Gå til innhold
Hundesonen.no

Våteksem

sofie

Recommended Posts

Skrevet

Jepp da var vi igang igjen. Har en semilanghåret hund, blanding av hummer og kanari og snill som dagen er lang forøvrig, som elsker å bade. Trenger ikke være store vannet, sølepytter går fint :) Men altså hver sommer har hun problem med våteksem, uansett hvor flink jeg prøver å være til å tørke henne. Sjekka ut for allergi, men ikke noe å finne.

Kan jo hele regla med preperater, men så er det den hersens skjermen igjen da :wub: hun hater den og blir regelrett deprimert. Men det er det eneste som hjelper.

Har chatta litt på FB med ei jeg fikk kontakt med på leir en gang som er fra Texas. Hun hadde sett at dyrelegen der borte nå hadde fått tak i en kjekkere type skjerm. Noen som har hørt om noe slikt i Norge?

Mooncollar funker ikke, og pelsen har jo så tett pels at hun ble helt klam og illeluktende under den. :D

Sofie

Skrevet

Jeg har hørt andre lovprise skumgummi - de kjøper en bit, skjærer et kryss i midten og trer på hundens hode. Den gjør ikke vondt for omgivelsene, den er lett for hunden å ha på seg, den trekker til seg eventuell fukt.

Men - har du vurdert å kjøpe en god blåser? Det er et godt verktøy for å få hunden fortere tørr, mer tørr - samt få mer luft i pelsen og dermed mulighet til å minimere våteksemen. Den brukes av mange med store pelshunder - etter tur får du blåst ut bøss og sand, du får åpnet pelsen så den ikke blir så tett - sunt for hud og pels, den gjør hunden lettere tørr, og har i det hele tatt mange fordeler.

Jeg snakker om for eksempel en slik.

Skrevet

Skumgummi er prøvd :) ikke bra nok, hun kommer til for å slikke, og som du skriver trekker til seg fukt, noe jeg iallefall ikke vil.

Blåser har jeg, så er jeg tidlig ute (kommer så forbasket fort..) er vi kvitt det på under en uke. Men da MÅ hun ikke slikke ergo lampeskjermen er den eneste som forhindrer det :wub:

Skal prøve å få tak i Joeline senere idag. Mener hun sa disse nye kravene var fra Australia eller no. :D

Men takk for svar Emma :D

bor på et lite sted så måtte bare høre om folk i "storbyan" allerede hadde slike kraver :D

Skrevet

Ville bare fortelle at jeg fant ut hva den kraven hette :) Novaguard. googlet litt

og fant mange fine bilder, så kjempekjekke ut. Er ikke så flink med linking og slikt men det var enkelt å finne med det søket.

Nå håper jeg bare at noen i Norge kan ha denne inne? Gi meg et hint dersom dere finner det før meg - please :wub:

Skrevet

spurte fb vennen min om det, tror det er gjort forbedringer. Og så fikk jeg mail av annen fb venn som jobber på en dyreklinikk og hun fortalte at hun hadde sett reklame for det, her i norge hurra. Skal ta kontakt med dem i morgen jeg. Så på bildene som var lagt ut og de så veldig så mye bedre ut enn den lampeskjermen synes nå jeg da :blink: www.smartpet.no

sofie

Skrevet

Synes de ser smarte ut jeg.. Husker at Marco irriterte seg grønn over at øra hans ikke kunne vris i alle retninger i skjermen og at han dylta borti alt med den. :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...