Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser uten raseklubb

Midas

Recommended Posts

Det er jo ikke alle raser som har raseklubb. Kommer ikke på noen i farta, men... :D Vel, sennenhundene har vel ikke egen klubb, er vel bare berner sennen, om jeg ikke husker feil.

Kan ikke huske å ha lagt merke til kommentaren en gang heller jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle raser som har raseklubb. Kommer ikke på noen i farta, men... :D Vel, sennenhundene har vel ikke egen klubb, er vel bare berner sennen, om jeg ikke husker feil.

Kan ikke huske å ha lagt merke til kommentaren en gang heller jeg. :D

Berner har egen raseklubb, grosser schweizer sennenhundklubb tilhører KSS, appenzeller sennenhund finnes ikke i landet, og entlebucher sennenhund har for liten utbredelse til å ha egen raseklubb - men henger med KSS. :D

Raser uten rasegruppe er for eksempel italiensk spinone og stabyhound i gruppe 7. Hehe, og nå kom jeg ikke på flere eksempler selv.

Men når det i utstillingsannonsen for gruppe 7 står RUR, er det raser som ikke har raseklubb - og det finnes jo setterklubb, vorstehhundklubb, også videre. Det gjelder primært for gruppe 7 og 8 - det finnes andre raser uten raseklubb også, men de får gjerne være med på utstillinger for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forstår jeg. Jeg formulerte meg litt klønete. Jeg har sett litt på gruppe 8 da, og tollere. Der står det av og til raser uten raseklubb, og så står det nevnt noen raser, en dommer, og øvrige raser med en annen dommer. Mener de da at du ikke kan stille rasene uten raseklubb, eller mener de at raser uten raseklubb og de nevnte rasene blir bedømt av samme dommer? Hvis dere ser på hundesport som kom ut i dag, så kan dere se på annonsen til terrier og ulvehundklubben. Der står det på gruppe 7 og 8. Jeg skjønner ikke hva de mener med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den annonsen står det for gruppe 7 og 8 at raser uten raseklubb kan delta, og deretter hvilken dommer som dømmer dem.

Hvis det står raser uten rasegruppe, dommernavn, et par raser, dommernavn og øvrige - så betyr det at raser uten rasegruppe kan stille, første dommer dømmer de rasene som nevnes, og andre dommer dømmer øvrige raser av de uten rasegruppe.

Hvis du ser på gruppe 1, 5 og 6/4, i den annonsen, står det Alle unntatt... Så for hver gruppe står det alltid hvis noen raser ikke får delta, helt først.

Toller, siden du nevner den, stilles nesten utelukkende på NKKs utstillinger (alle raser deltar på NKKs utstillinger) og retrieverklubbens utstillinger. Retrieverklubben er sjelden med på andre utstillinger - og det er hver enkelt raseklubb som avgjør om de vil være med på de utstillingene de blir invitert til å være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er fryktelig dumt spørsmål, men i utstillingsannonser så står det ofte: Raser uten raseklubb. Hva menes med det egentlig?

Parson russell terrieren har ikke egen raseklubb. De rasene som ikke har raseklubb har raserepresentant istedet...gleder meg veldig til rasen min blir stor nok i Norge til at vi får en egen klubb :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gruppe 7 er r.u.r. som regel de rasene som IKKE er tilknyttet Fuglehundklubbenes Forbund. De rasene som er tilknyttet FKF, kan som regel bare delta på utstillinger arrangert av fuglehundklubber, jeger og fiskeforeninger og naturligvis NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parson russell terrieren har ikke egen raseklubb. De rasene som ikke har raseklubb har raserepresentant istedet...gleder meg veldig til rasen min blir stor nok i Norge til at vi får en egen klubb :D

Terrierklubben dekker da alle terrierene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, dere er del av Norsk Terrier Klubb, som er en paraplyorganisasjon for alle terrierrasene - derfor har dere raserepresentant fordi det ikke er LOV å ha to klubber for en rase, i hvert fall ikke to klubber som samarbeider med NKK.

Det er det samme for Norsk Miniatyrhundklubb - hver rase i den klubben har en raserepresentant/rasegruppe, som er ansvarlig for alt fra sosiale treff til avlsregler (ikke alle raser i en flerraseklubb passer til et sett med felles avlsregler).

Klubben for Store Selskapshunder er et annet eksempel - i gamle dager var både berner, nuffe, leonberger, st. bernhardshund, pyreneerhund og grand danois medlemmer av KSS, men etter hvert som rasene fikk større utbredelse meldte de seg ut for å danne egen raseklubb. På godt og vondt :D

Så vidt jeg vet er det vel ingen av terrierne som har egen raseklubb, men at alle er med i terrierklubben. Det kan jo tyde på at det ikke er noe rasemiljø som har sett behovet for å melde seg ut og stå på egne bein - hittil, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner har egen raseklubb, grosser schweizer sennenhundklubb tilhører KSS, appenzeller sennenhund finnes ikke i landet, og entlebucher sennenhund har for liten utbredelse til å ha egen raseklubb - men henger med KSS. :rolleyes2:

Raser uten rasegruppe er for eksempel italiensk spinone og stabyhound i gruppe 7. Hehe, og nå kom jeg ikke på flere eksempler selv.

Men når det i utstillingsannonsen for gruppe 7 står RUR, er det raser som ikke har raseklubb - og det finnes jo setterklubb, vorstehhundklubb, også videre. Det gjelder primært for gruppe 7 og 8 - det finnes andre raser uten raseklubb også, men de får gjerne være med på utstillinger for det.

Men Norsk Stabyhoun klubb er vel tilknyttet NKK, da går de vel ikke under rur? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
    • Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...