Gå til innhold
Hundesonen.no

Odde/rare farger på hunderaser


LBL

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar
synes den hvite sheltien var kjempe kul :)

jeg har aldri hørt om black/tan sheltie...finnes d d også??

NEI!! hvit sheltie er et nei nei, dobbel merle, da har man krysset to blue merle og får en hvit sheltie, hvis den ikke har farge på ørene er den døv og den er ofte blind også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, sorry da :oops:

stakkars, synes det er synd sånt at man avler på en spesiel farge slik at hunden lettere får sykdomer og blir både døv og blind :)

dobbel merle, rart at man får en (nesten) hvit hund ved å blande to som er fargerike:P

finnes det mange dobbel merle sheltier elr??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man får "hvite" hunder når man krysser to merle er kanskje fordi merlegenet er et blekningsgen (bluemerle er jo egentlig en svart hund som har blit bleka av merlegenet, hvis jeg har forstått det riktig?)Og når man får et blekningsgen i dobbel dose (tror det blir som palominogenet hos hester?) får man også en dobbel blekningseffekt?

Kanskje jeg er helt på jordet nå.. Og dette var off-topic. :oops: Shame on me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, men veldig sjelden...

Nei, desverre så finnes det ingen Black and tan lengre...

Det er avlet inn hvitt i alle linjene, så black and tan er en utryddet farge... Siste hund med den fargen ble sett ca 50.tallet...

Litt dumt at denne fargen er utryddet med tanke på at Sheltiens stamfar tooniedog som regel var å finne i denne fargen...

Ognår det gjelder den hvite sheltien, så er det en dobbel merle. Det betyr at man har parret en merle med en annen, og som rimfrosthuldra sier, så blir det dobbelt bleking da...

dette er svært uønskelig da dette kan gi skader på hunden... Dette er noe som ikke skjer i Norge (ikke hos seriøse oppdrettere hvertfall) men det er en god del i USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Tenkte jeg vekte din belger-radar der ja! :D

Hun heter Mecbergers Edna og er fra denne http://www.kolumbus.fi/skogster/ kennelen i Finland.

Du trodde jeg tulla du, og den ikke var renraset :lol:

:-o Det var det flere som gjorde! Fy så stygg han var! En ting er fargen, men bygningsmessig var denne hunden ikke bra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? :-o  

Den så jo ut som en Schæfer!?

Belger-radaren min går i krøll!Har sett grå maller men aldri sånne...

Syntes han så rar ut ellers og jeg :lol: ..Vet du navnet og eventuellt oppdretter?

UÆÆ!

Var flere radare som gikk i krøll her, hehe... Fikk med meg at den var "orntli" malle da, men husj og pføy :)

Merkelig det der, men terver finnes jo i det "mønsteret" der om man hadde tatt bort all pelsen, disse schwære, mørke hannene som finnes rundt omkring inbiller jeg meg kunne sett sånn ut korthåret kanskje?

Loke, har du bilde av en grå malle et eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UÆÆ!

Var flere radare som gikk i krøll her, hehe... Fikk med meg at den var "orntli" malle da, men husj og pføy :)

Merkelig det der, men terver finnes jo i det "mønsteret" der om man hadde tatt bort all pelsen, disse schwære, mørke hannene som finnes rundt omkring inbiller jeg meg kunne sett sånn ut korthåret kanskje?

Loke, har du bilde av en grå malle et eller annet sted?

Nope...Vet ikke hvordan jeg legger ut bilder for jeg er litt dum skjønner du :D Emte har et bilde av en på hjemmesiden sin i hvertfall...Under Elite dogs Obediense..Det eneste bilde jeg kommer på i farta som jeg vet ligger på nett.. www.kennel-nagijala.com

Så forresten en fantastisk nydelig grå terv tispe i vikingskipet i går! :-o

Det var nummeret før jeg revurderte mitt valg av variant på neste belger...Men så entret Laekenoisen BIR ringen og da var jeg tilbake på krøllerten igjenn :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope...Vet ikke hvordan jeg legger ut bilder for jeg er litt dum skjønner du :lol: Emte har et bilde av en på hjemmesiden sin i hvertfall...Under Elite dogs Obediense..Det eneste bilde jeg kommer på i farta som jeg vet ligger på nett..  www.kennel-nagijala.com  

Så forresten en fantastisk nydelig grå terv tispe i vikingskipet i går! :-o  

Det var nummeret  før jeg revurderte mitt valg av variant på neste belger...Men så entret Laekenoisen BIR ringen og da var jeg tilbake på krøllerten igjenn :roll:

(Du vet det finnes krølltang sant? :roll: )

En jeg trente med tidligere har en grå svensk "bruks"terv, nuuudeligste terven som finnes. Får titte litt på Emte sine sider igjen jeg da, rart jeg ikke har sett det før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel litt vel store ører egentlig?

Har du sett bildet av Zagal`s Puch i Boken om belgiske vallhundar?Der snakker vi lekker grå malle!En helt fantastisk askegrå farge*sikle*..

Jeg trodde inntil i går at de grå ikke var godkjente i Norge heller jeg,men der tok jeg feil gitt :oops: :wink:

Jeg fikk ikke hilst på krøllerten i går for jeg hadde Loke i andre enden av båndet og var usikker på hvordan den krøllete var med andre hanner.Jeg så den bare i ringen og på vei inn i buret igjenn..Men ingen tvil:en sånn skal jeg ha! :) Bare tispe da..

Forøvrig har Loke mareritt om krølltenger om natten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel litt vel store ører egentlig?

Har du sett bildet av Zagal`s Puch i Boken om belgiske vallhundar?Der snakker vi lekker grå malle!En helt fantastisk askegrå farge*sikle*..

Jeg trodde inntil i går at de grå ikke var godkjente i Norge heller jeg,men der tok jeg feil gitt :oops: :wink:

Jeg fikk ikke hilst på krøllerten i går for jeg hadde Loke i andre enden av båndet og var usikker på hvordan den krøllete var med andre hanner.Jeg så den bare i ringen og på vei inn i buret igjenn..Men ingen tvil:en sånn skal jeg ha! :) Bare tispe da..

Forøvrig har Loke mareritt om krølltenger om natten :lol:

Hvorfor har du så store ører bestemor...? Nei, men jeg syns han var skjønn jeg. Har boken liggende her og har sikkert bladd forbi bildet en del ganger når jeg er lest, men det har gått meg hus forbi :D

Finnes det svarte krølledyr? Om ikke så skjønner jeg godt Lokes angst for å bli den første :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ognår det gjelder den hvite sheltien, så er det en dobbel merle. Det betyr at man har parret en merle med en annen, og som rimfrosthuldra sier, så blir det dobbelt bleking da...

dette er svært uønskelig da dette kan gi skader på hunden... Dette er noe som ikke skjer i Norge (ikke hos seriøse oppdrettere hvertfall) men det er en god del i USA...

Men finnes det ikke to typer "hvit sheltie" sånn som det gjør i collier da? Den dobble merle hvite som har anlegg for døvhet og sykdommer og den som kommer fra hunder med hvit faktor, såkalt "normal-headed whites"?

Ta en titt her: http://www.nakshatras.net/white_right.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...