Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bo på 35 m2

mushi

Recommended Posts

Har fått tilbud om billig leilighet i byen på 35m2 pluss relativt stor terrasse. Hvordan er det å bo så smått? Det er stue/kjøkken, lite bad, ok størrelse soverom med garderobe, felles vaskerom og like stor bodplass i kjeller/loft som det leiligheten er.

Jeg har samboer, fire katter og en liten, rolig hund.

Er det mulig å få plass til oss på så liten plass? Erfaringer? Vi har fått tilbud om ett rekkehus på 95m2 og hage til 1500 kr mer i mnd, men da er det 25 min kjøre til jobben hans, og vi har egentlig ikke lyst til å bo i den byen.

Er ikke så farlig med meg, for jeg er jobbsøkende.

Er snakk om kjøp, ikke leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35kvm er smått for to personer altså. Alt går om man vil, men personlig hadde jeg ikke orket å bo permanent på så liten plass med to personer og flere dyr. Bodd på mindre hybel/leilighet selv jeg, og det var overhodet ikke noe problem - men jeg var alene og hadde kun to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til forholdet, deg selv, kattene og hunden ville jeg funnet meg noe større. Evt. sagt at det var bare for en kort periode. Har nå bodd på det dobbelte (ca 60 kvm) i to år, med samboer og hund. Det har gått bra det, men det er tider da det blir litt vel tett, selv for noen som er veldig glade i hverandre. Kanskje særlig om vinteren, når man ikke kan sitte ute osv... Det kommer selvsagt også litt an på hvordan leiligheten er delt inn, og alt går hvis man legger godvilja til, men jeg ville ikke anbefalt det som en varig løsning akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bodd på 35 kvm, men 50 + loft med lagringsplass. Da delt med samboer, hans datter som er med oss annen hver helg + ferier og 2 hunder.

No problem :P

Man må gjerne være litt streng med seg selv ift innkjøp og div stæsj siden lagringsplassen ikke er helt optimal.

Vi løste det med å leie en bod til det vi ikke fikk plass til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på 38 kvm med to hunder. Og det hadde ikke gått med ett menneske til her kjenner jeg. Særlig med tanke på oppbevaringsplass av ting og tang, og ikke minst klær. Det kommer jo an på romløsning og oppbevaringsløsninger, men 2 personer + dyr på 35 kvm synes jeg høres lite ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde på 35,5 kvadrat i gamlekåken, og da var vi to voksne og to ildere. Og det ble trangt asså...i tillegg til at det ble litt sånn evig kamp å prøve å få plass til alt av klær og ting og sånt, ble det veldig slitsomt å liksom leve oppå hverandre i den graden man blir nødt til når man bare har ett rom (utover bad og kjøkken) å oppholde seg på (enda så glad jeg er i mannen min :P) Og vi måtte alltid avklare om hvorvidt den ene kunne ha besøk på kvelden, for soverommet ble jo hems over sofaen :P Overnattingsbesøk blir også vrient.

Hadde vi hatt Garm da (skjønt han jo ikke er noen liten gutt akkurat) hadde det ikke vært mye rom å snu seg på :P

Det er klart, mye kommer jo an på personlighet, alder og hvor langt tidsrom det er snakk om, men jeg ville definitivt gått for noe større med tanke på hvor stor familien din er :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri i livet gjort! Eller må man så må man, men MÅ man ikke, så finner man noe annet. :P Jeg bodde på 16 kvm som student og det holdt hardt.

Vi bor med en hund og to katter pluss en liten leilending med skostr 26 for tida og takk og pris for de ca 90 kvm vi bor på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden bodde jeg og daværende samboer på 40kvm med to katter. Det var for lite for oss syns jeg. Så om det skulle vært 2 katter til óg en hund til, i tillegg til enda mindre plass, så nei...

Viktigere å trives hjemme enn på hjemreisen hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på rett under 50m2 med 3 hunder og 2 katter, og det fungerer veldig bra.. Men jeg savner litt plass. Når eksen bodde her, så ble det alt for trangt. Så for min del, så hadde det hvert uaktuelt å gjort det samme på 35m2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på 35kvm 2roms, med en hund og en katt, men aldri i verden om jeg hadde orka å bo på så liten plass med en partner.

Jeg har bodd på 40kvm 1roms med partner, og det var ikke å anbefale.

Jeg vil si at dere bør ha minst en 3roms, på i allefall 70kvm når det er snakk om å kjøpe og ikke leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt at med en gang man er to stk trenger man plutselig mer plass. For selv klarer man seg nok helt fint på 35kvm uansett hvor mange dyr (nesten). Dyr er aldri et problem å komme overens med, menneske derimot... da dukker kranglene opp :P

Da trenge man nesten 35kvm hver, altså 70kvm! Hehe neida, tror dere klarer dere på mindre enn det, men kanskje sjekke noe litt større.

Selv bodde jeg med en hund og samboer på 80kvm og det gikk forsåvidt veldig bra (endte i brudd av andre grunner) vi kunne være hvert vårt sted, når man trenger litt tid fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har bodd på 50 m2 med han før, og det gikk bra, enda det var veldig dårlig romdeling. Kjøper vi noe annet blir det ett extra soverom i tillegg, men vi er jo like mye oppå hverandre for det? Pleier dere å sitte i hvert deres rom hjemme liksom? :P Grunnen til at vi vurderer det er at hvis vi bor der to-tre år får vi spart opp nok til å kjøpe hus.

Er litt for og litt i mot. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten bodde på 35 kvm det første året. Og da hadde vi to ildere, katt på besøk innimellom. Senere dro ilderne og vi fikk hund og bodde fortsatt der. Jeg hadde overhode INGEN problemer med å bo så smått med en person og en hund/to ildere. Det er hva man gjør det til.

Men så er jeg og typen veldig glad i hverandre og vi hadde ikke noe problem med å bo så tett på hverandre hele tiden. Vi syntes bare det var koselig.. :P

Så jeg personlig tror ikke du kommer til å lide på den plassen for å si det slik. Eventuelt prøve å se hvordan det går og heller finne noe nytt hvis du skulle hate situasjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart det.... Men så er vel det minste jeg har bodd på med samboer,- 45 kvm eller noe sånn da. Men da hadde vi ikke hunder eller katter, kun bur dyr.

Jeg må ha god plass rundt meg vet jeg, så hadde ikke vurdert det engang heller. Men det er jo forskjell på folk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veeeldig an på planløsningen! Vi så på en leilighet på 40 kvm, og den virket stor og grei. Etterpå så vi på en på over 60 kvm, og den virket faktisk mindre enn den på 40! Men sånn på generell basis tror jeg ikke at jeg ville bodd så trangt med et annet menneske nei.. Dyra får jo alltids plass og innordner seg, men det er veldig fint å ha litt rom rundt seg når det er snakk om andre folk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er vel å se på hva de vil koste å eie et par år bare for å selge igjen med tanke på megler, dokumentavgifter, evt slitasje/oppussing, renteendringer etc. Det er det sikkert noen som har litt peil på dette som vil kunne si hva som lønner seg økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid hus før, så veit hva det koster. Dette er borettslag, så koster ikke mange tusingene å bytte eier. Blir også solgt uten megler.

Ser ut til at samboeren har bestemt seg for at dette kommer til å gå, jeg er fortsatt litt nølende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg aldri klart det... Bor aleine med en hund på 55 kvm nå og det går fint det, men jeg skulle helst hatt litt større plass. En person til i min leilighet hadde vært uaktuelt..! Men det er jo klart at det er forskjell på folk :ahappy: Men min mening er altså nei. Jeg hadde definitivt ikke gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er litt overrasket over at det store flertallet mener det er for lite med 35 kvadrat. Samboer og jeg har bodd på 40 kvadrat i snart fire år sammen, et halvt år med hund i tillegg. Det er klart det hadde vært fint med mer plass, særlig etter å ha bodd her noen år, men jeg ser absolutt ikke på det som noe problem. Som nevnt over kommer det nok veldig mye an på planløsningen. Leiligheten vår har veldig bra planløsning og føles større enn 40. Har dere terrasse i tillegg og mye oppbevaringsplass (bod) burde det gå helt fint så lenge dere ikke har stort behov for å ha avstand fra hverandre iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et vennepar av oss har bodd på 26kvm i 3år, noe som har fungert fint siden soverommet var så stort at en kunne gjør skolearbeid der, mens den andre så tv..

Jeg og min kjære bodde sammen i litt over èn mnd på 14kvm (!!) da jeg var hjemme i juleferien;) Dette var også et sten UTEN kjøkken :) Når han er på besøk her, så bor vi fint flere uker på min 25kvm hybel! :wub:

MEN dette hadde nok ikke gått i lengen :wub:

VI flytter nå inn i en 49kvm leilighet der romløsningen passer oss ypperlig! Str på bosted er egentlig ikke så veldig viktig (mener jeg da), så lenge romløsningen er slik at man ikke går å tråkker på hverandre hele tiden.. Kan jo vær greit å ha stua for seg selv når man har venninnekveld, eller muligheten til å trekke seg unna for å lese en bok eller noe mens mannfolket spiller FIFA :wub:

hadde jeg vært deg, så ville jeg funnet meg en mellomting :wub: større enn 35kvm, og nærmere jobb! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...