Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefaling av egen rase


Huldra

Recommended Posts

Det kommer ofte rasetråder hvor folk lurer på hvilken rase de skal skaffe seg. Nå har ikke jeg finregnet på det, men i et utall av svartilfellene, så anbefaler folk sin egen rase. Hvorfor det? Er folk så blinde at de tror deres egen fantastiske lille bisk passer alle og enhver? Eller er de aller fleste raser så tilpasningsdyktige at de passer for alle uansett om de vil konkurrere på høyt nivå eller ha en "tur/familiehund"? :whistle: Når folk svarer i slike tråder, er det et fåtall folk som anbefaler noe annet enn sin egen rase, noe jeg synes virker utrolig merkelig, i alle fall når de rasene som foreslås i tråden spenner veldig vidt; fra liten korthåret selskapshund, til stor langhåret brukshundtype.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ofte rasetråder hvor folk lurer på hvilken rase de skal skaffe seg. Nå har ikke jeg finregnet på det, men i et utall av svartilfellene, så anbefaler folk sin egen rase. Hvorfor det? Er folk så blinde at de tror deres egen fantastiske lille bisk passer alle og enhver? Eller er de aller fleste raser så tilpasningsdyktige at de passer for alle uansett om de vil konkurrere på høyt nivå eller ha en "tur/familiehund"? :whistle: Når folk svarer i slike tråder, er det et fåtall folk som anbefaler noe annet enn sin egen rase, noe jeg synes virker utrolig merkelig, i alle fall når de rasene som foreslås i tråden spenner veldig vidt; fra liten korthåret selskapshund, til stor langhåret brukshundtype.. :lol:

Tror at grunnen til at mange ikke foreslår andre raser er rett og slett fordi de ikke har hatt så mange andre raser kanskje. Eller kanskje at grunnen til at de ikke har tidligere raser er at de ikke passet sitt eget behov, eller man var uheldig med gemytt/helse.

Men så vil man jo så veldig gjerne hjelpe til, og anbefaler da heller sin egen.

Selvom jeg føler at jeg kan endel om visse raser, føler jeg absolutt ikke at jeg er kompetent nok til å anbefale noen av de. Hva slags grunn skulle jeg gitt? De gangene jeg møter naboens hund så syntes jeg den virker veldig harmonisk og h*n sier den er det innendørs også!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at grunnen til at mange ikke foreslår andre raser er rett og slett fordi de ikke har hatt så mange andre raser kanskje. Eller kanskje at grunnen til at de ikke har tidligere raser er at de ikke passet sitt eget behov, eller man var uheldig med gemytt/helse.

Men så vil man jo så veldig gjerne hjelpe til, og anbefaler da heller sin egen.

Selvom jeg føler at jeg kan endel om visse raser, føler jeg absolutt ikke at jeg er kompetent nok til å anbefale noen av de. Hva slags grunn skulle jeg gitt? De gangene jeg møter naboens hund så syntes jeg den virker veldig harmonisk og h*n sier den er det innendørs også!?

Jeg må innrømme jeg ikke heeelt skjønner hva du mener med den andre setningen din, men nå går ikke dette på folks evne og kunnskap om andre raser; hvis folk ikke vet nok om andre raser enn sin egen, så trenger de vel ikke å anbefale noen som helst vel? :whistle: For meg vitner det om en grei porsjon uvitenhet/neglekt når folk ukritisk anbefaler sin egen rase, når TS så tydelig har sagt at h*n ikke vil ha en hund som er sånn og sånn. Eksempelvis: TS vil ha en stor hund, og da virker det i mine øyne bare dumt når folk med hunder under 20 kg kommer og anbefaler sin rase.. Det er helt sikkert en grunn til at TS vil ha en stor hund liksom.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer relativt ofte i slike tråder, men synes egentlig jeg anbefaler min egen rase ganske sjeldent. Men når jeg gjør det, så mener jeg det også. Jeg er vel kanskje litt motsatt, er forsiktig med å anbefale egen rase, ikke at den er utrolig vanskelig eller noe, men er vel mer att mange ikke aner noe om hva som skjuler seg bak prikkene. Så jeg synes man skal opplyse saklig om negative og positive ting med sin rase hvis man først skal anbefale.

Utifra det ts skriver så vil jeg jo hjelpe med å finne noe som passer, synes det er flott at folk vil ha dalmatiner, men jeg synes det er fælt om den havner i helt feil hender fordi ts ikke er ute etter den mengden aktivitet fks. mange vil vel fremme sin egen rase, gjør det jo selv jeg, men det er også noen ganger jeg fraråder også, man blir kanskje litt overbeskyttende på en måte¨. Noen ser seg blind på at rasen passer til hvem som helst fordi sin hund er helt fantastisk, mens andre (som også føler de har en fantastisk hund) finner få som er gode nok til å eie :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfeller hvor folk anbefaler raser som ikke er innenfor kravende er jeg helt enig, det er jo tull.

Men det var en tråd for ikke lenge siden hvor valget antagelivis falt på sheltie (husker ikke kravene nøyaktig), der ga jeg litt info om phalenen (etter innspill fra andre). Altså jeg anbefalte den vel ikke akkurat, men fortalte litt mer om dem.

Selv vil jeg si at sheltie og phalene ikke er to vidt forskjellige raser akkurat, selvom de ikke er identiske.

Poenget mitt i andre setningen er at mange har kanskje behov for å anbefale noe, men kan kun noe om sin egen rase, og evt. to-tre raser til (hvorav alle har de hatt dårlig erfaring med). Selvfølgelig er dette feil og kan føre til at mange anbefaler sin rase på feil grunnlag, men det er jo faktisk realitet at det skjer.

Personlig syntes jeg de beste trådene er der TS har skrevet ned endel alternativer for da kan de som har disse rasene gi mer informasjon og vinkler om disse, og de som har lignende raser kan komme med dem.

Hvis jeg f.eks. sier at jeg vil ha en god familiehund av mellom-stor størrelse med moderat aktivitetsnivå, er det greit det. Men om jeg sier da, type dalmatiner, så kommer Lola Pagola inn med sin erfaring, og andre som har lig. raser kan føye til dem for da vet man liksom litt mer.

Poenget mitt her er at et bilde sier mer enn 1000 ord. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg ikke heeelt skjønner hva du mener med den andre setningen din, men nå går ikke dette på folks evne og kunnskap om andre raser; hvis folk ikke vet nok om andre raser enn sin egen, så trenger de vel ikke å anbefale noen som helst vel? :whistle: For meg vitner det om en grei porsjon uvitenhet/neglekt når folk ukritisk anbefaler sin egen rase, når TS så tydelig har sagt at h*n ikke vil ha en hund som er sånn og sånn. Eksempelvis: TS vil ha en stor hund, og da virker det i mine øyne bare dumt når folk med hunder under 20 kg kommer og anbefaler sin rase.. Det er helt sikkert en grunn til at TS vil ha en stor hund liksom.. :lol:

Jeg la inn en sånn tråd en gang siden jeg trengte litt tips fra andre om hva som kunne være fine raser for meg itillegg til det jeg hadde tenkt meg.

Var klar på at jeg ville ha mellomstor hund og oppover, IKKE mye pelsstell og at hunden min ikke er noe særlig glad i små hunder med lys pels.

Hva fikk jeg til anbefaling av noen? Papillion!! Bichon!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt logisk at det blir til at mange foreslår egen rase i slike tråder. Hvis man leser en tråd hvor kriteriene passer til egen rase, er det jo naturlig at man foreslår den. Hvis man leser en slik tråd og det spørres etter en type hund som man ikke har noen peiling på, så svarer man vel heller ikke (forhåpentligvis). Følger man den logikken, så vil det naturlig nok bli sånn at mange foreslår egen rase.

Det kan godt bli stort spenn i hvilke raser som passer en liste med kriterier, alt ettersom hvilke kriterier som skal fylles. Hvis noen er ute etter en hund som f.eks er grei med andre hunder, ikke utpreget enmannshund, som liker vann, som gjerne går tur en time eller to hver dag og som også kan brukes til litt lydighet, så kan f.eks både bichon havanais og labrador passe godt til de kriteriene, selv om den ene er liten og langhåret og den andre er større og korthåret.

Eller om egen rase passer utrolig godt til 9 av 10 kriterier som TS har listet opp, så er det kanskje ikke så riv ruskende galt å foreslå at TS kan ta en titt på den også, selv om den kanskje ikke passer 110% perfekt utifra f.eks størrelse eller utseende forøvrig? (Alt ettersom hvor mye TS vektlegger akkurat det ene kriteriet.) Men selvfølgelig forekommer det at folk foreslår egen rase selv om den ikke passer spesielt godt, og det blir jo litt merkelig. Forøvrig ser jeg også med jevne mellomrom at folk foreslår raser de ikke har selv og som heller ikke passer, og det er jo ikke så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og stussa en del på dette når jeg har lest rasevelgetråder. Noen svar tenker jeg "hæ jammen Ts ville jo ikke ha en stor hund,hvorfor anbefaler du da labrador"

Selv kommenterer jeg svært sjelden i sånne tråder, mest fordi jeg ikke føler jeg kjenner raser så godt, men mer individer og at det da blir feil å uttale seg på grunnlag av et individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen andre enn jeg - med flere års erfaring på hunderasen min - som kan anbefale den på et bedre grunnlag enn meg? Sånn, sammenliknet med andre som IKKE har rasen. Om det er noen som f.eks driver oppdrett eller har bodd med rasen i mange herrens år er de vel ENDA mer kvalifisert til å kunne anbefale den :)

Selvfølgelig, om folk er fullstendig på viddevandring og er blendet mange former av fornuft - så er det håpløst å begynne med anbefaling av egen rase. Det er unødvendig.

Hva vil dere ha? Noen som sitter og blar i ei bikkjebok og anbefaler på teoretisk grunnlag? Noen som har trent litt med et par bikkjer og dertil skal anbefale alle andres enn sin egen? Det er jo kun hunderasen MIN jeg bor med døgnet rundt, som jeg kjenner til særegenhetene til, som jeg orker å sette meg inn i med både avl helse og oppdrett. Hva andre hunderaser må angå så kunne jeg ikke brydd meg mindre... (Hvis jeg ikke var på utkikk etter en ny en, selvsagt :lol: )

Og hvorfor ikke? Mange mennesker ønsker seg en (mellom)stor hund som både kan gå i fjellet og som også holder ut 8-10 timer hjemme alene på ukedagene. De vil ha grei pels og et gemytt som ikke er for krevende. Mange er førstegangskjøpere, og hunderasen min er vel blandt de med beste sikkerhetsnettet av alle raser når det kommer til feil. Du skal drite bra mange ganger på draget før du får en Labrador med alvorlige atferdsproblemer.

Se det gjerne i ett større bilde - det er jo en grunn til at slike raser er populære. Det er jo en grunn til at en viss type brukshunder er populære blandt bruksfolk, at en viss type turhunder er populær blandt friluftsfolk og så videre. Oddsen er stor for at slike engasjerte folk er her inne - og dermed anbefaler nettopp denne populære hunderasen som er populær FORDI den passer så godt til akkurat det folk i dagens samfunn ønsker seg.

Så som svar til tråden din:

Ja, jeg synes det bare skulle mangle at man ikke anbefaler sin rase om den passer.

Eller om tråden din EGENTLIG handler om sånne fjon-hoder som ikke har mye vurderingsevne;

Jepp, det er mange idioter der ute på internetten som mangler refleksjon og IQ, men slike forslag hopper man jo bare over eller ignorerer. De faller ofte på sin egen idioti :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene er at dagens hunder er veldig allround uansett. De fleste kan brukes til det meste, om man ikke har voldsomme ambisjoner innen noe spesielt.

Har du lagt merke til om de som anbefaler sin egen rase svarer i alle slike tråder? Jeg tror (og håper) nemlig at mange svarer i de trådene der deres rase faktisk kan passe, og ellers holder kjeft, fordi de ikke har tilstrekkelig kunnskap om andre raser.

Selv er jeg en av de som ofte anbefaler andre enn min egen rase, og har heller ikke noe ønske om at alle og hvermansen skal ha dsg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel mye med at det er sin egen rase man faktisk kjenner.

Jeg anbefaler ofte rase i slike tråder, men sjelden egen. Det hender dog, og da er det selvsagt fordi jeg mener den kan passe :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt logisk at det blir til at mange foreslår egen rase i slike tråder. Hvis man leser en tråd hvor kriteriene passer til egen rase, er det jo naturlig at man foreslår den. Hvis man leser en slik tråd og det spørres etter en type hund som man ikke har noen peiling på, så svarer man vel heller ikke (forhåpentligvis). Følger man den logikken, så vil det naturlig nok bli sånn at mange foreslår egen rase.

Det kan godt bli stort spenn i hvilke raser som passer en liste med kriterier, alt ettersom hvilke kriterier som skal fylles. Hvis noen er ute etter en hund som f.eks er grei med andre hunder, ikke utpreget enmannshund, som liker vann, som gjerne går tur en time eller to hver dag og som også kan brukes til litt lydighet, så kan f.eks både bichon havanais og labrador passe godt til de kriteriene, selv om den ene er liten og langhåret og den andre er større og korthåret.

Eller om egen rase passer utrolig godt til 9 av 10 kriterier som TS har listet opp, så er det kanskje ikke så riv ruskende galt å foreslå at TS kan ta en titt på den også, selv om den kanskje ikke passer 110% perfekt utifra f.eks størrelse eller utseende forøvrig? (Alt ettersom hvor mye TS vektlegger akkurat det ene kriteriet.) Men selvfølgelig forekommer det at folk foreslår egen rase selv om den ikke passer spesielt godt, og det blir jo litt merkelig. Forøvrig ser jeg også med jevne mellomrom at folk foreslår raser de ikke har selv og som heller ikke passer, og det er jo ikke så mye bedre.

Hvis hunden er liten og jeg vil ha stor hund, eller hunden har lang pels og jeg vil ha kort pels (feks Bichon kontra Labrador), så er det faktisk bortkastet å anbefale rasen, den er IKKE interresant utifra kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er liten og jeg vil ha stor hund, eller hunden har lang pels og jeg vil ha kort pels (feks Bichon kontra Labrador), så er det faktisk bortkastet å anbefale rasen, den er IKKE interresant utifra kriteriene.

TrådSvarer helt på jordet da. Da har det jo ingenting å si om h*n anbefaler egen rase eller en annen. Hvis jeg sier til deg at jeg vil ha en korthåret trekkhund som jeg kan jakte (fugl) med, ville du anbefalt med setteren? Bare fordi den kan jakte, og bare glemme pelsen!? Selvom du selv har labrador?

Nei! Man leser jo gjennom kriteriene til TS, deretter anbefaler man. Selvom jeg noen ganger skulle tro at folk bare svarte på "Hund nr. 2, hvilken rase?" uten å lese selve teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå valgte jo jeg hvit dvergschnauzer fordi jeg ville ha en rase ikke alle andre hadde, så derfor anbefaler jeg også rasen min skjelden :whistle: En langhåret hvit hund som ikke blir stelt er også et sørgelig syn, og det ER mye jobb med å holde en hvit ds pen, så de passer nok best for spesielt intr.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er liten og jeg vil ha stor hund, eller hunden har lang pels og jeg vil ha kort pels (feks Bichon kontra Labrador), så er det faktisk bortkastet å anbefale rasen, den er IKKE interresant utifra kriteriene.

Som det står i setningen etter det du uthevet: "Alt ettersom hvor mye TS vektlegger akkurat det ene kriteriet". Altså hvis TS syns at det kriteriet som ikke passer er veldig viktig, så er det selvfølgelig uaktuelt. Hvis det er et kriterium som er mindre viktig og de øvrige kriteriene passer veldig godt, kan det i noen tilfeller være interessant. Jeg ville i hvertfall syns det var interessant å høre om raser som lå veldig tett opptil det jeg var ute etter. Men rake motsetninger blir selvfølgelig noe helt annet, og jeg har da ikke på noe tidspunkt ment at bichon er et godt alternativ for noen som vil ha stor, korthåret hund eller at labrador er tingen for noen som vil ha en liten, langhåret hund. (Hvis du forsto innlegget mitt sånn, så har du nok blandet sammen argumentene litt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står i setningen etter det du uthevet: "Alt ettersom hvor mye TS vektlegger akkurat det ene kriteriet". Altså hvis TS syns at det kriteriet som ikke passer er veldig viktig, så er det selvfølgelig uaktuelt. Hvis det er et kriterium som er mindre viktig og de øvrige kriteriene passer veldig godt, kan det i noen tilfeller være interessant. Jeg ville i hvertfall syns det var interessant å høre om raser som lå veldig tett opptil det jeg var ute etter. Men rake motsetninger blir selvfølgelig noe helt annet, og jeg har da ikke på noe tidspunkt ment at bichon er et godt alternativ for noen som vil ha stor, korthåret hund eller at labrador er tingen for noen som vil ha en liten, langhåret hund. (Hvis du forsto innlegget mitt sånn, så har du nok blandet sammen argumentene litt.)

Det er derfor jeg syntes TS i en sånn tråd bør si litt om hvilke raser som kunne vært aktuelle. Rett og slett fordi det på den måten er lettere å vite :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to raser og anbefaler den ene titt og ofte, og den andre nesten aldri ... Det er fordi jeg mener den ene rasen (Shetland Sheepdog) er en fantastisk potethund, ukomplisert, blid, lettrent, positiv og relativt frisk, altså passer den til veldig mange flere enn den andre rasen (Border Collie), som også er ukomplisert, lettrent og potethund, men som samtidig er noen hakk mer krevende, sær og for litt mer spesielt interesserte. Jeg har et par andre raser som jeg også anbefaler (blant annet korthåret collie, som vi har i nær familie), og det er også hunder jeg føler passer inn i et bredere lag av befolkningen. Sånn sett er det tryggere raser for meg å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart, jeg. Om noen spør etter en rase med lite pelsstell og som kan takle noen dager på soafaen, men kan duge til agility f.eks, så syns jeg utrolig mange brukere her inne prøver å presse sin egen rase inn i kriteriene. "Nja, den har jo ikke såå mye pelsstell asså, og min kan få noen dager uten å gjøre noen ting, og 2 individer av rasen konkurrerer jo i agility klasse 1!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart, jeg. Om noen spør etter en rase med lite pelsstell og som kan takle noen dager på soafaen, men kan duge til agility f.eks, så syns jeg utrolig mange brukere her inne prøver å presse sin egen rase inn i kriteriene. "Nja, den har jo ikke såå mye pelsstell asså, og min kan få noen dager uten å gjøre noen ting, og 2 individer av rasen konkurrerer jo i agility klasse 1!".

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart, jeg. Om noen spør etter en rase med lite pelsstell og som kan takle noen dager på soafaen, men kan duge til agility f.eks, så syns jeg utrolig mange brukere her inne prøver å presse sin egen rase inn i kriteriene. "Nja, den har jo ikke såå mye pelsstell asså, og min kan få noen dager uten å gjøre noen ting, og 2 individer av rasen konkurrerer jo i agility klasse 1!".

Akkurat den følelsen sitter jeg igjen med i noen av disse rasetrådene. Uansett hva TS ønsker av en hund, så klarer enkelte til å vri det til at sin rase passer uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den følelsen sitter jeg igjen med i noen av disse rasetrådene. Uansett hva TS ønsker av en hund, så klarer enkelte til å vri det til at sin rase passer uansett.

Det er nettopp det jeg mener! Hva har det seg egentlig? :whistle: Jeg mener; hvis ens egen rase ikke passer, så kan man la være å anbefale noen hvis man ikke har god nok peiling på andre raser. Når det er sagt, mener jeg ikke at man skal være oppdretter av en gitt rase for å kunne anbefale den heller! Selv om jeg aldri har eid noe i nærheten av schäfer, så vil det likevel være et naturlig forslag når noen spør etter en stor, aktiv hund til bruks og spor, med lettstelt pels. Jeg kunne jo sikkert klart å vri det til at springer hadde passet; joda, det finnes noen som konkurrerer i bruks, og blodspor er spor det også. Pelsstellet er ikke så voldsomt mye når man blir vant til det, og hannhundene kan jo bli nærmere 30 kg så de er jo store??!?! :lol:

Jeg synes det er mye bedre at folk blar i noen rasebøker og finner alternative raser, fremfor å i tide og utide anbefale sin egen. Hvis noen vil ha en liten selskapshund uten pelsstell, så foreslår jeg ikke cairn terrier f eks. Jeg kan heller slå opp i raseleksikonet mitt og se om jeg finner noen der som passer kriteriene - og hva er galt med det? Alle slike rasetråder er jo ment som forslag til raser som kanskje passer, ikke som en slags "godkjenning" av raser som alle sammen kunne passet TS? Hvis noen vil ha en liten selskapshund med pelsstell, kan jeg jo foreslå cairn, men det er jo slett ikke sikkert at den rasen passer TS av den grunn - kanskje liker ikke h*n terriergemyttet, kanskje vil h*n ha klipping i stedet for napping, osv osv. Men kriteriene som TS har gitt bør man i det minste klare å følge da..

Aya: jeg tenkte på sheltie da jeg skrev startinnlegget her, jeg lurer på om det er omtrent den eneste rasen som jeg vet om som kan passe utrolig mange kriterier. Har inntrykk av at de ikke krever enorme krefter i hverdagen, men at det finnes endel som konkurrerer (i agility i alle fall) på høyt nivå. Langhåret, men med lite pelsstell (visstnok i alle fall), osv. Og ja, slike raser er det selvsagt greit at anbefales oftere enn mange andre, nettopp fordi rasen er så potet-aktig. :) Når folk derimot tror at samojed eller belger skal passe alle og enhver, så forstår jeg ikke at det snurrer oppi topplokket til folk jeg.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: jeg tenkte på sheltie da jeg skrev startinnlegget her, jeg lurer på om det er omtrent den eneste rasen som jeg vet om som kan passe utrolig mange kriterier. Har inntrykk av at de ikke krever enorme krefter i hverdagen, men at det finnes endel som konkurrerer (i agility i alle fall) på høyt nivå. Langhåret, men med lite pelsstell (visstnok i alle fall), osv. Og ja, slike raser er det selvsagt greit at anbefales oftere enn mange andre, nettopp fordi rasen er så potet-aktig. :lol: Når folk derimot tror at samojed eller belger skal passe alle og enhver, så forstår jeg ikke at det snurrer oppi topplokket til folk jeg.. :whistle:

Jepp, helt enig med deg! Sheltien er en god allrounder til folk som ikke har de høyeste ambisjonene i lp eller bruks (joda- de KAN- som "alle andre raser")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og stusser litt på noen av raseforslagene som kommer innimellom. De rasene jeg har nå er ikke de jeg anbefaler til alle. Basenjien overlater jeg til de som har mer erfaring med rasen enn meg å anbefale, og riesen er vel generelt for litt spesielt interesserte pga. pelsen, størrelsen og aktivitetsnivået.

Derimot anbefaler jeg cavalier støtt og stadig, dog med forbehold om helsen. Da jeg syns at det er få hunder som kan måle seg med dem som familiehunder og turkompiser (når de er friske og bra skrudd sammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...