Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye regler eksport av hund til Sverige.

Guest Jonna

Recommended Posts

Skrevet

Forstod det heller ikke helt. I tillegg så er tittelen på forsiden til NKK ganske misvisende.

"Nye regler for innførsel av hund.

Reglene for innførsel av hund fra Norge til Sverige er endret." Man innfører ikke en hund fra Norge til Sverige. Da eksporterer man den.

Men det er nå så. Slik jeg leser det så betyr det at om jeg selger en valp til Sverige så må den være rabiesvaksinert.

Guest Jonna
Skrevet

:rolleyes2: sliter litt med den her. Lenge leve sære regler.

Har lest noen ganger igjennom nå og funnet ut to ting.

Om du reiser med hundene din selv på ferie/stevne e.l. så gjelder de gamle reglene, men du må ikke ha med deg mer enn 5 hunder pr person.

Om du skal selge en hund til Sverige så må den ha de samme tingene som gjelder innførsel til norge: rabies, blodprøve o.l.

Er hunden under 3 mnd så må de søke jorbruksverket om disp.

Du må også stoppe hos tullvesenet og vise dokumenter.

Om du reiser med fly og hunden da blir registert som "overvekts bagasje" så gjelder ferie regelen. Om den blir registrert som Cargo av flyselskapet så gjelder rabies osv.

Så egentlig så virker det som salg fører med seg sykdom, men ikke ferie.

Tror jeg har forstått det riktig nå :whistle:

Edit:

Er inne og leser på selve regelverket nå og der står det:

Om du ska köpa en valp eller kattunge i Norge slipper du handelskraven om köpet är genomfört innan djuret passerar gränsen och om djuret reser med ägaren eller med ett ombud, till exempel den som sålt djuret.

Kan det tolkes dit at om eieren/representant reiser til Norge og alt er betalt, hunden er registrert på eier. Da gjelder ikke 3mnd import regel o.l.

Skrevet

Om du reiser med hundene din selv på ferie/stevne e.l. så gjelder de gamle reglene, men du må ikke ha med deg mer enn 5 hunder pr person.

Om du skal selge en hund til Sverige så må den ha de samme tingene som gjelder innførsel til norge: rabies, blodprøve o.l.

Om du reiser med fly og hunden da blir registert som "overvekts bagasje" så gjelder ferie regelen. Om den blir registrert som Cargo av flyselskapet så gjelder rabies osv.

Tror jeg har forstått det riktig nå :rolleyes2:

Edit:

Om du ska köpa en valp eller kattunge i Norge slipper du handelskraven om köpet är genomfört innan djuret passerar gränsen och om djuret reser med ägaren eller med ett ombud, till exempel den som sålt djuret.

Kan det tolkes dit at om eieren reiser til Norge og alt er betalt, hunden er registrert på eier. Da gjelder ikke 3mnd import regel o.l.

Dvs ikke reise levere valpen feks på svenske siden.?

Jammen, innførsel til Norge fra Sverige kever ikke rabiesvaksine + + . Så da skal det gjelde kun en vei slik jeg ser det?

Skrevet

Tror jeg har forstått det riktig nå :rolleyes2:

Edit:

Kan det tolkes dit at om eieren reiser til Norge og alt er betalt, hunden er registrert på eier. Da gjelder ikke 3mnd import regel o.l.

Dvs ikke reise levere valpen feks på svenske siden.?

Slik tolker jeg det også.. Ang det siste du skriver, så er det slik jeg også oppfatter det og.

Men det var da veldig rare regler...? :whistle:

Guest Jonna
Skrevet

Blir det noe forskjell på innførsel til Norge fra Sverige? Det klarte jeg ikke helt å forstå.. :rolleyes2:

Jammen, innførsel til Norge fra Sverige kever ikke rabiesvaksine + + . Så da skal det gjelde kun en vei slik jeg ser det?

Som jeg skriver i overskriften (og ikke NKK gjør) det gjelder eksport.

Og det gjelder for personer som reiser med mer enn 5 hunder i bilen fra Norge til Sverige for å gå på stevner. Eller vist du reiser med fly på ett stevne i Sverige, og hunden blir registert som Cargo, så gjelder brått rabies, blodprøve, og 24 timers veterinær attest.

(og oppdrettere som skal selge hund til evt Sverige så er det greit å få med seg)

Skrevet

Lurer litt på hvorfor disse reglene kommer?

Men hva hvis man reiser med fly på ferie da? Har det da betydning med rabies? Altså om den blir cargo eller overvekt.

(litt egoistisk sett fra min side :rolleyes2: så er jeg endel i Sverige med hund, rabiesen har jeg uansett, men hva med ormkur? Kjenner jeg synes jeg stapper nok av det i hunden om ikke hun skal få det for å dra til Sverige også)

Guest Jonna
Skrevet

Lurer litt på hvorfor disse reglene kommer?

Men hva hvis man reiser med fly på ferie da? Har det da betydning med rabies? Altså om den blir cargo eller overvekt.

(litt egoistisk sett fra min side :whistle: så er jeg endel i Sverige med hund, rabiesen har jeg uansett, men hva med ormkur? Kjenner jeg synes jeg stapper nok av det i hunden om ikke hun skal få det for å dra til Sverige også)

Reaksjon på all smugling av hund som har vært til Sverige? Eller kanskje pålegg fra EU? :rolleyes2:

Sånn som jeg tolker det så må du om hunden blir registert som Cargo ha:

ID-märkning

Rabiesvaccination

Godkänd mängd rabiesantikroppar

Hälsoundersökning gjord av officiell veterinär inom 24 timmar före införseln till Sverige

EU-pass där allt ovan intygats av veterinär

Anmälan till tullen vid gränsen.

Om den er overvekt/håndbagasje, så gjelder ikke noe av det.

Skrevet

Var jo mye tydeligere nå enn før. Blir jo ikke egnetlig noen endring for allmenheten.

Handelsdyr er grupper på over 5 pr eier/ ledsager eller hund som blir transportert over til Sverige for å selges der. Selges den før den blir transportert over grensen så gjelder de gamle reglene. Så en i Sverige kan kjøpe hund her, dersom den kjøpes før den transporteres over grensen.

Så å laste bilen full av designhunder for å møte kjøpere rundt om på parkeringsplasser bilr litt værre, samt transportere over ulovlige kull fra Norge for å selge dem som Svenske.

Norge er ikke "listed land" så søknad for valp under 3 mnd trengs ikke. (http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/atttainhundarochkatterfranutlandet/tainhundarochkatterfranovrigaeulander/listoroverlander.4.207049b811dd8a513dc80001827.html)

Bare punktet der Norge er nevnt gjelder egentlig oss.

Edit, ikke før, men i helgen mente jeg da reglene kom ut. Da var ingenting definert.

Skrevet

Reaksjon på all smugling av hund som har vært til Sverige? Eller kanskje pålegg fra EU? :rolleyes2:

Sånn som jeg tolker det så må du om hunden blir registert som Cargo ha:

ID-märkning

Rabiesvaccination

Godkänd mängd rabiesantikroppar

Hälsoundersökning gjord av officiell veterinär inom 24 timmar före införseln till Sverige

EU-pass där allt ovan intygats av veterinär

Anmälan till tullen vid gränsen.

Om den er overvekt/håndbagasje, så gjelder ikke noe av det.

Regner også med at det er smugling, men trodde ikke det var så mye av det gjennom Norge til Sverige.

Tolker reglene som deg.

Så her gjelder det å bli overvekt og ikke cargo. :whistle:

Guest Jonna
Skrevet

Handelsdyr er grupper på over 5 pr eier/ ledsager eller hund som blir transportert over til Sverige for å selges der. Selges den før den blir transportert over grensen så gjelder de gamle reglene. Så en i Sverige kan kjøpe hund her, dersom den kjøpes før den transporteres over grensen.

Men sendes den som Cargo, si fra Sør-Norge til Nord-Sverige, uledsaget. Så må den ha det meste.

Skrevet

Men sendes den som Cargo, si fra Sør-Norge til Nord-Sverige, uledsaget. Så må den ha det meste.

Berører vel neppe så mange å sende hunden på kryss av landegrensene som cargo, de fleste er sikkert istand til å hente hunden eller reise med den som bagasje. Eller f.eks kjøre hunden over grensa og transportere den fra sør-sverige til nord-sverige som cargo istede.

Edit: er vel egnetlig hundekjørerne som får mest pes med det der.

Skrevet

Dette er sikkert en eller annen EU-greie som Sverige må gjøre fordi de har en av de ytre grensene i EU. Mye sær-regler for hester som skal til/fra EU for å konkurrere også (jobber med tollpapirer for disse) - i forhold til transport innenfor EU.

Men INNENFOR EU-grensene skal det dog bli lettere å reise, da.. Har det blitt sagt... Men gudene vet.. :rolleyes2:

Susanne

(synes også tolkningene deres virker å være de riktige)

Skrevet

Jeg forstod dette med flyreiser som litt lotto: hvis du reiser med et flyselskap hvor hunden kategoriseres som "cargo" må den ha full pakke, kalles den overvektsbaggasje, trenger du ingenting. :rolleyes2: Skal man fly til Sverige lønner det seg derfor kanskje å finne et flyselskap som kaller hunder for overvektsbagasje, fremfor cargo..? :whistle:

Skrevet

Det jeg syns er litt pussig, er at de forlanger rabiesvaksine fra noen hunder, men ikke fra alle... Skal du stille ut i Sverige og har fem hunder, nei da er det ikke fare for noe rabies - men har du derimot seks hunder må du både ormekurere dem og alt dette andre styret. Har du derimot med deg gubben din på utstillinga også, er plutselig de seks hundene dine rabiesfrie igjen...

Jeg forstår jo at dette sikkert er noen EU-reguleringer de er nødt til å forholde seg til, men det er jo unektelig litt komisk allikevel!

Skrevet

Det jeg syns er litt pussig, er at de forlanger rabiesvaksine fra noen hunder, men ikke fra alle... Skal du stille ut i Sverige og har fem hunder, nei da er det ikke fare for noe rabies - men har du derimot seks hunder må du både ormekurere dem og alt dette andre styret. Har du derimot med deg gubben din på utstillinga også, er plutselig de seks hundene dine rabiesfrie igjen...

Jeg forstår jo at dette sikkert er noen EU-reguleringer de er nødt til å forholde seg til, men det er jo unektelig litt komisk allikevel!

Akkurat det samme tenker jeg... Og om hunden er så uheldig å regnes som cargo hvis en skal reise med fly til sverige, så har den også rabies :rolleyes2:

Skrevet

Dette rammer vel egentlig aller mest hundekjørere som kjører igjennom Sverige med hundene sine nordover/sørover til/fra løp. Der må det rabiesvaksineres og de må ha vet.attest, om de ikke får stablet nok folk i bilen til å ha en ledsager per 5hunder :rolleyes2:

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...