Gå til innhold
Hundesonen.no

Melde på utstilling i Finland


deco

Recommended Posts

Har tenkt å ta turen til Finland i sommer og prøve på det finske utstillingschampionatet, men hva må jeg gjøre på forhånd? Av papirarbeid? Vil helst melde på via nettet :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Drar opp denne igjen jeg.

Vi har tenkt å ta turen på Helsinkivinner og Finsk vinner i desember, men har ikke registrert gutta i den Finske databasen.

Mulig jeg ikke er helt med, men jeg finner ingen mail å sende stamtavlene til!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Biltur fra Tromsø til Helsinki i desember står vi over.

Man kan jo møte alt slags vær og føreforhold.

Så vi flyr via Oslo.

Blir en ny opplevelse det og, å skulle fly to strekninger samme dag med hund...

På tur til deler vi den opp med ei overnatting, men hjemover blir det hele veien samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Biltur fra Tromsø til Helsinki i desember står vi over.

Man kan jo møte alt slags vær og føreforhold.

Så vi flyr via Oslo.

Blir en ny opplevelse det og, å skulle fly to strekninger samme dag med hund...

På tur til deler vi den opp med ei overnatting, men hjemover blir det hele veien samme dag.

Ok, jeg har vært skeptisk til det føret, og har ikke så fryktelig lyst til å fly med hunden min. Så tenker vi får ta tur til Finland senere :icon_clapping:

Håper du finner ut av påmeldingen. Rina er jo alt registrert i Finland, så akkurat det problemet slipper jeg :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke fly med hunden din?

Jeg var fryktelig nervøs da vi begynte å fly til utstilling, men nå flyr vi 2-3 turer årlig.

De fleste hunder takler dette fint, det er vel mer en terskel vi som eiere må komme over... :icon_clapping:

Når man bor i gokk som jeg gjør, synes jeg det begrenser mulighetene til å delta på større ting utenom sommerferien om jeg ikke flyr liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke fly med hunden din?

Jeg var fryktelig nervøs da vi begynte å fly til utstilling, men nå flyr vi 2-3 turer årlig.

De fleste hunder takler dette fint, det er vel mer en terskel vi som eiere må komme over... :icon_clapping:

Når man bor i gokk som jeg gjør, synes jeg det begrenser mulighetene til å delta på større ting utenom sommerferien om jeg ikke flyr liksom...

Fordi hun har et par veldig lange flyturer bak seg. En tur fra Helsinki til Los Angeles, via Amsterdam, og en tur fra Los Angeles til Bergen, via Amsterdam. Vil ikke fly noe særlig mer med henne, rett og slett :frantics: Turene gikk fint, dvs, turen tilbake holdt på å gå galt da hun nesten ble plassert i lasterom sammen med tørris, som ville vært dødelig. Men jeg er for mye kontrollfreak til å takle flere flyturer :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke fly med hunden din?

Jeg var fryktelig nervøs da vi begynte å fly til utstilling, men nå flyr vi 2-3 turer årlig.

De fleste hunder takler dette fint, det er vel mer en terskel vi som eiere må komme over... :lol:

Når man bor i gokk som jeg gjør, synes jeg det begrenser mulighetene til å delta på større ting utenom sommerferien om jeg ikke flyr liksom...

Hva flyr du med? Prøvde å finne fly som kunne ta med Lira til Helsinki tidligere i vår, men fant ikke noen som kunne ta med seg min hund.

Kjøreforholdene er forøvrig ikke så ille, selv ikke i desember, er ofte værst til Kilpis. Veien videre er som oftest veldig fine, er min erfaring, men det er et stykke å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd dit med hund flere ganger med Finnair. Funker supert!

De tar betalt pr. kg. hund, hvilket (selv med en basenji på 10 kg) blir dyrere enn SAS sine priser på hund, men biletten i seg selv har vær rimeligere lell.

Alternativ kjørerute blir vel om Stocholm og med "Finskebåten" derfra.

Forøvrig er det finske certet hvilende, men kun etter hundens fyllte 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva flyr du med? Prøvde å finne fly som kunne ta med Lira til Helsinki tidligere i vår, men fant ikke noen som kunne ta med seg min hund.

Kjøreforholdene er forøvrig ikke så ille, selv ikke i desember, er ofte værst til Kilpis. Veien videre er som oftest veldig fine, er min erfaring, men det er et stykke å kjøre!

Vi skal fly med Norwegian via Oslo.

Gikk ikke det an for deg i vår mener du?

Vi er langt over middels glade i å kjøre bil.

Har vært i Tyskland på ferie to år på rad fes.

Men nesten 300 mil tur retur på vinterføre, det er nok ikke særlig aktuelt.

Man kan jo forvente alt av vær og føre omtrent.

Bedre å fly, kaste bort to dager i reising, og kunne kose seg resten.

Vi har alltid leiebil på sånne utstillinger for å komme oss litt rundt på plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal fly med Norwegian via Oslo.

Gikk ikke det an for deg i vår mener du?

Vi er langt over middels glade i å kjøre bil.

Har vært i Tyskland på ferie to år på rad fes.

Men nesten 300 mil tur retur på vinterføre, det er nok ikke særlig aktuelt.

Man kan jo forvente alt av vær og føre omtrent.

Bedre å fly, kaste bort to dager i reising, og kunne kose seg resten.

Vi har alltid leiebil på sånne utstillinger for å komme oss litt rundt på plassen.

Nei, Norwegian hadde ikke dirketerute, da måtte vi innom Amsterdam og flyturen/reisen fra TRO til Helsinki ble på 18timer. Blue1 tok ikke hund i det hele tatt. Og Finnair skulle ha 6000kr for å fly min 15kg hund (blir jo 20kg eller så med buret), det ble litt for dyrt for meg.

Man må nesten være litt glad i å kjøre for å bo her oppe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har både SAS og Norwegian direkteflyvninger fra Oslo.

Norwegian er jo laaaangt billigere enn SAS, og hel ok å fly med.

Så da blir jo ting ganske så mye lettere...

Åja, vi liker å kjøre bil...hehe...

Synd man ikke får poeng for alle km man tilbakelegger egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på om jeg skal dra til Finland neste sommer for å delta på to internasjonale utstillinger med bare en uke mellom. Tar det som sommerferietur. Men en ting har jeg lurt på: Hvordan klarer man å følge med på selve utstillingen? I hvilken grad brukes svensk (eller engelsk?) i kataloger, på skilt og annet infomateriell? Hva med ringsekretæren, snakker h*n bare finsk?! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allier deg med noen finske beardis folk.

Det meste av info står på finsk, men det er utrolig hvor mye av hundespråket som er internasjonalt, så katalogen leste jeg uten problemer :icon_confused:

De fleste finner snakker både engelsk og svensk (eller iallefall et av språkene), og er somoftest villige til å hjelpe :icon_redface:

Si ifra til ringpersonell at du ikke forstår finsk, slik at h*n kan være oppmerksom på deg og si ifra når det er din tur inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med det Finske CERTET?? Er det vilende hvis hunden er under to år?? og CACIB kan jo hunden få i unghundklassen, er dette da gjeldene selv om hunden er under to år??

Certet er kun hvilende om hunden har fylt to år.

Alle CACIB er hvilende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

*nerde* SAS har ikke direkterute - de flyr codeshare med Blue1. Som nevnt er kjipe på hundetransport.

Hva er det som er så kjipt med å fly med hund med Blue 1?

Norwegian kansellerte flyet vårt både til og fra Helsinki, og klarte ikke å skaffe oss plasser med hundene derfra på de dagene det passet for oss.

Så vi bestilte med Blue1, via SAS, og hadde ingen kjipe opplevelser eller rare bestemmelser å forholde oss til.

I motsetning til ture til Helsinki da Norwegian hadde overbooket flyvningen og booket inn 7 hunder i stede for de lovlige 4 og holdt på å sette oss igjen på Gardermone...

Flyr glatt med Blue1 ved en senere anledning, men prismessig foretrekker jeg Norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...