Gå til innhold
Hundesonen.no

Tøybur som bilbur


Recommended Posts

Har endelig skaffet meg stasjonsvogn, og nå skulle jeg ha hatt bur bak der til to hunder. Jeg er ikke noe begeistret for sammenleggbare stålbur da jeg er redd for at de kan splintre seg opp ved en evnt. kolisjon, og på den måten gjennomborre hunden. Plastbur ala Varikennel er jeg også usikker på, da jeg tror plastikken lett sprekker hvis en er uheldig og blir påkjørt bakfra. Jeg er veldig glad i Trønderburet, men de er så syyykt dyre. Finnes en del brukt på markedet, men ofte er de så høye at de tar opp hele bagasjeplassen sånn at jeg ikke får noen ting annet bak der, og jeg er avhengig av å få med meg minst et stellebord og en utstillingkoffert da vi ofte drar på utstillinger. Jeg trenger ikke et 60-70 cm høyt bur for to hunder der den største har mankehøyde 39 liksom.

Så foreslo gubben tøybur, det er forsåvidt det jeg har baki der nå (sammen med et sammenleggbart stålbur) som en midlertidig løsning i mangel på noe annet. Han sa det at, et tøybur skrangler ikke, de kommer seg ikke ut av det (har rolige burvandte hundter), og det er lett å ta ut hvis en trenger plass til bagasje. Ved en event. kollisjon bakfra mente han at det ikke finnes noen helsveisa bur som er såpass sterkt at det vil forhindre bilen i å trykkes inn bak og dermed ta imot kreftene fra kollisjonen. Har man tøybur så vil resltatet ikke bli så ulikt mente han, da bilen karroseri uansett vil bli trykt inn, og bikkjene vil bli trykt inn mot ryggen av baksetet av kreftene, og på den måten skånes for skader. Har man en meget kraftig kollisjon (ala 80 km/t bakfra mot meg som står stille) så vil bilen bli most bak uansett tøybur eller Trønderbur så da er det bye-bye for bikkjene uansett hva slags bur jeg har har baki der :blink:

Jeg er enig med han, men jeg er også uenig med han, men klarer ikke helt å sette ord på hvorfor. Kan noen hjelpe meg å si meg hva jeg tenker..? :lol: Eller komme med argumenter for og imot og evnt. forlsag til andre løsninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig grunn til å ha hunder i bur i bil, er jo for å beskytte deg selv. Altså, med et helsveiset bur som er stroppet fast, vil du ikke risikere å få hundene i bakhodet under en eventuell kollisjon. Tøybur kan du derimot ikke få festet på samme måte, slik at du kjører med risikoen for at buret kommer flyvende framover i bilen om du kolliderer - og ting veier veldig mye mer når de kastes rundt slik under enn kollisjon. Ergo kan det være, om ikke dødelig, så i alle fall veldig skadelig for deg å ha hunden i tøybur.

Det er nok sant at om det er en virkelig tøff kollisjon, er det over og ut for hundene uansett hva slags bur man bruker - men det finnes jo også en god del lettere kollisjoner hvor et solid bur kan redde hundens liv...

Jeg har Trønderbur og er veldig fornøyd med det, men det finnes også andre burtyper som jeg tror er mer solide, men som jeg nå selvfølgelig har glemt navnene på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg vil foreslå Kela hundebur. De er helsveiset, de støyer ikke og du får de laget i akkurat den størrelsen du vil. Prisen er overkommerlig også. Ca. 3000 for ett dobbeltbur, kanskje mindre om du skal ha mindre bur. Ikke noen upris i det hele tatt synes jeg.

Google - Kela hundebur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil, så tror jeg det ikke er godkjent å ha tøybur som bur i bilen. Tror man får bot av det?

Man får kun bot for ikke å sikre lasten sin bra nok. Dette gjelder også bager og sånn, så man kan jo diskutere om "lasten" er sikret i et tøybur.

TS du sier at hundene er burvandt og ikke kommer ut av et tøybur. Det tviler jeg litt på, for om de virkelig får panikk, noe som er sannsynlig i en alvorlig krasj, så kommer de seg nok ut, og kan skade dere eller andre mennesker, men også sørge for at ambulansepersonale ikke kommer inn til dere for å redde dere.

Dessverre er det sånn at man bør regne dyr som last når de er i en bil, og da er hovedformålet å redde seg selv. Og hva er hunden uten eier? Jaja, den kan omplasseres, men det blir ikke det samme.

Men så er jo hunder forskjellige fra bager, rett og slett fordi de kan reagere helt uventet under en krasj, en bag blir bare liggende. Derfor syntes jeg man heller bør investere i et ordentlig bur.

Eller så har man jo utrolig fine gitter som man kan ha mellom baksete og bagasjerom. da vil tøybur være mer akseptabelt fra min side, for da har du jo sikret lasten. Men selvfølgelig er det antagelivis tryggere for hundene med et helsveiset bur, men tøybur er ihvertfall bedre en sammenleggbare metallbur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man skal sirke hund som last, så skjer det ikke noe om man ikke gjør det. Enn så lenge...

Men hva ønsker du å beskytte egentlig? Bilen din for at hunden skal tygge på inventaret, eller hunden om uhellet er ute? Om det er bilen du er mest bekymret for, så går et tøybur godt an. Om det er hunden du har lyst å skire, så er det helsveiset bur som gjelder. De skrangler heller ikke om du kjøper gode bur (eks fra Kela som Belgerpia nevnte). Det er ikke alle kollisjoner som faktisk er 80 km bakfra (slik som den som var nord for Oslo denne uka).

Husk at burene må også stroppes fast selv i en stasjonsvogn. Baksetene er ikke konstruert til å ta imot hund + bur i en kollisjon, og store skader på passasjerer kan forekomme da. Stropper får du tak i en rimelig penge på Biltema bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :rolleyes2:

Selv om man skal sirke hund som last, så skjer det ikke noe om man ikke gjør det. Enn så lenge...

Men hva ønsker du å beskytte egentlig? Bilen din for at hunden skal tygge på inventaret, eller hunden om uhellet er ute? Om det er bilen du er mest bekymret for, så går et tøybur godt an. Om det er hunden du har lyst å skire, så er det helsveiset bur som gjelder. De skrangler heller ikke om du kjøper gode bur (eks fra Kela som Belgerpia nevnte). Det er ikke alle kollisjoner som faktisk er 80 km bakfra (slik som den som var nord for Oslo denne uka).

Husk at burene må også stroppes fast selv i en stasjonsvogn. Baksetene er ikke konstruert til å ta imot hund + bur i en kollisjon, og store skader på passasjerer kan forekomme da. Stropper får du tak i en rimelig penge på Biltema bl.a.

Inventaret på bilen har jeg ikke tenkt et sekund på, da mine to aldri så langt har tygget på noe som helst, poenget mitt med tøybur er å sikre dem og meg selv, eller rettere sagt frata dem muligheten til å vimse rundt i hele bilen samt beskytte meg for "løse gjenstander" ved en evnt. kollisjon. Helsveisa er selvfølgelig best, men de koster så mye. Og jeg forsår ikke riktig hvorfor tøybur skal være så dumt, hvis det er et hundegitter mellom bagasjerom og baksete, så får ikke de kommet seg noe sted ved en kræsj. de blir heller ikke kasta rundt i bagasjerommet. Ikke noe farlig som blir knust (sammenleggbare stålbur og/eller plast), får de panikk så er det klart at de "kan" komme seg ut, men det trur jeg skal mye til. Så jeg vet ikke helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :rolleyes2:

Inventaret på bilen har jeg ikke tenkt et sekund på, da mine to aldri så langt har tygget på noe som helst, poenget mitt med tøybur er å sikre dem og meg selv, eller rettere sagt frata dem muligheten til å vimse rundt i hele bilen samt beskytte meg for "løse gjenstander" ved en evnt. kollisjon. Helsveisa er selvfølgelig best, men de koster så mye. Og jeg forsår ikke riktig hvorfor tøybur skal være så dumt, hvis det er et hundegitter mellom bagasjerom og baksete, så får ikke de kommet seg noe sted ved en kræsj. de blir heller ikke kasta rundt i bagasjerommet. Ikke noe farlig som blir knust (sammenleggbare stålbur og/eller plast), får de panikk så er det klart at de "kan" komme seg ut, men det trur jeg skal mye til. Så jeg vet ikke helt..

Hvis du har sånn hundegitter i ordentlig stål eller hva det nå enn er laget av, så skal det tåle de to bikkjene. Og selvfølgelig setter man buret nærmest bakseteryggene, sånn at de får minst mulig kraft om de blir slengt den veien.

Da tror jeg tøybur fungerer helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg ville aldri ha vurdert tøybur som sikring for våre hunder i bilen, Her er det kun skikkelige bur som brukes (som er bygget og beregnet for biler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha vurdert tøybur som sikring for våre hunder i bilen, Her er det kun skikkelige bur som brukes (som er bygget og beregnet for biler).

Men da har du kanskje råd til det også?

Jeg syntes det er bra med en sånn stålnettingsak mellom baksete og bagasjrom, også kan man ha hundene i tøybur for å separere dem litt. Selvfølgelig ville jeg anbefalt til alle at man sparer opp penger til et ordentlig bur. Planen min er å kjøpe bil snart, og da er et ordentlig bilbur et must. Og siden jeg uansett må ta opp lån, så tar jeg likegodt opp litt ekstra for å få råd til sånne bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :rolleyes2:

Inventaret på bilen har jeg ikke tenkt et sekund på, da mine to aldri så langt har tygget på noe som helst, poenget mitt med tøybur er å sikre dem og meg selv, eller rettere sagt frata dem muligheten til å vimse rundt i hele bilen samt beskytte meg for "løse gjenstander" ved en evnt. kollisjon. Helsveisa er selvfølgelig best, men de koster så mye. Og jeg forsår ikke riktig hvorfor tøybur skal være så dumt, hvis det er et hundegitter mellom bagasjerom og baksete, så får ikke de kommet seg noe sted ved en kræsj. de blir heller ikke kasta rundt i bagasjerommet. Ikke noe farlig som blir knust (sammenleggbare stålbur og/eller plast), får de panikk så er det klart at de "kan" komme seg ut, men det trur jeg skal mye til. Så jeg vet ikke helt..

Det vil ikke beskytte hunden din overhode mot karosseri i bevegelse, og det å komme seg ut av et tøybur er faktisk ganske enkelt. De er ikke så sterker. Og litt av vitsen med et bur (for meg i hvert fall), er å holde hunden INNI bilen etter en kollisjon også. Slik at den ikke kommer seg ut og blir påkjørt og skaper farlige situasjoner for andre trafikanter.

Helsveisa bur er en investering. Det er ikke noe man kjøper støtt og stadig fordi de blir slitt el.l Selvfølgelig kommer det an på økonomi, men jeg betalte 3000,- for mitt digre bur med 4 dører i. Klarer ikke å se at det er dyrt for å sikre hunder jeg da.... Men hvert sitt valg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er avhengig av å få med meg minst et stellebord og en utstillingkoffert da vi ofte drar på utstillinger.

forlsag til andre løsninger :rolleyes2:

Kutt ut utstillinger ett år, og du har fint råd til et skikkelig bur.

Det skal sikre hunden, passasjerer og redningsmannskap for skade. Tenk deg selv en kollisjonsskadet (eller bare forvirret) hund som skal forsvare seg selv og sine mot fremmede damer og menn i rare klær som lukter rart, oppfører seg rart, har med rart utstyr og lager rare lyder. Tilskuere eller pårørende hyler og skriker (kanskje de i bilen også pga smerter og sjokk) sirener, blålys osv.. Nei, her bør du virkelig prioritere pengene dine riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut utstillinger ett år, og du har fint råd til et skikkelig bur.

Det skal sikre hunden, passasjerer og redningsmannskap for skade. Tenk deg selv en kollisjonsskadet (eller bare forvirret) hund som skal forsvare seg selv og sine mot fremmede damer og menn i rare klær som lukter rart, oppfører seg rart, har med rart utstyr og lager rare lyder. Tilskuere eller pårørende hyler og skriker (kanskje de i bilen også pga smerter og sjokk) sirener, blålys osv.. Nei, her bør du virkelig prioritere pengene dine riktig!

Det er jo også en sikring å ha metallgitter mellom baksete og bagasjerom. Det vil holde hunden unna redningsmannskapet som skal hjelpe menneskene inni bilen

Men selvfølgelig bør man investere i et sånt bur så fort som mulig. Men hun har et godt alternativ foreløpig. Mye bedre en sammenleggbare metallbur ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også en sikring å ha metallgitter mellom baksete og bagasjerom.

Det spørs helt på gitter og feste det! Er det et orginalgitter fra merkeleverandør som er sveiset fast/skrudd inn i karosseriet, ja. Er det sånn *kjøpt på nettet og passer alle biler* gitter som man setter i spenn eller gud forby sugekopper og strammeskruer er det ingen sikring i det hele tatt. Husk at hunden ikke skal kunne komme seg ut gjennom vinduene heller, for de kan fort knuse i en kollisjon. Den filmen som holder bitene fast i hverandre er lett å slå igjennom selv for en liten hund.

Om bur er helt umulig, så bruk i det minste bilbelte som man fester i stroppekrokene i dørken på baggasjerommet, da i KORT bånd. Da er folkene rundt nogenlunde sikret om hunden ikke blir drept av resten av baggasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt på gitter og feste det! Er det et orginalgitter fra merkeleverandør som er sveiset fast/skrudd inn i karosseriet, ja. Er det sånn *kjøpt på nettet og passer alle biler* gitter som man setter i spenn eller gud forby sugekopper og strammeskruer er det ingen sikring i det hele tatt. Husk at hunden ikke skal kunne komme seg ut gjennom vinduene heller, for de kan fort knuse i en kollisjon. Den filmen som holder bitene fast i hverandre er lett å slå igjennom selv for en liten hund.

Om bur er helt umulig, så bruk i det minste bilbelte som man fester i stroppekrokene i dørken på baggasjerommet, da i KORT bånd. Da er folkene rundt nogenlunde sikret om hunden ikke blir drept av resten av baggasjen.

Der sier du noe ja, jeg tenker på originalgitter ja, som sitter skikkelig. En sugekopp vil nok ikke holde i en mini-krasj engang.

Og selvfølgelig, er jo sjansen for at hunden dør enda større. Alle er vi vel enige i at helsveiset bur er det desidert beste. Men av og til må man ha alternativer.

Setebelte i stroppekrokene var ikke så dumt. Ekstremt mye bedre enn hva foreldrene mine bruke til jeg ga dem litt vett, lærbånd, festet i halsbåndet. Grei avlivningsmetode da! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du får kjøpt et bur i hel netting/helsveiset bur på finn.no som passer greit inn i bilen. Det er stadig noen kupp å få gjort der :rolleyes2:

Selv har jeg noen bur som er laget i samme type netting som er på deler av trønderburet og aluconsult-burdene (sånn blågrønn stiv netting). Trygt for meg og for hunden så lenge bilen ikke blir most sammen bakfra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Men da har du kanskje råd til det også?

Jeg syntes det er bra med en sånn stålnettingsak mellom baksete og bagasjrom, også kan man ha hundene i tøybur for å separere dem litt. Selvfølgelig ville jeg anbefalt til alle at man sparer opp penger til et ordentlig bur. Planen min er å kjøpe bil snart, og da er et ordentlig bilbur et must. Og siden jeg uansett må ta opp lån, så tar jeg likegodt opp litt ekstra for å få råd til sånne bur.

Skikkelig bur var en av kostnadene som vi beregnet inn i det det koster å ha/holde hund. Cluet er at bur kan brukes til flere hunder og det er skjeldent man sliter ut de som er skikkelige.

Skulle ønske at jeg hadde bildet fra en trafikkulykke i Sverige. Der var det en hundeeier og dennes 2 hunder som var på vei til en spesialutstilling. Underveis ble de påkjørt bakfra. Og takket være at de hadde skikkelige bur så berget begge hundene. Bakenden på bilen var så trykket inn at bilen ble kondemnert. Om flere hadde sett dette bildet, så hadde de forstått hvor viktig bur er for hunden(es) sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig bur var en av kostnadene som vi beregnet inn i det det koster å ha/holde hund. Cluet er at bur kan brukes til flere hunder og det er skjeldent man sliter ut de som er skikkelige.

Skulle ønske at jeg hadde bildet fra en trafikkulykke i Sverige. Der var det en hundeeier og dennes 2 hunder som var på vei til en spesialutstilling. Underveis ble de påkjørt bakfra. Og takket være at de hadde skikkelige bur så berget begge hundene. Bakenden på bilen var så trykket inn at bilen ble kondemnert. Om flere hadde sett dette bildet, så hadde de forstått hvor viktig bur er for hunden(es) sikkerhet.

Jeg er helt enig. Men å kjøpe et bra bilbur er uaktuelt for meg, for hvordan vet jeg at det passer i bilene til familie og venner? Eller den bilen jeg kjøper tilslutt.

Derfor er alternativet mitt setebelt foreløpig. Men personlig har jeg tenkt å regne bur med i prisen på bilen. Man får jo et greit dobbeltbur til 3000kr (Kela).

Pluss at jeg umulig kan bruke det lille buret Tinka trenger, til den kommende vorstheren :rolleyes2:

Men man har jo alltid FINN :D Til både salg og kjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Men å kjøpe et bra bilbur er uaktuelt for meg, for hvordan vet jeg at det passer i bilene til familie og venner? Eller den bilen jeg kjøper tilslutt.

Derfor er alternativet mitt setebelt foreløpig. Men personlig har jeg tenkt å regne bur med i prisen på bilen. Man får jo et greit dobbeltbur til 3000kr (Kela).

Pluss at jeg umulig kan bruke det lille buret Tinka trenger, til den kommende vorstheren :rolleyes2:

Men man har jo alltid FINN :D Til både salg og kjøp

Sannsyneligheten for at du ikke får inn et bur til Tinka i en bil er vel ikke ofte? Så sant samtlige av dinne venner hverken har varebil, stasjonsvogn eller noen annen slags bil med mulighet for et lite bur. Hunden din er jo ikke så stor akkurat, og da trenger jo ikke buret å være så stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsyneligheten for at du ikke får inn et bur til Tinka i en bil er vel ikke ofte? Så sant samtlige av dinne venner hverken har varebil, stasjonsvogn eller noen annen slags bil med mulighet for et lite bur. Hunden din er jo ikke så stor akkurat, og da trenger jo ikke buret å være så stort...

Det er helt sant, men å kjøpe et bur til flere tusen kroner når jeg kjører bil kanskje 1 gang i måneden max. Når jeg kommer til å kjøpe meg ny hund om ikke så lenge som er mye større, og da vil jeg gjerne ha dobbeltbur.

Også er det utrolig slitsomt å slepe på et bilbur, uansett om det er lite (i de tilfellene jeg kanskje må reise et lite stykke for å møte venninnen). Det hender jo faktisk at jeg har blitt svippet opp et sted hvor jeg skal gå tur helt hjem osv. Da hadde det jo vært litt teit å drasse på et tungt bilbur. Bare neste helg skal jeg sitte på med foreldrene til en venninne for å dra på telttur, og da syntes jeg det hadde vært for mye å be om at de passer på buret mitt til dagen etterpå. I tillegg til at de allerede har et bur i bagasjerommet sitt for sine egne hunder.

Og i foreldrene mine sin bil er det bur til de andre bikkjene, samme med tanten min, som er personer jeg tror jeg sitter mest på med.

Men jeg bruker da sikkerhetsbelte på henne istedenfor, og føler at det blir det beste alternativet. Selvom jeg av og til ved krisetilfeller har måttet ha henne foran bena mine i forsetet, men det er ikke noe jeg er komfortabel med.

Jeg skal ikke nekte for at jeg har vurdert å kjøpe meg et bur, om så til kun å bruke de gangene det er mulighet for det. Men behovet har ikke vært så stort enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...