Gå til innhold
Hundesonen.no

tips til god redningsvest

Recommended Posts

Jeg må ha ny vest til voffsen min.

Den vi har nå ble kjøpt i fjord når hunden var 5-6mnd'er og skulle ha noe å vokse i, men han ble aldri stor nok til å passe i den. Merket Richo. Synes denne er litt klumpete og passer dårlig på hunden, og lite bevegelses muligheter til hunden.

Hvor kan jeg skaffe noe alla flytevest til hund? Gjerne send med bilder om noen har,så jeg kan se åssen den sitter :rolleyes2: vi skal å prøve såklart, men greit å ha en pekepinne.

Pris er ikke viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Jeg sikler etter Ruffwears Portage Float Coat (kjæledyrvarianten for rolige badegjester) i gul, men har man en hund som er veldig aktiv i vannet ser jeg Ruffwear anbefaler Big Eddy Float Coat (den litt proffere versjonen) istedet.

Ellers kan kanskje Ezydogs flytevester være noe for deg - de har ikke små nok størrelser for min hund. :lol:

Portage fra Ruffwear koster 518,- hos Canis, og fås kun i oransje. Big Eddy vet jeg ikke riktig hvor man kan få kjøpt. På min nærmeste TAM har jeg kun sett Richo-vester ...

Ezydog selger vel fra sin egen nettside ... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er kun richo jeg har sett i byen jeg også, og lignende former på vestene som er, og disse sitter dårlig på pelsen (store,klumpete, og om den ikke skal kvele bikkja når den ligger, så må det være stor nok rundt halsen å da dekker den til hele snurrebassen:P) men den seadog fra ezydog så ut som noe av det jeg leter etter! så tusen takk for link :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket er baltic.

Har til Casper derfra, ikke brukt den så mye, men er fornøyd med den.

Nei det er det som er saken her også.. Den kommer til å bli brukt veldig lite... Har ikke båt selv, så blir bare hvis vi blir invitert med av andre.. Så gidder ikke å bruke masse penger på en vest som blir liggende å støve ned.. men greit å ha sånn "Just in case" :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et litt dumt spørsmål fra meg, i hvilke sammenhenger bruker man redningsvest?

Kan det brukes for å vende en lite badeglad hund til en som ihvertfall blir med og svømmer?

Var på vannkurs med Fredrik for ikke så lenge siden og der fikk vi beksjed om at når enn lære hunden å svømme/bli trygg i vannet er det lite hjelp i å ha redningsvest på. De vill ikke ligge i vannet på samme måte uten vesten. Bedre å lære den å svømme ved å holde unner magen til den er trygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må ha redningsvest pga har med hunden ut i båt på sjøen, og om det skulle skje noe,så klarer hunden og holde ut, uten å bli sliten før hjelpa kommer. også enklere og huke opp fra sjøen, og tapper ikke alt av krefter om han skulle falle hvor det er mye strøm etc.

http://infobase.no/InfoBase/TilHund/SC/SCUtstyr.htm er dette den samme som på clas? den ser ut som den er litt bedre passform enn den jeg allerede har, så verd og dra å prøve om den også er billigere =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et litt dumt spørsmål fra meg, i hvilke sammenhenger bruker man redningsvest?

Kan det brukes for å vende en lite badeglad hund til en som ihvertfall blir med og svømmer?

Jeg har kano, og da har han på redningsvest når han er med.

Ellers så var tanken å gi ham litt svømmehjelp, når han er med meg og en venninne på stranden svømmer vi et stykke ut, tolleren til venninnen min svømmer ikke inn før vi går inn, men Casper snur etter et stykke. Han er ikke like effektiv i vannet, litt baktung, så tenkte at en redningsvest vil hjelpe ham litt, så han vil svømme enda mer. Super trim, og han synes det er gøy.

Men i bunn og grunn kjøpte jeg for båturer ja.

Supermarvin, nei det er ikke den samme som på chlas, ikke som den jeg har iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola: har du giddet og lagt ut et bilde av den du har? så på sidene ti clas, men der var det bare en som satt halveis på en collie? så fikk ikke sett så mye der..

Jeg sliter med at doggis varierer med å være aktiv og ville slappe av på båte, og om han skal sitte/ligg så blir vesten veldig klumpete, og virker nesten som han bannes fint mye over den. skal være opp til 20kg den jeg har, og den i str mindre blir ikke nok vekt (18kg hund), evt om det finnes vester som er mindre i fysisk str, men hjelper til på samme vekta.

Har vurdert og handle en for 15kg hunder, de sitter bedre, men dumt om det skulle bli en skrekk-situasjonpå sjøen og ikke ha ontli utstyr. (hønemor, med hund som ikke er så fink til og svømme enda)

28810_394351387693_529357693_4691428_7166945_n.jpg

(funker bildet?)

28810_394350482693_529357693_4691415_7367714_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, skal jeg gjøre :P jeg kjøpte først en som skulle passe til labrador etc, men den var jo som et frimerke, måtte opp i xl og newfoundlender størrelse faktisk, skjønner meg ikke på den tabellen, stemmer ikke det grann. Men denne passer da :

Bilde299.jpg

Bilde298.jpg

Her er det bilde av den jeg kjøpte først http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=45267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Baltic sine vester, så er det den "proffe" versjonen deres (denne) som brukes av Heimdal Dyreklinikks spa-avdeling.

Ellers så synes jeg den virker grei. Jeg er også på utkikk etter redningsvest nemlig, men jeg vil ikke ha en til "tilfeldig" bruk - jeg vil ha en fordi hunden skal være ut i vannet og ha det gøy, ikke til "nødbruk" hvis hunden tilfeldigvis hopper uti. :wub: Derfor må den sitte godt og gi god støtte slik at hunden kan slappe av i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har redningsvest fra mr Olhson... Er vesten testet på hunder som ligger i vannet med problemer å komme opp i båten igjen? (altså i en situasjon den er laget for å redde noe i). Lurer bare på om de billige er gode nok her :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan har et par Baltic-vester, av den typen de selger på Clasern.

Jeg er veldig fornøyd med de, de sitter som de skal, og han trives godt med å ha på vest :ahappy:

Vi er ute på sjøen noen uker hver sommer, i år blir det 3 uker med ren seiling.

Vestene vi har er i to forskjellige størrelser, en i størrelsen opp til 15kg, og en i størrelsen 15-40kg..

Den største sitter best, og har langt bredere stropper enn den lille vesten.

Det eneste minuset slik jeg ser det er at stroppene har litt lett for å slakke seg av seg selv (dårlige spenner), så jeg skal sy fast stroppene i riktig posisjon før vi drar på årets seilferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, men det skal jeg gjøre neste gang vi skal ut i kanoen. :thumbs:

Jeg for min del kjøpte ikke denne vesten for å dra ut på havet i stor båt med, da ville jeg nok investert i noe mer klumpete heavy duty. Jeg har kjøpt for å ha med i kanon (og vi er ikke så langt ute på vannet), og som svømmehjelp. Men skal jammen meg teste for det om :wub:

Edit; svaret var til shilamon, trodde min post havnet rett under.

Tror det er lurt å sy fast stroppene som Pan sier.

Mine er i tillegg utrolig lange, som man ser på bildet lenger opp, men det er jo fordi vesten visstnok skal passe til nuffe ol. og.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva denne kostet hos Clas Ohlson? Jeg har en Marinepool flytevest til Dina, men den er så klumpete og stram i halsen. Tror jeg skal kjøpe en baltic flytevest til dem hver, som Midas kan ha når han blir stor. Vi er mye på båt på Mjøsa på sommeren, og da liker jeg best å ha vest på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var og handlet balticen og syntes den satt MYE bedre enn richo vesten vi hadde fra før. Mye mer plass til og røre seg og lett og bevegelig.

Var litt lang under magen (bakerste reima blir litt i veien om han sitter) så tok den i kryss som på hestedekken, og da fungerte den superdupert.

ville også ha den litt "løs" rundt halsen for enda mer bevegelighet, og skal lage meg en reim som går mellom framfotene,så jeg kan plukke han opp uten at han får ubehag/sklir ut om det blir behov for det =)

Kjøpte str 15kg-40kg.

Anbefales fra vår side!

det er jo også 5 års garanti på disse fra fabrikanten står det på posen =)

prisen ligger vell rundt en 300kr? om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...