Gå til innhold
Hundesonen.no

hundebånd (tips)

Recommended Posts

Skrevet

Hallo i luken!

Er det noen som har en viss aning om hva slags hundebånd som er best, kvalitetsmessig og ordtaket "mye for pengene" ??

Det koster jo flesk, så vil ikke legge alt for mye penger i det heller.

Har søkt etter tråder, men ettersom hundebånd "oppdaterer" seg hele tiden, så spør jeg igjen!

Takk på forhånd :D

Skrevet

Om du med hundebånd mener helt vanlig kobbel, så er vel ikke det hverken særlig dyrt eller noe som oppdaterer seg hele tiden? Bruker for tiden mest et 2 m langt nylonkobbel som kostet under 100-lappen. Bruker i tillegg en kobbelforlenger for å få lengst mulig bånd på daffeturer, og så kan det være greit å ha et kortere til trening, når man skal gå i sentrum e.l.

Skrevet

Favorittbåndene mine er kjøpt på matbutikken på Nordby (Sverige), og koster hele 40 SEK. God kvalitet, de er vel 1.5-2 meter lange og billige. Vanlige stoffbånd (jeg liker ikke lær). Da slipper jeg å være hysterisk om det skjer noe med de. Billig å erstatte... :D

Skrevet

Bruker leietau til hest jeg,gode å holde i og tåler "alt".Kjøpte dem billig på Jarlsberg travbane tror jeg det var.

Til trening har jeg noen korte stoffbånd,restesalg på en utstilling :D

Skrevet

Favorittbåndet mitt er et smalt lærbånd på 180cm, med ringer i hver ende og på midten. Passe langt på vanlig tur, og når vi synes båndet skal være kortere er det veldig enkelt å korte det inn med en tredjedel eller halve lengden. Kjøpte det på dyrebutikk, tror det kosta et sted mellom 200 og 250kr.

Skrevet

Har også sånne kjipe nylon leiebånd - kjøpt i Sverige eller på en utstilling for langt under 100-lappen. Mine går i arv fra hund til hund, så noen er vel i alle fall et par ti-år gamle..

Halsbånd: litt "morsommere", men ikke spes. dyre. Kjøpt på svenske bc.klubben - halvstrup, brede og "polstret", en m/hundens navn på, de tre andre med annen tekst og/eller mønster.

Colour-coordinated of course - rød til tispen, sort til den sorte hannen min, blått til den blå og brunt til den brune..

Susanne

Skrevet

Her går det i bånd jeg liker å holde i, så alt fra nylon til godt lær. Meste kjøpt når jeg har kommet over tilbud på utstillinger og liknende.

Halsbåndene mine blir jo aldri ødelagt, og ikke koster de fleste halsbåndene mine veldig mye heller. Her også alt fra nylon til lær.

(nesten) Alle mine bånd varer "evig". Mens bånd brukt av andre (lik kvalitet), blir ødelagt med en gang. Nå har jeg ikke hunder som biter i båndene, eller lar bånd slepes etter hundene på hardt underlag, så det er nok noe av grunnen.

Skrevet

Jeg har jo alt av alt når det gjelder halsbånd og kobbel.

Nå har jeg gått til investering av et rundt lærhalsbånd, da dette sliter ekstremt lite på pelsen. Og av min erfaring holder lær ut ihvertfall et hundeliv, det blir bare penere med alderen. Det er heller ikke mye vedlikehold som skal til :D

Ellers så har jeg jo noen nylonbånd, og ikke noe å klage på halvstrup fra Hurtta eller andre bånd. Kun at de blir seende mye mer skitne ut.

Det samme gjelder for kobbel, bruker omtrent kun lær.

Skrevet

Om du er ute etter skinnbånd i utrolig bra kvalitet så er det hos;www.kenjan.dk eller www.tjenestehund.no er samme båndene i forskjellig lengder.

Jeg har jo det meste av bånd/halsbånd og har aldri sett noe så bra kvalitet på skinnbånd før.Myke og gode holde i også :D

Skrevet

Kjøpt på svenske bc.klubben - halvstrup, brede og "polstret", en m/hundens navn på, de tre andre med annen tekst og/eller mønster.

Har disse noen nettside?

Skrevet

De såkalt "regulerbare" med flere ringer og kroker i hver ende er de eneste jeg egentlig bruker, utenom langlina. Behaglige og praktiske.

Skrevet

Takk for svar folkens, men jeg tenkte på et turbånd generelt, med halsbånd og "tau/strikk" :lol: det koster jo fort noen hundringser. eller, er jeg på villspor?

Skrevet

Takk for svar folkens, men jeg tenkte på et turbånd generelt, med halsbånd og "tau/strikk" :lol: det koster jo fort noen hundringser. eller, er jeg på villspor?

Er litt usikker på hva du mener..? Mener du elastisk kobbel? Det bør du i hvert fall ikke bruke i kombo med halsbånd, men med sele..

Skrevet

De fleste av oss bruker disse båndene på tur også. Alt kommer jo til smak, behag og lommebok. Jeg har eks aldri strikk i mine bånd, men går heller med Baggen belte og sele om vi skal ha lengre båndturer (der sitter elastisiteten i beltet og ikke båndet).

Skrevet

jeg har mykt lærbånd på 180cm :D Liker det båndet veldig godt og har kjøpt noe liknende til min neste valp også :)

Har et bånd med strikk som jeg bruker når hun har sele og jeg belte, så vi skal slippe rykk og napp :lol:

Skrevet

De fleste av oss bruker disse båndene på tur også. Alt kommer jo til smak, behag og lommebok. Jeg har eks aldri strikk i mine bånd, men går heller med Baggen belte og sele om vi skal ha lengre båndturer (der sitter elastisiteten i beltet og ikke båndet).

Samme her :lol:

Skrevet

På Snusern så sverger jeg til Kenjan sine lærbånd (tjenestehund.no) - handla før de bytta eier jeg da - så betalte betraktelig mindre for dem, har ei lang rett line på 2,5 meter og ei med kroker og ringer som er like lang.

Til basselusken bruker jeg foreløpig et bånd fra cleanrun som jeg hadde tenkt å ha som drakampbånd til Kahlo, men kroken er altfor liten, så jeg er redd det ikke tåler henne. Passer utmerket til Kasko. :lol: Lett i vekt og behagelig å holde i.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...