Gå til innhold
Hundesonen.no

Hull i hjørnetann (melketann)


Kaja

Recommended Posts

Cosmo har fått hull i den ene hjørnetanna (ser i hvertfall ut som det).

Det er ikke en av de nye tennene, men lønner det seg å trekke den eller la naturen gå sin gang å vente til han mister den?

Halve tanna er rød nemlig.

Virker ikke som han har vondt, og han bryr seg ikke om at jeg tar på tanna eller tannkjøttet rundt.

Men hvorfor er tanna rød? Aldri sett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har en rosa fortann. Han har også et lite sår i tannkjøttet rett ovenfor tanna. Vet ikke om det har noen sammenheng. Vi skal til veterinær i morgen så da får vi vel vite mer om hva som bør gjøres.

Siden din hund fortsatt har melketenner , og ikke plages av det ville jeg nok ventet til den faller ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo har fått hull i den ene hjørnetanna (ser i hvertfall ut som det).

Det er ikke en av de nye tennene, men lønner det seg å trekke den eller la naturen gå sin gang å vente til han mister den?

Halve tanna er rød nemlig.

Virker ikke som han har vondt, og han bryr seg ikke om at jeg tar på tanna eller tannkjøttet rundt.

Men hvorfor er tanna rød? Aldri sett før.

Hvorfor tror du det er karies? Ikke vanlig på hund, men det kan jo være tannstein eller missfarging, evnt en fraktur. Jeg ville rådet deg å bestille time til dyrlegen. Det kan evnt gå så langt at det blir tannkjøttbetennelse og i verstefall tannråte som eter opp kjevebeinet. ikke godt!

Jeg syns veterinæren som har sagt( inlegget over)at du bare skal vente til tanna detter ut burde ta seg en tur på tannkurs,..... hva om tannlegen vår sa det samme? Neis, bare vent til tanna detter ut du, så går det så bra så. Stiller seg selfølgelig anderledes ved tannfelling hos valp, men det er gjerne en underliggende årsak, og en tann som bare skal dette ut er ingen frisk tann. Bare min mening her, og kan sikkert virke skarpt. er bare så utrolig mange hunder med tannplager som blir oppdaget alt for sent, og det er stor variasjon på dyrlegers kompetanse på tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper begynner med tannfelling i 4 mnd aldreren, og det skal vel godt gjøre å få både tannstein,karies, tannråte og kjevebein betennelse på den lille stunden innen tanna ramler ut, og på en såpass liten valp,vel.. Er jo sånn det er med menneskebarn også det. .Så lenge det ikke er lenge til tanna skal ramle ut, så gjør de faktisk ikke så mye om man ikke har intense og sterke smerter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste som skjer når en hundetann knekker, er at den dør (blir grå). Da vil det ikke komme betennelse og den vil ikke falle ut eller bli vond.

Amira har knekt 2 hjørnetenner + noen fortenner og har aldri blitt plaget av det.

Hvis tannkjøttet blir rødt/hovent/ømt el.l. er det antagelig en betennelse og du bør dra til veterinær snarest. Hvis tannkjøttet er normalt rett over tannen og hunden ikke får vondt når du tar på tanna eller i tannkjøttet + spiser normalt, er det ingen ting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper begynner med tannfelling i 4 mnd aldreren, og det skal vel godt gjøre å få både tannstein,karies, tannråte og kjevebein betennelse på den lille stunden innen tanna ramler ut, og på en såpass liten valp,vel.. Er jo sånn det er med menneskebarn også det. .Så lenge det ikke er lenge til tanna skal ramle ut, så gjør de faktisk ikke så mye om man ikke har intense og sterke smerter..

å huff da! her har det gått fort i svingene hos meg, Ikke fått med meg at det gjaldt en valp;O)

Selfølgelig, ingen fare da siden tanna skal ut uansett. Bare sjekk at tanna faktisk faller ut, er jo noen som ikke har tenner under eller voksentanna vokser ved siden av valpetanna slik at den ikke blir skøvet ut. Ellers som du sier blondiemamma, blir det smerter så kontakt dyrlegen;O)

Går nok bra dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste som skjer når en hundetann knekker, er at den dør (blir grå). Da vil det ikke komme betennelse og den vil ikke falle ut eller bli vond.

Amira har knekt 2 hjørnetenner + noen fortenner og har aldri blitt plaget av det.

Hvis tannkjøttet blir rødt/hovent/ømt el.l. er det antagelig en betennelse og du bør dra til veterinær snarest. Hvis tannkjøttet er normalt rett over tannen og hunden ikke får vondt når du tar på tanna eller i tannkjøttet + spiser normalt, er det ingen ting å bekymre seg for.

Hmmm...hvorfor blir kan det ikke bli betennelse når tanna er død? Har tanna knekt så er det jo straka vegen for agens rett opp i kjeven. eller tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...hvorfor blir kan det ikke bli betennelse når tanna er død? Har tanna knekt så er det jo straka vegen for agens rett opp i kjeven. eller tar jeg helt feil nå?

Det vet jeg rett og slett ikke sikkert, men har sett ganske mange tilfeller av (særlig BC) som har grå tenner etter de har brukket. Jeg tror det kommer an på hvor langt opp de knekker. Den ene til Amira har knekt omtrent midt på og det ser ut til at nerven har trukket seg noe opp. Nå ser jeg bare en sort prikk der nerven har vært/er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg rett og slett ikke sikkert, men har sett ganske mange tilfeller av (særlig BC) som har grå tenner etter de har brukket. Jeg tror det kommer an på hvor langt opp de knekker. Den ene til Amira har knekt omtrent midt på og det ser ut til at nerven har trukket seg noe opp. Nå ser jeg bare en sort prikk der nerven har vært/er.

Sikkert individuelt...huska jeg knakk ei tann som jeg venta leeeenge med før jeg gikk til tannlegen :P Tannlegen sa at tanna var død, men det gjordet temmelig vondt for det. hadde blitt en tannbyll...æsj :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...