Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt tips til innlæring


Gjest

Recommended Posts

Har hatt litt problemer med øvelsen stå under marsj, altså hun stopper men har ikke skjønt at det er bråstopp jeg vil ha. Så har prøvd litt forskjellig og holdt egentlig mest på med avstandsbelønning nå, (stå - værsågod) men fikk ett tips om å gjøre om øvelsen slik at det blir noe mer aktivt hunden skal gjøre.

Feks enten at hun hopper litt og tramper bena i bakken, eller at hun nesten rygger litt.

Fikk se en hund på trening som har blitt shapet til å trampe bena i bakken, og jeg syntes egentlig det så veldig bra ut - blir en veldig markert stopp. Og syntes det ser litt gøy ut å prøve å shape det frem.

Men er litt usikker på fremgangsmåten, jeg er visst ikke så god på shaping uten å ha en 'oppskrift' :ahappy:

Tips?

Eller er det lettere å fange adferden? Isåfall hva kan jeg gjøre uten at det blir for mye hjelp? Vil helst at det skal bli litt tankearbeid mens vi er igang, tror jeg kunne fått det veldig fort til med target, men vet ikke helt om jeg vil det.

Håper noen skjønner hvor jeg vil, føler jeg skrev litt knotete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt problemer med øvelsen stå under marsj, altså hun stopper men har ikke skjønt at det er bråstopp jeg vil ha. Så har prøvd litt forskjellig og holdt egentlig mest på med avstandsbelønning nå, (stå - værsågod) men fikk ett tips om å gjøre om øvelsen slik at det blir noe mer aktivt hunden skal gjøre.

Feks enten at hun hopper litt og tramper bena i bakken, eller at hun nesten rygger litt.

Fikk se en hund på trening som har blitt shapet til å trampe bena i bakken, og jeg syntes egentlig det så veldig bra ut - blir en veldig markert stopp. Og syntes det ser litt gøy ut å prøve å shape det frem.

Men er litt usikker på fremgangsmåten, jeg er visst ikke så god på shaping uten å ha en 'oppskrift' :)

Tips?

Eller er det lettere å fange adferden? Isåfall hva kan jeg gjøre uten at det blir for mye hjelp? Vil helst at det skal bli litt tankearbeid mens vi er igang, tror jeg kunne fått det veldig fort til med target, men vet ikke helt om jeg vil det.

Håper noen skjønner hvor jeg vil, føler jeg skrev litt knotete :)

Jeg har bare belønnet My for å hoppe opp med forbena og plantet dem i bakken. Når hun kunne det godt utviklet jeg det videre til at hun skulle plante bena i bakken og bli der. Nå har jeg ikke innarbeidet dette helt inn i stå u. marsj enda men jeg ser at My har overført litt av atferden til stoppen under marsj selv om vi ikke har kommet dit enda. Hun har bare begynt med det av seg selv :)

Samme med hoppingen, det er noe hun gjør selv titt og stadig, og da har jeg bare shapet videre derifra.

Hvis hunden din rygger bra kan du også trene på stå mens den rygger. Da får man lært hunden den "bråstopp"-atferden MED vekt bakover og da får man ofte en veldig fin stopp.

Håper dette hjalp litt ihvertfall! :P Jeg bruker også alltid leker når jeg trener slike momenter, men hvis godbiter er det beste i verden for din hund burde du jo bruke det. Men bruk det som gir høyest intensitet, tren stå-momentet når hunden er naturlig høyt i gir (i begynnelsen av treningsøkter etc.) og lær hunden å ha riktig "attitude" eller "sinnstemning" når den gjør atferden du lærer inn. Da vil den hente frem den attituden når den skal utføre akkurat den atferden, om det ble forståelig? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har tipset meg til å bruke ball og late som man kaster den bak. Jeg har ikke selv lært stå under marsj skikkelig med min hund, men mamma har lært sin cocker til det.

Veldig interessant måte det med å lære hunden å trampe, det må jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare belønnet My for å hoppe opp med forbena og plantet dem i bakken. Når hun kunne det godt utviklet jeg det videre til at hun skulle plante bena i bakken og bli der. Nå har jeg ikke innarbeidet dette helt inn i stå u. marsj enda men jeg ser at My har overført litt av atferden til stoppen under marsj selv om vi ikke har kommet dit enda. Hun har bare begynt med det av seg selv :)

Samme med hoppingen, det er noe hun gjør selv titt og stadig, og da har jeg bare shapet videre derifra.

Så gøy at du også gjør sånn med My :)

Det er egentlig akkurat det du skriver her jeg lurer på.

I hvilke situasjoner er det My hopper støtt og stadig, og når du forsterker det - hvor lang tid tok det før hun skjønte hva du forsterket / før hun prøvde å hoppe igjen? Og gir du noen form for hjelp for at hun lettere skal tilby det igjen?

Hvis hunden din rygger bra kan du også trene på stå mens den rygger. Da får man lært hunden den "bråstopp"-atferden MED vekt bakover og da får man ofte en veldig fin stopp.

Ja det var det andre alternativet jeg tenkte på, men tenkte det var lurt å velge en av dem og satse på.

Håper dette hjalp litt ihvertfall! :P Jeg bruker også alltid leker når jeg trener slike momenter, men hvis godbiter er det beste i verden for din hund burde du jo bruke det. Men bruk det som gir høyest intensitet, tren stå-momentet når hunden er naturlig høyt i gir (i begynnelsen av treningsøkter etc.) og lær hunden å ha riktig "attitude" eller "sinnstemning" når den gjør atferden du lærer inn. Da vil den hente frem den attituden når den skal utføre akkurat den atferden, om det ble forståelig? :ahappy:

Ja det pleier jeg alltid å tenke på. Og Ellie elsker leker + er veldig spretten hun også, så vi burde få det til på noenlunde samme vis som dere tror jeg..

Takk for svar :)

Mamma har tipset meg til å bruke ball og late som man kaster den bak. Jeg har ikke selv lært stå under marsj skikkelig med min hund, men mamma har lært sin cocker til det.

Veldig interessant måte det med å lære hunden å trampe, det må jeg prøve!

Ja vet om den metoden, men syntes ikke den er så bra fordi hunden ikke må gjøre noe aktivt selv om du forstår hva jeg mener. De tenker ikke at det er noe de skal gjøre, annet enn å stoppe og forvente ball. Noen snur også på hodet eller stopper skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My er jo en aussie så hun hopper mye generellt :ahappy: Så når jeg stiller meg opp og hun ser det er trening på gang, så tilbyr hun alt hun kan.. Og siden samboeren min har trent litt på at hun skal stå på to og hoppe rett opp i lufta, så kom liksom bevegelsene jeg kunne belønne av seg selv i tillegg til at hun alltid kommer med et slags "byks" opp i lufta. Så da var det liksom bare for meg å belønne de bevegelsene jeg ville ha og "overse" og prøve på nytt til hun skjønte hva hun fikk belønning for. :)

Fant en film av hvordan hoppingen til My ser ut og hvordan vi begynte. Jeg har rett og slett bare belønnet de hoppene jeg liker og når hun har begynt å tilbudt dem videre har jeg lært henne å bli stående etter et hopp (noe hun IKKE gjør i denne filmen :))

Litt uti filmen prøver jeg å få hoppene frem under fvf også, det er litt viktig å lære inn tror jeg siden hele atferden skal gjøres der til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å se fim :)

(Filmen er gammel, men dere har enda ikke debutert? Ser jo veldig bra ut..)

Så også at det stod noe om at du skulle prøve å shape inn hoppene ved siden av / i utgangsstilling innendørs, hvordan gikk det? Ser ut som hun gjør det litt senere i filmen da?

Vi får prøve litt, så får jeg heller skrive her igjen hvis vi ikke kommer noen vei :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hopper nå på siden av meg men vi har det ikke på kommando enda. :) Hun hopper jo litt på siden av meg uti filmen ja, men ikke mye, så det lå et stykke inn der.

Vi har ikke debutert enda nei for matmor syns det er utrooolig skummelt og My er min første "konkurransehund" så jeg føler liksom at jeg må safe så mye som mulig for begges del slik at det blir en fin opplevelse. :ahappy: My er så morsom å trene med, at det hadde blitt så trist om nervene mine skal ødelegge for fremtidig konkurranse og moro. Også trener vi så å si alltid alene, og får bare trent med andre hunder på kurs, så jeg føler at vi har en god del konkurransetrening igjen før vi burde starte. Jeg har ikke bil så det er vanskelig å komme seg rundt på fellestreninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...