Gå til innhold
Hundesonen.no

Odde/rare farger på hunderaser


LBL

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Synes ingen av de schaferne der var no pene jeg. Det var et eller annet merkelig med dem.. klumpete og rare. [-X

Men fargene var pene.

La du merke til bakbeinsvinklene på den bikkja på bildet over?

Nei. De er ikke pene i det hele tatt, men var det eneste bildet jeg huska av brun schäfer...

Ellers er det et virkelig fargekart av border collier her:

http://www.gis.net/~shepdog/BC_Museum/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får schæfer i alle farvevarianter, blå, brun, lilac, rød, grå, sort, hvit, bridle...you name it, men neppe her til lands. Skjønt i sverige skjer dt oftere og oftere at kull innholder blå valper med huskyøyne. Syns det er litt kult jeg da, men det har vel sin årsak i at jeg ikke er videre intressert i utstilling og slikt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får schæfer i alle farvevarianter' date=' blå, brun, lilac, rød, grå, sort, hvit, bridle...you name it, men neppe her til lands. Skjønt i sverige skjer dt oftere og oftere at kull innholder blå valper med huskyøyne. Syns det er litt kult jeg da, men det har vel sin årsak i at jeg ikke er videre intressert i utstilling og slikt:-)[/quote']

blå schæfer med blå øyner har vi en av her på Askøy den er vell snart året, og nydelig helledussen så herlig den er :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La du merke til bakbeinsvinklene på den bikkja på bildet over?

Nei. De er ikke pene i det hele tatt, men var det eneste bildet jeg huska av brun schäfer...

Ellers er det et virkelig fargekart av border collier her:

http://www.gis.net/~shepdog/BC_Museum/

De schæferne var vel så typisk amerikansk type som det går ann å bli.. Ikke særlig fint nei. Man kan si hva man vil om schæferne her hjemme men så langt ut på viddene har vi vel ikke kommet.. :P Fin brunfarge da, jeg har aldri sett den fargen på schæfer før!

Moro å se så mange fargevarianter av BC også, likte betegnelsen "lilac", syrinfarget BC! :):D

Her er en lignende side om siberian huskiens farger: http://www.huskycolors.com/colors.html Min egen Luna er faktisk med der! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lagret husky fargene som favoritter*

Morsomt å se variasjonene innen en rase.

Blå schäfer med huskyøyne? Er det noen som har bilde å oppdrive? Eller lilac? Hvordan ser de ut?

Kennel Kiæråsen hadde et kull der det kom flere brune valper. Trur det var sist M kull. Traff på ei tispe, og hu var virkelig vakker.

Amerikanske schäfere er noe for seg selv.... Det er vel enda større forskjell på bruks- og utstillingslinjer der enn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... sporer kanskje litt av her nå, men når det gjelder de sheltiene... det med døvhet ol på de hvite, har det noen sammenheng med Waardenburg-syndromet eller KIT/neural crest?

Grunnen til at jeg spør er fordi det blandt ildere forekommer dyr som har helt hvitt hode, evt en hvit stripe på hodet. Disse ilderne er ofte døve, og de kan også ha defekter på indre organer. F eks er de mer disponert for forskjellige krefttyper (binyrekreft ol).

Det genet som forekommer hos ilder er arvelig, og individer med slike tegninger bør absolutt ikke avles på (heller ikke individer som har hvite flekker andre steder på kroppen, da dette sannsynligvis også har en sammenheng med neural crest) da det vil videreføres til samtlige avkom. Genet gir ikke alltid synlige tegn som hvite tegninger, men kan dukke opp når som helst, hvor som helst i en linje hvor det har forekommet tidligere.

Vet blandt annet at Dalmatinere kan rammes av KIT (vet dog ikke om det kalles KIT på Dalmatinere men...)

Syns dette er veldig interessant. Genetikk er moro og utrolig spennende.

(sorry for at jeg sporer av tråden... kanskje en mod eller no kan plukke ut innleggene som ikke har noe med den opprinnelige tråden å gjøre og legge dem i en ny tråd i riktig underforum?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...