Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasenavn skrives med liten forbokstav!

simira

Recommended Posts

Det er alltid litt fascinerende å lese disse "kranglene" om skrivefeil i en eller annen form :ahappy:

Jeg mener at jeg stort sett skriver det riktig (det vil si uten stor(e) forbokstav(er)), men jeg tar absolutt forbehold om at jeg har gjort feil her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Da burde du ta en korrektur på rasenavnet du har skrevet i profilen din, Anette :ahappy:

Ellers ser jeg absolutt ikke det gale i å få mer struktur i språket. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste om man skriver som om man mangler et kromosom eller to, og resultatet vil bli at ingen tar deg hverken seriøst eller til etteretning i det store og hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det med stor forbokstav bryr jeg meg lite om, selvom jeg tror jeg skriver med liten forbokstav i setninger; men feks på venstre side, der jeg har lista opp rasene, så er det med store forbokstaver. MEN, jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke klarer å ta folk som ikke klarer å skrive rasenavnet sitt engang, seriøst. Jeg spør ikke noen som sier de har sjæfer, om tips og råd, eller noen med boarder colli eller bull mastiff eller bokser.

Helt enig! Og jeg sier ikke at det ikke kan være en teit ting, folk kan sikkert vite mye om praktisk dressur av hund og samtidig knappest greie å skrive navnet sitt, men.... neeeei... Såpass med bør man være synes jeg! :ahappy:

Nei klart, dyslektikere er generelt veldig dumme folk som egentlig ikke kan noen ting om noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei klart, dyslektikere er generelt veldig dumme folk som egentlig ikke kan noen ting om noe som helst.

*gjespe*

Edit: Hadde egentlig ikke tenkt å si mer enn det, men... Jeg må faktisk si jeg er litt lei av dette dyslektikerkortet jeg! Jeg omgåes folk med lese- og skrivevansker daglig og vet etterhvert temmelig mye om hvilke problemer de sliter med og hvilke feil de pleier å ha. Jada, man har større problemer med å skrive rett og det krever litt ekstra å få det til, men man er da for pokker ikke DUM fordi man har dysleksi! De greier faktisk fint å lære seg å skrive ting rett, de må bare kanskje jobbe litt mer med enkelte ting som for oss andre faller naturlig (hatt blir gjerne hadt f.eks.), men samtlige av mine elever greier å skrive navn og kompliserte benevnelser på de tingene de interesserer seg for helt fint! Derimot finnes det et VELL av late mennesker (både med og uten dysleksi) som bare ikke gidder å bry seg og legge to pinner i kors for å forbedre språket sitt, "for folk forstår jo hva jeg mener likevel"...

Jeg synes faktisk det grenser til hets av dyslektikere jeg... "Stakkars, de greier jo ikke å lære seg å skrive, de har jo dysleksi vettu"... DET er å undervurdere dyslektikere og kalle dem dumme det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jevnt over så er dyslektikere veldig dumme når det gjelder å bruke stavekontroll, er ihvertfall min erfaring. Sånn derre skriveprogram og sånt har de ihvertfall ikke peiling på. Og så synes de veldig synd på seg selv, og skriker opp om urettferdighet så snart noen hvisker "skrivefeil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en stil for ikke så veldig lenge siden, der skrev jeg om sykdommer hos ulike hunderaser. Læreren min hadde streket under forbokstaven alle de stedene jeg hadde skrevet navn på en hunderase. Jeg hadde skrevet med liten bokstav, men hun mente at det skulle være stor forbokstav. Jeg sa fra til henne, men hun var ikke enig med meg, da sa jeg bare at jeg omtrent aldri hadde lest noen steder hvor det sto rasenavn med stor forbokstav :ahappy: Menmen... Hun er litt rar, og veldig streng, bare så det er sagt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en stil for ikke så veldig lenge siden, der skrev jeg om sykdommer hos ulike hunderaser. Læreren min hadde streket under forbokstaven alle de stedene jeg hadde skrevet navn på en hunderase. Jeg hadde skrevet med liten bokstav, men hun mente at det skulle være stor forbokstav. Jeg sa fra til henne, men hun var ikke enig med meg, da sa jeg bare at jeg omtrent aldri hadde lest noen steder hvor det sto rasenavn med stor forbokstav :ahappy: Menmen... Hun er litt rar, og veldig streng, bare så det er sagt :wub:

Hun er sikkert engelsklærer! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er sikkert engelsklærer! :ahappy:

Neida, hun er bare norsklærer hun... Men, vi fikk henne da vi begynte i 10. klasse, og den beste karakteren hun har gitt er 5-, og det har hun bare gitt et par- tre ganger. Før var det mange fler som fikk 5 og 6 på stiler, så det sier vel litt om hvor streng hun er :ahappy: (Ok, veldig OT).

Skjønner ikke helt at en norsklærer ikke kan innrømme at hun rett og slett har rettet feil, spesielt ikke når jeg sa det til henne også, og at jeg omtrent aldri hadde sett rasenavn med stor forbokstav :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jevnt over så er dyslektikere veldig dumme når det gjelder å bruke stavekontroll, er ihvertfall min erfaring. Sånn derre skriveprogram og sånt har de ihvertfall ikke peiling på. Og så synes de veldig synd på seg selv, og skriker opp om urettferdighet så snart noen hvisker "skrivefeil".

På samme måte som folk som er uføre er late og ikke gidder å jobbe for penger....

(jada, det var ironi, det var bare for å illustrere hvor ***** frekt det er å komme med sånn uttalelser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som folk som er uføre er late og ikke gidder å jobbe for penger....

(jada, det var en spøk, det var bare for å illustrere hvor ***** frekt det er å komme med sånn uttalelser)

Ser ikke helt sammenhengen der jeg faktisk! Om du skulle sammenlignet dyslektikere og stavekontroller med uføre så ville det kanskje fungert med at noen med amputerte bein nektet å bruke rullestol og isteden klagde over at det var så vanskelig å komme seg rundt... :ahappy: Har man et problem så bruker man de hjelpemidler som finnes tilgjengelig! Det er logisk i mitt hode iallefall... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*gjespe*

Edit: Hadde egentlig ikke tenkt å si mer enn det, men... Jeg må faktisk si jeg er litt lei av dette dyslektikerkortet jeg! Jeg omgåes folk med lese- og skrivevansker daglig og vet etterhvert temmelig mye om hvilke problemer de sliter med og hvilke feil de pleier å ha. Jada, man har større problemer med å skrive rett og det krever litt ekstra å få det til, men man er da for pokker ikke DUM fordi man har dysleksi! De greier faktisk fint å lære seg å skrive ting rett, de må bare kanskje jobbe litt mer med enkelte ting som for oss andre faller naturlig (hatt blir gjerne hadt f.eks.), men samtlige av mine elever greier å skrive navn og kompliserte benevnelser på de tingene de interesserer seg for helt fint! Derimot finnes det et VELL av late mennesker (både med og uten dysleksi) som bare ikke gidder å bry seg og legge to pinner i kors for å forbedre språket sitt, "for folk forstår jo hva jeg mener likevel"...

Jeg synes faktisk det grenser til hets av dyslektikere jeg... "Stakkars, de greier jo ikke å lære seg å skrive, de har jo dysleksi vettu"... DET er å undervurdere dyslektikere og kalle dem dumme det!

Sorry, men jeg syns dere begge er nedlatende jeg. Jeg har ikke dysleksi selv, mine skrivefeil stort sett et resultat av latskap, men jeg veit det er mange som sliter med å ville skrive på f.eks forum fordi at folk henger seg opp i hvordan de skriver. Men for all del, det er helt sikkert ikke hetsing å skrive at de ikke GIDDER å lære seg hverken rettskrivningsprogram eller "språket sitt". Det finnes nok ingen dyslektiker som har fått høre det før - at de er late og dumme? Neida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt sammenhengen der jeg faktisk! Om du skulle sammenlignet dyslektikere og stavekontroller med uføre så ville det kanskje fungert med at noen med amputerte bein nektet å bruke rullestol og isteden klagde over at det var så vanskelig å komme seg rundt... :ahappy: Har man et problem så bruker man de hjelpemidler som finnes tilgjengelig! Det er logisk i mitt hode iallefall... :ahappy:

Takk, jeg trenger ikke å uttale meg når jeg har deg. Hvor mye tar du i timen som personlig talsperson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengen: Begge deler er utrolig frekke å si. Det er frekkt å si at dystletikere er late og dumme fordi de ikke "klarer" å bruke retteprogram. Det er frekkt å si at noen er late fordi de ikke kan jobbe. Det handler om å være litt ømfintlig på områder som er ømme hos folk. Jeg hadde helt klart blitt både lei meg, og sluttet å være på dette forumet dersom jeg var dystletiker. Hvem **** bryr seg om noen skrivefeil, og hvordan skal det liksom gi et inntrykk av en person? Helt seriøst, om dere dømmer folk etter hvordan de skriver, så syns jeg dere skal ta et dykk i dere selv. Alle har noe de ikke er flinke på, og alle har områder som er mer ømfintlige en andre. Jeg tror de med dystleksi sliter nok med seg selv, om ikke de skal peppres med påstander om latskap og dumhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg syns dere begge er nedlatende jeg. Jeg har ikke dysleksi selv, mine skrivefeil stort sett et resultat av latskap, men jeg veit det er mange som sliter med å ville skrive på f.eks forum fordi at folk henger seg opp i hvordan de skriver. Men for all del, det er helt sikkert ikke hetsing å skrive at de ikke GIDDER å lære seg hverken rettskrivningsprogram eller "språket sitt". Det finnes nok ingen dyslektiker som har fått høre det før - at de er late og dumme? Neida..

At dyslektiktere er late og dumme er en holdning som begynner å gå ut på dato. Det som også begynner å gå ut på dato er at dyslektikere blir oversett, utelatt og ikke har noen hjelpemidler. Jeg tror jeg presisterte ganske tidlig at jeg ikke var ute etter å "ta" noen, men rett og slett opplyse om noe som mange ikke er klar over, noe som tydelig kommer ut ifra folks kommentarer i denne tråden.

Derimot er jeg DØNN LEI av dyslektikere og deres sympatisører som skriker opp hver gang noen sier noe om skrivefeil/skrivevaner. For jeg har faktisk aldri hørt hverken fagfolk eller dyslektikere selv påpeke at problemet deres også innebærer vanskeligheter med å lære seg nye ting eller å benytte seg av hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal dette bli en diskusjon om dysleksi sånn egentlig? Har alle på hundesonen plutselig dysleksi, siden det trekkes inn som et slags hovedargument? "Folk kan ha dysleksi og ellers vil jeg ha meg frabedt rettskrivningspoliti" - er man redd for å skrive feil og må ha en unnskyldning? En "sikkerhetspute" sånn i tilfelle man skriver feil? Synes det er flott at det tas opp, dette er jo absolutt noe selv de med ellers plettfri rettskrivning ofte roter med (også jeg; Regelrett Elsker Den Barokkanske Stilen :ahappy: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lever nok jeg og du i to helt forskjellige verdener.... Jeg ser de som går ut av skolen og jeg vet hva de får av hjelp og støtte og hva de gjør med den. Poenget var uansett ikke at dyslektikere er late og dumme, men at de IKKE er dumme fordi de har dysleksi (som jeg virkelig synes er det "budskapet" som kommer fram i disse diskusjonene! Ikke gjør ditt beste, ikke prøv å forbedre deg, du har jo tross alt dysleksi og det er ingenting du kan gjøre med det, du kommer aldri til å kunne bli bedre!)! Om du holder på med hund som din store lidenskap (og om du skal være instruktør så bør du vel kanskje ha hund som en interesse, tror du ikke? Dette var tross alt utgangspunktet her.) så tar du deg faktisk bryet med å lære deg å skrive navnet på rasen DIN rett! Særlig dyslektikere vil gjøre det fordi de ofte er opptatt av å IKKE bli oppfattet som dumme. De LATE derimot bryr seg ikke og skriver like gjerne sjivava fordi "alle skjønner det". Jeg hører dette argumentet HVER ENESTE uke, "åh du skjønte hva jeg mente" av elever som bare ikke har giddet å slå opp et ord i ei ordbok eller sjekke med boka eller engang høyreklikke på den røde streken i word - fordi det er æærbe'... Walk a day in my shoes, babe! Og btw så er det faktisk ikke elever med dysleksi som skriver dårligst, det er ikke de som har minst forbedring språklig og det er ikke de som går ut med dårligst karakter... Men dysleksi OG latskap er en dårlig kombinasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dyslektiktere er late og dumme er en holdning som begynner å gå ut på dato. Det som også begynner å gå ut på dato er at dyslektikere blir oversett, utelatt og ikke har noen hjelpemidler. Jeg tror jeg presisterte ganske tidlig at jeg ikke var ute etter å "ta" noen, men rett og slett opplyse om noe som mange ikke er klar over, noe som tydelig kommer ut ifra folks kommentarer i denne tråden.

Derimot er jeg DØNN LEI av dyslektikere og deres sympatisører som skriker opp hver gang noen sier noe om skrivefeil/skrivevaner. For jeg har faktisk aldri hørt hverken fagfolk eller dyslektikere selv påpeke at problemet deres også innebærer vanskeligheter med å lære seg nye ting eller å benytte seg av hjelpemidler.

Bu freaking hu, du er DØNN LEI, så da burde jo alle vi som sympatiserer med dyslektikere bare holde kjeft og si oss enige?

For å være helt ærlig, trodde jeg holdninger som dine og Carma sine var utdaterte, helt til jeg gikk på skole for 4 år siden - og jeg presiserer igjen, JEG er ikke dyslektiker. En av mine klassevenninner derimot, hun er. I praksis så er hun langt flinkere enn meg i så å si alle fag, men gjenspeilte det karakterene hennes? Niks, fordi hun sleit med å formulere seg skriftlig sånn at kunnskapen hennes kom frem - selv med rettskrivningsprogram. Var det noen av lærerene våre som tok hensyn til dysleksien hennes? Neida, vi måtte faktisk krangle med skoleledelsen for at hun skulle få bruke pc MED rettskrivningsprogram under prøver.. Men for all del, problemet er helt sikkert ene og alene det at dyslektikere egentlig er late og for dumme til å lære seg å bruke rettskrivningsprogram..

En skulle jo tro at du som tilsynelatende er såpass opplyst som du er - eller burde være, siden du påtar deg oppgaven med å utdanne oss uvitende sjeler om noe så utrolig viktig som at man skriver rasenavn med liten forbokstav, tenk om man gikk gjennom hele sitt liv uten å vite noe sånt? :ahappy: - også vet at dysleksi ikke nødvendigvis BARE er at man ikke klarer å plassere bokstavene riktig, men også å formulere hele setninger? Du vet, å sette sammen ord etter ord slik at det blir en nogelunde fornuftig setning? Kan rettskrivningsprogrammet ditt det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig og bare sette en strek over akkurat den diskusjonen? Å nevne hvordan ord skrives riktig er èn ting, men å blåse opp og lage en big deal av det er mye verre.

Skal dere trykke mer opp i trynet på dysilektikere nå? (nei, er ikke det at jeg er dysilektiker og tar meg nær av det. Men hvor gamle er dere?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg trenger ikke å uttale meg når jeg har deg. Hvor mye tar du i timen som personlig talsperson?

Hehe, jeg er faktisk temmelig billig... :wub: Blir bare litt revet med innimellom... :ahappy:

Sammenhengen: Begge deler er utrolig frekke å si. Det er frekkt å si at dystletikere er late og dumme fordi de ikke "klarer" å bruke retteprogram. Det er frekkt å si at noen er late fordi de ikke kan jobbe. Det handler om å være litt ømfintlig på områder som er ømme hos folk. Jeg hadde helt klart blitt både lei meg, og sluttet å være på dette forumet dersom jeg var dystletiker. Hvem **** bryr seg om noen skrivefeil, og hvordan skal det liksom gi et inntrykk av en person? Helt seriøst, om dere dømmer folk etter hvordan de skriver, så syns jeg dere skal ta et dykk i dere selv. Alle har noe de ikke er flinke på, og alle har områder som er mer ømfintlige en andre. Jeg tror de med dystleksi sliter nok med seg selv, om ikke de skal peppres med påstander om latskap og dumhet...

De er ikke dumme fordi de ikke klarer å bruke retteprogram, for de gjør de... Men om man har et problem og man blir tilbudt hjelp og velger å ikke ta i bruk hjelpen man får... Det er iallefall ikke så lurt!

Ellers er jeg HELT uenig i at måten man uttrykker seg på ikke sier noe om personen, jeg mener det sier MYE om både holdninger og tanker og meninger. Alle er ikke like gode til å uttrykke seg, og det er heller ikke poenget. Men alle bør faktisk være bevisste på hva det de sier og hvordan de sier det påvirker den/de det blir sagt til. Sender --> mottaker.

Og så kan jeg gjerne si enda en gang at dysleksi ikke medfører dumhet. Overhodet ikke. På ingen måte. Men det finnes også dumme mennesker med dysleksi. Akkurat som det finnes dumme mennesker med lite hår eller sure tær. Og mange mennesker er ikke dumme, men gjør dumme valg. Og å ikke bruke rettekontroll eller gjøre det man kan for å fjerne kommunikasjonshemmende feil (som jeg vel ikke vil si at stor eller liten bokstav i navn på hunderase er... :ahappy: ) er et dumt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, trodde jeg holdninger som dine og Carma sine var utdaterte, helt til jeg gikk på skole for 4 år siden - og jeg presiserer igjen, JEG er ikke dyslektiker. En av mine klassevenninner derimot, hun er. I praksis så er hun langt flinkere enn meg i så å si alle fag, men gjenspeilte det karakterene hennes? Niks, fordi hun sleit med å formulere seg skriftlig sånn at kunnskapen hennes kom frem - selv med rettskrivningsprogram. Var det noen av lærerene våre som tok hensyn til dysleksien hennes? Neida, vi måtte faktisk krangle med skoleledelsen for at hun skulle få bruke pc MED rettskrivningsprogram under prøver.. Men for all del, problemet er helt sikkert ene og alene det at dyslektikere egentlig er late og for dumme til å lære seg å bruke rettskrivningsprogram..

En skulle jo tro at du som tilsynelatende er såpass opplyst som du er - eller burde være, siden du påtar deg oppgaven med å utdanne oss uvitende sjeler om noe så utrolig viktig som at man skriver rasenavn med liten forbokstav, tenk om man gikk gjennom hele sitt liv uten å vite noe sånt? :ahappy: - også vet at dysleksi ikke nødvendigvis BARE er at man ikke klarer å plassere bokstavene riktig, men også å formulere hele setninger? Du vet, å sette sammen ord etter ord slik at det blir en nogelunde fornuftig setning? Kan rettskrivningsprogrammet ditt det også?

Veldig trist for å måtte si dette altså, men det der gjenspeiler overhodet ikke den hverdagen jeg lever i gitt... Ingen må krangle for å få bruke pc, for faktisk bruker ALLE elver pc i disse dager. Og jada, det finnes meget gode retteprogrammer som ikke bare retter rene ordfeil, men som kan programmeres etter hvilken dialekt eleven har og som dermed greier å forutse bedre hvilke problemer som kan dukke opp. Nå retter jo ikke engang word i disse dager bare rene ordfeil, men det virker jo som du har full kontroll på hvilken hjelp dagens dyslektikere får så dette trenger jeg jo ikke fortelle deg...? Du er når som helst velkommen til å besøke min arbeidsplass og få informasjon om tilgjengelig hjelp og hvordan denne brukes! :ahappy:

Synes jo forøvrig det er litt trist at mine holdninger om at dyslektikere ikke er dumme, men bare trenger ekstra hjelp, er så utdaterte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...