Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i Spania


giggi

Recommended Posts

Jeg og min forlovede har lenge lekt med tanken om 1år i Spania, nå begynner ting å tar form, men så var det hundene da.

En liten oppdatering, det er Sasha på6år, 7år når vi reiser, en Border Collie tispe. En dverg pinsher på 5år, 6år når vi reiser, og en Chihuahua gutt på 5mnd, 8mnd når vi reiser.

De to minste blir med, men så er det Sasha, er det rett ovenfor henne? Hun hater varme, hun er veldig var ovenfor nye omgivelser og folk, og har vel egentlig ikke den beste psyken. Jeg vil selvsagt hun ha henne med, men har hun det bedre her mens vi er der, for hun bli.

Også er det alle reglene da, jeg har ringt rundt å sett på nettet men alle sier jo forskjellig :lol: Så hvis noen kan oppdatere meg her så hadde det vært veldig fint :lol:

Også var det å bo med hund i Spania, noen som har erfaring :lol:?

Håper noen kan hjelpe meg litt her :lol: Kommer sikkert fler spørsmål etterhvert også kjenner jeg meg rett, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3mnd kan fort bli veldig kort. Du skulle sjekket det for lengre tid siden syns jeg.

Ifølge mattilsynet skal du:

Skaff skriftlig informasjon fra veterinærmyndighetene i det aktuelle landet om hva som kreves for å ta inn dyret.

Vetrinærmyndighetene i Spania:

Spania

Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentacion

Tel: +34-91-34 75 00 0 Fax: +34-91-36 51 015

www.mapya.es/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for innførsel av hund til Spania må du kontakte Spania for å få, for å være sikker på at det er de rette og sist oppdaterte reglene.

Kontakt også det norske Mattilsynet for å få klare regler for tilbakeførsel til Norge etter så lang tid.

Det er bedre, lettere og mer fornuftig å ta to kjappe telefoner, enn å søke rundt og finne litt info her og litt info der, som kanskje ikke er oppdatert eller relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si som så at om jeg har skjønt mapa.es korrekt så skal du ha rabies, mikrochip og alt det som du skal ha inn til Norge igjen. Da skulle du startet for over 6mnd siden. Men ta en tlf til vetrinærmyndigheten/eventuellt mail.

Inn til Norge er det klart på mattilsynet at det skal vaksiner, rabies, chipping, ormkur før og etter som er reglementet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si som så at om jeg har skjønt mapa.es korrekt så skal du ha rabies, mikrochip og alt det som du skal ha inn til Norge igjen. Da skulle du startet for over 6mnd siden. Men ta en tlf til vetrinærmyndigheten/eventuellt mail.

Inn til Norge er det klart på mattilsynet at det skal vaksiner, rabies, chipping, ormkur før og etter som er reglementet :lol:

Mange nå om dagen som tar rabies vaksine på hundene sine fast. Så kan jo hende TS har gjort det her også.

Ang. Border Collien.. hva er alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :lol:

3mnd kan fort bli veldig kort. Du skulle sjekket det for lengre tid siden syns jeg.

Ifølge mattilsynet skal du:

Skaff skriftlig informasjon fra veterinærmyndighetene i det aktuelle landet om hva som kreves for å ta inn dyret.

Vetrinærmyndighetene i Spania:

Spania

Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentacion

Tel: +34-91-34 75 00 0 Fax: +34-91-36 51 015

www.mapya.es/

Takk for link. Vi tenker å ha pass av hundene her slik vi kommer litt på plass imens rabies vaksinen holder på.

Men vet noen om det kan vær at den ikke tas opp ?

Reglene for innførsel av hund til Spania må du kontakte Spania for å få, for å være sikker på at det er de rette og sist oppdaterte reglene.

Kontakt også det norske Mattilsynet for å få klare regler for tilbakeførsel til Norge etter så lang tid.

Det er bedre, lettere og mer fornuftig å ta to kjappe telefoner, enn å søke rundt og finne litt info her og litt info der, som kanskje ikke er oppdatert eller relevant.

Hehe, jeg har prøvd å ringt rundt men ikke så lett når man ikke helt vet hvor man skal ringe :lol: Men takk for svar :lol:

Også en ting til, er det løshunder i spania? :)

Edit:

Mange nå om dagen som tar rabies vaksine på hundene sine fast. Så kan jo hende TS har gjort det her også.

Ang. Border Collien.. hva er alternativene?

Nupp, jeg har ikke vært så smart gitt :)

Det er å prøve å få pass til henne 1år. :lol: Ikke det kjekkeste men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nupp, jeg har ikke vært så smart gitt :lol:

Det er å prøve å få pass til henne 1år. :lol: Ikke det kjekkeste men.

Grunnen til at jeg spørr er jo fordi jeg er i samme situasjon selv. Altså Tinka må enten settes bort et år, eller omplasseres.

En ting er jo, er det rettferdig ovenfor hunden.. bare fordi man skal gjøre noe man har lyst til!?

Også kommer det andre, er omplassering best, eller bare å sette bort et år?

For å si det sånn, så føler jeg med deg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3mnd kan fort bli veldig kort. Du skulle sjekket det for lengre tid siden syns jeg.

Ifølge mattilsynet skal du:

Skaff skriftlig informasjon fra veterinærmyndighetene i det aktuelle landet om hva som kreves for å ta inn dyret.

Vetrinærmyndighetene i Spania:

Spania

Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentacion

Tel: +34-91-34 75 00 0 Fax: +34-91-36 51 015

www.mapya.es/

Hvor står det 3 mnd?

Ihvertfall, nesten uansett hvor i Spania dere skal bo så vil det være løshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det 3 mnd?

Ihvertfall, nesten uansett hvor i Spania dere skal bo så vil det være løshunder.

"det er Sasha på6år, 7år når vi reiser, en Border Collie tispe. En dverg pinsher på 5år, 6år når vi reiser, og en Chihuahua gutt på 5mnd, 8mnd når vi reiser."

Skrev ho i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Hei

For innreise TIL Spania, må hundene ha Pet Passport, være grunnvaksinert + rabiesvaksine og microchippet.

Hunden må være over 3 mnd.

Det er når du skal tilbake til Norge, at du må ha blodprøven klar :D

Hvor i Spania skal du bo ? Det er masse veterinærer her nede som kan reglene vedr. blodprøvet etc. til Norge, Sverige og England, så blodprøven kan du ta her nede, om du ikke rekker å få alt klart i Norge før avreise.

Veldig greit å bo i Spania med hund !

Vi har bodd her i over 10 år, og har hatt hund hele tiden.

Selvsagt er det løshunder her... men mengden er litt avhengig av hvor i Spania du skal bo.

Vi bor i Berja, utenfor Almeria, og her er det ikke mer løshunder enn det er i Norge.

Hilsen Anne Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For innreise TIL Spania, må hundene ha Pet Passport, være grunnvaksinert + rabiesvaksine og microchippet.

Hunden må være over 3 mnd.

Det er når du skal tilbake til Norge, at du må ha blodprøven klar :D

Hvor i Spania skal du bo ? Det er masse veterinærer her nede som kan reglene vedr. blodprøvet etc. til Norge, Sverige og England, så blodprøven kan du ta her nede, om du ikke rekker å få alt klart i Norge før avreise.

Veldig greit å bo i Spania med hund !

Vi har bodd her i over 10 år, og har hatt hund hele tiden.

Selvsagt er det løshunder her... men mengden er litt avhengig av hvor i Spania du skal bo.

Vi bor i Berja, utenfor Almeria, og her er det ikke mer løshunder enn det er i Norge.

Hilsen Anne Merethe

Tusen takk for svar :) Betyr det at vi bare trenger å ta rabiesvaksinen å reise? Har hørt man må ha tatt blodprøven for å få pass jeg ?

Vi skal bo i Alicante :D

SoppenCamilla; Ja det var vår hunder. Aldri gi en kvinnes jobb til en mann, hehe. De skal inok kke bli gitt bort nei. :lol:

Men mest sannsynlig blir Sasha i Norge imens, har funnet folk, å går det fint så blir hun der imens :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Tusen takk for svar :) Betyr det at vi bare trenger å ta rabiesvaksinen å reise? Har hørt man må ha tatt blodprøven for å få pass jeg ?

Vi skal bo i Alicante :D

SoppenCamilla; Ja det var vår hunder. Aldri gi en kvinnes jobb til en mann, hehe. De skal inok kke bli gitt bort nei. :lol:

Men mest sannsynlig blir Sasha i Norge imens, har funnet folk, å går det fint så blir hun der imens :P

Nei, du behøver ikke blodprøve for å få Pet Passport.

Hunden må ha sine grunnvaksiner + rabies + microchippet.

Alicante er ett veldig hyggelig strøk av Spania, dere kommer sikkert til å trives :D Det er bare ett par timer herfra :D

Siden området her har masse engelskmenn og skandinavere, er veterinærene i Alicante vant med reglene inn til Norge. Ingen problemer å få tatt blodprøve der .

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du behøver ikke blodprøve for å få Pet Passport.

Hunden må ha sine grunnvaksiner + rabies + microchippet.

Alicante er ett veldig hyggelig strøk av Spania, dere kommer sikkert til å trives :) Det er bare ett par timer herfra :P

Siden området her har masse engelskmenn og skandinavere, er veterinærene i Alicante vant med reglene inn til Norge. Ingen problemer å få tatt blodprøve der .

God tur !

Takk for svar :D Så kjekt å høre, vet du om det er noe hunde-milljø der eller :D? Må nesten ha et treff en gang da, hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Takk for svar :) Så kjekt å høre, vet du om det er noe hunde-milljø der eller :D? Må nesten ha et treff en gang da, hehe :lol:

Javisst :P Vi må jo treffes når dere kommer til Spania !

Mail adressen står på hjemmesiden min .

Når det gjelder hundemiljø i Alicante vet jeg ikke så mye ... men Lotta Brun ( Kennel Caravan ) bor i Castalla, bare 15 min unna.

Hun er norsk, og oppdretter på Sheltie , Saluki og Affe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hundemiljø i Alicante vet jeg ikke så mye ... men Lotta Brun ( Kennel Caravan ) bor i Castalla, bare 15 min unna.

Hun er norsk, og oppdretter på Sheltie , Saluki og Affe :)

Også er hun veldig hyggelig, ikke sant, Peersen :D

OT; mine "valpekjøpere" har fortalt at dere har det veldig hyggelig sammen på utstilling i Spania :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Også er hun veldig hyggelig, ikke sant, Peersen :)

OT; mine "valpekjøpere" har fortalt at dere har det veldig hyggelig sammen på utstilling i Spania :lol:

Hei :D

Ja, vi har det veldig kos her i Spania, når vi er på utstilling .

om valpen din er sort grizzle og gjør det skarp i gruppene her nede, så vet jeg kanskje hvem du er ?

Men så kan det jo også være at Tøfflus bor i Castalla ? Hva vet jeg :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...