Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler folk


vima2k

Recommended Posts

Ja, nå er det sånn at mi Tispe Lazy ser fryktelig tynn ut igjen, værre en på de sist bildene. eller det kan jo være at jeg syns hun ser fryktelig tyn ut, men at hun egentlig ike er det, men jeg syns hun går på feil fôr iallefal. så jeg lurer på onm det er noen rottweiler folk der ute som har endel Peiling på hva jeg bør fôre rottisen min med.

Nå går hun på Kôbers, og jeg føler det ike er beregnet på en rottis, selv om han som selger fôret fôrer sine schæfere med det, og han var 100%siker på at det foret her, kan brukes på hvilken som helst hund. Kan jo hende han har rett, men jeg velger og tro at det ike er for alle hunder.

Jeg nekter og starte på noe butikk fôr som pedigree, Labb osv. så jeg tenkte litt på det her Hundemat og vom, om kanskje det er greit. nå er det jo sånn at jeg ike vil at hun skal legge på seg (når hun er komet i normal kg), så det må heler ike være så "feit" for hun komer til og få.

Jeg går normale turer med hun, og bruker og ta hun (og den andre hunden) med på besøk til andre, og turer til byen og alt. Kan jo hende hun ret og slet har fått for lite, og at jeg har gått for mye med hun, men.. i dont know.. første hunden jeg har hat som har blitt mager :/ så står her med en fortvilelse... Ormkur har hun fått. og dyrlegen mente det kanskje var for lite fôr eller orm.

eter ormkuren, gik hun lit mer op i kropsfett, men nå ser det ut som om hun har gåt ned ijen.

FORTVIIIIIILA.... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Om hun ellers er fin i pels og avføring, ville jeg bare gitt mer av samme maten jeg! Selvsagt kan du bytte til V&H, men der gjelder samme greia, mer mat når hunden er tynn og mindre mat om den blir tykk. Og fett er aldri farlig for en hund, den rett og slett driter ut det kroppen ikke trenger (grønn og slimetet bais). Hunder trenger mer fett enn mennesker til energiforbruk, det de derimot trenger veldig lite av er karbohydrater, da kroppen selv omdanner fett og proteiner til insulinet de har behov for. Så gi henne en halv kopp mer til frokost og kvelds, ev bytt til et annet fôr. Såvidt jeg vet trenger ikke rottiser et spesielt fôr av noe slag, men jeg er helt enig i at du holder deg unna vanlig butikkfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økte du mengden fôr du gav henne etter den forrige tråden din her inne? Hjalp det ikke å gi mer mat?

Ja jeg økte mengden, men som det ser ut nå, så ser det nesten ut som om hun ble tynnere av å få mer mat :whistle:

Om hun ellers er fin i pels og avføring, ville jeg bare gitt mer av samme maten jeg! Selvsagt kan du bytte til V&H, men der gjelder samme greia, mer mat når hunden er tynn og mindre mat om den blir tykk. Og fett er aldri farlig for en hund, den rett og slett driter ut det kroppen ikke trenger (grønn og slimetet bais). Hunder trenger mer fett enn mennesker til energiforbruk, det de derimot trenger veldig lite av er karbohydrater, da kroppen selv omdanner fett og proteiner til insulinet de har behov for. Så gi henne en halv kopp mer til frokost og kvelds, ev bytt til et annet fôr. Såvidt jeg vet trenger ikke rottiser et spesielt fôr av noe slag, men jeg er helt enig i at du holder deg unna vanlig butikkfôr.

Hun har fin avføring og pelsen er kjempe fin (litt flass, men det er pga stress).

får høre med han på hundesport, om hva jeg kan gi henne annet en det den andre hunden min får. Nå skal jo BC min gå over på lightfôr da, så da får jeg spør han åsn fôr som kan brukes til en snart voksen Rottis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som har rottweiler som bruker Vom & Hundemat. Og er kjempefornøyd. Anbefaler det ganske høyt. Hvis ikke så kanskje Pro plan, eller eukanuba (?) rottweilerforet?

Foruten det så ville jeg prøvd å hatt henne på ett høyenergisk for (sport/agility/trekkhund) type for da kanskje hun legger mere på seg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som har rottweiler som bruker Vom & Hundemat. Og er kjempefornøyd. Anbefaler det ganske høyt. Hvis ikke så kanskje Pro plan, eller eukanuba (?) rottweilerforet?

Foruten det så ville jeg prøvd å hatt henne på ett høyenergisk for (sport/agility/trekkhund) type for da kanskje hun legger mere på seg :whistle:

eukanuba er jeg ike så fan av, men vurderer sterk hundemat og vom :)

rottweiler foret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da får jeg spør han åsn fôr som kan brukes til en snart voksen Rottis.

Hun er slett ikke nesten voksen, det er hun ikke før hun er bortimot to år! Du har en unghund, som fortsatt vokser i rykk og napp, både i kropp og hode.

rottweiler foret ?

Bla Royal Canin har eget fôr for rottweiler, såkalt rasefôr, men det er like greitt å kjøpe vanlig RC maxi. Jeg ville IKKE begynt på høyenergifôr ennå, det gir for mange kalorier til en hund i vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er slett ikke nesten voksen, det er hun ikke før hun er bortimot to år! Du har en unghund, som fortsatt vokser i rykk og napp, både i kropp og hode.

Sorry, er ike helt i slaget i dag.. så tenkte ike når jeg skrev :) seff er det 2 år :P

Bla Royal Canin har eget fôr for rottweiler, såkalt rasefôr, men det er like greitt å kjøpe vanlig RC maxi. Jeg ville IKKE begynt på høyenergifôr ennå, det gir for mange kalorier til en hund i vekst.

Tror jeg ska høre med han duden på hundesport jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fôr får hun? Stemmer det at hun er seks måneder?

Får hun valpefôr? Vil bare dobbeltsjekke at hun får det, da enkelte slutter med det altfor tidlig. Jeg har en rase som også er stor og vokser lenge, og de får gjerne valpefôr til de er to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 1: Når hun fikk ormekur - kom det ut orm? Så du orm i bajsen hennes? Det ser ut som noodler, og kan variere i lengde og tykkelse.

Spørsmål 2: Hvor mye mat får hun, og har du prøvd å øke?

Hvis du bare har gitt henne samme mengde som tidligere, hvorfor i alle dager skulle hun gå opp i vekt? Du må øke fôrmengden hennes for å se at hun legger på seg. Mange fôrprodusenter skriver at hundene trenger mindre enn det de egentlig gjør, så du kan gjerne øke. Man skal fôre hunden etter hold, ikke etter hva som står på pakken.

V&H er et bra fôr, og de har også valpefôr. Men du vil ikke få henne opp i vekt hvis du ikke gir henne nok mat - sånn er det bare - og det gjelder uansett fôr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eukanuba er jeg ike så fan av, men vurderer sterk hundemat og vom :)

rottweiler foret ?

Eukanbua rottweilerfor var det jeg snakket om.

Men om hunden din stadigvekk er valp så må hun jo ha valpefor og da anbefaler jeg V&H Valp :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt henne enda mer mat jeg rett og slett. For om hun ikke legger på seg av mengden hun får nå så er det jo ganske enkelt for lite. Øk enda mer og se an da. Jeg har alltid økt og minsket formengden til hundene mine ut i fra aktivitet og hvordan de legger på seg/ikke legger på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

økte med en halv kopp mer.

kanskje jeg bør fortsette med det fôret da, og bare se an.

Hun er jo veldig aktiv da. så kan jo bare være at hun forbrenner ALT.

Unnskyld, men jeg må ta dette med teskje.

Du veier 40 kg og legen sier du er for tynn, spis mer. Du spiser bare 4 brødskiver hver dag, så da spiser du en til, altså 5 hver dag. Hvor fort tror du at du legger på deg nok til at legen blir fornøyd??

Gi en halv kopp mer BÅDE morgen og kveld, og om du gir middag, kutt ut den og fordel den på frokost/kvelds. Så, om hun nå får to kopper tre ganger om dagen, gi henne 3 1/2 kopp morgen og kveld istedet. Ser du ikke forskjell på tre-fire dager, så gir du 4 kopper morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med tulip her. En halv kopp er en dråpe i havet hvis hun er skikkelig tynn. Gi mye mer enn du har gitt hvis du synes at hun blir tynnere. Hunder er individer, og forholder seg ikke nøyaktig til hva som står på fôrsekken. Du sier også at hun er veldig aktiv, og er hun aktiv, så trenger hun mer mat sammenlignet med en passiv hund(som kanskje fôrveiledningen er beregnet på?!). Det som står på sekken er nettopp bare en veiledning, ikke en lov. Hunden din er også i vekstfasen, og da trenger de nok mat til å vokse :) Kanskje kan hun fungere bedre på et annet fôr, men det virker på meg som om hun i utgangspunktet bare trenger mer mat.

Lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men jeg må ta dette med teskje.

Du veier 40 kg og legen sier du er for tynn, spis mer. Du spiser bare 4 brødskiver hver dag, så da spiser du en til, altså 5 hver dag. Hvor fort tror du at du legger på deg nok til at legen blir fornøyd??

Gi en halv kopp mer BÅDE morgen og kveld, og om du gir middag, kutt ut den og fordel den på frokost/kvelds. Så, om hun nå får to kopper tre ganger om dagen, gi henne 3 1/2 kopp morgen og kveld istedet. Ser du ikke forskjell på tre-fire dager, så gir du 4 kopper morgen og kveld.

Jo skjønner den ... det jør jeg :) men da fortsetter jeg med det samme fôret bare mer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt henne enda mer mat jeg rett og slett. For om hun ikke legger på seg av mengden hun får nå så er det jo ganske enkelt for lite. Øk enda mer og se an da. Jeg har alltid økt og minsket formengden til hundene mine ut i fra aktivitet og hvordan de legger på seg/ikke legger på seg.

Ja da kommer jeg nok til og jøre det :) skal handle en sekk til i morgen, så da kan jeg jo bare spør ham :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 1: Når hun fikk ormekur - kom det ut orm? Så du orm i bajsen hennes? Det ser ut som noodler, og kan variere i lengde og tykkelse.

Spørsmål 2: Hvor mye mat får hun, og har du prøvd å øke?

Hvis du bare har gitt henne samme mengde som tidligere, hvorfor i alle dager skulle hun gå opp i vekt? Du må øke fôrmengden hennes for å se at hun legger på seg. Mange fôrprodusenter skriver at hundene trenger mindre enn det de egentlig gjør, så du kan gjerne øke. Man skal fôre hunden etter hold, ikke etter hva som står på pakken.

V&H er et bra fôr, og de har også valpefôr. Men du vil ikke få henne opp i vekt hvis du ikke gir henne nok mat - sånn er det bare - og det gjelder uansett fôr!

Svar 1: Husker ike eksakt når, men tror det var 2 uker siden :whistle: Jeg glemte helt og se om det var orm i bæsjen etter ormkur.

Svar 2: hun fikk 2 kopper morgen og kveld. og nå 2 og en halv. men skal gå op til 3 og en halv. jeg tar ikke eter det som står på pakken, men det han som selger fôret sa.

Jeg vil ha hun opp i vekt fordi ribbeina synes veldig igjen og hofte beina og skulder bladene stiker ut, det er veldig J***** og se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar 1: Husker ike eksakt når, men tror det var 2 uker siden :whistle: Jeg glemte helt og se om det var orm i bæsjen etter ormkur.

Svar 2: hun fikk 2 kopper morgen og kveld. og nå 2 og en halv. men skal gå op til 3 og en halv. jeg tar ikke eter det som står på pakken, men det han som selger fôret sa.

Jeg vil ha hun opp i vekt fordi ribbeina synes veldig igjen og hofte beina og skulder bladene stiker ut, det er veldig J***** og se på.

Sannsynsligvis ville du sett om det var orm i bæsjen (hvis du har for vane å plukke opp sånt, og det håper jeg du gjør, spesielt etter ormekur). Sjansen er stor for at hun ikke har orm, for hvis det er orm som har gjort henne så tynn, ville bæsjen vært full av orm og du ville sett det. Men neste gang - følg med. Du må følge opp med ny ormekur dersom det påvises orm, og fortsette til det ikke kommer mer.

Flott at du gir henne mer mat nå. Men jeg er nysgjerrig på hva som står på pakken og hva han i butikken har sagt? Hvor mye avviker det? Har han i butikken sagt at du skal gi mer eller mindre enn det som står på pakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynsligvis ville du sett om det var orm i bæsjen (hvis du har for vane å plukke opp sånt, og det håper jeg du gjør, spesielt etter ormekur). Sjansen er stor for at hun ikke har orm, for hvis det er orm som har gjort henne så tynn, ville bæsjen vært full av orm og du ville sett det. Men neste gang - følg med. Du må følge opp med ny ormekur dersom det påvises orm, og fortsette til det ikke kommer mer.

Flott at du gir henne mer mat nå. Men jeg er nysgjerrig på hva som står på pakken og hva han i butikken har sagt? Hvor mye avviker det? Har han i butikken sagt at du skal gi mer eller mindre enn det som står på pakken?

Han har sagt at jeg skal gi henne mer .. først sa han 1 kopp, jeg mente det kanskje var forlite etersom hun var veldig, og da mener jeg VELDIG sulten, eter hun hade spist. så gik hun op på 2 koper.. han og hun mente det var greit med 2 koper til hun var oppe i 20 kg i vekt.. men problemet var jo at hun aldri kom op i 20 kg.

Har ike lappen her, den er til min mor. men man skal op i 2 og en halv kopp når hun er 20kg, står det.. men.. det varierer jo lit fra rase til rase.. men skal spør han i morgen da jeg skal handle fôr der.

her er link til fôret. My link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller stolt på meg selv og hvordan hunden ser ut jeg,ikke han i dyrebutikken som ikke har sett hunden din. Dessuten er jo alle hunder forskjellige og har forskjellig aktivitetsmengde,så jeg synes det blir feil av fôrselgere å si at den og den rasen skal ha sånn eller slik med mat. Stol på deg selv du :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller stolt på meg selv og hvordan hunden ser ut jeg,ikke han i dyrebutikken som ikke har sett hunden din. Dessuten er jo alle hunder forskjellige og har forskjellig aktivitetsmengde,så jeg synes det blir feil av fôrselgere å si at den og den rasen skal ha sånn eller slik med mat. Stol på deg selv du :)

Han har sett Lazy, men han mente hun så fin ut, og det jorde hun der og da..

Ja jeg får heller stole på meg selv :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...