Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til å velge nytt fôr


Pim

Recommended Posts

Hittil har N stort sett fått Appetitt fra FK, men nå nærmer vi oss bunnen på fôrsekken, og siden jeg ikke har noen veldig gode argumenter for å fortsette med det fôret, særlig siden bisken skaper en helt særegen duft i leiligheten som ikke passer seg små herrebisker, og fordi fôrinnkjøp attpåtil blir en særdeles strevsom affære uten bil i Trondheim (må langt for å få tak i FK-fôr, og dessuten må jeg bære på 15-kgs sekken ganske langt for å komme meg på bussen att), tenkte jeg at det var på tide å skifte til noe annet!

Dessverre har jeg ikke økonomi til å gi ham et dyrere fôr enn så lenge (betaler ca 550 for 15 kg). Jeg har prøvd ut både V&H og NP over et par uker hver, noe som ble mottatt med stor entusiasme fra skrotingen; men i disse periodene kunne jeg bare glemme godbiter. Ingenting var godt nok lenger; ikke engang pølser og fiskekaker, som han ellers gjerne selger sjela si for :ahappy: Økonomi- og transportutfordringer tatt i betraktning, vurderer jeg å gå over til fôr bestilt fra handlers.no, siden alle fôrene her er til samme pris eller rimeligere enn Appetitt, og fordi de kjører ut fôrsekker i Trondheimområdet. Har bestilt fôrprøver av alle, og prøvd å se om det var noe han likte bedre, men det eneste han ble enig om var at alle de nye fôrene var gode, og langt mer interessante enn det gamle :ahappy: Forandring fryder.

Er det noen som har erfaring med disse fôrene (Olivers, Belcando og Bewi Dog)? Eller som har noe anna fornuftig å si om saken? Jeg regner med at jeg har 1-2 uker å få nytt fôr i hus på, før det begynner å skrante såpass på Appetittsekken at jeg må kjøpe mer for tilvenningens skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Olivers Adult og er superfornøyde! Har brukt RC, Spesific, Eukanuba etc med dårlig resultat. (glansløs pels, masse røyting)

Nå har han glansfull pels, og man kan faktisk klappe bikkja uten at pelsen faller av. Eneste jeg har å slå ned på er littegranne flass. Syntes pote putene har blitt litt mer standhaftige også, mykere, ikke så "slitte" som før.

Forkulene er det fin størrelse på, ikke altfor mye lukt. Faller tydelig i smak hos hunden, til og med kattene foretrekker föret hans over sitt eget :) Så nå har vi kjøpt Olivers kattemat til dem. :)

Konklusjon: Absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Brit? Skal visst være et godt fôr, og det koster 299, eller 349 for 15 kg. Tropehagen har tilbud der man kan kjøpe 3 sekker og betale for 2.

De jeg kjenner som har prøvd Brit sier hundene får veldig myk bais, nesten som softis. De fiser også voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har prøvd Brit sier hundene får veldig myk bais, nesten som softis. De fiser også voldsomt.

Åja. Jeg har kun lest om det på nett, og har lest at det blir lite bæsj. Jeg kjøpte 1 kg av tre forskjellige typer Brit i dag, så jeg skal teste det ut i tillegg til NP. Så da får jeg se om det funker her:) Jeg hater myk bæsj, og promping så blir det det går resten i søpla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Brit her også (i kombinasjon med vom og hundemat), og har ikke merket noe negativt med hundene. Eneste var at det ble litt mye bæsj av large breed voksenforet. Bruker nå høyenergifôret og er veldig fornøyd med det. Funker på hundene, og prisen er meget snill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Oliver's Selected Fish og det er definitivt det aller beste tørrfôret til vår Labrador, vil ikke bytte ut det uansett pris. Tror ikke Oliver's er spesielt billig, selv om det er drøyt. Oliver's fôrtypene inneholder generelt lite fyllstoffer så hvis hunden er matglad eller er vant til å spise mye tørrfôr så kan det føles litt knapt i en stor mage. Det er ikke noe problem her, hunden er knallfornøyd med det hun får. Har prøvd et par andre varianter av Oliver's også, men Selected Fish er helt fantastisk i forhold til problemer vi har hatt med flass, utslett og sopp i ørene. Nå er disse problemene eliminert og flasshampo og ørerens ligger og støver i skuffen. Jeg er så glad over å slippe det tullet! Det eneste jeg ikke liker er at Oliver's ikke kan kjøpes i butikk, jeg foretrekker å dra og handle selv fremfor levering på døra. Oliver's er ikke noe stort merke her i Norge og har liten markedsandel, men jeg vet at spesielt retriever-eiere i Danmark (og Sverige også) skryter mye av Selected Fish og jeg kan bare henge meg på, anbefales alle som vil fôre med tørrfôr! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for massevis av gode svar! Siden jeg allerhelst vil ha fôret på døra, fordi det blir så himla tungvint for meg å gå og busse langt for å dra hjem en 15 kgs sekk, er fôret fra handlers veldig aktuelt. Appetitt trengs det ganske store porsjoner av, og når småen nå har blitt litt småspist (hihi) kunne jeg godt tenke meg å bruke noe drøyere. Så jeg skal telle på knappene og se om ikke Oliver's vinner sluttspurten :) Men jeg er fortsatt interessert i å høre erfaringer med de andre to fôrene, Belcando og Bewi Dog. De er tross alt litt rimeligere enn Oliver's... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet mye mellom Oliver's Lamb, Belcando Lamb & Rice og Belcando Junior. Jeg er egentlig like fornøyd med alle tre jeg altså... Hunden her blir lett matlei, så dermed går det litt på rundgang. Han blir mettest av Belcando (og krever mindre mat for å holde vekt og humør), og det kommer klart mindre ut igjen... Eneste bakdelen er at han blir lei, dermed er vi på Oliver's nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt olivers på en tidligere bikkje (før de kuttet ut å selge det i Norge for en liten periode), og det var fôret han fungerte best på. Hadde fin pels og lite avføring.

Nå bruker jeg belcando på begge mine, men forskjellige fôr. Bocca har vel finest light om jeg ikke husker feil, mens Chilli bruker "dinner". Har også prøvd bewi dog på begge, men de har litt for store fôrkuler til Bocca, og det er den eneste forskjellen som gjør at jeg kjøper belcando til henne i stedet. Hvorfor jeg kjøpte belcando til Chilli nå, var fordi jeg trodde det var det fôret hun gikk på :) Men kom jo på i ettertid at det er bewi dog jeg har fôret henne på. Så konklusjonen er vel at jeg syns alle 3 fôrene de selger er gode. Men du må nesten prøve deg frem og se hva som fungerer best på akkurat din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Olivers har vi bare prøvd en liten prøveboks, men han likte smaken godt.

Belcando har vi prøvd i dinner, og lam og ris, men det ble masse avføring, og masse promping av begge to :)

Bewi dog har vi ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...