Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til å velge nytt fôr

Pim

Recommended Posts

Skrevet

Hittil har N stort sett fått Appetitt fra FK, men nå nærmer vi oss bunnen på fôrsekken, og siden jeg ikke har noen veldig gode argumenter for å fortsette med det fôret, særlig siden bisken skaper en helt særegen duft i leiligheten som ikke passer seg små herrebisker, og fordi fôrinnkjøp attpåtil blir en særdeles strevsom affære uten bil i Trondheim (må langt for å få tak i FK-fôr, og dessuten må jeg bære på 15-kgs sekken ganske langt for å komme meg på bussen att), tenkte jeg at det var på tide å skifte til noe annet!

Dessverre har jeg ikke økonomi til å gi ham et dyrere fôr enn så lenge (betaler ca 550 for 15 kg). Jeg har prøvd ut både V&H og NP over et par uker hver, noe som ble mottatt med stor entusiasme fra skrotingen; men i disse periodene kunne jeg bare glemme godbiter. Ingenting var godt nok lenger; ikke engang pølser og fiskekaker, som han ellers gjerne selger sjela si for :ahappy: Økonomi- og transportutfordringer tatt i betraktning, vurderer jeg å gå over til fôr bestilt fra handlers.no, siden alle fôrene her er til samme pris eller rimeligere enn Appetitt, og fordi de kjører ut fôrsekker i Trondheimområdet. Har bestilt fôrprøver av alle, og prøvd å se om det var noe han likte bedre, men det eneste han ble enig om var at alle de nye fôrene var gode, og langt mer interessante enn det gamle :ahappy: Forandring fryder.

Er det noen som har erfaring med disse fôrene (Olivers, Belcando og Bewi Dog)? Eller som har noe anna fornuftig å si om saken? Jeg regner med at jeg har 1-2 uker å få nytt fôr i hus på, før det begynner å skrante såpass på Appetittsekken at jeg må kjøpe mer for tilvenningens skyld...

Skrevet

Vi bruker Olivers Adult og er superfornøyde! Har brukt RC, Spesific, Eukanuba etc med dårlig resultat. (glansløs pels, masse røyting)

Nå har han glansfull pels, og man kan faktisk klappe bikkja uten at pelsen faller av. Eneste jeg har å slå ned på er littegranne flass. Syntes pote putene har blitt litt mer standhaftige også, mykere, ikke så "slitte" som før.

Forkulene er det fin størrelse på, ikke altfor mye lukt. Faller tydelig i smak hos hunden, til og med kattene foretrekker föret hans over sitt eget :) Så nå har vi kjøpt Olivers kattemat til dem. :)

Konklusjon: Absolutt å anbefale!

Skrevet

Hva med Brit? Skal visst være et godt fôr, og det koster 299, eller 349 for 15 kg. Tropehagen har tilbud der man kan kjøpe 3 sekker og betale for 2.

Skrevet

Min får også Oliver's Adult (i kombinasjon med V&H), og jeg er kjempehappy med det :) Har handlet mye fra handlers, og har aldri hatt noen negative erfaringer derfra :)

Skrevet

Hva med Brit? Skal visst være et godt fôr, og det koster 299, eller 349 for 15 kg. Tropehagen har tilbud der man kan kjøpe 3 sekker og betale for 2.

De jeg kjenner som har prøvd Brit sier hundene får veldig myk bais, nesten som softis. De fiser også voldsomt.

Skrevet

De jeg kjenner som har prøvd Brit sier hundene får veldig myk bais, nesten som softis. De fiser også voldsomt.

Åja. Jeg har kun lest om det på nett, og har lest at det blir lite bæsj. Jeg kjøpte 1 kg av tre forskjellige typer Brit i dag, så jeg skal teste det ut i tillegg til NP. Så da får jeg se om det funker her:) Jeg hater myk bæsj, og promping så blir det det går resten i søpla :)

Skrevet

Vi bruker Brit valpefor på Shensi og er veldig fornøyd! Har ikke merka mye til promping her gitt og bæsjen er helt fin. Så bare positivt å si om Brit herfra :)

Skrevet

Vi bruker Brit her også (i kombinasjon med vom og hundemat), og har ikke merket noe negativt med hundene. Eneste var at det ble litt mye bæsj av large breed voksenforet. Bruker nå høyenergifôret og er veldig fornøyd med det. Funker på hundene, og prisen er meget snill. :)

Skrevet

Bruker Oliver's Selected Fish og det er definitivt det aller beste tørrfôret til vår Labrador, vil ikke bytte ut det uansett pris. Tror ikke Oliver's er spesielt billig, selv om det er drøyt. Oliver's fôrtypene inneholder generelt lite fyllstoffer så hvis hunden er matglad eller er vant til å spise mye tørrfôr så kan det føles litt knapt i en stor mage. Det er ikke noe problem her, hunden er knallfornøyd med det hun får. Har prøvd et par andre varianter av Oliver's også, men Selected Fish er helt fantastisk i forhold til problemer vi har hatt med flass, utslett og sopp i ørene. Nå er disse problemene eliminert og flasshampo og ørerens ligger og støver i skuffen. Jeg er så glad over å slippe det tullet! Det eneste jeg ikke liker er at Oliver's ikke kan kjøpes i butikk, jeg foretrekker å dra og handle selv fremfor levering på døra. Oliver's er ikke noe stort merke her i Norge og har liten markedsandel, men jeg vet at spesielt retriever-eiere i Danmark (og Sverige også) skryter mye av Selected Fish og jeg kan bare henge meg på, anbefales alle som vil fôre med tørrfôr! :)

Skrevet

Takk for massevis av gode svar! Siden jeg allerhelst vil ha fôret på døra, fordi det blir så himla tungvint for meg å gå og busse langt for å dra hjem en 15 kgs sekk, er fôret fra handlers veldig aktuelt. Appetitt trengs det ganske store porsjoner av, og når småen nå har blitt litt småspist (hihi) kunne jeg godt tenke meg å bruke noe drøyere. Så jeg skal telle på knappene og se om ikke Oliver's vinner sluttspurten :) Men jeg er fortsatt interessert i å høre erfaringer med de andre to fôrene, Belcando og Bewi Dog. De er tross alt litt rimeligere enn Oliver's... :)

Skrevet

Jeg har byttet mye mellom Oliver's Lamb, Belcando Lamb & Rice og Belcando Junior. Jeg er egentlig like fornøyd med alle tre jeg altså... Hunden her blir lett matlei, så dermed går det litt på rundgang. Han blir mettest av Belcando (og krever mindre mat for å holde vekt og humør), og det kommer klart mindre ut igjen... Eneste bakdelen er at han blir lei, dermed er vi på Oliver's nå.

Skrevet

Jeg har brukt olivers på en tidligere bikkje (før de kuttet ut å selge det i Norge for en liten periode), og det var fôret han fungerte best på. Hadde fin pels og lite avføring.

Nå bruker jeg belcando på begge mine, men forskjellige fôr. Bocca har vel finest light om jeg ikke husker feil, mens Chilli bruker "dinner". Har også prøvd bewi dog på begge, men de har litt for store fôrkuler til Bocca, og det er den eneste forskjellen som gjør at jeg kjøper belcando til henne i stedet. Hvorfor jeg kjøpte belcando til Chilli nå, var fordi jeg trodde det var det fôret hun gikk på :) Men kom jo på i ettertid at det er bewi dog jeg har fôret henne på. Så konklusjonen er vel at jeg syns alle 3 fôrene de selger er gode. Men du må nesten prøve deg frem og se hva som fungerer best på akkurat din hund.

Skrevet

Av Olivers har vi bare prøvd en liten prøveboks, men han likte smaken godt.

Belcando har vi prøvd i dinner, og lam og ris, men det ble masse avføring, og masse promping av begge to :)

Bewi dog har vi ikke prøvd.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...