Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Kelpie kull

Guest Jonna

Recommended Posts

Skrevet

De hadde lav fødselsvekt for å være AK valper. Men det ser ikke ut til å plage de nevnverdig :wub:

Tervvalpene var vel litt store, de lå vel fra 430 g og oppover, om jeg ikke husker helt feil.. hehe

• Svar 985
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
:wub: Flinkeste Talli! Nesten så man blir valpesyk selv, skal nok snike meg til å få hilst på en av dem etterhvert. :wub:
Skrevet

Søteste :wub:

Jeg venter med å plukke ut en favoritt til de er litt eldre gitt, nå er de bare klumpete og gode alle sammen :wub:

Skrevet

De hadde lav fødselsvekt for å være AK valper. Men det ser ikke ut til å plage de nevnverdig :wub:

Er Talli liten eller stor AK-tispe? Jeg syns det virker som om det er en del store hunder rundt om også. Personlig syns jeg Talli-str virker perfekt, ikke for liten og ikke for stor :wub: Kanskje det er greit med ikke-så-gigantiske valper siden de er gutter "alle sammen" nesten! Blir spennende å følge beibiene hennes ut i livet! Er glad man vet at man kan følge med på lille Ikke-frøken ihvertfall :wub:

Skrevet

Er Talli liten eller stor AK-tispe? Jeg syns det virker som om det er en del store hunder rundt om også. Personlig syns jeg Talli-str virker perfekt, ikke for liten og ikke for stor :wub: Kanskje det er greit med ikke-så-gigantiske valper siden de er gutter "alle sammen" nesten! Blir spennende å følge beibiene hennes ut i livet! Er glad man vet at man kan følge med på lille Ikke-frøken ihvertfall :)

Er frekk og svarer jeg :wub: Hun er på den større siden, men ikke akkurat av den tunge typen, så hun virker ikke så stor egentlig :wub: Og jeg er enig der, synes de som er små ofte blir FOR små.

Skrevet

Er Talli liten eller stor AK-tispe? Jeg syns det virker som om det er en del store hunder rundt om også. Personlig syns jeg Talli-str virker perfekt, ikke for liten og ikke for stor :wub: Kanskje det er greit med ikke-så-gigantiske valper siden de er gutter "alle sammen" nesten! Blir spennende å følge beibiene hennes ut i livet! Er glad man vet at man kan følge med på lille Ikke-frøken ihvertfall :D

Er frekk og svarer jeg :wub: Hun er på den større siden, men ikke akkurat av den tunge typen, så hun virker ikke så stor egentlig :D Og jeg er enig der, synes de som er små ofte blir FOR små.

Frekkeste :)

:wub:

Nei som Caroline sier. Talli (og Blaze) er faktisk maks + str for rasestandaren. Men ingen av de er noe tunge/grove så dermed blir folk ganske overrasket over det synsbedraget.

Skrevet

Og så sinna man var da! :wub:

Knirkeknirkeknirk.. :D:wub::)

Rullevalper er virkelig en av favorittlydene mine altså.. :wub:

Skrevet

Perfekte små pølser,men jeg synes man allerede kan spore de første forsøkene på rømning .... :aww::aww: På tide å finne frem hov og garn allerede.... :aww:

Skrevet

Nå tenker jeg Talli er glad langt ned i magen sin :aww:

Hun begyntne være litt "urolig" i går og i dag. Kom opp på stuen til meg og Blaze, og forsvant ned igjen etter en liten stund. Så gikk det 5-10 min så kom hun opp i stuen igjen osv. Sånn holdt hun på i går i perioder og i dag. Jeg sjekker valper, bytter underlag, slår på viften, slår av viften, legger kjøleelementer under teppe i ene hjørnet. Men skjønner fortsatt ikke hva hun egentlig vil :aww:

Sånn ca midt på dagen i dag, 1 time etter hun normalt får mat. Begynnte det vokse en ide fram. Om jeg gir henne mat hvergang hun kommer opp hva skjer da? Så hun fikk ett egg, en liten V&H klump e.l. som mellom måltid (hun får 4 måltider for dagen nå. 2 veldig store og 2 normal).

Men nå når hun har kommet å "mast" og fått seg en liten matbit så har hun brått blitt borte i 2-3 timer før hun igjen har dukket opp og fått seg ett lite mellommåltid og forsvunnet i 2-3 timer.

Stakkars hund, hun var sulten hun :aww:

Jamen ikke lett å formidle at man trenger mer mat, men med de pølsene som ligger nede så burde jeg vel ha skjønnt det *ler*

Skrevet

Åh, hvilken idyll :aww:

Så fin Talli er med dem! Og tenkt at de ligger å drømmer allerede :aww:

Godt du skjønte hva hun mente tilslutt da, dakar :aww:

Skrevet
Stakkars hund, hun var sulten hun :aww:

Jamen ikke lett å formidle at man trenger mer mat, men med de pølsene som ligger nede så burde jeg vel ha skjønnt det *ler*

:aww::aww: Stakkars Talli som har en eier som forsøker å sulte henne ihjel :)

Skrevet

Tenk at i dag er de en uke alt :aww:

De fikk sin første ormekur i dag og fysj det var slemt. Jeg har aldri sett så søte rynke "liker ikke" tryner og så sinna stemmer, men samtidig veldig søte da :aww:

Vokser og frodes gjør hele gjengen. Alle har dobblet kroppsvekten sin og nå rundet 0,5kg.

Ett par av de har nesten tripplet vekten sin, imens Balrog "bare" har akkurat dobblet. Men så var det også han som hadde værst diare første dagen og gikk litt ned i vekt.

Nå er jeg spent på om de begynner glippe med øynene iløpet av uken.

Skrevet

Sikker på at Talli ikke har vært ute på vift og slått seg sammen med en labbe eller noe? For det var da voldsomt til små tjukkasser da! :aww: Regner med at det blir bisker som kan belønnes med mat på trening senere - uten at det er nøye med hva maten er for noe :aww:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...