Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilsyk hund


Recommended Posts

Jah, Tufsa mi er en liten bilsyk sak. Hun har spydd i bil og i buss. Har prøvd å ha henne i bur, men det er da hun spyr mest og blir mest stressa! Hun skal helst sitte i fanget mitt, da går det bra med korte turer. "Bra" betyr ingen spying, men hun er helt tydelig veldig stressa hele tiden. Dette blir et problem nå når jeg forhåpentligvis får lappen i løpet av våren. Siden jeg bor alene med henne må det nødvendigvis bli en del bilkjøring. Spesielt siden jeg skal flytte i sommer og mister barnepassere i andre etasje :lol:

På bussen sov hun i armene mine, våkna, satte seg opp og så ut av vinduet i to sekund før *blaaargh* ned i veska mi. Artig. Så nå til å begynne med, før jeg får tatt lappen og blir bileier, så trenger vi reisesyketabletter.

Dessuten er det hyttesesong nå, og 45 min i båt kan bli utfordrende for Tufsa :) For å slippe unødvendig griseri og en frenetisk båteier, så medisinerer vi litt, tenker jeg :D

Men finnes det reisesyketabletter som er reseptfrie? Hvilket merke, og hva med dosering?

Er det noe annet (type kjærringråd) som kan funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, Tufsa mi er en liten bilsyk sak. Hun har spydd i bil og i buss. Har prøvd å ha henne i bur, men det er da hun spyr mest og blir mest stressa! Hun skal helst sitte i fanget mitt, da går det bra med korte turer. "Bra" betyr ingen spying, men hun er helt tydelig veldig stressa hele tiden. Dette blir et problem nå når jeg forhåpentligvis får lappen i løpet av våren. Siden jeg bor alene med henne må det nødvendigvis bli en del bilkjøring. Spesielt siden jeg skal flytte i sommer og mister barnepassere i andre etasje :D

På bussen sov hun i armene mine, våkna, satte seg opp og så ut av vinduet i to sekund før *blaaargh* ned i veska mi. Artig. Så nå til å begynne med, før jeg får tatt lappen og blir bileier, så trenger vi reisesyketabletter.

Dessuten er det hyttesesong nå, og 45 min i båt kan bli utfordrende for Tufsa :P For å slippe unødvendig griseri og en frenetisk båteier, så medisinerer vi litt, tenker jeg :D

Men finnes det reisesyketabletter som er reseptfrie? Hvilket merke, og hva med dosering?

Er det noe annet (type kjærringråd) som kan funke?

Hva om hun bare fikk ha et bilbur i bilen, fikk ligge der med bein e.l. uten at du kjørte?? Gjøre bilkjøring til en morsom ting :lol:

Kanskje kjenner du en hund som elsker å kjøre bil, som kan lære henne å slappe av :)

Håper dere finner ut av det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cerenia, som er spesifikt mot kvalme hos hund fåes bare på resept. Og de er ganske svindyre, opp mot 100 kr. for en tablett. Eske med 4 tabletter i. De kan dessuten bare brukes i 2 dager i strekk. Det er vel Postafen av reseptfrie midler som brukes til hund.

Vi har fått følgende råd av en hundevant dyrlege: Ikke "dulle" med hunden. Kjøre korte turer og la turen ende i noe gøy. Forlenge turene etterhvert.

Vi har brukt Cerenia med bra effekt, sammen med DAP spray på et tørkle knyttet rundt hundens hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd angående reisesyketabletter. Treningsopplegg for bilkjøring har jeg klart, mangler bare lappen og bil.

Har for den saks skyld aldri "dulla" med hunden mens vi kjører bil, hun spydde i bilen hos oppdretter også som veldig ung valp. Etter noen korte og noen lange turer har jeg observert at hun kan roe seg og til og med sove i bilen, men hun blir rett og slett kvalm/bilsyk.

Derfor tabletter fram til jeg har sertifikat og bil, det er rett rundt hjørnet, så medisinering blir kun i en overgangsperiode.

Kanskje jeg prøver DAP også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Postafen på Buffy om vi skal kjøre langt/svingete. Hun er 5 år og bilsjuke har ikke vokst av henne, men blitt noe bedre. Jeg har aldri dullet med henne med dette. Tror faktisk ikke man kan trene bort dette i alle tilfeller jeg da... Dette sier jeg litt fordi jeg har sett det på Buffy og litt fordi jeg selv var mye bilsjuk da jeg var lita og jeg har det fremdeles i meg. Kan ikke si så mye om hvorvidt jeg ble dullet med eller behandlet strengt da jeg var lita, men husker godt at jeg klagde på røyk i bilen (på 70-tallet så gjorde man sånn..) og fikk beskjed om at vinduet var oppe så det måtte jeg bare leve med.

Dap er vel ok for hunder som stresser i bil, men er det sammenheng mellom stress og bilsjuke? Buffy stresser ikke (aldri gjort det). Kan liksom ikke kjefte for at hun setter seg opp for å spy heller...

Postafen har jeg forresten fått beskjed om at skal doseres på hund som på voksen person. Så Buffy får en tablett (mener jeg å huske, ikke vært aktuelt på ei stund) og da er hun helt fin! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Postafen på Buffy om vi skal kjøre langt/svingete. Hun er 5 år og bilsjuke har ikke vokst av henne, men blitt noe bedre. Jeg har aldri dullet med henne med dette. Tror faktisk ikke man kan trene bort dette i alle tilfeller jeg da... Dette sier jeg litt fordi jeg har sett det på Buffy og litt fordi jeg selv var mye bilsjuk da jeg var lita og jeg har det fremdeles i meg. Kan ikke si så mye om hvorvidt jeg ble dullet med eller behandlet strengt da jeg var lita, men husker godt at jeg klagde på røyk i bilen (på 70-tallet så gjorde man sånn..) og fikk beskjed om at vinduet var oppe så det måtte jeg bare leve med.

Dap er vel ok for hunder som stresser i bil, men er det sammenheng mellom stress og bilsjuke? Buffy stresser ikke (aldri gjort det). Kan liksom ikke kjefte for at hun setter seg opp for å spy heller...

Postafen har jeg forresten fått beskjed om at skal doseres på hund som på voksen person. Så Buffy får en tablett (mener jeg å huske, ikke vært aktuelt på ei stund) og da er hun helt fin! :ahappy:

Frøya stresser for det meste også hun, og når jeg går mot en bil (hvis vi får sitte på et sted) så fryser hun og setter alle bena i bremseposisjon! Etter litt lokking og godsnakk, samt det at jeg faktisk sitter i passasjersetet, for jeg kommer så nært, så hopper hun inn selv. Men hun stresser, skjelver og pulsen øker. Dette skal jeg trene bort. Om kvalmen blir bedre eller ikke får vi se på.

Frøya er jo bare ei lita tufsa på knappe 5 kg:/ Må høre med vet før jeg gir henne noe, iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya stresser for det meste også hun, og når jeg går mot en bil (hvis vi får sitte på et sted) så fryser hun og setter alle bena i bremseposisjon! Etter litt lokking og godsnakk, samt det at jeg faktisk sitter i passasjersetet, for jeg kommer så nært, så hopper hun inn selv. Men hun stresser, skjelver og pulsen øker. Dette skal jeg trene bort. Om kvalmen blir bedre eller ikke får vi se på.

Frøya er jo bare ei lita tufsa på knappe 5 kg:/ Må høre med vet før jeg gir henne noe, iallefall..

Buffy var også bilvegrer ei stund og definitivt ikke noen bilelsker den dag i dag! Tålmodighet og ikke la hunden "vinne" har vært min oppskrift på å få henne til å godta bilkjøring. 5kg er en liten sak så sikkert greit å høre med vet først da ja! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal eg ikkje utgi meg for og være noen ekspert på området. Hadde litt plager med at Maar også kastet opp mens vi kjørte lengre turer når han var mindre. Løsningen min ble rett og slett og legge eit teppe over buret slik at han kun fekk sjå frem og bak i bilen. Dette gjorde at han ikkje ble sittende og snu på seg for og oppdatere seg om kor han var osv. Han sluttet vertfall og kaste opp etter at teppet kom på plass. Nå er det imidlertid borte men gutten elsker bilen. Kan kjøre på lange turer og han sovner med en gang, kan ligge i bilen i timesvis i buret stille mens eg er og handler, er på jobb eller besøker venner.

Kort og godt. Ta ifra dem muligheten til og oppdatere seg på omgivelsene formye. Dekk til sidene.

p.s kanskje ikkje så smart og fylle buret med godbiter, bein, griseører osv dem første gangene? OG gjerne vente til det har gått noen timer siden siste måltid før en begynner biltrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask ble bilsyk om vi skulle ut å kjøre litt lengre, svingete turer. Det ga seg når vi passet på at det gikk lang nok tid fra han hadde spist til vi satte han i bilen. :ahappy: Er det mat hun spyr opp vil jeg tro det hjelper å ikke fôre før etter dere har vært ute å kjørt, eventuellt noen timer før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og råd. Skal lete fram tråden igjen når jeg skal begynne treninga.

Det som er så rart er at ved et par anledninger har Frøya spist rett før biltur, men det er ikke mat som kommer i retur!

Bare gul væske, vil tro det er magesyre?

Det order seg, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Gammelt kjerringråd som virker mot bilsyke er å gi hunden litt fersk ingefær ca en time før man reiser. Og om turen er lang gi litt påfyll underveis, lufte godt, lite mat og liten plass å ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn hund var også sinnsykt bilsyk... Som i at han stod på fire stive bein og nektet å gå inn i bilen. Når han til slutt kom inn, rant det en elv av sikkel før han så kunne sette prikken over i'en med å kaste opp litt. Verste er at han var helt rolig, ikke noe panikk eller stress...

Jeg dopet han første gangen vi kjørte langt, men konkluderte med at det ble helt feil for både oss og hunden. Når vi skulle til Stange på utstilling (8-9 timer unna) hadde jeg tenkt å la han være hjemme fordi jeg var redd han skulle bli dårlig og få elendige erfaringer på veien. En venninne overtalte meg dog til å slepe han med, da hennes to hunder er rolige og grei i bil. Han fikk ikke mat den dagen vi skulle på tur, og så kjørte vi rett og slett 8 timer til Oslo. Han fikk 3 luftepauser underveis, sov nesten hele veien, og utrolig nok fikset det alt! Nå hopper han inn i bilen, sikler ikke, og i det hele tatt... :)

Med andre ord kan det kanskje "kjøres av de"? Ikke vet jeg, men funket for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charpi: Kanskje det hjalp at det var noen andre hunder i bilen også?

jeg har skrevet om min hund og bilsyke i en annen tråd, men kan skrive litt her og. I begynnelsen kjørte jeg bare selv om hun pep, spydde, siklet osv. Jeg prøvde ingefær, faste henne samme dag osv, men det hjalp ikke. Hun ble bare mer og mer stresset og begynte å sikle når vi gikk inn i parkeringshuset. Det jeg gjorde var å ha henne i forsetet slik at jeg kunne belønne ofte når hun la seg ned og slappet av. Begynte når bilen stod i ro, deretter mens jeg kjørte. Etterhvert belønnet jeg sjeldnere, deretter flyttet jeg henne i baksetet og belønnet av og til når hun lå seg ned og var rolig. Nå har vi begynt å trene i bagasjerommet med bilbur (jeg har gruet meg til å begynne med det), og det har gått veldig greit. Da får hun godbiter og ting som tar litt tid å få i seg før vi kjører slik at hun skal bruke litt tid på å spise opp. Feks dorullhylster med godbiter inni som er brettet sammen, eller struper e.l. Det har funket greit for vår, selv om hun fortsatt ikke er en hund som liker godt å kjøre bil. Men enorm forskjell fra tidligere.

Ser ut som det er veldig ulikt hva som funker for hundene, så dere må nok prøve dere litt frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesendyret her blir bilsyk om hun har for stor plass i bilen. Henne dytter jeg i en halve postafen om vi skal ut på tur med fremmede biler.

GamleSchnauzeren vår var bilsyk frem til hun ble et år omtrent, da vokste hun det av seg omtrent samtidig som vi kjørte på lang bilferie med henne. Men hun slappet aldri av i bil på de 12 årene vi hadde henne. La seg omtrent aldri ned i bil, satt pal, hele turen, men bilsjuk ble hun ikke etter det første året.

Bilsyke kan komme av veldig mye forskjellig. Jeg sliter med bilsyke etter en nakkeskade for eksempel. Jeg som ikke har vært bilsyk på over 15 år sliter brått med sivngete veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingefær viste de på Mythbusters faktisk hadde effekt!

Ellers:

Veldig enig med litt tilvending når du får bilen - ligge i bilen uten å kjøre først, deretter ligge i bilen mens motoren går, så kjøre 5 meter og ferdig osv Og man kjører til vanvittig festlige steder.

Problemet med en hund som har vært mye bilsyk er at de begynner å assosiere bil med kvalme og blir automatisk kvalme av den grunn (Kvalme er faktisk noe av det letteste å bli "tillært", lærte jeg da jeg lærte om cellegifter, angst og kvalme i sin tid). Så ny bil - nye assosiasjoner.

Rent fysisk blir man mindre bilsyk hvis man sitter foran. Så sett buret i frontsetet i starten, legg over teppe og så kan du snakke til henne mens du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med kvalme så observerte jeg med min hund at hvis jeg dro henne med meg inn på parkeringshuset etter båndet og løftet henne i bilen så siklet hun mer enn hvis hun ble belønnet for å gå selv og for å hoppe inn i bilen selv. Så min hund ble mer stresset/kvalm av denne teknikken med å bare bestemme at hun skal i bilen - ferdig med det. Vi fikk stor fremgang etter at vi begynte å prøve å roe henne ned med godbiter og la henne tilnærme seg bilen i eget tempo. Kan kanskje være lurt å ha god lufting i bilen også. Hvis dere har bilen i nærheten av huset kan dere begynne å gi alle måltider i bilen, det vil jeg tro er ganske god forsterker for en hund om den er glad i fôret da selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått helt noia av å ta med dyret på bussen etter han spydde en gang. han blir ikke stressa eller noe. Han har busset mye og spydd kun en gang, Men er ikke noe festlig og stå å tørke opp oppkast blant masse folk:p Fikk resept på sånne piller av vetten... eske på 5 stk til prisen av snart 600kr....:rolleyes2: Blir veldig dyrt for en busstur på max en halvtime^^ Noe annet godt jeg kan han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har ikke utviklet balansenervene helt før de er et år, så for de fleste går dette over av seg selv etter de fyller året. Men utover det så vant ingefærtabletter på Mythbusters, og de jeg kjenner som har prøvd det sier det funker bedre enn Postafen. Også gravide :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...