Gå til innhold
Hundesonen.no

BLodflekker over alt..løpetid

Debbie

Recommended Posts

Skrevet

Min tispe har løpetid, og det er jo blod overalt. Hun slikker opp dråper fra gulvet, men det kommer jo ikke bare der..

Hun har truse på, men selvom hun har truse og bind, så lekker det ut på sidene, så lårene, og beina er jo full av blod, og liggeplasser.

Fungere vanlige tispetruser hos dere?? Synes det renner ut på sidene, det er jo blodflekker overalt.

Skrevet

Kita gikk med truse på sin første løpetid :blink: Aldri hatt tispe i familien og dette er min første hund, så viste ikke helt hva som var normalt :blink: men syntes ho blei luktenes vondt og det blei litt gris, pluss at ho atpåtil ville bite i den trusa når jeg ikke var der :blink: blei jo klin når ho lå og sov, og ikke fikk ho vaska seg...

Neste løpetid gikk ho uten (har kunn hatt to løpetider foreløbig) og det syntes jeg var mye bedre :blink: Mye mindre klin enn med truse og mindre lukt :blink: Merka nesten ikke noe til at ho løp, med tanke på blodflekker :)

Guest lijenta
Skrevet

Er det første løpetid så har ejg i hvertfall den erfaringen at å la tispa gå mest mulig uten truse gjorde at hun vasket seg og det ble lite blodsøl. Men hu sov så godt om natta hu mi at da fikk hu på seg en truse som tok imot endel. Så at hu fikk til å vaske seg selv med truse på når hu var våken.

Skrevet

Min tispe har løpetid, og det er jo blod overalt. Hun slikker opp dråper fra gulvet, men det kommer jo ikke bare der..

Hun har truse på, men selvom hun har truse og bind, så lekker det ut på sidene, så lårene, og beina er jo full av blod, og liggeplasser.

Fungere vanlige tispetruser hos dere?? Synes det renner ut på sidene, det er jo blodflekker overalt.

Loppa brukte truse sist løpetid, fungerte helt fint det. Supra holder seg ren og griser ikke uansett så hun bruker ikke.

Skrevet

Ellie sover med truse om natten og om hun skal ligge i sofaen, og går ellers uten.

Hun blør ikke så mye som du beskriver da.

Jeg har dusjet henne litt under magen og mellom bakbena (med kun rent vann) ca annenhver dag og hun lukter ikke vondt!

Skrevet

Takk for svar.

Det er tredje løpetid, og hun er ganske flink til å vaske, men det er nok når hun sover, da renner det på siden eller overflommer bindet, så det renner andre steder enn tispetrusen..

Siden ho hver dag går rundt med blod på lår og mage, blir ho skylt hver dag også..

Gosj bare 20 dager igjen..

Skrevet

Er du sikker på at trusa ikke er for stor? Det skal ikke lekke fra trusa. Den skal sitte godt på. Og skift bind ofte, og bruk et bind som tåler mye væske.

Har alltid brukt truse, og min blør mye. Så tar jeg av trusa om natten. Det har fungert uten noen problemer.

Skrevet

Hva slags bind bruker dere i tispetrusen?

Har en dachs og de derre "bidene/innleggene" man får med trusen fungerer dårlig. Noen som har tips.

Skrevet

Jeg bruker vanlige, "menneske" truseinnlegg eller bind, bindene må ofte brettes i endene for de er litt lange, mens truseinnleggene passer veldig bra, men mulig at dette blir for stort for en dachs.

Skrevet

Jeg har klippet til stringbind nå. 1 bind holder vel til 3 omganger. :icon_confused:

Bør en teipe de der en har klippet de?

Skrevet

Bruker bind med vinger :icon_confused: Pleier vanligvis å kjøpe de billige typene til hunden.(10 kr pakken)

Men det blir jo gjerne litt annerledes med små hunder, så et truseinnlegg eller stringbind går vel bra. Hvis det sikker dårlig, ville jeg kanskje teipet litt ja.

Skrevet

Bruker bind med vinger :icon_confused: Pleier vanligvis å kjøpe de billige typene til hunden.(10 kr pakken)

Men det blir jo gjerne litt annerledes med små hunder, så et truseinnlegg eller stringbind går vel bra. Hvis det sikker dårlig, ville jeg kanskje teipet litt ja.

Enig med at de med vinger funker helt flott :angry: ihvertfall på de litt store rasene ;)

Skrevet

Jeg bruker den billigste sorten libresse truseinnlegg. Blir litt større enn strengt nødvendig, men fungerer bra :icon_confused:

Legger du det inn i den lommen på trusen da eller?

Vi glemte å ta av trusen på henne i natt (hun sover i bur), så hun har spist opp både lomme og bind.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...