Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken mulighet har jeg til å klage på standspunktkarakter?


Benedicte

Recommended Posts

Saken er: Jeg er veldig usikker på hva jeg burde ha som standpunktkarakter i matematikk, men allikevel føler jeg meg veldig skuffet over karakteren jeg mest sannynlig kommer til å få (har snakket med læreren min ang karaktersetting).

Jeg går tredjeåret på VGS, med R1 i matematikk. Jeg hadde ikke matte på VG2, og hadde derfor ikke hatt det på et helt år når jeg startet på VG3. De andre i klassen min hadde hatt matte alle årene (1T og noe tilleggsgreier. Jeg hadde bare 1T). Derfor slet jeg en del med matematikken det første halvåret, fordi jeg hadde glemt så utrolig mye fra 1T og av grunnleggende ting. Læreren virket ikke til å forstå dette, og sa at å lære matte er jo som å lære å sykle. Eller ikke :flowers:

Uansett, så hadde vi to delprøver i løpet av året, og avsluttet halvåret med en heldagsprøve. Jeg lå på 4 på alt sammen, og fikk 4 på kortet. Dette halvåret har jeg fått hodet og logikken i gang, og det har vært et år som har gått mye bedre. Vi har også i år hatt to delprøver, og begge har jeg fått 6 på. Men så hadde vi heldagsprøve for noen uker siden, og her slet jeg med det som gjaldt fra "det gamle" pensumet før jul. Fikk 4 på denne heldagsprøven. Læreren sa at jeg fikk 4 på kortet, fordi heldagsprøven teller så mye. Jeg var jo helt fra meg, fordi jeg har slitt utrolig mye for å klare en 5'er, så jeg fikk mulighet til å ta enda en heldagsprøve for å se om jeg klarte den bedre. Dersom den gikk dårligere, så skulle den ikke telle. Dersom den gikk bedre, så skulle ikke den forrige heldagsprøven telle. Nå fikk jeg akkurat SMS om at jeg fikk 4+ på prøven. Jeg aner ikke hva læreren vil gi meg i standpunktkarakter nå, men jeg blir ikke overrasket om det blir 4 (det virket på henne som at jeg måtte få 5 eller bedre for å klare 5 som standpunktkarakter).

Og jeg føler det som et kjempestort nederlag. Jeg har slitt veldig mye for de to 6erne, men til hvilken nytte?? Jeg kunne jo like gjerne ha fått 4 på de, og allikevel få samme standpunktkarakter? Burde jeg ha bedre karakter, eller skal ikke bedring av resultatene mine komme til uttrykk på karakteren?

Jeg kommer uansett til å forsøke å klage dersom det blir 4, men pleier man å komme noen vei med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om du har noe å tape (som i at du går ned ytterligere), og dermed har du alt å vinne på å klage.

Etter de nye vurderingsreglene er det kompetansen du har pr nå som skal vurderes, ikke den du hadde før jul. Siste vurderingsgrunnlag skal derfor vektlegges. Det som kan holde deg på fireren er imidlertid at man deler opp kompetansemålene, og at du mangler noe kompetanse i de målene dere jobbet med før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klaget på noe karakterer, og i de fleste tilfellene har det gått bra. I noen har jeg ikke gått noen vei, altså landet på det jeg hadde. Jeg har aldri gått ned. Den beste gangen må ha vært da jeg lå på en jevn 4 i løpet av hele året i notelære (skrive noter etter gehør eller noe sånt), og jeg fikk 3 på tentamen (eller var det eksamen?). Jeg klagde, fordi jeg mente jeg hadde gjort det bedre enn som så. Og jeg fikk 5! :D Da var det nesten sånn at jeg måtte klage igjen, for en 5'er hadde jeg da vel ikke fortjent?! :flowers:

Min erfaring er altså at det nytter å klage. Det skal vel også være andre som vurderer karakteren, eller gjelder dette kun eksamen? I ditt tilfelle vil jeg si: hva har du å tape? :hyper: Du frykter jo ikke at den kan bli dårligere enn fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å klage på karakteren min i kjemi og gym fra 3. klasse, men lot være, og har angret noe enormt på det siden. Spesielt siden jeg har fått vite i ettertid at jeg trolig ville fått bedre karakter i begge fagene.

Du har ingenting å tape på å klage, så jeg ville absolutt gjort det. Ikke gjør som meg :flowers: Lykke til, og jeg må si at jeg er imponert over hvor flink du er! Krysser fingrer og tær for at du kommer inn på veterinærhøyskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om du har noe å tape (som i at du går ned ytterligere), og dermed har du alt å vinne på å klage.

Etter de nye vurderingsreglene er det kompetansen du har pr nå som skal vurderes, ikke den du hadde før jul. Siste vurderingsgrunnlag skal derfor vektlegges. Det som kan holde deg på fireren er imidlertid at man deler opp kompetansemålene, og at du mangler noe kompetanse i de målene dere jobbet med før jul.

På denne heldagsprøven fokuserte jeg veldig mye på det jeg ikke kunne, for det var jo det jeg skulle bevise. Så mye av det jeg gjorde det bra på var faktisk det jeg ikke kunne forrige halvår. Det som gikk dårlig var alt det nye som ble visket ut når jeg fokuserte på en annen del av pensumet :flowers:

Jeg har klaget på noe karakterer, og i de fleste tilfellene har det gått bra. I noen har jeg ikke gått noen vei, altså landet på det jeg hadde. Jeg har aldri gått ned. Den beste gangen må ha vært da jeg lå på en jevn 4 i løpet av hele året i notelære (skrive noter etter gehør eller noe sånt), og jeg fikk 3 på tentamen (eller var det eksamen?). Jeg klagde, fordi jeg mente jeg hadde gjort det bedre enn som så. Og jeg fikk 5! :D Da var det nesten sånn at jeg måtte klage igjen, for en 5'er hadde jeg da vel ikke fortjent?! :D

Min erfaring er altså at det nytter å klage. Det skal vel også være andre som vurderer karakteren, eller gjelder dette kun eksamen? I ditt tilfelle vil jeg si: hva har du å tape? :hyper: Du frykter jo ikke at den kan bli dårligere enn fire?

Nei, sant det, jeg har jo ingenting å tape på det :D

Men hvem er det som vil vurdere det på nytt?

Wildah: Takk! :D En karakter opp eller ned kan bety veldig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd jeg synes at du burde få 4 i faget. Pga heldagsprøvene. Det er jo de som teller mest... Du fikk 4 på den første, og 4+ på den andre, og selv om du fikk 6 på to mindre prøver, så er det jo heldagsprøvene som viser et mer helhetlig bilde av din kompetanse. MEN, du vil jo uansett ikke gå ned i faget, så det er bare å klage! Er du heldig, så går du opp i faget. Du har med andre ord alt å vinne, og ingen ting å tape! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gi en liten advarsel... dersom du klager og de mener at det ikke er grunn til det, så KAN de sette deg ned. Jeg gikk fra C til E... :flowers:

Dersom man får nedsatt karakter er det fordi ny sensor vurderer det dithen faglig, ikke fordi man vurderer klagen til å være unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gi en liten advarsel... dersom du klager og de mener at det ikke er grunn til det, så KAN de sette deg ned. Jeg gikk fra C til E... :flowers:

Men de kan ikke sette meg fordi jeg klaget? For jeg kommer ikke til å få 3 uansett, det er jo ingenting som tilsier det. Eller?

Jeg er redd jeg synes at du burde få 4 i faget. Pga heldagsprøvene. Det er jo de som teller mest... Du fikk 4 på den første, og 4+ på den andre, og selv om du fikk 6 på to mindre prøver, så er det jo heldagsprøvene som viser et mer helhetlig bilde av din kompetanse. MEN, du vil jo uansett ikke gå ned i faget, så det er bare å klage! Er du heldig, så går du opp i faget. Du har med andre ord alt å vinne, og ingen ting å tape! :hyper:

Ja, det er det jeg frykter, altså at jeg ikke kommer noen vei med det. Derfor lurer jeg litt på hva dere synes. Det hadde nesten vært bedre om jeg ikke fikk 4 i fjor, for da hadde forbredringene mine hvertfall vist seg i karakteren. Det er veldig, veldig demotiverende å tenke på at det ikke har vært til noe nytte :/ Men det funker nok desverre ikke som argument når jeg skal klage :D

Sender man inn en skriftlig klage til skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender man inn en skriftlig klage til skolen?

Ja. Jeg klaget på en standpunktkarakter en gang, og da leverte jeg den bare på kontoret på skolen. Skrev begrunnelse om hvorfor jeg synes at jeg burde få bedre karakter, og leverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da jeg gikk økonomi- og informasjonsbehandling hadde vi to prøver pluss heldagsprøve. Jeg skippa den ene prøven, og fikk sekser på den andre. Firer på heldagsprøven, og det ga femmer totalt.

Med to seksere skal du stå enda sterkere enn det jeg gjorde, og det er ikke noen tvil om at du skal ha femmer. Jeg gikk riktignok vgs før den nye læreplanen kom, men det virker helt tullete om du skal ende på en firer.

I matematikk er det vel heller ikke slik at det har noen særlig betydning om du er aktiv i timene? Jeg var ikke aktiv overhodet, så det ga isåfall negativt utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to seksere skal du stå enda sterkere enn det jeg gjorde, og det er ikke noen tvil om at du skal ha femmer. Jeg gikk riktignok vgs før den nye læreplanen kom, men det virker helt tullete om du skal ende på en firer.

Jeg var av det første kullet som gikk gjennom vgs med Kunnskapsløftet (ble ferdig i fjor), og det vi fikk høre hele tiden (i løpet av alle tre årene) var at det nivået du har nådd på slutten av året er det som teller. Det vil si at labbis' to seksere på ingen måte skal telle mer enn de to firerne hun nå har fått, både fordi hun har fått de på slutten av skoleåret, fordi det er større tentamener i stedet for delprøver, og fordi de nettopp derfor skal teste hele pensum og ikke bare et eller to delkapittel.

Men for all del, det er bare å prøve å klage! Du går i alle fall ikke ned med de karakterene du har nå, og om ikke annet får du en begrunnelse. Det går også an å ta en ekstra prat med faglærer før karakterene blir satt - jeg fikk firer på tentamen i matte etter å ha fått alt fra 3/4 - 6 i løpet av skoleåret, men endte allikevel opp med fem i standpunkt etter å ha snakket med læreren om hvorfor jeg ikke presterte så bra på tentamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var av det første kullet som gikk gjennom vgs med Kunnskapsløftet (ble ferdig i fjor), og det vi fikk høre hele tiden (i løpet av alle tre årene) var at det nivået du har nådd på slutten av året er det som teller. Det vil si at labbis' to seksere på ingen måte skal telle mer enn de to firerne hun nå har fått, både fordi hun har fått de på slutten av skoleåret, fordi det er større tentamener i stedet for delprøver, og fordi de nettopp derfor skal teste hele pensum og ikke bare et eller to delkapittel.

Men for all del, det er bare å prøve å klage! Du går i alle fall ikke ned med de karakterene du har nå, og om ikke annet får du en begrunnelse. Det går også an å ta en ekstra prat med faglærer før karakterene blir satt - jeg fikk firer på tentamen i matte etter å ha fått alt fra 3/4 - 6 i løpet av skoleåret, men endte allikevel opp med fem i standpunkt etter å ha snakket med læreren om hvorfor jeg ikke presterte så bra på tentamen.

Så karakterene på de to prøvene hvor hun fikk sekser har nesten ingen betydning utover å fortelle henne hvordan hun ligger an? Med denne logikken kunne hun også fått to toere, og likevel endt på firer. Finnes det eksempler hvor disse karaktere kunne hatt noen betydning?

La oss si at hun fikk ener på de to prøvene, ville det vært nok til å trekke henne ned til en treer totalt? Jeg vet forresten ikke om det har noen betydning om man "stryker" på en slik prøve og får ener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så karakterene på de to prøvene hvor hun fikk sekser har nesten ingen betydning utover å fortelle henne hvordan hun ligger an? Med denne logikken kunne hun også fått to toere, og likevel endt på firer.

Selvfølgelig har de en viss betydning, de viser jo at hun har forbedret seg i løpet av skoleåret, og vil således kunne vippe opp - men ja, i utgangspunktet er det faktisk slik at det er det som er oppnådd i slutten av året som teller (mest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har de en viss betydning, de viser jo at hun har forbedret seg i løpet av skoleåret, og vil således kunne vippe opp - men ja, i utgangspunktet er det faktisk slik at det er det som er oppnådd i slutten av året som teller (mest).

Det jeg synes er litt fjottete med dette - er at pensum varierer. Eller har det forandret seg under det nye kunnskaps"løftet"? F.eks i geografi... Hva om du er kjempegod i naturgeografi, og synes samfunnsgeografi er mer drit? Da vil du jo naturlig få dårligere karakter i standpunkt fordi samfunnsgeografien er på siste halvåret.... Eller f.eks i matematikken - hvor det alltid var statistikk og sannsynlighetsregning på siste halvåret. Det er noe ordentlig dritt og man fikk alltid dårligere karakterer på dette enn alle de andre temaene = dårligere standpunkt.

Veldig veldig lite logisk synes jeg - så vel som at jeg synes denne "det siste du gjør er det som teller" bygger enda mer opp under unnasluntrersamfunnet vi har fått. Ikke skal vi kunne slå ned på juks (ref. FRPs forslag om å ta fra stipendet fra studenter som jukser på eksamen på universitetet. Skal man få bort juks må det jo få konsekvenser! Ikke si at "ånei du jukset... jaja, nå må du vente til neste gang og så får du jo prøve på nytt igjen!") - og nå skal ikke det arbeidet vi gjør i første halvdel av skoleåret telle noe? Da kan man jo i teorien sitte med beina på bordet og gi ganske **** fram til jul, for så å lese siste halvdel av pensum og gjøre et par gode prøver = god standpunktskarakter.

Noen ganger lurer jeg på om de i den regjeringen vår har vært innom en skole og i det hele tatt sett hva som foregår der. Er så vanvittig glad jeg er av den gode gamle reformen som slapp både pc-tvang og rare karaktersettinger. Vi måtte gjøre lekser, høre på tavleundervisning og skrive for hånd - og fikk ett dertil knallgodt allmennkunnskaplig grunnlag for framtiden.

/hjertesukk

Forøvrig - on topic - ja hvis du klager på PRØVER og eksamener (som man gjør på universitetet, det er stort sett skriftlige eksamener som teller hele karakteren) så vil jo andre sensorer komme inn og kunne si at "nei du er ikke verdt denne karakteren engang!" - og dermed trekkes du ned. Det vil neppe være tilfelle hos deg labbis, men som MrsPowers sier - det nye systemet tilsier nok en 4'er... Dessverre. Men det er jo verdt å prøve for din del, utnytt drittsystemet deres så vinner du kanskje noe på det! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondiemamma: Takk! Skal ta dere imot med åpne armer :flowers:

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg tror jeg satser på å først og fremst smiske med læreren :hyper: Om det ikke går, så prøver jeg å klage, uten at jeg har den største troen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har de en viss betydning, de viser jo at hun har forbedret seg i løpet av skoleåret, og vil således kunne vippe opp - men ja, i utgangspunktet er det faktisk slik at det er det som er oppnådd i slutten av året som teller (mest).

Men med to toere ville hun fortsatt fått firer? Da er det isåfall tullete å sette karakter på de to prøvene, det blir ganske verdiløst.

Da jeg gikk på vgs var det bare slik at firer til høsten og femmer til våren ga femmer, i hvert fall i utgangspunktet, og så hadde heldagsprøvene like stor betydning som de andre prøvene til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Jeg har ikke tenkt til å legge meg ut i en lang diskusjon om dette - bare si tre ting:

1. For å gjøre det bra på slutten av skoleåret (dvs inkludert den siste tentamenen som i teorien skal ta for seg sentrale deler av hele pensum), er du nødt til å ha fulgt godt med hele året fordi de fleste fag tross alt bygger seg opp fra det grunnleggende til mer avanserte. I matte vil du ikke bli testet bare i sannsynlighet på siste tentamen, selv om det er siste del av pensum (er det det? Jeg husker ikke lenger, jeg).

2. Det er ikke slik at den siste karakteren du får automatisk blir standpunktkarakteren din. Lærerne har lov til å se litt lenger tilbake og se på den utviklingen du har hatt også videre. Poenget er at et par treere eller firere tidligere i skoleåret ikke nødvendigvis skal hindre deg fra å få fem eller seks i standpunkt.

3.. Det blir kanskje litt feil å skylde på den sittende regjeringen da det ikke var de som utformet Kunnskapsløftet - det var det Clemet som var ansvarlig for. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det nye systemet gir også elevene rett til å be om ny vurdering, slik at de får en ny mulighet til å vise hva de kan. Labbis fikk jo ta ny prøve, selv om resultatet ikke ble så mye bedre enn den første prøven. Underveisvurdering er for å gi eleven tilbakemelding om hvordan de ligger an innen det kompetansemålet de nettopp er prøvet i, mens avsluttende prøver skal ha elementer fra flere kompetansemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med to toere ville hun fortsatt fått firer? Da er det isåfall tullete å sette karakter på de to prøvene, det blir ganske verdiløst.

Jeg er ikke lærer, og i alle fall ikke labbis sin lærer, så det må du ikke spørre meg om. :flowers: Lærerne jeg hadde på videregående messet alle om at det du gjorde på slutten av skoleåret skulle telle mer enn det du gjorde på starten, men det viste seg flere ganger at de tok mer hensyn til tidligere karakterer enn det de i følge Kunnskapsløftet egentlig skulle gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå inneholdt jo de siste heldagsprøvene mine i matematikk hele pensumet Jeg syns egentlig det er litt rart, for i andre fag har heldagsprøvene kun inneholdt pensumet fra siste halvår. I norsk har vi f.eks ikke om romantikken og realismen, som vi hadde før jul. Heldagsprøven i norsk bestod nå av det siste pensumet, altså det moderne prosjektet og modernismen. Slik er det også i andre fag jeg har hatt heldags i :flowers:

Men burde jeg vektlegge at oppgavene jeg gjorde det bra på faktisk er fra sist halvårs pensum? Det var jo det jeg gjorde det dårlig på før jul, og som jeg nå beviste at jeg klarte. Men det jeg med to 6ere har bevist at jeg kan, det klarte jeg ikke på denne heldagsprøven. Når jeg lærer alt for mye på en gang, så klarer jeg bare å huske det i små perioder. Det sitter ikke helt, og derfor gikk det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå inneholdt jo de siste heldagsprøvene mine i matematikk hele pensumet Jeg syns egentlig det er litt rart, for i andre fag har heldagsprøvene kun inneholdt pensumet fra siste halvår. I norsk har vi f.eks ikke om romantikken og realismen, som vi hadde før jul. Heldagsprøven i norsk bestod nå av det siste pensumet, altså det moderne prosjektet og modernismen. Slik er det også i andre fag jeg har hatt heldags i :flowers:

For det første er matematikk et fag hvor det er mye lettere å ta med noe fra hele pensum - i norsk, historie, samfunnsfag også videre er det jo begrenset hvor mange oppgaver man kan ha, siden man som oftest ønsker å ha litt dypere oppgaver så eleven får vist forståelse. For det andre - i ditt eksempel - er jo romantikken og realismen en del av det moderne prosjektet, og dermed omfatter den siste heldagsprøven mer enn den første. :D

Men burde jeg vektlegge at oppgavene jeg gjorde det bra på faktisk er fra sist halvårs pensum? Det var jo det jeg gjorde det dårlig på før jul, og som jeg nå beviste at jeg klarte. Men det jeg med to 6ere har bevist at jeg kan, det klarte jeg ikke på denne heldagsprøven. Når jeg lærer alt for mye på en gang, så klarer jeg bare å huske det i små perioder. Det sitter ikke helt, og derfor gikk det slik...

Det syns jeg hørtes ut som en fornuftig måte å ta det opp med læreren på - få frem at du totalt sett har vist at du får til alt, men at det kanskje har vært i overkant mye å gjøre på én gang. Hva du kan si uten at læreren syns det er "din egen feil" (f.eks. at du har tatt opp ekstra fag osv nå) kommer jo helt an på hvordan vedkommende er og hva slags tone du har med h*n, men det kan jo i det minste være verdt et forsøk. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en evt skriftlig eksamen i matematikk vil du jo bli testet i hele pensum fra matematikk, ikke bare det dere har hatt i vårterminen. Antar heldagsprøvene på slutten av et år ofte er gamle eksamensoppgaver som skal vise helheten i faget. Er nok det læreren din begrunner karakteren med. Du er nok på vippen mellom 4 og 5, men antar de to 6 erne dine ikke trekker ned hvertfall :flowers: . Du kan helt sikkert klage uten fare for å gå ned hvertfall, det er det ikke grunnlag for.

Et godt tips: Snakk med læreren din nå med en gang og forklar din forståelse av saken. Spør også om å få en skriftlig vurdering/ begrunnelse av karaktergivingen på en evt. standpunktkarakter (det har du rett på). Hold klagen din på et saklig nivå og begrunn den godt, så kan den gå i gjennom. Lykke til :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...