Gå til innhold
Hundesonen.no

Råd/forebygging av innbildt svangerskap

Recommended Posts

Embla har i sitt snart 2 årige liv hatt 3 løpetider, og jammen meg har hun nå og startet på sitt tredje innbildte svangerskap!

Hun blir trøttere(sover generelt mer men er PÅ når vi er på ute)

Hun får melk i jurene, såpass at det av og til lekker mens hun sover

Hun samler ikke "valper"

Så om noen har råd/tips/tanker om forebygging eller lignende tas det imot med takk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har ei tispe som har slitt med mye innbildt. Hun har strevd med det samme som du nevner her. Denne perioden har hun fått akkurat passe mengde med mat, hun har ¨fått MYE mosjon og de har tatt vekk endel tepper i buret/huset hennes som hun bruker inne så hun ikke skal lage seg et "hi". Dette har faktisk hjulpet henne veldig, og hun har ikke fått innbildt denne gangen. De har vært veldig konsekvente og fordi hun legger på seg i denne perioden og kroppen innstiller seg på å få valper, har det tydelig hjulpet henne å holde seg slank og hatt mye aktivitet. Lykke til :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at tørkede bringebærblad skal fungere mot innbillt svangerskap. Søkte litt på nett og kommer over denne artikkelen. Det kan jo ikke skade å prøve. http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/rubu_ida.htm Jeg vet man får kjøpt bringebærkapsler på helsekost, så man trenger ikke tørke de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill:)

Nå er ikke det et problem med at hun legger på seg, for når hun starter på innbildt spiser hun nesten ikke, hun spiser max halvparten av det hun spiser til vanlig.

Har hørt at det kan være aktuelt å nesten halvvere foret og øke mosjonen akkuratt i stå perioden i løpetiden, for å gi tispen inntrykk av at det er "magrere tider" men har dette noe for seg?

edit: kanskje vurdere å prøve ut bringebærtingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har ei tispe som har slitt med mye innbildt. Hun har strevd med det samme som du nevner her. Denne perioden har hun fått akkurat passe mengde med mat, hun har ¨fått MYE mosjon og de har tatt vekk endel tepper i buret/huset hennes som hun bruker inne så hun ikke skal lage seg et "hi". Dette har faktisk hjulpet henne veldig, og hun har ikke fått innbildt denne gangen. De har vært veldig konsekvente og fordi hun legger på seg i denne perioden og kroppen innstiller seg på å få valper, har det tydelig hjulpet henne å holde seg slank og hatt mye aktivitet. Lykke til :icon_redface:

Du skriver i denne perioden, når er denne perioden? er det i løpetiden, rett etter løpetid eller når hun skulle født om hun var drektig?

Jeg kan jo ikke fore henne på mindre for enn nå i flere måneder, da hadde det bare verdt skinn og bein igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med henne har de vært forsiktig med maten i tiden mellom løpetid og et par mnd. Hun får innbildt svangerskap og melk, og det skjer jo fra løpetiden er over og to mnd etter. Nei, hvis hunden er tynn nå har det vel ingen hensikt å slanke henne. De passer på at hun ikke legger på seg, og gir henne kun det fóret hun skal ha. Dette i tillegg til masse mosjon gjør at hun ikke får lagt på seg og "forberedt" kroppen på å få valper(?). Altså, jeg synes dette er veldig komplisert og det er utrolig vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre. De har på en måte prøvd å brutt det mønsteret som hun har hatt tidligere når hun har fått innbildt da. Da har hun lagt på seg fordi hun alltid har virket sulten, hun har laget seg et hi i buret sitt, som hun har bodd i. Hun har nesten ikke villet gå ut av buret sitt inne. I tillegg har hun adoptert bamser eller andre leker. De har fjernet de tingene som hun har styret med, i forkant av løpetiden. Dette har gjort at hun har kommet ut av denne runddansen, og ikke fått innbildt denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vanskelig å vite hva det er som utøser dette, det er jo så mange teorier om grunner. Men det er nok ikke dumt å pøve å få henne ut av runddansen. Får gjøre litt forskning på neste løpetid og håpe at vi gjør noe riktig og slipper innbildt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...