Gå til innhold
Hundesonen.no

Er dagens priser på blandingsvalper reell?


julnil

Recommended Posts

Finner mange blandingsvalper på finn.no, som selges for 8000 og oppover.

Er det jeg som er gnien, eller er dette kunstig høye priser for en blandingshund?

Det jeg anser som normal pris for en blanding, er f.eks 2000-3000

Men mulig jeg har totalt feil, kanskje er prisene blitt langt høyere i de siste årene?

Vet ikke om det er lov å linke til finn i denne sammenhengen, men for de som vil se, så er det bare å bla seg gjennom et par sider på finn, så ser dere raskt hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes opp til 5000 er en grei pris jeg da, min blanding betalte jeg 3000 for.

Kommer det over 6000 nærmer det seg jo normal valpepris for enkelte rene raser, så tror ikke jeg ville betalt det for en blanding. Spesielt miniatyrblandinger oppnår så høye priser får jeg inntrykk av, og eventuelt doodlene.

Men nå henger jo priser sammen med markedet. Kan man få solgt en miniatyrblanding eller papirløs chihuahua til rundt 10 000 og over, så hvorfor ikke, selv om jeg synes det er rart at folk vil betale så mye for en blanding, når man til den prisen kan få en renraset miniatyrhund med papirene i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Den dagen de dokumenterer det meste av helse som fins innen den blandingen (dvs øyenlyse, hd, aa, partella o.l.) at de kan vise til mentalprøver. Så syns jeg de kan ta litt mer for det.

Men samme prisen som rasehundene syns jeg er litt stivt ja. Jeg tviler på at de har brukt feks 10000,- på startavgifter iløpet av ett år (det brukte jeg i fjor) bare for å vise hva hunden duger til liksom. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger spart er ikke alltid penger tjent... som Jeanett sier, jeg skal betale mer for blandinger når foreldrene er sjekket og testet i alle ender, og prisen på valpen faktisk reflekterer de faktiske kostnadene på kullet (inkl. evt. helsetester på foreldre dersom det ikke har vært gjort).

Nå er jo blandinger ofte enten motehunder som ikke passer i mitt hus, eller uheldige hyperblandinger, så det ble renraset her, neste gang også... Til full pris.

Kan det være en positiv ting at man da ikke "sparer" så mye på å kjøpe en blandingshund, at folk blir mer oppmerksomme på renrasede hunder og hvilke krav man prøver å stille der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 500 for vår blanding for 10 år siden. Naboen som hadde tyvkull på blandingstispa si med ukjent far. Alle de tre søsknene ble etterhvert syke, i 4 års alderen tror jeg, mistet kontroll i bakparten og sånn, så måtte avlives da han var 6. Han var jo for oss verdt mye mer enn 500 kr, men poenget er jo at man vet enda mindre hva man får med en blanding, så jeg fatter og begriper ikke hvordan folk får solgt blandingsvalper til så høy pris. Folk er dumme :/

2000 synes jeg er greit for en blanding, opp til 5000 kanskje. Det er jo en hund og levende vesen selv om det er blanding liksom, så sånn sett er de ikke mindre verdt, og er man oppe i noen store lapper så hindrer det iallefall kanskje noen impulskjøp fra folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt noe problem med å feks kjøpe en golden/labradormix til 5.000, hvis foreldrene var i "avlshundklasse" mtp gemytt, helse osv; det er såpass like hunder i størrelse, kropp og gemytt at man vet omtrent hva man får (så lenge man vet at foreldreindividene holder et bra nivå, selvsagt) Men, som jeg så annonse på her om dagen; en samojed/pyreneermix til 5.000, hvor man ikke engang får vite noe om foreldreindividene, og kan komme utfor å ende opp med en 60 kgs voksen hund med en herlig blanding av sterkt jakt- og voktinstinkt, som er skeptisk til fremmede men har mye spenst og gjerne hopper opp på folk, er enormt egenrådig og vanskelig å trene og dessuten har en enorm vilje til å trekke med alle de 70 kiloene sine?! :blink: Skeptisk :hmm:

Konklusjonen: vet jeg hva jeg får når jeg kjøper blandings, og er fornøyd med utsiktene, så kan jeg godt betale 50-75 % av "renraset pris". Hvis jeg derimot ikke har peiling på hva jeg har mellom hendene, øh, da vil jeg sannsynligvis takke nei. Og i alle fall ikke betale særlig mye! Men, det er gode gamle tilbud og etterspørsel som råder i miniatyrhundverden, så det er vel ikke altfor merksnodig at enkelte tar rundt 20.000 for div. chi-blandingser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...