Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndvang


amstaff84

Recommended Posts

Ja, om du skal være en naiv dilter som tror på/aksepterer alt media og offentlige organer dytter nedover deg skal du få lov til å fortsette i kjente baner..

Jeg følger ikke med i verken media eller det offentlige, det var helt tilfeldig at jeg fant den avisartikkelen. Jeg søkte bare redusere viltbestanden, for å finne noe konkret informasjon om at man faktisk prøvde dette flere steder i Norge.

Dessverre kan jeg ikke gjøre noe, annet enn å stemme riktig. Jeg har ikke noen spesiell sak jeg brenner for heller, annet enn at jeg faktisk syntes det holder med "sommerbåndtvang".

Hva mener du at man bør gjøre?

Jeg er da ikke en naiv dilter om jeg flytter på landet og lever et normalt liv, med jobb, hund, mann, barn og handling på Rimi, Kiwi osv. Tja, sånn som jeg lever nå bortsett fra mann, barn, og at jeg bor litt mer sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg gir opp. Jeg ønsker en mer naturlig verden enn deg, og mange andre mennesker.

Men men, jeg flytter til småbruk på landet så fort jeg får mulighet. Så får jeg leve i min uvitenskap der :P

Jeg kan ihvertfall si at jeg ikke har noen problemer med vilt, eller lig. her jeg bor. Ei heller båndtvangen, klart jeg må forberede meg på å pusse på innkallingen om en måned, men det er jo bare gøy!

Du har ingen problemer med viltet i Bærum nei :P Tror du Oslo fylke er det beste eksemplet på fylker som har problemer med for mye vilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen problemer med viltet i Bærum nei :P Tror du Oslo fylke er det beste eksemplet på fylker som har problemer med for mye vilt?

Niks, altså det trasker jo noen elger over hovedveien like ved (griniveien om noen kjenner den), og de titter av og til inn i hagen (selvom det er blitt ekstremt lite av det i det siste) Nå må jeg liksom inn i marka for å se dem (om vinteren).

Tror ikke det er store problemer i Oslo nei. Men jeg har virkelig aldri hørt at det er store problemer, derfor jeg stilte spørsmålet, ser jo nå at jeg tar feil.

Men så begynner jeg å stille spørsmål til type problemer, vi får ikke brukt tømmeret? Nja, tar vi ikke nok skog fra før, og elgpåkjørsler, vel hva med å slå på fjernlysene, følge godt med på veien, evt. sakke ned farten på nattestid?

Derfor regner jeg med at det er mange flere problemer man sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke med i verken media eller det offentlige, det var helt tilfeldig at jeg fant den avisartikkelen. Jeg søkte bare redusere viltbestanden, for å finne noe konkret informasjon om at man faktisk prøvde dette flere steder i Norge.

Dessverre kan jeg ikke gjøre noe, annet enn å stemme riktig. Jeg har ikke noen spesiell sak jeg brenner for heller, annet enn at jeg faktisk syntes det holder med "sommerbåndtvang".

Hva mener du at man bør gjøre?

Jeg er da ikke en naiv dilter om jeg flytter på landet og lever et normalt liv, med jobb, hund, mann, barn og handling på Rimi, Kiwi osv. Tja, sånn som jeg lever nå bortsett fra mann, barn, og at jeg bor litt mer sentralt.

Alle som ikke har noen politiske meninger er naive diltere.

Det er folk som finner seg i hva andre bestemmer, ganske så ukritisk også faktisk.

At du ikke følger med i media og på hva som skjer i samfunnet er direkte skremmende.

Du har ingen problemer med viltet i Bærum nei :thumbsup: Tror du Oslo fylke er det beste eksemplet på fylker som har problemer med for mye vilt?

Det kjente Bærum i Oslo er nok ikke særlig plaget med vilt nei, all den tid Bærum vel er en kommune i Akershus, nabofylket til Oslo.

Når det gjelder Oslo er Oslo ganske stort, og en relativt stor del av kommunen (og fylket, men det er samme greia) er faktisk utmark.

Oslo er på totalt 454,03km²

Landarealene utgjør 426,9km²

Friluftsetaten har ansvar for forvaltning av 162000 dekar skog ( 162km²)

Altså kan vi lett lese ut at nesten en tredjedel av kommunens areal er skog som kommunen forvalter.

Jeg antar at skog eiet av private grunneiere kommer i tillegg..

Fakta er at Oslo er en kommune med et meget rikt dyre- og planteliv..

Så kan dere som bor godt utenfor byen tro akkurat hva dere vil.. Oslo er mer enn Karl Johan.

Niks, altså det trasker jo noen elger over hovedveien like ved (griniveien om noen kjenner den), og de titter av og til inn i hagen (selvom det er blitt ekstremt lite av det i det siste) Nå må jeg liksom inn i marka for å se dem (om vinteren).

Pussig, i andre nærliggende områder sliter man nemlig med mer og mer elg og andre hjortedyr helt inn i hagene i langt større omfang enn tidligere..

Tror ikke det er store problemer i Oslo nei. Men jeg har virkelig aldri hørt at det er store problemer, derfor jeg stilte spørsmålet, ser jo nå at jeg tar feil.

Men så begynner jeg å stille spørsmål til type problemer, vi får ikke brukt tømmeret? Nja, tar vi ikke nok skog fra før, og elgpåkjørsler, vel hva med å slå på fjernlysene, følge godt med på veien, evt. sakke ned farten på nattestid?

Derfor regner jeg med at det er mange flere problemer man sikter til?

Vi får ikke brukt tømmeret, det vil si at vi får mindre eksportinntekter (tømmer kan eksporteres vet du..), det vil føre til redusert sysselsetting, mindre papirproduksjon i Norge, osv.

Fakta er at skogen vokser som aldri før, vegetasjonen blir tett og heftig.. Men det er vegetasjon som er ubrukelig for oss hva gjelder næring.

Har du egentlig kjørt bil utenfor Bærum noen gang?

Jeg kjørte i noen år veldig mye, også i skumringen (som faktisk er da viltpåkjørslene skjer..), og har til tider langt E6 (du vet, en av hovedfartsårene mellom nord og sør i Norge.) opplevd å se opptil 30 elg på så lite som en mil..

Jeg har også truffet elg, du skulle bare visst hvor fort de store dyrene kommer..

Elgen kan bevege seg i en hastighet av 60km/t..

Når man legger til en høyde på rundt 2 meter i skulderhøyde og ca 4-600kg vekt kan man selv tenke seg hvor ekkel den er å møte på..

Den veier altså like mye som en 1. generasjons Volkswagen Polo.. (Og går nesten like fort.... :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et eksempel. Og uansett om fylket har et rikt dyreliv - jeg vil tro det er andre fylker som er mer plaget med at viltet gnasker ned trær o.l.?

"Vi som bor godt utenfor byen".. haha, jaa :icon_redface: Vi som også er imot å innføre ulv, fordi vi får den litt mer på trappa enn "dere som bor midt på Karl Johan", eller? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så jeg er en naiv dilter bare fordi jeg er 21år gammel og har nok med mine egne problemer, og den kan jeg tåle. Jeg har også bodd 5 viktige år utenlands, og mistet mye betydelig læring fra norsk skole, det får jeg dessverre ikke tilbake.

Men det er uuutrolig mye å sette seg inn i, og jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg skal begynne, for viltbestanden er nok ikke det eneste problemet vi har i Norge. Enten så har du lært deg mye om det, ellers så er du utrolig godt orientert politisk, eller kanskje du har mange års erfaring bak deg som nordmann.

Selv har jeg kun bodd i landet i 3 år som ordentlig voksen. Og mye skjer bare med livet mitt, og jeg er en optimistisk person, som tror på at ting ordner seg tilslutt (som regel).

Meeen jeg tror helt sikkert at jeg kommer til å være mye mer orientert, og få med meg mye mer om 10 år. Og absolutt all informasjonen i denne tråden leses og tas var på fra min side.

Jeg syntes dette er utrolig lærerikt.

Jeg skrev som sagt tidligere bare hva naive jeg trodde, men jeg forstår nå at litt barkespising har litt mer betydning enn det jeg trodde.

Og for your information så har jeg kjørt mye utenfor Bærum på disse 3 årene (men husk, det er bare 3 år, jeg vet ikke hvor gammel du er, men antar at du har litt mer år bak rattet enn meg stemmer?). Men jeg har kun sett rever, grevling og den slags smådyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et eksempel. Og uansett om fylket har et rikt dyreliv - jeg vil tro det er andre fylker som er mer plaget med at viltet gnasker ned trær o.l.?

"Vi som bor godt utenfor byen".. haha, jaa :icon_redface: Vi som også er imot å innføre ulv, fordi vi får den litt mer på trappa enn "dere som bor midt på Karl Johan", eller? :thumbsup:

Nå er jeg tilfeldigvis en person som ferdes og oppholder meg ganske mye i områder med ulv og bjørn.

Er jeg for at de skal få leve her? JA!

De bidrar til en sunn beskatning av annet vilt, og det helt på naturens premisser.

Ulemper med ulv? At egosentriske SPere ikke kan ha sauene sine tuslende ute uten å passe på de..

Du kan nok ta det med ro.. At man tillater etablering av en ulvestamme i Vestfold er nok meget usannsynlig, selv om det helt riktig påvises ulv også der innimellom.

Akkurat som i Oslo forsåvidt.. I 2005 ble en ulv påkjørt og drept av toget i hovedstaden.

Det er nok andre fylker som er mer plaget med at viltet ødelegger skogen ja, men Oslo er så absolutt et fylke å regne med når vi snakker om skog og vilt i Norge.

Hvis man betrakter Oslo som en kommune er det faktisk en ganske vesentlig kommune å ta med i betraktningen. (Og det er jo en kommune det er mest riktig å betrakte Oslo som på mange måter)

Og for your information så har jeg kjørt mye utenfor Bærum på disse 3 årene (men husk, det er bare 3 år, jeg vet ikke hvor gammel du er, men antar at du har litt mer år bak rattet enn meg stemmer?). Men jeg har kun sett rever, grevling og den slags smådyr.

Jeg har ikke så veldig mange år bak rattet selv, men det har jo blitt ca 12 av de.

På disse 12 årene har jeg tilbakelagt rundt en halv million km, mye av det kjøring tidlig kveld og natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg tilfeldigvis en person som ferdes og oppholder meg ganske mye i områder med ulv og bjørn.

Er jeg for at de skal få leve her? JA!

De bidrar til en sunn beskatning av annet vilt, og det helt på naturens premisser.

Ulemper med ulv? At egosentriske SPere ikke kan ha sauene sine tuslende ute uten å passe på de..

Du kan nok ta det med ro.. At man tillater etablering av en ulvestamme i Vestfold er nok meget usannsynlig, selv om det helt riktig påvises ulv også der innimellom.

Akkurat som i Oslo forsåvidt.. I 2005 ble en ulv påkjørt og drept av toget i hovedstaden.

Det er nok andre fylker som er mer plaget med at viltet ødelegger skogen ja, men Oslo er så absolutt et fylke å regne med når vi snakker om skog og vilt i Norge.

Hvis man betrakter Oslo som en kommune er det faktisk en ganske vesentlig kommune å ta med i betraktningen. (Og det er jo en kommune det er mest riktig å betrakte Oslo som på mange måter)

Jeg har ikke så veldig mange år bak rattet selv, men det har jo blitt ca 12 av de.

På disse 12 årene har jeg tilbakelagt rundt en halv million km, mye av det kjøring tidlig kveld og natt.

Det er 4 ganger mer enn meg, og sikkert mye av de med egen bil. Noe jeg faktisk ikke disponerer. Meeen jeg kan nok ikke uttale meg om hvor mye elg som er på veien og sånn, verken i Bærum eller andre steder, for jeg kjører ikke daglig, kanskje en gang i uken.

Uff, jeg føler jeg er på helt ukjent grunn her. Men skal ihvertfall prøve å orientere meg mer, både med media/samfunnet og politikk generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang å drepe dyr fordi de gjør skade på ting menneskene ønsker å bruke, handler vel om hvilket synspunkt man har til saken, framfor hva som er rett og galt. En persons mening er nødvendigvis ikke noe bedre eller mer korrekt enn andre. Noen synes at mennesket kan ture fram som det vil med naturen og drepe det som plager oss på noen som helst måte. Andre mener at man skal ta mye større hensyn til naturen og dyrene. Og noen mener at vi alle skulle vært veganere.

Ang helårsbåndtvang er dette prøvd ut i Oslo, og kommunen fikk beskjed om at de ikke kan ha helårs båndtvang i hele kommunen, da det eksempel ikke er naturlig for vilt å ferdes i en del av parkene her i byen bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang å drepe dyr fordi de gjør skade på ting menneskene ønsker å bruke, handler vel om hvilket synspunkt man har til saken, framfor hva som er rett og galt. En persons mening er nødvendigvis ikke noe bedre eller mer korrekt enn andre. Noen synes at mennesket kan ture fram som det vil med naturen og drepe det som plager oss på noen som helst måte. Andre mener at man skal ta mye større hensyn til naturen og dyrene. Og noen mener at vi alle skulle vært veganere.

Greia her er enkel..

Har man først begynt må man også fortsette.

Dyr dreper hverandre, mennesker er dyr, mennesker dreper dyr.

Vi har sørget for å fjerne viltets naturlige fiender, da må vi ta konsekvensen av dette, og altså sørge for å ta ut nok til å holde bestanden under kontroll.

Ang helårsbåndtvang er dette prøvd ut i Oslo, og kommunen fikk beskjed om at de ikke kan ha helårs båndtvang i hele kommunen, da det eksempel ikke er naturlig for vilt å ferdes i en del av parkene her i byen bl.a.

Når ble dette prøvd ut i Oslo?

Det har ikke skjedd så lenge Høyre og FRP har vært i byråd..

Oslo kommune hadde som mange andre kommuner ekstraordinært båndtvang vinteren 2008-2009.

Denne ble helt korrekt stadfestet av fylkesmannen til å være langt mer omfattende enn nødvendig, og man vil ved neste korsvei kun ha en slik båndtvang utenfor bysentra (sannsynligvis brukes Ring 3 for å skille vil jeg tro..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...