Gå til innhold
Hundesonen.no

Frakte hamster

tm100001

Recommended Posts

Skrevet

Jeg prøver å finne ut av hvordan jeg kan få tak i hamster. Det er dyrebutikk i Alta og Tromsø, altså rundt 50 og 80 mil unna. Jeg har ikke bil, og jeg er ikke spesielt kjent noen av stedene. Derfor hadde det vært kjekt hvis hamsteren kunne fraktes hit til Vadsø, men jeg vet ikke hvordan det eventuelt kunne foregått.

Jeg tror det er kun SAS som tillater andre dyr enn hund og katt, selv i lasterommet. Da må jeg eventuelt kjøpe hamsteren mens jeg er i Oslo og ta fly Oslo-Kirkenes, fordi det er Widerøe som går Alta-Vadsø og Tromsø-Vadsø. Vet ikke om hamsteren tåler flyturen i lasterommet, og om det er mye styr når man bestiller billett og sjekker inn?

Noen som har noen tanker eller tips om mulig måte å frakte hamster? :P

Skrevet

Jeg har fått fraktet masse smådyr til meg med fly (Nordlandskysten) og de kom med Wiederøe. Det var visst aldri egentlig lov, men de sa heller aldri nei... Finnes små reisebur for smågnagere, men greit om noen som vet hva de gjør pakker den ellers kan det jo ende i en liten tragedie (iallefall for hamsteren selv). Ellers er det helt sikkert noen nærmere som har fått barn på hamsteren sin. :P

Skrevet

Hva med å sette opp en lapp på matbutikken og si at du ønsker deg? Eller titte på finn.no?

Den nærmeste på finn.no er Alta, som er 50 mil unna :P

Jeg har fått fraktet masse smådyr til meg med fly (Nordlandskysten) og de kom med Wiederøe. Det var visst aldri egentlig lov, men de sa heller aldri nei... Finnes små reisebur for smågnagere, men greit om noen som vet hva de gjør pakker den ellers kan det jo ende i en liten tragedie (iallefall for hamsteren selv). Ellers er det helt sikkert noen nærmere som har fått barn på hamsteren sin. :P

Fått fraktet? Mener du at de ble sendt alene? Vet ikke om noen som har fått hamsterunger. Hvilke dyr har du erfaring med i fly? :P

Kanskje med buss også går?

Hmm. Takk for tips :aww:

Skrevet

Dyrebutikkene får jo gjerne leveranser med smågnagere levert med flyfrakt, vil tro at hvis du er villig til å betale frakt kan nok en del butikker være villig til å sende med fly til deg. Er de pakket riktig tåler de godt flyreisen.

Skrevet

Fått fraktet? Mener du at de ble sendt alene? Vet ikke om noen som har fått hamsterunger. Hvilke dyr har du erfaring med i fly? :P

Ja, dreiv dyrebutikk for noen år tilbake og fikk egentlig alt mulig fraktet med fly... Hamstre, kaniner, rotter, undulater, fisk osv osv... Vet ikke så mye om hvordan de vil stille seg til frakt av enslige dyr uten følge til privatpersoner. Men går an å ta en telefon! Helst få snakke med akkurat den personen som har ansvaret for akkurat den flyvningen det er aktuelt å få dyr med, gjerne kapteinen om mulig. Samme med frakt med buss, snakk med den bussjåføren det gjelder! Noen liker dyr og passer på at de ikke blir stående i sola etc, andre kan både nekte å ta de med og verre... Vært borti at både fisk og smådyr har blitt stående ute på Gardermoen i 2 timer i 30 kuldegrader en gang... :P Gikk bra med alle (bortsett fra at uvanlig mange fisk fikk prikkesyken og døde etter noen dager) heldigvis.

Skrevet

Dyrebutikkene får jo gjerne leveranser med smågnagere levert med flyfrakt, vil tro at hvis du er villig til å betale frakt kan nok en del butikker være villig til å sende med fly til deg. Er de pakket riktig tåler de godt flyreisen.

Ja, dreiv dyrebutikk for noen år tilbake og fikk egentlig alt mulig fraktet med fly... Hamstre, kaniner, rotter, undulater, fisk osv osv... Vet ikke så mye om hvordan de vil stille seg til frakt av enslige dyr uten følge til privatpersoner. Men går an å ta en telefon! Helst få snakke med akkurat den personen som har ansvaret for akkurat den flyvningen det er aktuelt å få dyr med, gjerne kapteinen om mulig. Samme med frakt med buss, snakk med den bussjåføren det gjelder! Noen liker dyr og passer på at de ikke blir stående i sola etc, andre kan både nekte å ta de med og verre... Vært borti at både fisk og smådyr har blitt stående ute på Gardermoen i 2 timer i 30 kuldegrader en gang... :P Gikk bra med alle (bortsett fra at uvanlig mange fisk fikk prikkesyken og døde etter noen dager) heldigvis.

Kanskje det greieste er å reise med en venninne med buss til Alta? Så slepper jeg å plage andre med hamstermaset :P Kan jo bli en koselig tur :P

Skrevet

Kanskje det greieste er å reise med en venninne med buss til Alta? Så slepper jeg å plage andre med hamstermaset :P Kan jo bli en koselig tur :P

Jeg ville nok absolutt gjort det om det var en mulighet! :P

Skrevet

Jeg ville nok absolutt gjort det om det var en mulighet! :banana:

Det ser ut til at det blir løsningen. August blir en travel måned! :wub:

Kan busselskapet/bussjårføren nekte å ta med hamsteren i bussen? Må jeg ringe selskapet for å spørre om det er greit at jeg har den med i et sikkert, lite reisebur? :wub:

Skrevet

Det ser ut til at det blir løsningen. August blir en travel måned! :wub:

Kan busselskapet/bussjårføren nekte å ta med hamsteren i bussen? Må jeg ringe selskapet for å spørre om det er greit at jeg har den med i et sikkert, lite reisebur? :banana:

Ja, det kan de... Det kan også skje at bussjåfør på akkurat den bussen du skal på nekter å ta den med selv om selskapet sier ja på forhånd! Derfor veldig lurt å få snakket med DEN bussjåføren før du drar! :wub:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...