Gå til innhold
Hundesonen.no

tips til god redningsvest

Recommended Posts

Skrevet

Jeg må ha ny vest til voffsen min.

Den vi har nå ble kjøpt i fjord når hunden var 5-6mnd'er og skulle ha noe å vokse i, men han ble aldri stor nok til å passe i den. Merket Richo. Synes denne er litt klumpete og passer dårlig på hunden, og lite bevegelses muligheter til hunden.

Hvor kan jeg skaffe noe alla flytevest til hund? Gjerne send med bilder om noen har,så jeg kan se åssen den sitter :rolleyes2: vi skal å prøve såklart, men greit å ha en pekepinne.

Pris er ikke viktig.

• 4 weeks later...
Skrevet

Jeg sikler etter Ruffwears Portage Float Coat (kjæledyrvarianten for rolige badegjester) i gul, men har man en hund som er veldig aktiv i vannet ser jeg Ruffwear anbefaler Big Eddy Float Coat (den litt proffere versjonen) istedet.

Ellers kan kanskje Ezydogs flytevester være noe for deg - de har ikke små nok størrelser for min hund. :lol:

Portage fra Ruffwear koster 518,- hos Canis, og fås kun i oransje. Big Eddy vet jeg ikke riktig hvor man kan få kjøpt. På min nærmeste TAM har jeg kun sett Richo-vester ...

Ezydog selger vel fra sin egen nettside ... :whistle:

Skrevet

er kun richo jeg har sett i byen jeg også, og lignende former på vestene som er, og disse sitter dårlig på pelsen (store,klumpete, og om den ikke skal kvele bikkja når den ligger, så må det være stor nok rundt halsen å da dekker den til hele snurrebassen:P) men den seadog fra ezydog så ut som noe av det jeg leter etter! så tusen takk for link :whistle:

Skrevet

Er disse Clas Olsson regningsvestene helt greie? Husker ikke merket på de, men selges ganske rimelig der..

Merket er baltic.

Har til Casper derfra, ikke brukt den så mye, men er fornøyd med den.

Skrevet

Merket er baltic.

Har til Casper derfra, ikke brukt den så mye, men er fornøyd med den.

Nei det er det som er saken her også.. Den kommer til å bli brukt veldig lite... Har ikke båt selv, så blir bare hvis vi blir invitert med av andre.. Så gidder ikke å bruke masse penger på en vest som blir liggende å støve ned.. men greit å ha sånn "Just in case" :whistle:

Skrevet

Jeg har baltic til Yippie og Hurtta til Amira. Jeg synes baltic-vesten er den beste, da den strekker seg pass lagt bak på ryggen og jeg kan se at hunden ligger veldig bra i vannet med den.

Skrevet

Bare et litt dumt spørsmål fra meg, i hvilke sammenhenger bruker man redningsvest?

Kan det brukes for å vende en lite badeglad hund til en som ihvertfall blir med og svømmer?

Skrevet

Bare et litt dumt spørsmål fra meg, i hvilke sammenhenger bruker man redningsvest?

Kan det brukes for å vende en lite badeglad hund til en som ihvertfall blir med og svømmer?

Var på vannkurs med Fredrik for ikke så lenge siden og der fikk vi beksjed om at når enn lære hunden å svømme/bli trygg i vannet er det lite hjelp i å ha redningsvest på. De vill ikke ligge i vannet på samme måte uten vesten. Bedre å lære den å svømme ved å holde unner magen til den er trygg...

Skrevet

jeg må ha redningsvest pga har med hunden ut i båt på sjøen, og om det skulle skje noe,så klarer hunden og holde ut, uten å bli sliten før hjelpa kommer. også enklere og huke opp fra sjøen, og tapper ikke alt av krefter om han skulle falle hvor det er mye strøm etc.

http://infobase.no/InfoBase/TilHund/SC/SCUtstyr.htm er dette den samme som på clas? den ser ut som den er litt bedre passform enn den jeg allerede har, så verd og dra å prøve om den også er billigere =)

Skrevet

Jeg har kano, og da har han på redningsvest når han er med.

Ellers så var tanken å gi ham litt svømmehjelp, når han er med meg og en venninne på stranden svømmer vi et stykke ut, tolleren til venninnen min svømmer ikke inn før vi går inn, men Casper snur etter et stykke. Han er ikke like effektiv i vannet, litt baktung, så tenkte at en redningsvest vil hjelpe ham litt, så han vil svømme enda mer. Super trim, og han synes det er gøy.

Men i bunn og grunn kjøpte jeg for båturer ja.

Supermarvin, nei det er ikke den samme som på chlas, ikke som den jeg har iallefall.

Skrevet

Lola: har du giddet og lagt ut et bilde av den du har? så på sidene ti clas, men der var det bare en som satt halveis på en collie? så fikk ikke sett så mye der..

Jeg sliter med at doggis varierer med å være aktiv og ville slappe av på båte, og om han skal sitte/ligg så blir vesten veldig klumpete, og virker nesten som han bannes fint mye over den. skal være opp til 20kg den jeg har, og den i str mindre blir ikke nok vekt (18kg hund), evt om det finnes vester som er mindre i fysisk str, men hjelper til på samme vekta.

Har vurdert og handle en for 15kg hunder, de sitter bedre, men dumt om det skulle bli en skrekk-situasjonpå sjøen og ikke ha ontli utstyr. (hønemor, med hund som ikke er så fink til og svømme enda)

28810_394351387693_529357693_4691428_7166945_n.jpg

(funker bildet?)

28810_394350482693_529357693_4691415_7367714_n.jpg

Skrevet

virker som den er tynnere enn mange av de andre,og den der ser ut som satt veldig fint =)

bc'en min er ikke så kraftig, så jeg må vell sjekke den ut, og håpe på det beste !

Skrevet

Angående Baltic sine vester, så er det den "proffe" versjonen deres (denne) som brukes av Heimdal Dyreklinikks spa-avdeling.

Ellers så synes jeg den virker grei. Jeg er også på utkikk etter redningsvest nemlig, men jeg vil ikke ha en til "tilfeldig" bruk - jeg vil ha en fordi hunden skal være ut i vannet og ha det gøy, ikke til "nødbruk" hvis hunden tilfeldigvis hopper uti. :wub: Derfor må den sitte godt og gi god støtte slik at hunden kan slappe av i vannet.

Skrevet

Dere som har redningsvest fra mr Olhson... Er vesten testet på hunder som ligger i vannet med problemer å komme opp i båten igjen? (altså i en situasjon den er laget for å redde noe i). Lurer bare på om de billige er gode nok her :ahappy:

Skrevet

Pan har et par Baltic-vester, av den typen de selger på Clasern.

Jeg er veldig fornøyd med de, de sitter som de skal, og han trives godt med å ha på vest :ahappy:

Vi er ute på sjøen noen uker hver sommer, i år blir det 3 uker med ren seiling.

Vestene vi har er i to forskjellige størrelser, en i størrelsen opp til 15kg, og en i størrelsen 15-40kg..

Den største sitter best, og har langt bredere stropper enn den lille vesten.

Det eneste minuset slik jeg ser det er at stroppene har litt lett for å slakke seg av seg selv (dårlige spenner), så jeg skal sy fast stroppene i riktig posisjon før vi drar på årets seilferie.

Skrevet

Nope, men det skal jeg gjøre neste gang vi skal ut i kanoen. :thumbs:

Jeg for min del kjøpte ikke denne vesten for å dra ut på havet i stor båt med, da ville jeg nok investert i noe mer klumpete heavy duty. Jeg har kjøpt for å ha med i kanon (og vi er ikke så langt ute på vannet), og som svømmehjelp. Men skal jammen meg teste for det om :wub:

Edit; svaret var til shilamon, trodde min post havnet rett under.

Tror det er lurt å sy fast stroppene som Pan sier.

Mine er i tillegg utrolig lange, som man ser på bildet lenger opp, men det er jo fordi vesten visstnok skal passe til nuffe ol. og.. :ahappy:

Skrevet

Pan har falt på sjøen med vest, var bare å plukke han opp på vanlig måte det..

Skrevet

Noen som vet hva denne kostet hos Clas Ohlson? Jeg har en Marinepool flytevest til Dina, men den er så klumpete og stram i halsen. Tror jeg skal kjøpe en baltic flytevest til dem hver, som Midas kan ha når han blir stor. Vi er mye på båt på Mjøsa på sommeren, og da liker jeg best å ha vest på de.

Skrevet

jeg var og handlet balticen og syntes den satt MYE bedre enn richo vesten vi hadde fra før. Mye mer plass til og røre seg og lett og bevegelig.

Var litt lang under magen (bakerste reima blir litt i veien om han sitter) så tok den i kryss som på hestedekken, og da fungerte den superdupert.

ville også ha den litt "løs" rundt halsen for enda mer bevegelighet, og skal lage meg en reim som går mellom framfotene,så jeg kan plukke han opp uten at han får ubehag/sklir ut om det blir behov for det =)

Kjøpte str 15kg-40kg.

Anbefales fra vår side!

det er jo også 5 års garanti på disse fra fabrikanten står det på posen =)

prisen ligger vell rundt en 300kr? om jeg ikke husker feil.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...