Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye kan vi legge i kløven?


Matmora

Recommended Posts

I starten bare kløven alene for tilvenning, så et kilo, to kilo, tre kilo...

Max last ved god kondis og velltrent med kløv er halve kroppsvekten heter det...

"problemet" er å klare å få 10kg (se for deg 10 pakker sukker) i kløven...

Det viktigste i alle tilfeller er hvordan ting ligger i kløven å ingen skarpe kanter ol ligger inn mot hunden å gnager mens den går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppet bare over tilvenningen jeg altså, så ikke noe poeng i det når hunden ikke bryr seg i det hele tatt. Men man kan jo se an hunden da :icon_cry:

Jeg driver selv med opptrappingen nå (startet ligth i går med rødvin i den ene sekken og sjokolade i den andre, og noen håndklær og sånn for å fylle), og jeg tror ikke jeg kommer til å kjøre mer enn 1/3 av kroppsvekten (altså ca 11-12 kilo). Må vel uansett fylle med gråstein for å få den tyngre enn det, approach packen er ikke så stor :lol:

(edit: han er forresten røntget fri (A) foran og bak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med kløven uten vekt, bruk gjerne avispapir eller liknende for å få opp størrelsen på kløven.

Legg så forsiktig i litt vekt om gangen..

Rundt en tredjedel av kroppsvekten sier mange at er ok, andre sier halvparten av kroppsvekten.

Men det tar lang tid å komme dit.

Jeg ville også sørget for å vite hvordan status på hofter og albuer er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så ville jeg vært nøye på å ha lik vekt i begge sekker til å begynne med iallefall, men det sier seg jo kanskje selv. Enig med Pan i å sjekke hofte- og albuestatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården trener vi med alt mulig rart hele året og er hunden godt trent i utgangspunktet trenger heller ikke opptrappingen med kløv å være like forsiktig (forutsatt av bikkja er frisk som det virker som om din er;))

Min er vant med kløven som arbeidsredskap og for hans del er det økende vekt som må trenes inn. Pan sitt forslag med avispapir ol er nyttig for hunder som ikke er vant med kløv og som først skal vende seg til at den kan være noe bredere enn hva hunden er... (det har bikkja mi fortsatt gullfiskhukomelse på til tider :) )

Før du begynner med særlig vekt i kløven (3-4 kg og oppover for en 20 kg hund), bør man investere i en god og stabil kløv. En god kløv, kan i likhet med en god ryggsekk, utgjøre forskjellen på en god og dårlig tur. Og ikke minst mulighet for å bære vekt. På gamle kløven var 4-5 kg egentlig grensen, men med vår nye har han båret opp til 8 kg uten noe mer anstrengelser enn at det var litt tungt.

Rolig opptrapping, god generell fysikk og trening og riktig kløv er mine tips;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel må hunden være før den kan bære kløv?

Må man ta røntgen av hunden først?

Hunden må absolutt være voksen, avhengig av rase vil det si et sted mellom 1 og 3 år gammel.

Jeg mener man bør ha røntget både hofter og albuer.

Dersom det er noe som ikke er i orden bør man vurdere meget nøye før man begynner med kløving..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikja er frisk og fin den, så det skal dere ikke behøve å tenke på.

Jeg forstår ikke hvorfor man spør om noe dersom man uansett ikke vil ha tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...