Gå til innhold
Hundesonen.no

Få hunden mer "på" meg.


Wanderlust

Recommended Posts

Visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere spm, men det jeg er ute etter er hvordan en får hunden mer oppmerksom på fører også mellom øvelser. Merker det på trening, og merket det på bronsemerkeprøven - Chilli går gjerne litt rundt og lukter og surrer. Men jeg ønsker at hun skal følge mer med på meg, så hun er klar med en gang, + at jeg slipper å måtte konsentrere meg for mye om henne og passe på at hun ikke "stikker".

Så er dette noe en kan gjøre noe med? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere spm, men det jeg er ute etter er hvordan en får hunden mer oppmerksom på fører også mellom øvelser. Merker det på trening, og merket det på bronsemerkeprøven - Chilli går gjerne litt rundt og lukter og surrer. Men jeg ønsker at hun skal følge mer med på meg, så hun er klar med en gang, + at jeg slipper å måtte konsentrere meg for mye om henne og passe på at hun ikke "stikker".

Så er dette noe en kan gjøre noe med? Noen tips?

Hvorfor kan du ikke fokusere 100 % på hunden hele tida ? Det er jo det hundetrening handler om - konsentere seg om hunden og legge til rette for at hunden skal lykkes best mulig. Om hun snuser mye mellom øvelsene, så må DU jobbe for å holde kontakten med henne. I konkurranser så driter du i dommer og dennes skravvel og konsentrerer deg om hunden fullt og helt. Alt annet er uvesentlig. Det er du og hunden - og det er det DU som må sørge for ved å holde kontakten med henne og jobbe for å beholde den. Ikke forvent at hunden skal søke din kontakt dersom du ikke gidder å gjøre jobben din :wub:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eier mister fokus på hunden (for det er jo det man gjør om man står og prater med dommeren mellom øvelsene og ikke konsentrerer på hunden) så takler hunder det forskjellig. Noen melder seg ut og finner sin egen greie og drive med, mens andre maser på eieren om mer. Jeg ser nesten ikke på dommeren under konkurranse engang, og etter endt øvelse gidder jeg ikke å høre på dommeren, men spør med en gang hvor neste øvelse skal starte. Evt legger jeg hundene ned i dekk, men da må man selvsagt ha trent på det på forhånd for at hunden ikke skal miste motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke fokusere 100 % på hunden hele tida ? Det er jo det hundetrening handler om - konsentere seg om hunden og legge til rette for at hunden skal lykkes best mulig. Om hun snuser mye mellom øvelsene, så må DU jobbe for å holde kontakten med henne. I konkurranser så driter du i dommer og dennes skravvel og konsentrerer deg om hunden fullt og helt. Alt annet er uvesentlig. Det er du og hunden - og det er det DU som må sørge for ved å holde kontakten med henne og jobbe for å beholde den. Ikke forvent at hunden skal søke din kontakt dersom du ikke gidder å gjøre jobben din :wub:.

Jeg spurte egentlig fordi jeg ser det støtt og stadig på stevner. Og det må da være mulig å følge med på dommer (jeg syns jo egentlig det er litt interessant også), spes om man er høyere opp i klassene. Så det var derfor jeg lurte da. Dessuten syns jeg også det ser mer ryddig ut.

Så er det noen øvelser som kan styrke dette? Er det noe en bør trene på? Eller kan man bare glemme dette ettersmo bikkja ikke er sånn fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte egentlig fordi jeg ser det støtt og stadig på stevner. Og det må da være mulig å følge med på dommer (jeg syns jo egentlig det er litt interessant også), spes om man er høyere opp i klassene. Så det var derfor jeg lurte da. Dessuten syns jeg også det ser mer ryddig ut.

Sannsynligvis synes utøverne i de høyere klassene det er totalt uinteressant å høre hva dommeren mener - iallefall dem som er litt mer proffe og har et mål med treningen sin (og dermed konkurransene). De vil sannsynligvis bare fokusere på neste øvelse og er mindre interessert i dommerskravvel. Det er vel helst når man er fersk at det kanskje kan være interessant å vite hva dommeren trekker for, men er man rutinert så vet man stort sett hva som gikk bra og hva som ikke var så bra.

Så er det noen øvelser som kan styrke dette? Er det noe en bør trene på? Eller kan man bare glemme dette ettersmo bikkja ikke er sånn fra før av?

Det er vel bare å trene kontakt - og strekke den ut i tid ? Jeg er dog ganske sikker på at alle som ser ut som om de har kontakt med hunden sin i ringen jobber med den selv om man ikke ser det utenfra. Enkelt kroppspråk som sier "følg meg" eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis synes utøverne i de høyere klassene det er totalt uinteressant å høre hva dommeren mener - iallefall dem som er litt mer proffe og har et mål med treningen sin (og dermed konkurransene). De vil sannsynligvis bare fokusere på neste øvelse og er mindre interessert i dommerskravvel. Det er vel helst når man er fersk at det kanskje kan være interessant å vite hva dommeren trekker for, men er man rutinert så vet man stort sett hva som gikk bra og hva som ikke var så bra.

Det er vel bare å trene kontakt - og strekke den ut i tid ? Jeg er dog ganske sikker på at alle som ser ut som om de har kontakt med hunden sin i ringen jobber med den selv om man ikke ser det utenfra. Enkelt kroppspråk som sier "følg meg" eller noe sånt...

Jeg sier bare hva jeg ser mellom øvelsene. Så om de interessert eller ikke i hva dommer sier, spiller ingen rolle. Jeg er bare opptatt av at det skal se ryddig ut, og se ut som en har kontroll uansett hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være et skudd fra meg (og My) ut i det store intet - men vi prøver oss fordiom :blink:

Jeg trooor det kan ha noe for seg å lage rutiner. Trene på rutinene, og lære hunden hva som kan gjøres imellom øvelsene. Men det burde jo ikke være kjipt eller helt målløst - kanskje man legger hunden i dekk og prater litt til den (holder kontakten), kanskje man klør på hunden og prater til den, kanskje man klapper litt og dytter den litt i siden og spør om den er klar osv.

Også tror jeg det er viktig å legge ting litt til rette for hunden. Har man en som snuser mye (som jo jakthunder gjør naturlig) så kan det være lurt å finne på noe som gjør at sjangsen for snusing minker hvis det er det man vil unngå. Jeg f.eks har mest problemer med at hun er veldig oppmerksom på ALT (gjeterhunder skal jo ofte ha oversikten) og da er det bra for meg å holde kontakten, men ikke la henne få for mye tid til å tenke og "føle" på egenhånd - for da kan hun fort finne noe annet å konse på.

Jeg og My har en greie som jeg kommer til å prøve ut imellom øvelsene på konk. Jeg klør på henne, prater til henne og roser henne, forteller henne hvor flink og kul hun er også går hun imellom bena mine og tilbake (fra foran meg) mens hun gnur seg inntil meg som en katt og jeg får henne i kontakt enten foran meg eller på siden. Så passer jeg på å ha kontakt, kanskje jeg "tuller" litt med henne med stemmen eller dulter i fort i henne mens jeg hører om hun er klar... Også går vi til neste øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet endel lager transportettapper (altså forflytninger mellom øvelser og snakking med dommer og sånt) til en helt egen øvelse for hunden, der de krever fot og kontakt hele veien, eller lignende. Kanskje det kan være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora må ligge når jeg prater med instruktøren (jeg har ikke testa det i konkurranse enda, mest fordi jeg ikke har tenkt på det), ellers så bruker jeg en "vær her"-kommando på transporten. Hun har et "ønske" om å få løpe idiot rundt mellom øvelsene, jeg syns ikke at hun trenger å få lov til det :jump: Være her-kommandoen bruker jeg fordi at da er det ikke noe krav om kontakt eller at hun skal holde seg på plass, hun skal bare være innen en viss radius - og den har vi trent på på turer og på treninger og inn og ut av bilen osv, så det er ikke en rein lydighetsøvelse :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjorde jeg det med Z:

Vi hadde en "her" kommando, han måtte gå hos meg i transportetappene. Her peppet vi oss litt opp med litt prat og kos. Dette var jo noe vi trente på. Mens vi gikk til neste sted, sa jeg hva vi skulle gjøre. F.eks "innkalling", "søke" ol. Jeg krevde ikke kontakt. Z slet nok med det under jobb han, så vi holdt oss litt unna det, da skulle han få slippe den biten og heller få puste og forberede seg til neste øvelse.

Jeg jobber mer eller mindre ubevist med dette nå når jeg trener både Asti og Juta. Vi flytter oss sammen og når jeg trekker på meg trenetrynet igjen, så sier jeg i fra hva vi skal nå. Juta har valgt selv å gå med kontakt under transportene, og det er helt ok det å :blink: Her er det litt opp til hunden hva den velger, så lenge den går hos meg!

Prate med dommeren gidder jeg ikke rett og slett. Slutt å vas, jeg vet hva som gikk galt. Er det noe spør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora må ligge når jeg prater med instruktøren (jeg har ikke testa det i konkurranse enda, mest fordi jeg ikke har tenkt på det), ellers så bruker jeg en "vær her"-kommando på transporten. Hun har et "ønske" om å få løpe idiot rundt mellom øvelsene, jeg syns ikke at hun trenger å få lov til det :lol: Være her-kommandoen bruker jeg fordi at da er det ikke noe krav om kontakt eller at hun skal holde seg på plass, hun skal bare være innen en viss radius - og den har vi trent på på turer og på treninger og inn og ut av bilen osv, så det er ikke en rein lydighetsøvelse :blink:

hørtes enkelt og greit ut, og noe enhver hadde gjort. Men så langt har ikke jeg tenkt :jump: Men høres greit ut å bruke en vær her kommando ja. Og som du trekker frem, når en går kurs - da VIL man gjerne få med seg det instruktøren sier.

(ja, jeg vet det finnes noe som heter bånd også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry OT men..

Prate med dommeren gidder jeg ikke rett og slett. Slutt å vas, jeg vet hva som gikk galt. Er det noe spør jeg.

Det sier alle 'dere flinke.'

Men vet ikke helt hvordan dere får det til i praksis med så pratesjuke dommere :blink::jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommere som holder "foredrag" mellom øvelsene er så trasig! Kan de ikke vente til ekvipasjen er ferdig, hvis de absolutt må kommentere? Jeg har selv en hund som faller ut hvis pausene mellom øvelsene blir for lange. På trening jobber jeg mye med kontakten mellom slagene, går fort til neste startsted, prater og pludrer. Dette gjør jeg på stevner også, så får heller dommeren synes jeg er uhøflig, som ikke hører etter...Dommere skal dømme, ikke drive kurs! Noe av det verste jeg har opplevd, var en dommer som lånte en deltagerhund, for å vise hvordan tingene skulle gjøres!

Det kan være vanskelig nok å holde fokus på et stevne, om ikke dommerne skal gjøre det verre. Hvis noen LPdommere leser denne tråden - skjerp eder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier alle 'dere flinke.'

Men vet ikke helt hvordan dere får det til i praksis med så pratesjuke dommere :blink::jump:

Vi bare går fra de, og så får de stå der og skravle for seg selv. :)

Nemlig :lol: Det tar jo litt tid å komme dit, for man er jo en usikker sjel der man står med hunden i bånd fordi den har stukket til eliteringen og tisse på markørene/stukket av med apporter ol og dommere er "guder" og de har man respekt for så da lytter man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å finne sin egen greie. Ha flere alternativ i baklommen og test det ut på konkurranse og trening. Så ser du fort hva som passer for dere og hva som ikke gjør. Selv må jeg variere litt. Noen ganger legges hun i dekk mens jeg kommuniserer med dommer (dette er trent på), andre ganger koses hun litt med, andre ganger er hun så gira at hun må sitte på plass mens jeg bare klapper henne såvidt, andre ganger transporteres hun med fri ved foten direkte til neste plass uten at jeg så mye som gidder å se på dommeren.

Min erfaring er at de fleste dommerne forstår om du er av typen som vil lytte og prate, eller bare kjøre fort gjennom. Noen forstår ikke dette, og da er det lov å være litt småfrekk og bryte inn med "hvor skal jeg starte neste øvelse?". Da burde man ta hintet :lol: Stein Feragen er yndlingsdommeren min nettopp fordi han er så flink til dette. Han kan nok prate med øvelsene og komme med råd om man ønsker det, men når jeg har gått for han har jeg vært i min egen lille boble og tiden mellom øvelsene har vært veeldig effektiv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis ikke bare bikkja som har konsentrasjonsproblemer om det er vanskelig at dommeren kommenterer mellom øvelsene :lol:

Ingen som har sagt det er vanskelig? Dommeren må gjerne kommentere h*n, men jeg hører ikke på h'n rett og slett. Det er uinteressant for meg :lol: Jeg er en tøff litta mus jeg a035.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...