Gå til innhold
Hundesonen.no

Skriver

Ganzie

Recommended Posts

Jeg har dessverre ikke lært meg ordet "nei", så jeg var plutselig blitt skriver på hundeutstilling i morgen :icon_redface:

Så mitt spørsmål er; hva bør man huske på, og hva bør man absolutt ikke gjøre? :innocent: Jeg er en vandrende katastrofe, og greier sikkert å tråkke i salaten mer enn en gang :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv det dommeren sier, ikke sløs med dommers og ringsekretærs tid ved å protestere på dommers kritikk eller fortelle om hvor søt hunden er - for det har jeg opplevd. Skriver skal ikke være uenig i dommers kritikk, skal ikke si hva den mener om hunden, skal ikke krangle med dommer - da tråkker du i salaten! :icon_redface: Og det er ikke vits i å ta med ordbok, for den rekker du ikke å slå opp i.

Men er du usikker på hva dommer sier, har du selvfølgelig lov til å spørre - heller det enn å gjette hva h*n sa og skrive noe vilkårlig.

Vet du dommers nasjonalitet?

For din egen del bør du bruke de vanlige forkortelsene, så du ikke får helt skrivekrampe.

Noen norske forkortelsere som er allment brukt:

Utm = utmerket

MG = meget god

G = god

Bev = bevegelser

Overl = overlinje

Underl = underlinje

Temp = temperament

Pigm = pigment

Mask = maskulin

Fem = feminin

Også videre. Jeg har så mange ganger hatt skriver som er debutant i ringen når jeg er ringsekretær, og som regel går det veldig bra. Alle skrivere har skrivefeil, så ikke bekymre deg om det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :icon_redface:

Jeg skal prøve å ikke krangle med dommeren :innocent: Dommeren er en norsk dame, så jeg er nok heldig med debuten, slipper å tyde dårlig engelsk :whistle:

Da var det bare å lade opp skrivehånda til i morgen, jeg er jo ikke vant til å skrive med penn og papir mer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og pass for all del på at du skriver rett kritikk på rett skjema! Dvs, pass på at katalognr. er riktig. Sett gjerne en binders på de som får 1.pr. i første runde, så slipper du å lete gjennom alle skjemaene når klassen skal plasseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen norske forkortelsere som er allment brukt:

Utm = utmerket

MG = meget god

G = god

Bev = bevegelser

Overl = overlinje

Underl = underlinje

Temp = temperament

Pigm = pigment

Mask = maskulin

Fem = feminin

Å, den må jeg skrive opp, så slipper vi å stå å lure på hva som egentlig står i kritikken.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange norske dommere har et slags mønster eller mal i kritikkene sine, som kan være til hjelp for deg.

De starter gjerne med helhetsinntrykket - feminin tispe av utmerket type, feminin hannhund av akseptabel type, grov men feminin type av ypperste klasser, stor hannhund av god type.

Allerede på den setningen kan du gjerne høre hva slags premiegrad de får - god type er gjerne en blåhund, akseptabel type er gjerne gult, utmerket og ypperste er gjerne CK. Men så kan selvfølgelig detaljfeil ødelegge for helhetsinntrykket, og gjøre at premiegraden reduseres. Men har en hund mange detaljfeil, har den heller ingen god helhet.

Etter helhetsinntrykket, starter mange med hode og hodedetaljer - tenner, bitt, øyefarge, øyeform, øreplassering, ørebæring, hodeform, pigment, lepper, stopp - noe firskåret hode, ønsker et mykere stopp. Lyse øyne med tunge øyerender, høyt ansatt ører som brukes effektivt. Knapt saksebitt

Så beveger mange seg nedover halsen, skuldre, front, overarm og frambeinsvinkler - god hals, men framskutte skuldre gir dårlige bevegelser fram. Svake mellomhender.

Om de nevner vinkler eller bevegelser framme, tar de gjerne med bak samtidig - akseptable vinkler bak, men steglengden forringes av den dårlige fronten.

Da har en igjen over- og underlinje, samt hale - god over- og underlinje, noe glad haleføring men korrekt halefeste.

Til slutt er det pels, farger, temperament og eventuelt annet, og testikler på hannhunder - god pels, men noe blasse farger, ønsker bedre pigment. Trenger å bli sikrere på seg selv. Testikler ok. Velstelt.

Mange dommere ønsker å avslutte med noe positivt, særlig om resten av kritikken er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg "debutert" som skriver, og jeg er litt stolt over meg selv :whistle: Klønet faktisk ikke, og det gikk veldig bra, føler jeg :innocent: Jeg prøvde å skrive så pent som mulig, men etter fire timer med 3-4 grader i teltet så ble mine giktiske hender litt sure etterhvert. Men det ble da leselig (tror jeg) :icon_redface:

Mange flotte hunder, og bare tre blåsløyfer på 70 fuglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå er det min tur imorgen, på Fellesutstilling for fuglehunder.

Takk og lov så fant jeg denne tråden! Nå føler jeg meg mye mer forberedt, for dette skal jeg klare.

Gleder meg masse da, det finnes jo ingen bedre måte å bli kjent med rasestandarden på og hvorfor en sånn og sånn hund er pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det min tur imorgen, på Fellesutstilling for fuglehunder.

Takk og lov så fant jeg denne tråden! Nå føler jeg meg mye mer forberedt, for dette skal jeg klare.

Gleder meg masse da, det finnes jo ingen bedre måte å bli kjent med rasestandarden på og hvorfor en sånn og sånn hund er pen.

Det var veldig gæy og lærerikt, om enn litt småkjølig :) Lykke til i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig gæy og lærerikt, om enn litt småkjølig :) Lykke til i morgen :)

Hehe!

Boblejakken skal frem, skal opp å sett opp ringer nå, så da skal jeg kjenne litt på det. Kanskje lurt å ha på et godt dekken på Tinka også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle på deg enda litt mer enn du tror er nødvendig, og ta gjerne med to sitteunderlag: Ett til å ha under baken, og ett til å ha under føttene, det isolerer mot den verste kulda fra bakken. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle på deg enda litt mer enn du tror er nødvendig, og ta gjerne med to sitteunderlag: Ett til å ha under baken, og ett til å ha under føttene, det isolerer mot den verste kulda fra bakken. Lykke til!

Godt tips, fikk også beskjed om at det ikke var dumt med et ullteppe heller.Til Tinka blir det selvfølgelig et dekken og masse vann, kanskje ikke dumt å ha med noen knotter, og selvfølgelig et bur til å sove i.

Hmm, kanskje jeg også fikser meg en termos med varm kakao, siden jeg ikke er fan av verken kaffe eller te.

Nå er ihvertfall ringene satt opp og alt er klart for imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg Elsker Helsitar, men bruker nå den fra Hooks pga pris. Ikke så holdbare som de dyre, men gøy med ny vest innimellom  
    • I dag har vi vært på første fellestrening. Vi kom litt sent fordi han måtte sove ut formiddagshvilen, men 2 timer er uansett lenge for en valp, og poenget var en god opplevelse, så jeg lot ham sove ut heller enn å vekke ham for å komme tidsnok.  Ede var ganske skeptisk og motvillig da vi entret hallen med bare luktene fra masse hunder, ingen kilder til luktene synlige eller hørbare fra bak veggen, men han lot seg overtale til å bli med inn og ble ikke noe mer skeptisk av å runde veggen og se dem. Fant seg fort til rette på valpeteppet sitt fra oppdretter, og skepsisen til den eldre valpen ved siden slapp fort taket. I løpet av de 1.5 timene vi var der var han akkurat passe avslappet, interessert, nonchalant, gira og rolig i de riktige situasjonene. Rolig og avslappet på teppet og i fanget, observerte sånn passe nysgjerrig, ignorerte sånn passe nonchalant. Passe ivrig på gulvet. Tok alle godbiter og lekte selvsikkert og ledig.  Speilet var en utfordring. Han likte ikke å se oss i speilet hjemme i tussmørket i går, det snudde han seg bare bort fra, så det måtte vi utfordre i dag. Initielt virket han helt kewl med det, men ryggen var krum og halen stiv inntil beina i en 15 sek tid mens han stod med siden til det nylig introduserte speilet med dobbelt sett av eldre/større, fremmede hunder, to av meg og et slags spøkelses søsken(?) på den ene siden, og gomlet frossen kjøttbolle — men ryggen sank, halen og hodet løftet seg og det endte med trygg selvsikkerhet også for speilet. Så trygg og selvsikker at da han på tur tilbake til plassen vår, kanskje 7 meter fra, ble vitne til at en eldre og større valp i forbifarten sniffet på pleddet og veska hans, uten blygsel leverte et tydelig advarselsbjeff. Klar beskjed, ikke sjenert foran enda eldre og større hunder, om at det pleddet og den veska der, det var hans private eiendom, altså. Ingen videre dramatikk av det, kun assertive om sine egne greier og fullstendig kewl med det da den andre valpen trakk seg unna.  Alt i alt veldig fornøyd
    • Riesenschnauzer. Kjempesvær ifht en labrador på samme alder. Prøver nyte at han er valp, men kjenner jeg gleder meg til han blir voksen også
    • Haha! Jeg har stålsatt meg på at puberteten blir et mareritt. Som en idrettsutøver visualisert og øvd på å puste med magen og messe: "Det er en fase, det går over, det er en fase, det blir bra," som et mantra for å holde fokus på at det ER lys i enden av pubertetstunellen. Tiden frem til puberteten handler om å forberede og forebygge og ha et godt utgangspunkt for å komme gjennom det og lande på når testosteronet normaliserer seg.
    • åh gratulerer:) Er det labrador? Jeg er valpesyk, noe som er merkelig i og med at jeg har unghund🤪
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...