Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvalifiserer vi som hunde-eiere?


Tihi

Recommended Posts

Hei på dere.

Håper dere hundeeiere kan svare meg :)

Siden jeg var lita jente har jeg ønsket hund, men fikk aldri fordi min far ikke liker hunder. Sikkert en mening med det, MEN nå er jeg voksen, er gift og har to skjønne jenter på 4 og 7 år. Både jeg, min mann og våre barn har lyst på et kjæledyr og et naturlig valg blir da en hund. Men så har jeg hørt ditt og datt og sånn og sånn om å skaffe seg hund og hvilken rase etc. Så jeg trenger litt hjelp til å se om vi egentlig passer til å ha hund i forhold til barnas alder, tid, livsstil etc.

Så jeg setter opp her litt informasjon om oss og håper på tilbakemelding fra dere etterhvert :wub:

-familie på 4 som sagt. 2 jenter som blir 5 og 8 når vi evt får hunden.

-vi bor i en tomannsbolig i et tett byggefelt, Masse barn i området. Har en liten hage som vi gjerne kan inngjerde. Huset er på 123 kvm.

-ser at Cavalier kan være en perfekt rase for oss siden den er så familievennlig (og har mange andre kvaliteter)

-vi er ingen typisk kjempeaktiv familie. Vi går ikke daglig tur nå (men vil jo gjøre det når vi har hund), men liker å gå en fjelltur i helgene sånn stor sett. Har to hytter som en hund kan boltre seg i hagen enkelte helger. Er ofte ute.

-når hunden kommer til oss skal vi ta 3 ukers ferie for å bli kjent. Etterhvert må hunden lære seg å være hjemme på dagtid. Jeg er sykepleier og vil ha noen ukedager fri, samt kveldsjobbing. Men også dagjobbing. Og i værste fall blir hunden alene i ca 7-8 timer noen ganger i uken.

-hunden må være med oss overalt (slektninger i Oslo, Trondheim) da vi har lite mulighet for pass av hunden.

-vi har besøk av en annen hund 2 ganger i uken: en 1,5 årig Tervuren. Går disse hundene ilag?

Ja kommer ikke på mer. Det som er saken egentlig, er at Cavalierer ikke trives alene, men at hunden må tilbringe tid alene 3-4 ganger i uken i 7-8 timer... (dårlig samvittighet allerede..hehe):

Drømmer om en liten hund :wub: men er redd jeg ser meg blind på MINE behov og ikke hundens.

Håper å høre litt fra dere erfarne hundeiere om dere mener hund kan være noe for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvilke kvaliteter i Cavalieren er det som gjør at den er et opplagt valg? Familie og barnevennlig er det mange raser som er.

-Størrelse på bolig og hage er ikke så nøye, en hund trenger ikke noe særlig plass uansett..

-Aktivitetsnivået, hva er det realistisk at hunden får av aktivitet? Forsøk å leve med et slikt aktivitetsnivå noen uker for å se om det faktisk funker.. (Altså gå tur uten hund osv..)

Er dere klar over helseproblemene Cavalieren har? Alle raser har sine problemer, og det er viktig å sette seg inn i dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvilke kvaliteter i Cavalieren er det som gjør at den er et opplagt valg? Familie og barnevennlig er det mange raser som er.

-Størrelse på bolig og hage er ikke så nøye, en hund trenger ikke noe særlig plass uansett..

-Aktivitetsnivået, hva er det realistisk at hunden får av aktivitet? Forsøk å leve med et slikt aktivitetsnivå noen uker for å se om det faktisk funker.. (Altså gå tur uten hund osv..)

Er dere klar over helseproblemene Cavalieren har? Alle raser har sine problemer, og det er viktig å sette seg inn i dette..

Hei og takk for svar.

Har kikket på mange hunderaser, men har falt på Cavalieren på grunn av den skal være så vennlig, snill mot barn, vi ønsker en forholdsvis liten hund, den trenger ikke ekstremt mye mosjon, er tilpasningsdyktige, lettlærte osv. Ja, mange gode kvaliteter. Har satt meg inn i rasen (kun via internett foreløpig) og vet at de har mange helseproblemer. Jeg vil nok bruke litt tid på å finne en seriøs oppdretter og et kriterie for meg er at de MRI-scanner avlsdyrene sine.

Jeg er også åpen for andre raser med en Cavaliers gode egenskaper :)

Aktivitetsnivået ja. Slik er det jeg har sett for meg da: en runde i nabolaget før vi drar på jobb (når jeg har dagvakt). Dersom jeg har jobb i nærheten (søker jobber for øyeblikket) så vil hunden få en luftetur i lunjen). Ellers en liten tur før middag og en lengre tur etter middag, og en svipptur før legging. Dette ser jeg for meg i ukedagene. Helgene blir det fjelltur eller lengre turer.

Tror dette blir realistisk. Jeg hadde nok ikke hatt samvittighet til ikke å la hunden få daglig mosjon.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik

Det ser ut som du har satt deg inn i cavalierens egenskaper. Og at du er bevisst på helse er kjempebra. Utfra det du skriver har jeg ingen problemer med å anbefale deg cavalier. :)

Jeg har 6 stykker! Så det man må huske når man kjøper cavalier - er at en fort kan bli til flere... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du har satt deg inn i cavalierens egenskaper. Og at du er bevisst på helse er kjempebra. Utfra det du skriver har jeg ingen problemer med å anbefale deg cavalier. :)

Jeg har 6 stykker! Så det man må huske når man kjøper cavalier - er at en fort kan bli til flere... :wub:

Takk for svar til deg også :wub: Det var kjekt å høre at du tror rasen kan være for oss. Jeg var jo lenge i tenkeboksen på grunn av helseproblemene, men har jo troa på at man skal få en frisk hund (ja, hvis man tar sine forhåndsregler) og ønsker ikke velge bort den herlige rasen på grunn av det.

Har lest at en cavalier ofte blir til flere ja, og du er jo et eksempel på det.hehe. Da må de jo bare være helt herlige :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dersom ikkje dere skulle passe til og ha hund skjønner eg ikkje kven som skulle være det. Eg selv satt med samme spørsmål som deg her rundt juletider i fjor da eg nettopp hadde flyttet hjemmefra og bort ifra familiehunden som måtte være igjen sammen med mine foreldre (selv om dette var min hund)

Eg selv jobber vanlig 8timers dager og i noen tilfelle også overtid grunnet brøyting osv. Eg valgte alikavell og gå til anskaffelse av hund for og så se hvordan ting utviklet seg. Sålangt har eg ikkje angret et sekund. Da eg har fått en veldig godt preget, stabil og selvstendig hund som trivest veldig godt med og ligge ute i hundegården eller bak i bilen mens eg er på jobb. Eg har selvsagt muligheten til og stikke innom og eventuelt lufte den dersom det skulle tregst. Men min erfaring er at hunden klarer seg betre dersom eg ikkje forstyrrer.

Ikkje meningen og ødlegge ditt valg men dersom du er ute etter en fantastisk familiehund kan eg anbefale engelsk cocker spaniel / welch spaniel da eg har vokst opp med slike og har ikkje noe annet en positivt og komme med.

SKYT meg dem som vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om dere passer til å ha hund :)

Hva med å lage en ny tråd om rasevalg, så kan dere få informasjon om flere mulige raser enn cavalier også? Kanskje det er en rase som passer enda bedre, som dere ikke har tenkt på engang! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo anbefale rasen jeg har selv :)

Japanerne elsker og være med der det skjer og være med overalt :wub: De krever ikke all verdens med turer, men de blir gjerne med på turer hvis familien skal.

Pelsen er hvit, men den er selvrensende, så den blir ikke så møkkete som man skulle tro at den ville bli, hehe.

Den er barnevennlig, hun er med i barnehagen hver dag, ikke inn, og får hilse på barna der nede hver dag :wub: Hun elsker mennesker generelt, hehe.

Det er lite arvelige sykdomer på de per idag.

Eneste som kanskje kan være med de er at de KAN være gneldrete. Men er man obs på det ifra valpetiden så er det ingen problem. Hvertfall ikke vært det her. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere passer fint til å ha hund, og ut ifra det lille jeg vet om cavalieren tror jeg at den vil passe dere utmerket. Så go for it, og kjempeflott at dere er bevisst på helseproblemer sånn generelt, mange som bare kjøper første og beste (?). Bare det at du er såpass reflektert synes jeg kvalifiserer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at dere passer som hundeeiere. Vær kritisk til oppdrettere. Velg de som undersøker hundene for den hjernesykdommen cavalieren kan ha, og vær heller litt i overkant kritisk enn naiv. En seriøs og god oppdretter vil se på dette som positivt. En annen ting er, gå på kurs med hunden fra den er liten, det er de to første årene dere legger hovedgrunnlaget i hundens trening. Det er mange raser som kan passe til dere. Jeg vil også nevne min rase, som er en fantastisk omgjengelig og flott hund (om du velger riktige linjer). Det er en hund som godt kan gå lange turer, som takler noen dager iro (med tilvenning til dette) og som er glade og lykkelige hunder. Jeg har veldig god erfaring med fox terrier og barn. Jeg kan tipse deg litt om oppdrettere hvis du er intr. Lykke til med valg av rase og oppdretter. Jeg er helt sikker på at en hund vil få det flott hos dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å se at dere faktisk har satt dere litt inn i rasens egenskaper, det var derfor jeg lurte..

Når det gjelder barnevennligheten er det noe som ligger i mange raser.

Har dere vurdert frem og tilbake mellom flere raser? Hvilke raser er forkastet?

Grunnen til at jeg spør er rett og slett fordi jeg mener man uansett hva man i utgangspunktet har lyst på bør sjekke opp flere raser..

Selv endte jeg opp med en annen rase enn tiltenkt da jeg fikk meg hund.. (Planen var først bull terrier, men etter laaaang tid med vurdering endte jeg opp på slektningen staffordshire bull terrier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å se at dere faktisk har satt dere litt inn i rasens egenskaper, det var derfor jeg lurte..

Når det gjelder barnevennligheten er det noe som ligger i mange raser.

Har dere vurdert frem og tilbake mellom flere raser? Hvilke raser er forkastet?

Grunnen til at jeg spør er rett og slett fordi jeg mener man uansett hva man i utgangspunktet har lyst på bør sjekke opp flere raser..

Selv endte jeg opp med en annen rase enn tiltenkt da jeg fikk meg hund.. (Planen var først bull terrier, men etter laaaang tid med vurdering endte jeg opp på slektningen staffordshire bull terrier)

Hei igjen.

Ja har lest om mange forskjellig raser. Det viktigste er at det er en familiehund som er vennlig og avbalansert. Den må ikke være nervøs eller aggresiv. Den må like barn, den må ikke trenge veldig mye mosjon, og den bør være liten eller middels stor. Helst ikke røyte, selv om jeg har skjønt at Cavalieren gjør det (men kan man få i pose og sekk?hehe), den må være lett og trene, og det må være en kosete herlig hund som vi kan gi masse kjærlighet til.

Den fox terrier som ble anbefalt kan jo passe for oss, men leste at den kan være noe gneldrete og veldig aktiv (trenger helst en hage å få løpe fritt i).

Har vurdert Golden Retriver, men synes den er litt for stor.

Har også vurdert andre spaniel (cocker spaniel) men de har mer jakt-innstinkt og anbefales ikke til personer som ikke driver med jakt.

Bichon Frise og Bichon Havanais har vi vært borti å sett på..

Ja og maaange andre også (Beagle, Char pei, dansk/svensk gårdshund, Kooiker)...har kikket i årevis.hehe.

Kan jo sikkert lese seg blind på alt også.

Har i alle fall landet på Cavalieren. Men det er kjekt å lese om andre raser også :whistle:

Takker for svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere.

Håper dere hundeeiere kan svare meg :)

Siden jeg var lita jente har jeg ønsket hund, men fikk aldri fordi min far ikke liker hunder. Sikkert en mening med det, MEN nå er jeg voksen, er gift og har to skjønne jenter på 4 og 7 år. Både jeg, min mann og våre barn har lyst på et kjæledyr og et naturlig valg blir da en hund. Men så har jeg hørt ditt og datt og sånn og sånn om å skaffe seg hund og hvilken rase etc. Så jeg trenger litt hjelp til å se om vi egentlig passer til å ha hund i forhold til barnas alder, tid, livsstil etc.

Så jeg setter opp her litt informasjon om oss og håper på tilbakemelding fra dere etterhvert ;)

-familie på 4 som sagt. 2 jenter som blir 5 og 8 når vi evt får hunden.

-vi bor i en tomannsbolig i et tett byggefelt, Masse barn i området. Har en liten hage som vi gjerne kan inngjerde. Huset er på 123 kvm.

-ser at Cavalier kan være en perfekt rase for oss siden den er så familievennlig (og har mange andre kvaliteter)

-vi er ingen typisk kjempeaktiv familie. Vi går ikke daglig tur nå (men vil jo gjøre det når vi har hund), men liker å gå en fjelltur i helgene sånn stor sett. Har to hytter som en hund kan boltre seg i hagen enkelte helger. Er ofte ute.

-når hunden kommer til oss skal vi ta 3 ukers ferie for å bli kjent. Etterhvert må hunden lære seg å være hjemme på dagtid. Jeg er sykepleier og vil ha noen ukedager fri, samt kveldsjobbing. Men også dagjobbing. Og i værste fall blir hunden alene i ca 7-8 timer noen ganger i uken.

-hunden må være med oss overalt (slektninger i Oslo, Trondheim) da vi har lite mulighet for pass av hunden.

-vi har besøk av en annen hund 2 ganger i uken: en 1,5 årig Tervuren. Går disse hundene ilag?

Ja kommer ikke på mer. Det som er saken egentlig, er at Cavalierer ikke trives alene, men at hunden må tilbringe tid alene 3-4 ganger i uken i 7-8 timer... (dårlig samvittighet allerede..hehe):

Drømmer om en liten hund :whistle: men er redd jeg ser meg blind på MINE behov og ikke hundens.

Håper å høre litt fra dere erfarne hundeiere om dere mener hund kan være noe for oss?

Synes det høres kjempebra ut jeg :lol: Men en cavalier trives fint alene den altså! Men det er viktig med hjemme alene trening. Men det gjelder for alle hunder :o

Alle hunder kan gå i lag, så fremt de er sosialisert og vant med andre hunder :P (dog det finnes jo unntak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Samojed :o Kven kan ikkje tenke seg og dukke hodet langt inn i den hvite pelsbomben og kose seg :lol: hehe

og ein samojed røyter da aldri :whistle:

Men du sier at cockerne helst bør være hos jaktmennesker. Eg må ærlig innrømme at dem har litt sporlyst men det er no egentlig bare sjarmerende når du er på tur. Du får vertfall en 100% henngiven,lykkelig og imøtekommende hund. Er vokst opp med cockere og hadde det ikkje vert for at eg skal ha en mer tøff selvstendig bisk som skal trekke meg over hardangervidda og tilbake hadde eg valgt cocker selv også ;)

Lykke til med hundeholdet, uansett hvilken hund du/dere velger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...