Gå til innhold
Hundesonen.no

Råd/forebygging av innbildt svangerskap


Recommended Posts

Embla har i sitt snart 2 årige liv hatt 3 løpetider, og jammen meg har hun nå og startet på sitt tredje innbildte svangerskap!

Hun blir trøttere(sover generelt mer men er PÅ når vi er på ute)

Hun får melk i jurene, såpass at det av og til lekker mens hun sover

Hun samler ikke "valper"

Så om noen har råd/tips/tanker om forebygging eller lignende tas det imot med takk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har ei tispe som har slitt med mye innbildt. Hun har strevd med det samme som du nevner her. Denne perioden har hun fått akkurat passe mengde med mat, hun har ¨fått MYE mosjon og de har tatt vekk endel tepper i buret/huset hennes som hun bruker inne så hun ikke skal lage seg et "hi". Dette har faktisk hjulpet henne veldig, og hun har ikke fått innbildt denne gangen. De har vært veldig konsekvente og fordi hun legger på seg i denne perioden og kroppen innstiller seg på å få valper, har det tydelig hjulpet henne å holde seg slank og hatt mye aktivitet. Lykke til :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at tørkede bringebærblad skal fungere mot innbillt svangerskap. Søkte litt på nett og kommer over denne artikkelen. Det kan jo ikke skade å prøve. http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/rubu_ida.htm Jeg vet man får kjøpt bringebærkapsler på helsekost, så man trenger ikke tørke de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill:)

Nå er ikke det et problem med at hun legger på seg, for når hun starter på innbildt spiser hun nesten ikke, hun spiser max halvparten av det hun spiser til vanlig.

Har hørt at det kan være aktuelt å nesten halvvere foret og øke mosjonen akkuratt i stå perioden i løpetiden, for å gi tispen inntrykk av at det er "magrere tider" men har dette noe for seg?

edit: kanskje vurdere å prøve ut bringebærtingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har ei tispe som har slitt med mye innbildt. Hun har strevd med det samme som du nevner her. Denne perioden har hun fått akkurat passe mengde med mat, hun har ¨fått MYE mosjon og de har tatt vekk endel tepper i buret/huset hennes som hun bruker inne så hun ikke skal lage seg et "hi". Dette har faktisk hjulpet henne veldig, og hun har ikke fått innbildt denne gangen. De har vært veldig konsekvente og fordi hun legger på seg i denne perioden og kroppen innstiller seg på å få valper, har det tydelig hjulpet henne å holde seg slank og hatt mye aktivitet. Lykke til :icon_redface:

Du skriver i denne perioden, når er denne perioden? er det i løpetiden, rett etter løpetid eller når hun skulle født om hun var drektig?

Jeg kan jo ikke fore henne på mindre for enn nå i flere måneder, da hadde det bare verdt skinn og bein igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med henne har de vært forsiktig med maten i tiden mellom løpetid og et par mnd. Hun får innbildt svangerskap og melk, og det skjer jo fra løpetiden er over og to mnd etter. Nei, hvis hunden er tynn nå har det vel ingen hensikt å slanke henne. De passer på at hun ikke legger på seg, og gir henne kun det fóret hun skal ha. Dette i tillegg til masse mosjon gjør at hun ikke får lagt på seg og "forberedt" kroppen på å få valper(?). Altså, jeg synes dette er veldig komplisert og det er utrolig vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre. De har på en måte prøvd å brutt det mønsteret som hun har hatt tidligere når hun har fått innbildt da. Da har hun lagt på seg fordi hun alltid har virket sulten, hun har laget seg et hi i buret sitt, som hun har bodd i. Hun har nesten ikke villet gå ut av buret sitt inne. I tillegg har hun adoptert bamser eller andre leker. De har fjernet de tingene som hun har styret med, i forkant av løpetiden. Dette har gjort at hun har kommet ut av denne runddansen, og ikke fått innbildt denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vanskelig å vite hva det er som utøser dette, det er jo så mange teorier om grunner. Men det er nok ikke dumt å pøve å få henne ut av runddansen. Får gjøre litt forskning på neste løpetid og håpe at vi gjør noe riktig og slipper innbildt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...