny vurdering, slik at de får en ny mulighet til å vise hva de kan. Labbis fikk jo ta ny prøve, selv om resultatet ikke ble så mye bedre enn den første prøven. Underveisvurdering er for å gi eleven tilbakemelding om hvordan de ligger an innen det kompetansemålet de nettopp er prøvet i, mens avsluttende prøver skal ha elementer fra flere kompetansemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med to toere ville hun fortsatt fått firer? Da er det isåfall tullete å sette karakter på de to prøvene, det blir ganske verdiløst.

Jeg er ikke lærer, og i alle fall ikke labbis sin lærer, så det må du ikke spørre meg om. :flowers: Lærerne jeg hadde på videregående messet alle om at det du gjorde på slutten av skoleåret skulle telle mer enn det du gjorde på starten, men det viste seg flere ganger at de tok mer hensyn til tidligere karakterer enn det de i følge Kunnskapsløftet egentlig skulle gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå inneholdt jo de siste heldagsprøvene mine i matematikk hele pensumet Jeg syns egentlig det er litt rart, for i andre fag har heldagsprøvene kun inneholdt pensumet fra siste halvår. I norsk har vi f.eks ikke om romantikken og realismen, som vi hadde før jul. Heldagsprøven i norsk bestod nå av det siste pensumet, altså det moderne prosjektet og modernismen. Slik er det også i andre fag jeg har hatt heldags i :flowers:

Men burde jeg vektlegge at oppgavene jeg gjorde det bra på faktisk er fra sist halvårs pensum? Det var jo det jeg gjorde det dårlig på før jul, og som jeg nå beviste at jeg klarte. Men det jeg med to 6ere har bevist at jeg kan, det klarte jeg ikke på denne heldagsprøven. Når jeg lærer alt for mye på en gang, så klarer jeg bare å huske det i små perioder. Det sitter ikke helt, og derfor gikk det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå inneholdt jo de siste heldagsprøvene mine i matematikk hele pensumet Jeg syns egentlig det er litt rart, for i andre fag har heldagsprøvene kun inneholdt pensumet fra siste halvår. I norsk har vi f.eks ikke om romantikken og realismen, som vi hadde før jul. Heldagsprøven i norsk bestod nå av det siste pensumet, altså det moderne prosjektet og modernismen. Slik er det også i andre fag jeg har hatt heldags i :flowers:

For det første er matematikk et fag hvor det er mye lettere å ta med noe fra hele pensum - i norsk, historie, samfunnsfag også videre er det jo begrenset hvor mange oppgaver man kan ha, siden man som oftest ønsker å ha litt dypere oppgaver så eleven får vist forståelse. For det andre - i ditt eksempel - er jo romantikken og realismen en del av det moderne prosjektet, og dermed omfatter den siste heldagsprøven mer enn den første. :D

Men burde jeg vektlegge at oppgavene jeg gjorde det bra på faktisk er fra sist halvårs pensum? Det var jo det jeg gjorde det dårlig på før jul, og som jeg nå beviste at jeg klarte. Men det jeg med to 6ere har bevist at jeg kan, det klarte jeg ikke på denne heldagsprøven. Når jeg lærer alt for mye på en gang, så klarer jeg bare å huske det i små perioder. Det sitter ikke helt, og derfor gikk det slik...

Det syns jeg hørtes ut som en fornuftig måte å ta det opp med læreren på - få frem at du totalt sett har vist at du får til alt, men at det kanskje har vært i overkant mye å gjøre på én gang. Hva du kan si uten at læreren syns det er "din egen feil" (f.eks. at du har tatt opp ekstra fag osv nå) kommer jo helt an på hvordan vedkommende er og hva slags tone du har med h*n, men det kan jo i det minste være verdt et forsøk. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en evt skriftlig eksamen i matematikk vil du jo bli testet i hele pensum fra matematikk, ikke bare det dere har hatt i vårterminen. Antar heldagsprøvene på slutten av et år ofte er gamle eksamensoppgaver som skal vise helheten i faget. Er nok det læreren din begrunner karakteren med. Du er nok på vippen mellom 4 og 5, men antar de to 6 erne dine ikke trekker ned hvertfall :flowers: . Du kan helt sikkert klage uten fare for å gå ned hvertfall, det er det ikke grunnlag for.

Et godt tips: Snakk med læreren din nå med en gang og forklar din forståelse av saken. Spør også om å få en skriftlig vurdering/ begrunnelse av karaktergivingen på en evt. standpunktkarakter (det har du rett på). Hold klagen din på et saklig nivå og begrunn den godt, så kan den gå i gjennom. Lykke til :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...