Gå til innhold
Hundesonen.no

Morsomt...


Yakine

Recommended Posts

Hihi, jeg bare må fortelle hva jeg trodde klikkertrening var for noe... (før altså...)

Jeg trodde at man lærte hunden at et klikk var sitt, tre var ligg osv... :)

Ikke NOE tungvint eller? 8)

haha! :D før jeg meldte meg inn her og fikk hund, trudde jeg alle trente hundene slik som meg :D ble sjokkert når jeg fant ut at det var flere måter å trene hund på! :D fikk meg også en kaldusj da jeg ikke for så lenge siden fant ut at det var visst ikke bare klikkertrening og nordenstam, men det var jærverud også! da begynte jeg og tenke på reveru, i karl og co, og tenkte at der flyr vell eierne i taket hele tida! :D ser det for meg: fido:sitt! NÆI NÆI NÆI, ikke ligg! uffa meg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jærverud er når man gir godbiter og hjep under innlæringen (føre godbit over hodet på hunden for å få den til å sette seg,ha godbiter i munne for å få kontakt,klappe seg på låret for å få hunden med,mye stemmme bruk etc..)Og etterhvert kommer til en kravfase hvor man forventer at hunden skal kunne det etter en hvis mengde repitisjoner.Da går man inn med rykk i båndet,sint stemme etc hvis hunden ikke utfører atferden og masse ros når den utfører den :wink:

De aller fleste trener sånn...Det er et stykke derfra og til Nordenstamm hvor man hele veien driver avlæring og det er fy-fy med godbiter i innlæringen.De aller fleste trener Jærverud.Jeg har en følelse av at mange av dere som har trodd dere lå i retning Nordenstam lhavner rett i jærverud båsen.NKK `s instruktørkurs bruker jærverudmetodikken.Jeg synes det er synd at de instruktørene her inne som faktisk lærer bort jærverud ikke har lyst til å fortelle mer om metodikken slik at det blir kastet lys over endel ting..

Nok en gang:Nordenstam og klikkertrening er to lite utbredte metoder

-som ligger helt i hver sin ende av skalaen.Nordenstam er vel den minst utbredte metoden for tiden,mens klikkertrening vokser i omfang..

Det bare virker ikke sånn akkurat her inne i den lille hundesonen verdnen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jærverud er når man gir godbiter og hjep under innlæringen (føre godbit over hodet på hunden for å få den til å sette seg,ha godbiter i munne for å få kontakt,klappe seg på låret for å få hunden med,mye stemmme bruk etc..)Og etterhvert kommer til en kravfase hvor man forventer at hunden skal kunne det etter en hvis mengde repitisjoner.Da går man inn med rykk i båndet,sint stemme etc hvis hunden ikke utfører atferden og masse ros når den utfører den :wink:

De aller fleste trener sånn...Det er et stykke derfra og til Nordenstamm hvor man hele veien driver avlæring og det er fy-fy med godbiter i innlæringen.De aller fleste trener Jærverud.Jeg har en følelse av at mange av dere som har trodd dere lå i retning Nordenstam lhavner rett i jærverud båsen.NKK `s instruktørkurs bruker jærverudmetodikken.Jeg synes det er synd at de instruktørene her inne som faktisk lærer bort jærverud ikke har lyst til å fortelle mer om metodikken slik at det blir kastet lys over endel ting..

Nok en gang:Nordenstam og klikkertrening er to lite utbredte metoder

-som ligger helt i hver sin ende av skalaen.Nordenstam er vel den minst utbredte metoden for tiden,mens klikkertrening vokser i omfang..

Det bare virker ikke sånn akkurat her inne i den lille hundesonen verdnen :wink:

Det er sånn jeg trener.. har aldri hørt navn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg fikk beskjed om å ikke klappe på låret, ikke lokke med godbiter og heller bruke leke, minst mulig snakk f.eks ikke bruke sitt og bli når du kan lære hunden at sitt også betyr bli. Ble litt rotete forklart, men mener dette skulle ver jærverudmetoder. Eller er dette en annen metode?

Må innrømme at jeg ikke har satt meg noe særlig inn i de forskjellige metodene, da jeg bruker min egen som minner mye om jærverud sånn jeg har forstått det. Jeg var/er fæl med å klappe på låret og gi mer komandoer enn nødvendig, men har komt meg etter at noen gjor meg oppmerksom på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvordan jeg egentlig skal trene jeg... Nå føler jeg meg utrolig dum og dere tenker sikkert at: Er det mulig? Hun der skulle ikke hatt hund!"

Folk sier så mye forskjellig, noen sier at man skal trene uten go'bit og det hadde jo vært utrolig deilig om hunden min ville gjøre ting uten at jeg adde go'bit til enhver tid. Andre sier at man må ha belønning til hunden hele tida for hvis ikke blir hunden forvirret. Men det føles som at jeg er den som er forvirret! Blir så frustrert noen ganger! Finner liksom ikke min og Yrjas "greie"... Fikk biska som toåring, og hun hadde jo nesten alt inne og treningsmåten var klar, men en gang i fremtiden sal jeg jo ha valp i hus og jeg er usikker på hvordan jeg skal trene den! Vil jo ikke drive å forvirre hunden med å bytte frem og tilbake på treningsmetode! Jeg vil være litt mer sikker!

Puh! Dette var vel mest for min egen del at jeg skrev det her, men jeg håper dere bærer over med meg! Kom gjerne med råd, men vær så snill, ikke snakk dumt om meg selv om jeg virker som en elendig hundeeier noen ganger! Håper det gikk greit at jeg skrev det her, selv om at det egentlig var et innlegg om min egen usikkerhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Hundeskole =Jærverud.

At O.H ikke bruker fysisk straff er vel en sannhet med modefikasjoner..

Jeg vet at avd Drammen bruker/brukte (de har vel byttet leder der nå?)såpass mye straff at mange har reagert.

Straff sto også på timeplanen når jeg gikk på et slags grunnkurs/valpekurs i avd Oslo for 7-8 år siden.Faktisk i så stor grad at jeg mistet intressen for å trene hund.(det var kanskje like mye pga en "macho" instruktør som jeg fikk helt oppi halsen)

Men O.H lider sterkt under et nesten schizofrent utvalg av instruktører.Jeg vet at mange derfra er veldig dyktige... :wink:

Rabalder:min oppfatning av megnden stemmebruk hos jærverud er selvfølgelig farget av at jeg er "klikk -klikk".

Vi skal være mest mulig passive under treningen og helst helt stumme under innlæringen.Hunden skal være aktiv.

Men hos jærverud(som hos Nordenstam)skal fører være "morsom" og ha lys fin stemme :wink: Men bare enkle komandoer ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk kurs hos OH avd. Vestfold og der var det ikke fysisk straff i det hele tatt. Er nok vanskelig å snakke om OH som en skole, fordi det er mange avdelinger. Det er forskjell fra avd. til avd, det gjør det vanskelig å si, ikke sant?

Men da fikk jeg i hvert fall vite hva Oslo Hundeskole har da! :D Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk kurs hos OH avd. Vestfold og der var det ikke fysisk straff i det hele tatt. Er nok vanskelig å snakke om OH som en skole' date=' fordi det er mange avdelinger. Det er forskjell fra avd. til avd, det gjør det vanskelig å si, ikke sant?[/quote']

Ja,og det er det som er så synd..For mange av de er virkelig dyktige,men det er jo ikke de man hører mest om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvordan jeg egentlig skal trene jeg... Nå føler jeg meg utrolig dum og dere tenker sikkert at: Er det mulig? Hun der skulle ikke hatt hund!"

Folk sier så mye forskjellig, noen sier at man skal trene uten go'bit og det hadde jo vært utrolig deilig om hunden min ville gjøre ting uten at jeg adde go'bit til enhver tid. Andre sier at man må ha belønning til hunden hele tida for hvis ikke blir hunden forvirret. Men det føles som at jeg er den som er forvirret! Blir så frustrert noen ganger! Finner liksom ikke min og Yrjas "greie"... Fikk biska som toåring, og hun hadde jo nesten alt inne og treningsmåten var klar, men en gang i fremtiden sal jeg jo ha valp i hus og jeg er usikker på hvordan jeg skal trene den! Vil jo ikke drive å forvirre hunden med å bytte frem og tilbake på treningsmetode! Jeg vil være litt mer sikker!

Puh! Dette var vel mest for min egen del at jeg skrev det her, men jeg håper dere bærer over med meg! Kom gjerne med råd, men vær så snill, ikke snakk dumt om meg selv om jeg virker som en elendig hundeeier noen ganger! Håper det gikk greit at jeg skrev det her, selv om at det egentlig var et innlegg om min egen usikkerhet...

He he,,Du trenger ikke føle deg dum..Det hadde vært dummere hvis du fulgte en metode du følte var feil eller ikke skjønte helt.

Uansett treningsmetode så trenger du ikke gi hunden belønning hver gang den utfører komandoen (jeg velger å alltid belønne inkalling,men jeg belønnner like gjerne ved å kaste en pinne som å gi godbit..)

Hvis jeg var deg ville jeg lest mest mulig om de forskjellige metodene og så kjent etter hva som passet best for meg..

Jeg personlig hadde liten intresse av å trene hund overhodet og hadde vel et helt vanlig "ut på tur" holdning til det å ha hund inntil for ca 5 år siden,da noen lånte meg et Canis -da var det som noen slo på lyset :D

Jeg hadde rett og slett ikke funnet en metode som føltes "riktig" før da...

Men husk en ting:det å være hundeeier er ikke en hel vitenskap...du kommer veldig langt med et godt hjerte og sunt bondevett :wink:

Jeg vil faktisk påstå at det fører deg lenger enn et tonn med bøker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karris: Slapp helt av, du er ikke den eneste vet du :D Jeg har det også sånn. Føler meg rimelig teit når jeg "ombestemmer" meg på noe.. fordi man kommer jo plutselig over ting som virker MYE riktigere enn det man i starten visste om. Og alle forteller oss forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt jeg ikke er helt på jordet da! :P Problemet er at jeg har trent på samme måte i tre år. Føler at jeg ikke får det ordentlig til og når jeg har det sånn, er det lett å drite i treningen fordi man ikke kommer noe lenger. :D Men jeg vet det at jeg hadde kommet lenger hvis jeg bare hadde hatt motivasjonen... Har ei vofse med masse lærevillighet og masse "egenskaper", men føler ikke at jeg får de frem... Fem år har hun blitt, og vi har nesten ikke kommet noe lenger... :P Jeg vil prøve å forberede meg så godt jeg kan på at jeg skal ha en valp om noen år og inntil det må jeg bare prøve å gjøre det beste ut av det jeg har nå! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...