Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe-løpetid-markering


Recommended Posts

Lar dere tispene deres få markere fritt før og under løpetid? Hva gjør dere evnt for å avverge markeringen? Lille frøken Snuser er en meget hormonell dame, og hun vil at alle skal få med seg at hun er i løpetid.. Selv setter jeg på henne sele, lar henne tisse par ganger i begynnelsen av turen, og begynner hun med å skulle markere hver femte meter, så drar henne rett og slett bare med meg.. Men frøkna er sta da, og skal man markere, så SKAL man markere. Så hun slenger gjerne rumpa ned på asfalten og skræver, markerer og går samtidig... :blink: Noen tips, eller må jeg bare godta at hun bobler over av hormoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår tispe markerer ikke SÅ ekstremt, selv om hun markerer tydelig mer rundt løpetiden, men jeg ville vel behandlet det på samme måte som med hannhundene våre. Der bare går jeg, og hvis de rekker å markere på den tiden fra de er foran meg i båndet til jeg har passert dem (hvis du skjønner) så er det som regel greit, ellers bare tar jeg dem med meg. Enkelte ganger (for eksemple når bikkja skal markere på HVERT tre i en allé) bestemmer jeg bare at de ikke får lov, og forteller dem at de skal gå isteden. (har et ord for "bare passér og ikke stopp" på en måte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Gammel tråd ser jeg, men jeg kjører på:

Løpetid nr.2 er rett rundt hjørnet og det merket jeg for fullt i går. Vi var ute å gikk tur, og de første 10 minuttene av turen gikk for seg uten annet enn vanlig tissing. Så møtte vi på Onkel Ludvig (Onkelen til Kuma som bor i nabolaget), og stoppet og hilste på og snakket sammen i noen minutter.

Etter dette møte så var det i gang. Hver eneste liten grastust, lyktestolpe, skilt etc skulle tisses på - med løftet bakbein som regel etterfulgt av sparking. Sånn roughly hver femte meter. Og ikke snakk om at hun ikke skulle markere; hun setter seg bare ned og lar seg dra med videre mens hun tisser. Dette pågikk frem til vi var fremme ved Borrehaugene der vi slapp henne, og hun løp tulling i noen minutter. Etter dette var hun tilbake til "normalen".

Så det jeg lurer på er om dette er normen nå fremover? Blir det ekstrem markering hver gang vi møter på en hannhund (når hun har løpetidish)? Er dette i tilfelle normal oppførsel? Jeg var forberedt på en viss markering, kanskje noe ala det hannhunden vår gjør når noe lukter godt, men dette var helt hinsides!

PS. For meg er det ikke et stort problem, annet enn det er en smule irriterende, men det er jo interessant å få høre litt tanker rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd ser jeg, men jeg kjører på:

Løpetid nr.2 er rett rundt hjørnet og det merket jeg for fullt i går. Vi var ute å gikk tur, og de første 10 minuttene av turen gikk for seg uten annet enn vanlig tissing. Så møtte vi på Onkel Ludvig (Onkelen til Kuma som bor i nabolaget), og stoppet og hilste på og snakket sammen i noen minutter.

Etter dette møte så var det i gang. Hver eneste liten grastust, lyktestolpe, skilt etc skulle tisses på - med løftet bakbein som regel etterfulgt av sparking. Sånn roughly hver femte meter. Og ikke snakk om at hun ikke skulle markere; hun setter seg bare ned og lar seg dra med videre mens hun tisser. Dette pågikk frem til vi var fremme ved Borrehaugene der vi slapp henne, og hun løp tulling i noen minutter. Etter dette var hun tilbake til "normalen".

Så det jeg lurer på er om dette er normen nå fremover? Blir det ekstrem markering hver gang vi møter på en hannhund (når hun har løpetidish)? Er dette i tilfelle normal oppførsel? Jeg var forberedt på en viss markering, kanskje noe ala det hannhunden vår gjør når noe lukter godt, men dette var helt hinsides!

PS. For meg er det ikke et stort problem, annet enn det er en smule irriterende, men det er jo interessant å få høre litt tanker rundt dette.

Altså, min eldste shibafrøken (Kiri, 6 år) markerer hele tiden, uansett om det er i nærheten av løpetid eller ei, hvis hun får lov. Jeg er litt streng, og hun får ikke lov til å holde på slik (veldig upraktisk når man sykler/går på ski).

Pippi (3,5 år) markerer hun også, men er ikke i nærheten av så mye som Kiri.

Lexi (10 mnd) har ikke begynt med slikt ennå (første løpetid i desember).

Elghundtispene våre gjør det ikke.

Men tror det er ganske normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...