Gå til innhold
Hundesonen.no

Hengelås på hundegården?


Marthe

Recommended Posts

Jeg lurer rett og slett på om dere som har hundene i hundegård har lås på den? Nå som det er så "inn" å stjele hunder, så bør kanskje dette være en idè? :P

Er hundegården i bruk...så har jeg den låst ja :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har vi ikke. Men vi bor også sånn til at de eneste som kommer ned til oss kommer fordi de skal til oss, ingen gjennomgangstrafikk, og huset er ikke synlig fra veien. Dessuten er det som regel mennesker hjemme. Hadde jeg bodd i mer tettbefolket strøk, så hadde jeg hatt hengelås ja ... Evt. ikke hatt de i hundegård når jeg ikke var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått lov å sette opp hundegård her, så skulle den hatt tak, nedgravde vegger og skikkelige (henge)låser, ja. Ikke at jeg bekymrer meg for tyver, men for toskete folk som vil hilse på hundene/slippe ut hundene fordi det er synd på dem/hindre hundene i å komme seg ut osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger hundegård. Den skal ha lås (og tak, og nedgravde vegger), både fordi jeg er redd for folk som skal hilse/slippe dem ut, og fordi den store sorte er litt for flink til å åpne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noop men det er fordi at hundegården ligger i hagen bak huset, det er bare dyrket mark som grenser til hagen vår, og bak der er det skog igjen. Naboen(mine foreldre) er stort sett alltid hjemme ettersom de driver gården og veien går bare til våre hus.

Hadde hundegården vert i et byggefelt skulle den hatt vegger, tak og lås ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hengelås på siden vi bor på landet og hundegården ligger skjermet bak huset. Men har av og til i tankene at det er ganske lett å ta med seg hunden, og hun hadde nok fulgt villig med.

Men det jeg vil anbefale til de som planlegger hundegård, er tette vegger mot trafikk, støpt gulv og tak. Vi har tre tette vegger og tak over. Det beskytter hunden mot sol og regn, vind, og ikke minst mot å bli forstyrret av trafikk. Vi gjorde det slik for at den ikke skulle få trigget sitt gjeteinstinkt når vi kjører forbi med traktor eller bil, og det har vært vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi skal lage nye hundegårder blir det med støpt underlag, faste elementer og tak til Knott, men det er altså ikke for tyvenes skyld, men fordi hun er hundini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke her. Men det er fordi jeg VET at ingen ville kommet seg ubemerket opp på gårdsplassen vår når bikkjene står ute (de er da ikke vakthunder for ingenting!), og de aldri står i hundegården når jeg ikke er hjemme. Da er det alltid med meg. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva som kan skje dersom uvedkommende kommer seg inn i hundegården og blir skadet vil jeg si det er uansvarlig å ha ulåst hundegård.

Se for dere at en unge/ungdom kommer seg inn i hundegården og blir bitt.. Da har ikke hunden vært sikret forsvarlig (ikke bra nok inngjerdet..), og hunden må sannsynligvis avlives.. Urettferdig? Ja.. Sannsynlig? Ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva som kan skje dersom uvedkommende kommer seg inn i hundegården og blir skadet vil jeg si det er uansvarlig å ha ulåst hundegård.

Se for dere at en unge/ungdom kommer seg inn i hundegården og blir bitt.. Da har ikke hunden vært sikret forsvarlig (ikke bra nok inngjerdet..), og hunden må sannsynligvis avlives.. Urettferdig? Ja.. Sannsynlig? Ja!

Det kan jeg absolutt være enig med deg i - dersom man bor sånn til at det vil kunne skje. Det gjør ikke vi ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man dra det ut i ytterste konsekvens, så kan jo "hvermansen" finne veien hit i ødemarken. Men verken ku- eller sauefjøs er avlåst. Teoretisk så kan det jo hende at en eller annen stikker av med ei av kuene våre også... Og vil man inn, så finner man nok en måte å bryte seg inn på. Men det er klart, i tettbygd strøk ville hundegården min hatt lås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva som kan skje dersom uvedkommende kommer seg inn i hundegården og blir skadet vil jeg si det er uansvarlig å ha ulåst hundegård.

Se for dere at en unge/ungdom kommer seg inn i hundegården og blir bitt.. Da har ikke hunden vært sikret forsvarlig (ikke bra nok inngjerdet..), og hunden må sannsynligvis avlives.. Urettferdig? Ja.. Sannsynlig? Ja!

Jeg har vært i en sånn situasjon (ingen ble bitt),ungene klarte å klatre inn i hundegården, og hadde hunden trengt inn i et hjørne da de ble oppdaget...

Jeg kontaktet politiet for å sjekke hvordan jeg hadde stått i forhold til eventuelt krav om avliving. Fikk da beskjed om at "saken" min ville stått meget sterkt.Hundegården var låst og 180cm høy,ikke synlig før man kom bak huset her heller...som om det hjalp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man dra det ut i ytterste konsekvens, så kan jo "hvermansen" finne veien hit i ødemarken. Men verken ku- eller sauefjøs er avlåst. Teoretisk så kan det jo hende at en eller annen stikker av med ei av kuene våre også... Og vil man inn, så finner man nok en måte å bryte seg inn på. Men det er klart, i tettbygd strøk ville hundegården min hatt lås.

Ødemarken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid låst etter to episoder der noen hadde sluppet ut Schæferen.

Har også opplevd en knekt nøkkel i hengelåsen når jeg kom hjem fra jobb. Noen hadde åpenlyst prøvd å få opp døren.

Lurer på hvilke syke mennesker som kan finne på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):( Beklager at jeg ler *riste av latter*, men for det første; å stjele en okse? Det hørtes jo ut som en god idè ... Og for det andre; en okse som heter JOPPE? *knis* Redda joppe fikk plutselig en helt ny mening.

Klart det kan komme folk og stjele dyr her i ødemarken og, men da hadde de kommet av den grunn, og da hadde de fått det til uavhengig av om det var hengelås på hundegården eller ikke ... Må innrømme jeg er mye mer redd for hestene, og for evt. brannstiftere *grøss*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...