Gå til innhold
Hundesonen.no

Saarloos Wolfhound


Gjest

Recommended Posts

Ta kontakt med Per Olav:

Wolfdog

Han kan vel egentlig gi deg best informasjon totalt :lol:

Takk! Ser ut som at den er forbudt i Norge :)

Da blir det vel ikke så lett å gjennomføre den drømmen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ser ut som at den er forbudt i Norge :lol:

Da blir det vel ikke så lett å gjennomføre den drømmen tror jeg.

Det er vel den Tjekkoslovakiske som er forbudt, og ikke Saarloosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp trodde det var samme rase, men venninnen min sa akkurat det samme.

Men Per Olav vet kanskje mye om begge rasene?

Sarloos er lov i Norge.. det er bare noen uker siden det lå ett kull ute på finn fra norsk person.

Og ja, kjenner han ikke men har sett mange av diskusjonene hans om tjekkisk og sarloos og han har infoen inne. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen i hundeklubben her som har skaffet seg en sånn. Kan svare deg mer når jeg møter den :)

Men utifra det jeg har lest, kan de være litt sky og skeptisk til fremmede bl.a, men som knytter seg fort til flokken sin. Det er vel det jeg vet.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også dette kullet som var på finn for ikke lenge siden, i Trøndelag mener jeg å huske..? Var innom hjemmesida til oppdretteren da og fant en del info der. Men husker jo selvfølgelig ikke hva de heter da... får være måte på lissåm! :blink::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Tror også at Viviere her inne kan være til hjelp.

Saarloos Wolfhound er oppkalt etter den nederlandske tannlegen Leendert Saarloos som startet rasen rundt 1930. Formålet var å lage en ny tjenestehundrase som skulle kunne erstatte schäferhunden og ha en bedre helse enn den. Mer om rasen kan du finne her. Til Norge og kennel Yoi-Inu kom de første Saarloosene rundt 1990. Yoi-Inu sluttet oppdrett rundt år 2003/2004 (?) og idag finns meg bekjent bare en norsk oppdretter. Selv om det reklameres med at rasen er tilnærmet sykdomsfri og raseklubbene er svært opptatte av å forhindre arvelige sykdommer, blir det på ulike rasefora uttrykt bekymring for økende forekomster av bla a PRA . Saarloos wolfhound er kanskje den mest "sky" av ulvehundrasene og lite anvendelig til brukshundsport. Man finner likevel noen "slengere" i ulike brukshundsporter, men rasen blir mest holdt for sitt ulvelike utseende og atferd.

Hold av de to europeiske ulvehundrasene har møtt sterk motbør fra motstandere av ulv i norsk natur og var kanskje hovedgrunnen til at Kennel Yoi-Inu avviklet. Et innlegg i ulvedebatten og om oppdretteren av Yoi-Inu finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innlegg i ulvedebatten og om oppdretteren av Yoi-Inu finner du her.

Jeg biter meg merke til den siste linjen i det innlegget du linker til :

" Kanskje Østfold ulven da ikke er helt "vill"??…..

Jeg har møtt dyr fra mosse-flokken og de er ikke sky som jeg forbinder ulver med å være, interessant lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg biter meg merke til den siste linjen i det innlegget du linker til :

" Kanskje Østfold ulven da ikke er helt "vill"??…..

Jeg har møtt dyr fra mosse-flokken og de er ikke sky som jeg forbinder ulver med å være, interessant lesning.

Ulver som er habituert på mennesker har sitt erfaringsgrunnlag fra å leve i nærområdene våre. I fjor gikk en ulv gjentatte ganger gjennom et boligfelt i Engerdal (?) midt på lyse dagen flere dager etter hverandre utan å la seg affisere av mennesker. Når foreldre er redde for å slippe barna sine på skoleveien fordi ulven er i nærheten og ikke er sky skyldes det at noen ulver har tilpasset seg til å leve nært oss. Når ulver angriper hunder som er i følge med eier eller som står bundet ved trappa til et hus betyr også det at de har vent seg til mennesker. Det har ingen ting å gjøre med vill vs tam. En habituert ulv er like vill som andre ulver. Når det gjelder denne spesielle "Østfold-tispen" ble det vel tidlig bekreftet at det var en svensk "slenger" som hadde parret seg med en svensk løshund og forvillet seg over grensen med valpene sine, noe denne artikkelforfatteren som senere har signalert sin uforbeholdne motstand mot ulv og alt som kan forbindes med ulv, inklusive de to fci-godkjente ulvehundrasene, utmerket godt kjente til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

post-6451-1276015703,943_thumb.jpg

Her er min 7 mnd gammel. Har hatt flere schæfere opp igjennom årene. fantastisk rase men aldri mer..

Og nei den er ikke ulovlig har papirer fra mattilsynet så alle som sier noe annet har ikke peiling.

Dette er ikke! en førstegangshund må jeg si og heller ikke en hund som passer til alle pga dens personlighet og krav til mosjon/frie områder og løpe på. Den passer ihvertfall ikke inn i en by/stort boligfelt for å si det slik.

Det er hunderase som hører hjemme på landet og ikke må velges bare på grunnlag av utsene.

Og jeg er veldig! glad for at oppdrettere i Europa er strenge på utlevering av slike valper til personer. Fordi den dagen en tulling blir bitt av en slik rase pga feil behanndling, så vil personen ødlegge for alle i norge som synes det er en fantastisk hunderase.

Dette er en tabu belagt rase for mange i norge og det jobbes hyppig i mot enkeltpersoner som har slike hunder.

Selv om det finnes statistikker i hytt og pine av andre raser som også er lovlige i norge og biter oftere og mer enn andre raser.

(Uten å nevne spesifikt for ikke å henge ut noen som helst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva du skal bruke denne vakre skapningen til?

Hva bruker man en pomeraner eller chihuahua osv til? neida skal ikke være stygg,men du tar poenget :lol:

De fleste skaffer seg hund for selskap og jeg er også en slik person.

men hun skal også brukes til sporing og muligens ettersøk vi får se hvordan hun er i de to aktivitetene først. ellers så blir det mye sykkling og lange turer på fjellet.

men sykklingen og fjellturene som blir lange må man definnitivt vente med til hun er fullvoksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ment som en "jeg er dum og teit- hva er en hund til" spørsmål heller. Men som diskutert både her og andre steder blir det ofte sagt at det er en rase som virkelig må burkes, og ikke kan sitte inne hele dagen som noen selskapshunder dersverre gjør. Jeg burde vel helle spurt: Skal du bruke hun til noe spessielt? som lydighet/spor/agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...