Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye regler eksport av hund til Sverige.


Guest Jonna

Recommended Posts

Forstod det heller ikke helt. I tillegg så er tittelen på forsiden til NKK ganske misvisende.

"Nye regler for innførsel av hund.

Reglene for innførsel av hund fra Norge til Sverige er endret." Man innfører ikke en hund fra Norge til Sverige. Da eksporterer man den.

Men det er nå så. Slik jeg leser det så betyr det at om jeg selger en valp til Sverige så må den være rabiesvaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

:rolleyes2: sliter litt med den her. Lenge leve sære regler.

Har lest noen ganger igjennom nå og funnet ut to ting.

Om du reiser med hundene din selv på ferie/stevne e.l. så gjelder de gamle reglene, men du må ikke ha med deg mer enn 5 hunder pr person.

Om du skal selge en hund til Sverige så må den ha de samme tingene som gjelder innførsel til norge: rabies, blodprøve o.l.

Er hunden under 3 mnd så må de søke jorbruksverket om disp.

Du må også stoppe hos tullvesenet og vise dokumenter.

Om du reiser med fly og hunden da blir registert som "overvekts bagasje" så gjelder ferie regelen. Om den blir registrert som Cargo av flyselskapet så gjelder rabies osv.

Så egentlig så virker det som salg fører med seg sykdom, men ikke ferie.

Tror jeg har forstått det riktig nå :whistle:

Edit:

Er inne og leser på selve regelverket nå og der står det:

Om du ska köpa en valp eller kattunge i Norge slipper du handelskraven om köpet är genomfört innan djuret passerar gränsen och om djuret reser med ägaren eller med ett ombud, till exempel den som sålt djuret.

Kan det tolkes dit at om eieren/representant reiser til Norge og alt er betalt, hunden er registrert på eier. Da gjelder ikke 3mnd import regel o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest noen ganger igjennom nå og funnet ut to ting.

Om du reiser med hundene din selv på ferie/stevne e.l. så gjelder de gamle reglene, men du må ikke ha med deg mer enn 5 hunder pr person.

Om du skal selge en hund til Sverige så må den ha de samme tingene som gjelder innførsel til norge: rabies, blodprøve o.l.

Er hunden under 3 mnd så må de søke jorbruksverket om disp.

Du må også stoppe hos tullvesenet og vise dokumenter.

Om du reiser med fly og hunden da blir registert som "overvekts bagasje" så gjelder ferie regelen. Om den blir registrert som Cargo av flyselskapet så gjelder rabies osv.

Så egentlig så virker det som salg fører med seg sykdom, men ikke ferie.

Tror jeg har forstått det riktig nå :rolleyes2:

Edit:

Er inne og leser på selve regelverket nå og der står det:

Om du ska köpa en valp eller kattunge i Norge slipper du handelskraven om köpet är genomfört innan djuret passerar gränsen och om djuret reser med ägaren eller med ett ombud, till exempel den som sålt djuret.

Kan det tolkes dit at om eieren reiser til Norge og alt er betalt, hunden er registrert på eier. Da gjelder ikke 3mnd import regel o.l.

Dvs ikke reise levere valpen feks på svenske siden.?

Jammen, innførsel til Norge fra Sverige kever ikke rabiesvaksine + + . Så da skal det gjelde kun en vei slik jeg ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest noen ganger igjennom nå og funnet ut to ting.

Om du reiser med hundene din selv på ferie/stevne e.l. så gjelder de gamle reglene, men du må ikke ha med deg mer enn 5 hunder pr person.

Om du skal selge en hund til Sverige så må den ha de samme tingene som gjelder innførsel til norge: rabies, blodprøve o.l.

Er hunden under 3 mnd så må de søke jorbruksverket om disp.

Du må også stoppe hos tullvesenet og vise dokumenter.

Om du reiser med fly og hunden da blir registert som "overvekts bagasje" så gjelder ferie regelen. Om den blir registrert som Cargo av flyselskapet så gjelder rabies osv.

Så egentlig så virker det som salg fører med seg sykdom, men ikke ferie.

Tror jeg har forstått det riktig nå :rolleyes2:

Edit:

Er inne og leser på selve regelverket nå og der står det:

Om du ska köpa en valp eller kattunge i Norge slipper du handelskraven om köpet är genomfört innan djuret passerar gränsen och om djuret reser med ägaren eller med ett ombud, till exempel den som sålt djuret.

Kan det tolkes dit at om eieren reiser til Norge og alt er betalt, hunden er registrert på eier. Da gjelder ikke 3mnd import regel o.l.

Dvs ikke reise levere valpen feks på svenske siden.?

Slik tolker jeg det også.. Ang det siste du skriver, så er det slik jeg også oppfatter det og.

Men det var da veldig rare regler...? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Blir det noe forskjell på innførsel til Norge fra Sverige? Det klarte jeg ikke helt å forstå.. :rolleyes2:

Jammen, innførsel til Norge fra Sverige kever ikke rabiesvaksine + + . Så da skal det gjelde kun en vei slik jeg ser det?

Som jeg skriver i overskriften (og ikke NKK gjør) det gjelder eksport.

Og det gjelder for personer som reiser med mer enn 5 hunder i bilen fra Norge til Sverige for å gå på stevner. Eller vist du reiser med fly på ett stevne i Sverige, og hunden blir registert som Cargo, så gjelder brått rabies, blodprøve, og 24 timers veterinær attest.

(og oppdrettere som skal selge hund til evt Sverige så er det greit å få med seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvorfor disse reglene kommer?

Men hva hvis man reiser med fly på ferie da? Har det da betydning med rabies? Altså om den blir cargo eller overvekt.

(litt egoistisk sett fra min side :rolleyes2: så er jeg endel i Sverige med hund, rabiesen har jeg uansett, men hva med ormkur? Kjenner jeg synes jeg stapper nok av det i hunden om ikke hun skal få det for å dra til Sverige også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Lurer litt på hvorfor disse reglene kommer?

Men hva hvis man reiser med fly på ferie da? Har det da betydning med rabies? Altså om den blir cargo eller overvekt.

(litt egoistisk sett fra min side :whistle: så er jeg endel i Sverige med hund, rabiesen har jeg uansett, men hva med ormkur? Kjenner jeg synes jeg stapper nok av det i hunden om ikke hun skal få det for å dra til Sverige også)

Reaksjon på all smugling av hund som har vært til Sverige? Eller kanskje pålegg fra EU? :rolleyes2:

Sånn som jeg tolker det så må du om hunden blir registert som Cargo ha:

ID-märkning

Rabiesvaccination

Godkänd mängd rabiesantikroppar

Hälsoundersökning gjord av officiell veterinär inom 24 timmar före införseln till Sverige

EU-pass där allt ovan intygats av veterinär

Anmälan till tullen vid gränsen.

Om den er overvekt/håndbagasje, så gjelder ikke noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo mye tydeligere nå enn før. Blir jo ikke egnetlig noen endring for allmenheten.

Handelsdyr er grupper på over 5 pr eier/ ledsager eller hund som blir transportert over til Sverige for å selges der. Selges den før den blir transportert over grensen så gjelder de gamle reglene. Så en i Sverige kan kjøpe hund her, dersom den kjøpes før den transporteres over grensen.

Så å laste bilen full av designhunder for å møte kjøpere rundt om på parkeringsplasser bilr litt værre, samt transportere over ulovlige kull fra Norge for å selge dem som Svenske.

Norge er ikke "listed land" så søknad for valp under 3 mnd trengs ikke. (http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/atttainhundarochkatterfranutlandet/tainhundarochkatterfranovrigaeulander/listoroverlander.4.207049b811dd8a513dc80001827.html)

Bare punktet der Norge er nevnt gjelder egentlig oss.

Edit, ikke før, men i helgen mente jeg da reglene kom ut. Da var ingenting definert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaksjon på all smugling av hund som har vært til Sverige? Eller kanskje pålegg fra EU? :rolleyes2:

Sånn som jeg tolker det så må du om hunden blir registert som Cargo ha:

ID-märkning

Rabiesvaccination

Godkänd mängd rabiesantikroppar

Hälsoundersökning gjord av officiell veterinär inom 24 timmar före införseln till Sverige

EU-pass där allt ovan intygats av veterinär

Anmälan till tullen vid gränsen.

Om den er overvekt/håndbagasje, så gjelder ikke noe av det.

Regner også med at det er smugling, men trodde ikke det var så mye av det gjennom Norge til Sverige.

Tolker reglene som deg.

Så her gjelder det å bli overvekt og ikke cargo. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Handelsdyr er grupper på over 5 pr eier/ ledsager eller hund som blir transportert over til Sverige for å selges der. Selges den før den blir transportert over grensen så gjelder de gamle reglene. Så en i Sverige kan kjøpe hund her, dersom den kjøpes før den transporteres over grensen.

Men sendes den som Cargo, si fra Sør-Norge til Nord-Sverige, uledsaget. Så må den ha det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sendes den som Cargo, si fra Sør-Norge til Nord-Sverige, uledsaget. Så må den ha det meste.

Berører vel neppe så mange å sende hunden på kryss av landegrensene som cargo, de fleste er sikkert istand til å hente hunden eller reise med den som bagasje. Eller f.eks kjøre hunden over grensa og transportere den fra sør-sverige til nord-sverige som cargo istede.

Edit: er vel egnetlig hundekjørerne som får mest pes med det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert en eller annen EU-greie som Sverige må gjøre fordi de har en av de ytre grensene i EU. Mye sær-regler for hester som skal til/fra EU for å konkurrere også (jobber med tollpapirer for disse) - i forhold til transport innenfor EU.

Men INNENFOR EU-grensene skal det dog bli lettere å reise, da.. Har det blitt sagt... Men gudene vet.. :rolleyes2:

Susanne

(synes også tolkningene deres virker å være de riktige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod dette med flyreiser som litt lotto: hvis du reiser med et flyselskap hvor hunden kategoriseres som "cargo" må den ha full pakke, kalles den overvektsbaggasje, trenger du ingenting. :rolleyes2: Skal man fly til Sverige lønner det seg derfor kanskje å finne et flyselskap som kaller hunder for overvektsbagasje, fremfor cargo..? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er litt pussig, er at de forlanger rabiesvaksine fra noen hunder, men ikke fra alle... Skal du stille ut i Sverige og har fem hunder, nei da er det ikke fare for noe rabies - men har du derimot seks hunder må du både ormekurere dem og alt dette andre styret. Har du derimot med deg gubben din på utstillinga også, er plutselig de seks hundene dine rabiesfrie igjen...

Jeg forstår jo at dette sikkert er noen EU-reguleringer de er nødt til å forholde seg til, men det er jo unektelig litt komisk allikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er litt pussig, er at de forlanger rabiesvaksine fra noen hunder, men ikke fra alle... Skal du stille ut i Sverige og har fem hunder, nei da er det ikke fare for noe rabies - men har du derimot seks hunder må du både ormekurere dem og alt dette andre styret. Har du derimot med deg gubben din på utstillinga også, er plutselig de seks hundene dine rabiesfrie igjen...

Jeg forstår jo at dette sikkert er noen EU-reguleringer de er nødt til å forholde seg til, men det er jo unektelig litt komisk allikevel!

Akkurat det samme tenker jeg... Og om hunden er så uheldig å regnes som cargo hvis en skal reise med fly til sverige, så har den også rabies :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette rammer vel egentlig aller mest hundekjørere som kjører igjennom Sverige med hundene sine nordover/sørover til/fra løp. Der må det rabiesvaksineres og de må ha vet.attest, om de ikke får stablet nok folk i bilen til å ha en ledsager per 5hunder :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...