Gå til innhold
Hundesonen.no

God vin

Tonje

Recommended Posts

Jeg har to preferanser:

Fransk champagne og italiensk rødvin. Ang champagne så liker jeg de halvtørre, drakk f eks en Taittinger i går som var kjempegod. Rødvinsfavorittene er amarone, barolo og ripasso.

Men siden man ikke er gjort av penger så blir det ofte pappvin, Barone Ricasoli, Doppio Passo (begge italienske) eller Rosemount Estate cabernet shiraz er gjengangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i vin jeg heller, men tysk hvitvin (spesielt riesling, finnes mange typer) er en slager hos meg! Ikke tørr, og frisk og god :banana: Rødvin sliter jeg med, men har kjøpt en jeg skal teste ut med lite garvestoffer, så får vi se om jeg klarer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i italiensk rødvin, og da særlig primitivo-druen. Kjempegod drikkevin som har blitt ekstremt populær de siste årene. Polet har økt sortimentet innen primitivo-vin kraftig etter at jeg fikk sansen for dem, kjekt det :banana: Har ikke særlig med peiling på vin, men det er greit å merke seg hvordan "kakestykkene" er fordelt på vin man liker. For eksempel foretrekker jeg vin med mer fruktighet enn garvesyre.

Hvitvin drikker jeg nesten aldri, men om jeg skulle gjøre det er jeg glad i en fransk vin som heter Tariquet, og en italiensk som jeg bare husker utseendet på etiketten :wub: På hvitvin vil jeg ha mer friskhet enn sødme i kakefordelingen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke vin og har null peiling, men det er da vel flere her som liker vin antar jeg? Så da lurer jeg på hva er dine favorittviner? Både av hvite og røde?

Jeg jobber med vin, og er glad i vin. Så jeg burde vel svare i denne tråden :banana: Jeg har mange favoritter og innen rød vin er jeg nok mest glad i Italiensk vin og kanskje da mest kraftige Toscanske. Blandt annet Ca'marcanda Promis (kraftig med lang ettersmak. Litt krydret i smaken. To franske druer som hovesdruer og bare 10% av Sangiovese som egentlig er hoveddrue i Toscana) Denne koster ca 240 kr og er i bestillingsutvalget på vinmonopolet. Av hvite viner er det mest franske, men også noen tyske. Helst tørre, men med noen få unntak. Har en favoritt fra Bourgogne som heter Corton-Charlemagne Grand Cru. Dette er en endruevin kun produsert fra Chardonnay. Den er en smaksbombe og kanskje ikke en vin for nybegynnere. Lagret på eik. Denne koster litt.

Ellers har jeg gode vintips når det kommer til billige viner også :wub: Av rød vil jeg absolutt anbefale Casamatta fra Toscana. Den er like god med mat som uten. Og går til masse forskjellig mat. Den koster rundt 120 kr. Av hvit vil jeg anbefale Petit Chablis. Det finnes mange forskjellige, men "la Chablisienne Petit Chablis Vibrant" er veldig god!

Jeg er ikke spesielt glad i vin jeg heller, men tysk hvitvin (spesielt riesling, finnes mange typer) er en slager hos meg! Ikke tørr, og frisk og god :wub: Rødvin sliter jeg med, men har kjøpt en jeg skal teste ut med lite garvestoffer, så får vi se om jeg klarer den.

Enig! Det finnes MASSE gode tyske rieslinger. Jeg liker dem best tørre, og vil anbefale for eksempel Dönnhoff Trocken fra Nahe. 110 kr og knallgod.

Oj, hvem la mynt på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best hvitvin, og har favoritten Arrogant frog som jeg syns er fin som drikkevin, eller til fisk. Dette er en ganske frisk hvitvin, og er ikke noe søt. Jeg har egentlig veldig lite peiling på vin, så min plukke etter fin flaske, se på ettiketten at den er fransk og frisk så går den i handlekurven :banana: fungerer som oftest ikke så verst :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit: Vin fra Frascati (italiensk, Frascati er en liten landsby + et område rett sør for Roma). Riesling (jeg syns det er artig å kjøpe Calle Feght sin, siden han bor i Trondheim og vinen smaker godt).

Rød: Vin fra Chianti (italiensk. Chianti er et område i Toscana). En rødvin som er lett å like er "pinnevinen", den er fra Abruzzo og står under Italia på polet - den er lett å kjenne igjen pga. strået og den lille kvisten som henger på, og koster ikke så alt for mye (139). Også liker jeg noen argentinske og spanske (+ et par italienske) viner som jeg dessverre kjenner igjen på etiketten framfor navnet og druen... De beste rødvinene jeg har smakt, drakk jeg på vinbarer i Roma, men selv om jeg hadde husket navnet hadde det nok vært vanskelig å få tak i disse på polet her i Norge...

Jeg er ingen vinkjenner, men jeg holder meg til noen faste typer, og drikker vin både med og uten mat. Jeg liker ikke hvitvin som er for søt for eksempel (Senorita og Asti var gode tilvenningsviner, men nå syns jeg de blir alt for søte!), men er heller ikke så glad i alt for tung rødvin. Men bare for å ha det klart - jeg er verken kresen eller flink til å kjenne forskjell på små nyanser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ogå HATER vin, men jeg tror den heter Nero d'Avola. Den er faktisk god. Og billig rødvin.

Ooo, jeg har en kanin som heter det :banana: Må jo være god da! Han er forresten fra et vin kull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker hvitvin best, og da går det i Riesling. Finnes med litt varierende sødme (alt etter som hva man liker, jeg liker de litt søte), men alle er friske og ikke spesielt tørre.

Rødvin drikker jeg også, men synes mye smaker likt. :wub: Noen er bedre enn andre, men jeg klarer ikke sette fingeren på hva som gjør de bedre, haha.. Kommer an på hva man skal ha de til; en blodig entrecote eller bare som "saft". :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...