Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshundprøver

Midas

Recommended Posts

Jeg er litt nysgjerrig på brukshundsporten, og lurer på om dere som driver med dette kan fortelle litt om prøvene. Jeg har lest på NKK, men jeg lurer litt på hva dere fokuserer mest på under treningen. Hva starter dere med? Hvor gammel bør valpen være før en kan kreve noe særlig av dem i sporet? Er det mest fokus på lydighetsdel eller spor/rundering? Hva konkurrerer dere i, NBF bruks eller IPO?

Jeg er nysgjerrig, så bare fortell hvilken erfaring dere har med brukshundsporten. Hvor mye fokus må man ha på dette for å kunne delta på prøver? Er det dumt å blande brukshundsport med f.eks jakttrening? Fortell fortell :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg er litt nysgjerrig på brukshundsporten, og lurer på om dere som driver med dette kan fortelle litt om prøvene. Jeg har lest på NKK, men jeg lurer litt på hva dere fokuserer mest på under treningen. Hva starter dere med? Hvor gammel bør valpen være før en kan kreve noe særlig av dem i sporet? Er det mest fokus på lydighetsdel eller spor/rundering? Hva konkurrerer dere i, NBF bruks eller IPO?

Jeg er nysgjerrig, så bare fortell hvilken erfaring dere har med brukshundsporten. Hvor mye fokus må man ha på dette for å kunne delta på prøver? Er det dumt å blande brukshundsport med f.eks jakttrening? Fortell fortell :D

Flere av de jeg går kurs med nå har retrievere og de trener både jakt, lp og bruks. Noen trener agility også. :D

Jeg har jo ikke konkurrert enda, men jeg begynte vel å trene allerede da My var liten valpis. Vi begynte med korte (spontan) spor, og økte vanskelighetsgraden ganske fort. Pga vanskelig terreng der vi bodde måtte hun lære seg vinkler etc. med en gang, og på oss har det funket bra, for My tar vinklene veldig fort og konsentrert. Har ikke sett henne gå feil i en vinkel, hun løser dem alltid bra. Men uansett... Å kreve noe av hunden i sporet, syns jeg ikke man kan gjøre før hunden begynner å bli godt trent - kanskje når den er rundt året? Jeg vet vel ikke helt hva du mener med å kreve, da... Jeg kan jo kreve at hunden min ikke får gjøre noe annet når hun skal gå spor, men det trenger jeg jo ikke, for hun er ikke interessert i å gjøre noe annet da :P

Lydigheten begynte vi ikke med før en god stund etterpå, vi trente jo såklart enkle momenter etc. mens hun var valp, men det er etter hun ble rundt året at vi har tatt ordentlig tak i lydigheten.

Nå har vi snart alle LP-øvelsene i klasse D inne, og alle øvelsene i klasse 1 lydighet - men har enda ikke startet pga lite konkurransetreing og lite trening rundt andre hunder generellt.

De som trener mest spor og lite lydighet før de konkurrerer er det jo ofte at man kan se sprekker i lydigheten, og da er det jo ofte det man mister poeng for. Vil man ha en fin poengsum gjør man lurt i å trene på begge deler - og ikke overse en av de, for det merker man fort på konkurranse har jeg hørt.

Jeg blir å konk. i NBF siden jeg ikke har noen typisk IPO-rase og IPO-miljøet her oppe er rimelig smååååått med bare dobermenn, scäfere og maller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer litt på hva dere fokuserer mest på under treningen

Hovedfokuset mitt er glede og rett attityd i alle øvelsene, både i skogen og på apellbanen. Inkudert hos meg selv. Jeg skal synes det er morsomt og hunden skal synes det er morsomt. Vi skal ha det bra sammen. Det er pri 1! Har vi det ikke gøy, kan vi gjøre noe annet. Attityden må stå i forhold til øvelsen. Intensitet der det skal være det og rolig konsentrasjon der det kreves.

Deretter legger jeg stor vekt på fysisk trening. Bruks er en krevende sport for hunden som fordrer at de er i god form. Både at de har god kondisjon, muskelstyrke og smidighet. Herunder ligger også trikstrening slik at hunden blir vant til å bruke hele seg. Selv prøver jeg også å holde meg i form, jeg synes det er greit at jeg greier å henge med i skogen uten å være som en hvalross på land :D

Det er meningen jeg skal legge omtrent like mye vekt på skogsøvelsene som på lydigheten, men jeg har en stor tendens til å være mest i skogen og la lydigheten seile sin egen sjø. Denne gang har jeg tenkt å gjøre noe med det.

Av ting jeg er ekstra oppmerskom på i treningen er gjenstandsinteresse og figurantinteresse. Hunden skal elske å plukke opp pinner i sporet, gjenstander i feltet og julaften å finne en figurant i skogen.

Ja, også er jeg veldig opptatt av at hunden skal kunne koble av og ta det med ro. Den skal oppføre seg pent frem til sporstart, den skal være kontrollerbar på midtlinjen, den skal kunne vente stille og pent på tur. Slike ting.

Hva starter dere med?

Jeg starter litt med alt, jeg :P Ofte er det mest praktisk og lett gjennomførbart å starte med spor og lydigheten og ikke runderingen som krever figuranter.

Hvor gammel bør valpen være før en kan kreve noe særlig av dem i sporet?

Tja, det spørs hva du legger i dette? Jeg prøver å ikke kreve mer av dem enn det jeg har lært dem. Nå er spor noe hundene kan meget godt av seg selv, det er bare om å gjøre å få dem til å gjøre det etter våre premisser. Jeg lærer hundene våre spor ved godbitspor, noe som jo ikke er noe særlig krevende i det hele tatt. Fra starten av har jeg kort line og regulerer tempo og radius den får vimse (les: den får vimse lite). Ellers har det jo å gjøre med temperatur, terreng, om det har vært mye folk og dyr der sporet er lagt, lengde, alder...

Er det mest fokus på lydighetsdel eller spor/rundering?

Som jeg skrev ovenfor så har jeg fokusert mest på spor og rundering, men det har mer å gjøre med mine preferanser -at jeg synes lydigheten kan være kjeeeedelig. Jeg kommer meg ikke noe særlig opp i klassene, eller ut på konkurransebanen i det hele tatt, om jeg ikke trener lydighet. Så forandrings på det fra høsten av når valpen kommer :P Hunden skal kunne begge deler like godt, altså være like god i skogen og på apellbanen.

Hva konkurrerer dere i, NBF bruks eller IPO?

Jeg trener frem mot konkurranser i NBF + at jeg har trent redning. Har enda ikke pellet meg ut på konkurranser...

Er det dumt å blande brukshundsport med f.eks jakttrening?

Nei, det tror jeg skal gå helt fint. Blodspor og bruksspor krever litt mer tankegang og jeg kan tenke meg en fuglehund som er ute på søk etter fulg ikke vil gjøre det så bra på runderingen, men den kan du jo bare gå spor med. Nå vet jeg ikke hvilken jakt du trener og jeg kan ikke noe særlig om jakt, egentlig, så jeg skal ikke si så mye mer om det, tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nbf-prøve, feks før start, mellom øvelsene osv.

Nei, hva som skjer FØR man setter hunden på sporet har ingen betydning - det er hvordan hunden jobber i sporet som blir bedømt. På lydighetsbiten kan du få trekk dersom hunden piper eller bjeffer under øvelsene, men det spiller ingen rolle hva som skjer mellom øvelsene. Det gis ingen karakter for helhetsinntrykk her :frantics:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva starter dere med? Hvor gammel bør valpen være før en kan kreve noe særlig av dem i sporet? Er det mest fokus på lydighetsdel eller spor/rundering? Hva konkurrerer dere i, NBF bruks eller IPO?

Jeg konkurrerer i NBF, men trente en god del IPO-spor tidligere. Foretrekker helt klart NBF-programmet :) Interessen min for NBF-programmet er noe som har kommet i det siste, men jeg har store planer for valpen som kommer etterhvert.

Jeg vet ikke hva du mener med å "kreve" noe i sporet? Jeg ville ha startet med små spontanspor og økt vanskelighetsgraden etterhvert som hunden får mer erfaring og blir dyktigere. Å kreve mye i sporet blir kanskje litt dumt, da et spor vi kan tro er kjempeenkelt egentlig er veldig vanskelig for hunden, og omvendt. Det blir også vanskelig å direkte kreve at hunden skal kunne gå et spor, da det er bikkjen som har nesen og ikke vi. Det blir ikke som å kreve at en hund skal sitte seg på kommando.

Jeg tror folk flest fokuserer på det de liker best. For min del elsker jeg lydighet, men spor er jammen ikke så ille det heller. Jeg ønsker også å score høyt i både lydighetsdel og spesialdel, så fokuset blir stort på begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...