Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i Spania

giggi

Recommended Posts

Skrevet

Jeg og min forlovede har lenge lekt med tanken om 1år i Spania, nå begynner ting å tar form, men så var det hundene da.

En liten oppdatering, det er Sasha på6år, 7år når vi reiser, en Border Collie tispe. En dverg pinsher på 5år, 6år når vi reiser, og en Chihuahua gutt på 5mnd, 8mnd når vi reiser.

De to minste blir med, men så er det Sasha, er det rett ovenfor henne? Hun hater varme, hun er veldig var ovenfor nye omgivelser og folk, og har vel egentlig ikke den beste psyken. Jeg vil selvsagt hun ha henne med, men har hun det bedre her mens vi er der, for hun bli.

Også er det alle reglene da, jeg har ringt rundt å sett på nettet men alle sier jo forskjellig :lol: Så hvis noen kan oppdatere meg her så hadde det vært veldig fint :lol:

Også var det å bo med hund i Spania, noen som har erfaring :lol:?

Håper noen kan hjelpe meg litt her :lol: Kommer sikkert fler spørsmål etterhvert også kjenner jeg meg rett, hehe.

Skrevet

3mnd kan fort bli veldig kort. Du skulle sjekket det for lengre tid siden syns jeg.

Ifølge mattilsynet skal du:

Skaff skriftlig informasjon fra veterinærmyndighetene i det aktuelle landet om hva som kreves for å ta inn dyret.

Vetrinærmyndighetene i Spania:

Spania

Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentacion

Tel: +34-91-34 75 00 0 Fax: +34-91-36 51 015

www.mapya.es/

Skrevet

Reglene for innførsel av hund til Spania må du kontakte Spania for å få, for å være sikker på at det er de rette og sist oppdaterte reglene.

Kontakt også det norske Mattilsynet for å få klare regler for tilbakeførsel til Norge etter så lang tid.

Det er bedre, lettere og mer fornuftig å ta to kjappe telefoner, enn å søke rundt og finne litt info her og litt info der, som kanskje ikke er oppdatert eller relevant.

Skrevet

Skal si som så at om jeg har skjønt mapa.es korrekt så skal du ha rabies, mikrochip og alt det som du skal ha inn til Norge igjen. Da skulle du startet for over 6mnd siden. Men ta en tlf til vetrinærmyndigheten/eventuellt mail.

Inn til Norge er det klart på mattilsynet at det skal vaksiner, rabies, chipping, ormkur før og etter som er reglementet :lol:

Skrevet

Skal si som så at om jeg har skjønt mapa.es korrekt så skal du ha rabies, mikrochip og alt det som du skal ha inn til Norge igjen. Da skulle du startet for over 6mnd siden. Men ta en tlf til vetrinærmyndigheten/eventuellt mail.

Inn til Norge er det klart på mattilsynet at det skal vaksiner, rabies, chipping, ormkur før og etter som er reglementet :lol:

Mange nå om dagen som tar rabies vaksine på hundene sine fast. Så kan jo hende TS har gjort det her også.

Ang. Border Collien.. hva er alternativene?

Skrevet

Takker for svar :lol:

3mnd kan fort bli veldig kort. Du skulle sjekket det for lengre tid siden syns jeg.

Skaff skriftlig informasjon fra veterinærmyndighetene i det aktuelle landet om hva som kreves for å ta inn dyret.

Spania

www.mapya.es/

Takk for link. Vi tenker å ha pass av hundene her slik vi kommer litt på plass imens rabies vaksinen holder på.

Men vet noen om det kan vær at den ikke tas opp ?

Reglene for innførsel av hund til Spania må du kontakte Spania for å få, for å være sikker på at det er de rette og sist oppdaterte reglene.

Kontakt også det norske Mattilsynet for å få klare regler for tilbakeførsel til Norge etter så lang tid.

Det er bedre, lettere og mer fornuftig å ta to kjappe telefoner, enn å søke rundt og finne litt info her og litt info der, som kanskje ikke er oppdatert eller relevant.

Hehe, jeg har prøvd å ringt rundt men ikke så lett når man ikke helt vet hvor man skal ringe :lol: Men takk for svar :lol:

Også en ting til, er det løshunder i spania? :)

Edit:

Mange nå om dagen som tar rabies vaksine på hundene sine fast. Så kan jo hende TS har gjort det her også.

Ang. Border Collien.. hva er alternativene?

Nupp, jeg har ikke vært så smart gitt :)

Det er å prøve å få pass til henne 1år. :lol: Ikke det kjekkeste men.

Skrevet

Nupp, jeg har ikke vært så smart gitt :lol:

Det er å prøve å få pass til henne 1år. :lol: Ikke det kjekkeste men.

Grunnen til at jeg spørr er jo fordi jeg er i samme situasjon selv. Altså Tinka må enten settes bort et år, eller omplasseres.

En ting er jo, er det rettferdig ovenfor hunden.. bare fordi man skal gjøre noe man har lyst til!?

Også kommer det andre, er omplassering best, eller bare å sette bort et år?

For å si det sånn, så føler jeg med deg! :lol:

Skrevet

Hunder i Spania har det vel som kattene har det her i Norge. Ellers kommer det kanskje litt an på hvor i landet du skal være.

Skrevet

Spania

www.mapya.es/

Hvor står det 3 mnd?

Ihvertfall, nesten uansett hvor i Spania dere skal bo så vil det være løshunder.

Skrevet

Hvor står det 3 mnd?

Ihvertfall, nesten uansett hvor i Spania dere skal bo så vil det være løshunder.

"det er Sasha på6år, 7år når vi reiser, en Border Collie tispe. En dverg pinsher på 5år, 6år når vi reiser, og en Chihuahua gutt på 5mnd, 8mnd når vi reiser."

Skrev ho i første innlegg.

Guest Peersen
Skrevet

Hei

For innreise TIL Spania, må hundene ha Pet Passport, være grunnvaksinert + rabiesvaksine og microchippet.

Hunden må være over 3 mnd.

Det er når du skal tilbake til Norge, at du må ha blodprøven klar :D

Hvor i Spania skal du bo ? Det er masse veterinærer her nede som kan reglene vedr. blodprøvet etc. til Norge, Sverige og England, så blodprøven kan du ta her nede, om du ikke rekker å få alt klart i Norge før avreise.

Veldig greit å bo i Spania med hund !

Vi har bodd her i over 10 år, og har hatt hund hele tiden.

Selvsagt er det løshunder her... men mengden er litt avhengig av hvor i Spania du skal bo.

Vi bor i Berja, utenfor Almeria, og her er det ikke mer løshunder enn det er i Norge.

Hilsen Anne Merethe

Skrevet

Hei

For innreise TIL Spania, må hundene ha Pet Passport, være grunnvaksinert + rabiesvaksine og microchippet.

Hunden må være over 3 mnd.

Det er når du skal tilbake til Norge, at du må ha blodprøven klar :D

Hvor i Spania skal du bo ? Det er masse veterinærer her nede som kan reglene vedr. blodprøvet etc. til Norge, Sverige og England, så blodprøven kan du ta her nede, om du ikke rekker å få alt klart i Norge før avreise.

Veldig greit å bo i Spania med hund !

Vi har bodd her i over 10 år, og har hatt hund hele tiden.

Selvsagt er det løshunder her... men mengden er litt avhengig av hvor i Spania du skal bo.

Vi bor i Berja, utenfor Almeria, og her er det ikke mer løshunder enn det er i Norge.

Hilsen Anne Merethe

Tusen takk for svar :) Betyr det at vi bare trenger å ta rabiesvaksinen å reise? Har hørt man må ha tatt blodprøven for å få pass jeg ?

Vi skal bo i Alicante :D

SoppenCamilla; Ja det var vår hunder. Aldri gi en kvinnes jobb til en mann, hehe. De skal inok kke bli gitt bort nei. :lol:

Men mest sannsynlig blir Sasha i Norge imens, har funnet folk, å går det fint så blir hun der imens :P

Guest Peersen
Skrevet

Tusen takk for svar :) Betyr det at vi bare trenger å ta rabiesvaksinen å reise? Har hørt man må ha tatt blodprøven for å få pass jeg ?

Vi skal bo i Alicante :D

SoppenCamilla; Ja det var vår hunder. Aldri gi en kvinnes jobb til en mann, hehe. De skal inok kke bli gitt bort nei. :lol:

Men mest sannsynlig blir Sasha i Norge imens, har funnet folk, å går det fint så blir hun der imens :P

Nei, du behøver ikke blodprøve for å få Pet Passport.

Hunden må ha sine grunnvaksiner + rabies + microchippet.

Alicante er ett veldig hyggelig strøk av Spania, dere kommer sikkert til å trives :D Det er bare ett par timer herfra :D

Siden området her har masse engelskmenn og skandinavere, er veterinærene i Alicante vant med reglene inn til Norge. Ingen problemer å få tatt blodprøve der .

God tur !

Skrevet

Nei, du behøver ikke blodprøve for å få Pet Passport.

Hunden må ha sine grunnvaksiner + rabies + microchippet.

Alicante er ett veldig hyggelig strøk av Spania, dere kommer sikkert til å trives :) Det er bare ett par timer herfra :P

Siden området her har masse engelskmenn og skandinavere, er veterinærene i Alicante vant med reglene inn til Norge. Ingen problemer å få tatt blodprøve der .

God tur !

Takk for svar :D Så kjekt å høre, vet du om det er noe hunde-milljø der eller :D? Må nesten ha et treff en gang da, hehe :lol:

Guest Peersen
Skrevet

Takk for svar :) Så kjekt å høre, vet du om det er noe hunde-milljø der eller :D? Må nesten ha et treff en gang da, hehe :lol:

Javisst :P Vi må jo treffes når dere kommer til Spania !

Mail adressen står på hjemmesiden min .

Når det gjelder hundemiljø i Alicante vet jeg ikke så mye ... men Lotta Brun ( Kennel Caravan ) bor i Castalla, bare 15 min unna.

Hun er norsk, og oppdretter på Sheltie , Saluki og Affe :D

Skrevet

Når det gjelder hundemiljø i Alicante vet jeg ikke så mye ... men Lotta Brun ( Kennel Caravan ) bor i Castalla, bare 15 min unna.

Hun er norsk, og oppdretter på Sheltie , Saluki og Affe :)

Også er hun veldig hyggelig, ikke sant, Peersen :D

OT; mine "valpekjøpere" har fortalt at dere har det veldig hyggelig sammen på utstilling i Spania :lol:

Guest Peersen
Skrevet

Også er hun veldig hyggelig, ikke sant, Peersen :)

OT; mine "valpekjøpere" har fortalt at dere har det veldig hyggelig sammen på utstilling i Spania :lol:

Hei :D

Ja, vi har det veldig kos her i Spania, når vi er på utstilling .

om valpen din er sort grizzle og gjør det skarp i gruppene her nede, så vet jeg kanskje hvem du er ?

Men så kan det jo også være at Tøfflus bor i Castalla ? Hva vet jeg :D:P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...