Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder fra tur med My

Aussieglis

Recommended Posts

4568996470_ca95843ff7.jpg

Det går mot vår i nord-norge også :D

4568996666_0369a194aa.jpg

My er glad og fornøyd som vanlig og går på siden min og venter på å bli sluppet løs

4568359403_2c443eee44.jpg

"Fri!"

4568997882_de94e6fb64.jpg

Det er viktig å få løpe litt med ballen sin også, så det må det settes av tid til...

4568998124_542c9feb23.jpg

Fnis

4568360785_2b2fc0e3be.jpg

Drakamp er alltid like skøy

4568360967_110d38b0fc.jpg

Så da tar man på seg gale-trynet

4568998650_691e3d0047.jpg

"Du går såå sakte!"

4568361679_e77633cb1d.jpg

*står som ei ku* "Seee så fin æ e!"

4568361961_ff7e627100.jpg

Den er jo ikke akkurat stygg da :D

4568362327_de90e24eaa.jpg

Luske rundt på traktoregg

4568999978_8388cbfb09.jpg

Hoppe rundt på traktoregg :D

4568362687_bd6075b3a4.jpg

4569000562_29fbbf36b5.jpg

Vel :D

4568363289_5a24936932.jpg

"Va æ flink?"

4569001140_0a54e25b71.jpg

4568363977_9e9d0d799b.jpg

4569001686_7eccb99e1d.jpg

Jeg tror det var her My oppdaget at hun 1) mistet ballen sin og 2) faktisk måtte svømme i den iskalde elva for å hente den :D

4569002070_27d6f48b4e.jpg

Ballen kom trygt i land...

4569002352_8fe109eea7.jpg

Men bare siden den har en veldig målrettet hund som eier :)

4568365191_a6c3fc34ff.jpg

4568365765_0efd206f17.jpg

4568366313_fc4d8af0e3.jpg

Slik rister man av seg en hel elv, hilsen My

4568366477_35d76e12e8.jpg

På tur hjem er man skitten og fornøyd

Flere bilder og i større (bedre) versjon kan ses i galleriet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige bilder :D My er skikkelig vakker! Hadde vært kjekt å se henne ved siden av noe slik at vi kan se hvor liten hun er :) En fyrstikk eske :lol:

My + fyrstikkeske = fyrstikkeske og fyrstikker over hele stuegulvet vil jeg tro :P Og hun er jo ikke SÅ lita at hun fortjener å bli sammenlignet med en fyrstikkeske?? Emma hadde det kanskje gått med, men My? :D

Men siden du spurte...

Her er My i lek sammen med en papillon hanhund som heter Diezel:

3575084276_749e0e27ae.jpg

3574215237_11e0633c44.jpg

Her er My i lek med papillon-Diezel og Emma:

3575023108_fbd7d5be8c.jpg

Her er My og en aussietispe hun har kjent siden hun var liten:

3574267159_653a265c22.jpg

My som løper omkapp med dverg pinscher:

3665094621_042326b885.jpg

Emma og My:

4339938663_b7ec6312af_o.jpg

Ble du klokere nå? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige bilder :D My er skikkelig vakker! Hadde vært kjekt å se henne ved siden av noe slik at vi kan se hvor liten hun er :) En fyrstikk eske :lol:

My + fyrstikkeske = fyrstikkeske og fyrstikker over hele stuegulvet vil jeg tro :P Og hun er jo ikke SÅ lita at hun fortjener å bli sammenlignet med en fyrstikkeske?? Emma hadde det kanskje gått med, men My? :D

Men siden du spurte...

Her er My i lek sammen med en papillon hanhund som heter Diezel:

3575084276_749e0e27ae.jpg

3574215237_11e0633c44.jpg

Her er My i lek med papillon-Diezel og Emma:

3575023108_fbd7d5be8c.jpg

Her er My og en aussietispe hun har kjent siden hun var liten:

3574267159_653a265c22.jpg

My som løper omkapp med dverg pinscher:

3665094621_042326b885.jpg

Emma og My:

4339938663_b7ec6312af_o.jpg

Ble du klokere nå? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My + fyrstikkeske = fyrstikkeske og fyrstikker over hele stuegulvet vil jeg tro :lol: Og hun er jo ikke SÅ lita at hun fortjener å bli sammenlignet med en fyrstikkeske?? Emma hadde det kanskje gått med, men My? :lol

Ble du klokere nå? :)

Haha :D Hun var jo faktisk veldig liten! Den dverg pincheren så jo nesten stor ut! Samme med papillonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder :lol: skal bli godt når det blir litt mer grønt så kulissene blir litt penere! Her er de også brungråe, og til dels hvite :)

Men, My er da ikke noe liten tispe, hun er jo godt over "minimumsmålet" for aussien. Og den aussietispen hun ble sammenlignet med er vel heller i det høyre sjiktet, om ikke over "maksgrensen" for aussietisper? Min frøken er vel ca like stor som My vil jeg tippe :D

Uansett er hun nå en passelig størrelse for seg selv! :D

Edit; altså.. missforstå meg rett her; i forhold til mange av tispene i Norge i dag er nok My (og Lir) liten, men i forhold til å være aussie er de ikke små, de er begge godt over grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så mange svar det var kommet siden sist jeg var innom :D Koselig! :P

Haha :D Hun var jo faktisk veldig liten! Den dverg pincheren så jo nesten stor ut! Samme med papillonen.

Ikke veldig liten, men liten og kompakt - og kanskje litt mindre enn de fleste aussier man møter på rundt om lengre sør i landet, men som Mailin sier så er hun innen standaren :) Selv syns jeg det er litt synd at folk flest tror aussien "skal" være stor og klumpete, og at en aussiekropp blir for "tung" for agility f.eks.

Hun ser så utrolig søt ut :D

Takk! :D Hun er veldig søt!

Fine My :) Størrelse spiller vel ingen rolle når man har en så nydelig og målbevisst hund vel? Synes det var veldig modig av henne å svømme ut for å redde ballen :D

Målbevist var et godt ordvalg for å beskrive My :D Jeg var redd hun skulle bli skeptisk til vann da hun ramla nedi med hele kroppen og hodet da hun var liten valp, men hun svømmer etter alt som ramler uti vannet enten det er ballen hennes eller en pinne som jeg kaster. Veldig greit for det er så god trim å svømme! Om ikke lenge kan vi bruke samme elva som på bildet til å trimme i, for den har akkurat passe strøm og er akkurat passe dyp til at My kan svømme i den og få litt motsand mens hun svømmer. ;)

Søteste My! Jeg vet jeg har spurt før, og jeg vet jeg har fått svar før, men teflonhjernen min er helt i orden. (altså, teflondelen). Hvor høy er hun igjen?

Teflonhjerne er mellomnavnet mitt :P My er rett under 48cm høy (+/- da jeg er langt ifra verdensmester med målebånd :P)

Er hun SÅ liten? :D Synes å huske hun ikke var så liten da vi møtte dere, men da var hun kanskje valp? Flere med teflonhjerne her...

My var jo bare lille fleece-dåtten når vi møtte dere utenfor SAS :P Hun har vokst masse siden da! Du får jo hilse på henne nå i sommer også hvis du ikke stikker fra byen når vi kommer oppover :P

Fine bilder :P skal bli godt når det blir litt mer grønt så kulissene blir litt penere! Her er de også brungråe, og til dels hvite ;)

Men, My er da ikke noe liten tispe, hun er jo godt over "minimumsmålet" for aussien. Og den aussietispen hun ble sammenlignet med er vel heller i det høyre sjiktet, om ikke over "maksgrensen" for aussietisper? Min frøken er vel ca like stor som My vil jeg tippe :P

Uansett er hun nå en passelig størrelse for seg selv! :D

Edit; altså.. missforstå meg rett her; i forhold til mange av tispene i Norge i dag er nok My (og Lir) liten, men i forhold til å være aussie er de ikke små, de er begge godt over grensa.

Jaa, det er så deilig at det går mot vår! Nå begynner det å spire grønt gress utenfor i hagen, og krokkisene spretter opp om kapp med hestehoven. :P Er mange hvite flekker rundt om her og hvor sola ikke kommer ordentlig til... Og imorges snødde det, men det smeltet til klokka ble 12 heldigvis.

Ja, My (og Lira) er vel nesten 2cm og 1kg over "minimumsmålet" for aussien :) Jeg vet ikke hvor høy/stor Embla er, men jeg tror ikke hun er over maks på noe vis. Hun er kanskje ganske høy, men hun er ikke veldig tung tror jeg. :) Jeg syns Lira og My går foran med et godt eksempel faktisk :D Man må ikke være stor, tung og klumpete for å være en aussie!

Selv kunne jeg tenkt meg en aussie som hadde vært et hakk mindre enn My igjen - fordi det er så praktisk med en såppass mellomstor/liten hund. Men størrelsen har egentlig veldig lite å si, det er jo det som er inni pakken som er viktigst - ikke pappeska i seg selv :(

Nydelige bilder! :lol: Bruker du "Auto" eller stiller du inn kameraet ditt i en spesiell modus selv? Prøver å lære litt :D Elsker forresten di bildene der hun hopper rundt på traktoregg :P

Jeg bruker manuelle innstillinger, har ikke "auto" på kameraet mitt faktisk :P På disse bildene brukte jeg ISO 200-800 og blender på 2.5-4 og stilte inn lukkerhastigheten etter lysforholdene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flotte bilder! som alltid :jump: Og hun er så cuuuuute!

Tror du hun ville turt å leke med Nitro? :blink: De fleste jeg har møtt har syns han har blitt i meste laget for dem (selv om de er sosiale fra før) Det krever sin dame å håndtrere denne karen :P Har hun lekt med så store hunder før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig liten, men liten og kompakt - og kanskje litt mindre enn de fleste aussier man møter på rundt om lengre sør i landet, men som Mailin sier så er hun innen standaren :blink: Selv syns jeg det er litt synd at folk flest tror aussien "skal" være stor og klumpete, og at en aussiekropp blir for "tung" for agility f.eks.

Nei nei, hun er ikke veldig liten, som i negativ liten, for liten. Posititiv liten. Søt og liten liksom :P

Men vil ikke en bordercollie slå Aussien i tempo? I forhold til hverandre, har ikke bordercollien en mer atletisk kropp for agility da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke en bordercollie slå Aussien i tempo? I forhold til hverandre, har ikke bordercollien en mer atletisk kropp for agility da?

My har lekt med noen border collies til nå, og hun har vært raskere enn dem eller like rask. Hun kjenner en liten BC tispe som er veldig lik henne selv bare i en mer langbeint versjon, og de var helt jemne i farta og lekte utrolig bra sammen siden de var så like ellers også. De var liksom på samme plan overalt :P

Men med tanke på agility tror jeg kanskje de fleste border collier har bedre fart jevnt over, da de kanskje virker til å ha bedre utholdenhet eller noe med de lange beina og den annerledes bygningen.

My har liksom farta i spurten - når hun virkelig spurter... Men når hun galloperer, eller bare "løper", så har hun ikke så høy fart (heldigvis)

Jeg tror muligens jeg hadde kommet til å måttet kjøre meg kraftig hvis My hadde skulle vært agilityhund siden hun er så liten og kjapp. Jeg hadde nok slitt med å henge med. Hun er neppe en god nybegynnerhund i agility :wub:

Så flotte bilder! som alltid :jump: Og hun er så cuuuuute!

Tror du hun ville turt å leke med Nitro? :wub: De fleste jeg har møtt har syns han har blitt i meste laget for dem (selv om de er sosiale fra før) Det krever sin dame å håndtrere denne karen :hug: Har hun lekt med så store hunder før?

Hun har lekt med svære schæfere, dobermanner(? wtf hvordan skrives det? :P ) og hun drar som en gal imot den store grand danois hannen som bor nedi gata her en plass og som vi går forbi på tur titt og stadig så jeg tror det hadde gått fint. :wub:

Jeg er forsiktig med hvem jeg lar My løpe med også, for hun blir fort for mye for mange hunder. Hun er utrolig leken og spretten og kan kanskje være for pågående for noen. Også løper hun så fort og har ingenting imot å takle en hund for å nå en pinne/ball/frisbee/whatever raskest osv. Hun mener jo ikke noe vondt med det, men det er jo ikke alle hunder som skjønner at hun bare leker. :wub: Det går bra i de fleste sammenhenger da, for hun har veldig godt språk, men noen hunder har tydelig vist at de føler seg utilpass og da får hun heller omgås dem i bånd.

Embla f.eks, en aussietispe vi går tur med av og til, er ikke verdens tøffeste hund og My overkjører henne titt og stadig. Kaster vi en frisbe og Embla faktisk kommer til den først for en gangs skyld (My er raskest) så napper My den ifra henne uten at hun sier et ord. My er også veldig hoppete og bumpete på henne når de først møtes (gjensynsglede) og da ser jeg at Embla blir litt sånn "æsj, ekkelt"

Tror egentlig det hadde gått veldig fint, for My begynner å bli såppass gammel i hodet sitt nå at hun tør å si ifra til andre hunder når de gjør noe med henne som hun ikke liker. Og hun hører på meg hvis jeg snakker til henne hvis hun gjør noe andre hunder ikke liker :wub: Også elsker hun jo å løpe fortfort, spesielt hvis hun har noe i munnen som hun kan late som den andre hunden har veldig lyst på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...