Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat på ferie?


SusanneL

Recommended Posts

Hmmm.. Satt her og tenkte på evt. løsninger for opbevaring av fôret når man skal ut og campe til Verdensutst. i sommer.

Har en liten fryseboks i camp.vognen, men den rommer kanskje ikke mer enn 2-3 kilo v&h. Har tilgang til strøm, så jeg kan jo ta med en sånn kjøleboks som holder ting kaldt men fryst blir det jo ikke (men det tar nok noen dager før det tiner, da..)

Hva med å ha helt fryste pøler/pakker fôr i kjøleboksen, fryse ned sånne plastblokker, holde det så kaldt som mulig og håpe på det beste?

Noen som har prøvd?

Alt. er jo såklart å gi bare tørrfôr da, men blod, gjørme og rå mat er jo såååå mye "gottere" synes de...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Satt her og tenkte på evt. løsninger for opbevaring av fôret når man skal ut og campe til Verdensutst. i sommer.

Har en liten fryseboks i camp.vognen, men den rommer kanskje ikke mer enn 2-3 kilo v&h. Har tilgang til strøm, så jeg kan jo ta med en sånn kjøleboks som holder ting kaldt men fryst blir det jo ikke (men det tar nok noen dager før det tiner, da..)

Hva med å ha helt fryste pøler/pakker fôr i kjøleboksen, fryse ned sånne plastblokker, holde det så kaldt som mulig og håpe på det beste?

Noen som har prøvd?

Alt. er jo såklart å gi bare tørrfôr da, men blod, gjørme og rå mat er jo såååå mye "gottere" synes de...

Susanne

Lurt på det samme selv, så håper det kommer noe med glupe ideer :P trenger oppbevaring for en uke, altså 7kg vom, går det ikke blir det tørrfôr, men hvor mye tørrfôr går det i forhold til vom?? fullfôrer med vom nå??

Soory kupp av tråden din :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var på turnè i fjor høst hadde jeg med V&H for et par-tre dager. Resten av tida baserte jeg foringen på tørrfor og frysetørket vom hvilket fungerte utmerket :getlost:. Det blir jo ikke helt det samme som V&H men det blir iallefall litt mer enn bare tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel i DK finnes det også V& H bare på en annen måte. Om dere er smarte og førbestiller, så kan dere hente på veien ned, eller i området rundt Herning. Jeg pleier å kjøpe fra dem, pluss om jeg har glemt det så går jeg til slagteren (anbefaler Gøtts i gågate, like ved Føtex) og hente restemat derifra og bein. Hundene kan fint overleve på det noen få dager, eller suplementer med tørrfor slik at det blir en blanding :getlost:

Rigtig Hundemad

Det er forhandler i Ikast, Tarm, Randers, Aalborg og Vejle og de er de nærmeste ihnt til båt, fly og togankomst :P (Tarm er 20min kjøring fra Herning)

De har ett fullfor som heter BARF - Komplet.

Finner pris, mengde og hva for noe på denne linken, helt nederst :P

Min link

"Udbringning

Der vil være mulighed for udbringning i følgende byer den første lørdag i hver måned:

Langå - Ans - bjerringbro - Herning - Holstebro - Struer - Nykøbing mors - Thisted"

For de som skal være lenge...

Åja, det skal også finnes andre BARF/Fullfor i råmat produsenter, men Rigtig Hundemad er de jeg fant lettest for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dager skal dere være borte?

V&H holder jo en 3 dager i tint tilstand. Hvis man i tillegg holder noe frosset (som Susanne L har mulighet til) så burde man jo ha noe. Men det spørrs jo veldig hvor mye man skal ha da :getlost:

Har man plass, så burde det vel gå an med en liten fryser og 12 volts transformator eller noe lig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar sååå raskt!

Både jeg og armagnaq tenker vel på ca en uke (ingen fare mht "kupping" alle spørsmål kring dette er kjekt å få i samme tråd). A. skrev vel noe om 7 kg, mine 4 får vel et par kg daglig (hvis man gir 50/50 med tørrfôr)

Tror ikke jeg vil gå over på andre typer våtfôr bare for noen få dager, så kanskje jeg skulle forsøke hjemme med fôret + plassen man har til rådighet i fryser og kjøleboks)...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar sååå raskt!

Både jeg og armagnaq tenker vel på ca en uke (ingen fare mht "kupping" alle spørsmål kring dette er kjekt å få i samme tråd). A. skrev vel noe om 7 kg, mine 4 får vel et par kg daglig (hvis man gir 50/50 med tørrfôr)

Tror ikke jeg vil gå over på andre typer våtfôr bare for noen få dager, så kanskje jeg skulle forsøke hjemme med fôret + plassen man har til rådighet i fryser og kjøleboks)...

Susanne

Det blir jo ikke en annen type våtfor.. Altså du råforer, ergo du kan hoppe fra okse, til elg, sau, gris osv, så lenge hunden din er vant til variasjon i kjøttet (nr. 33 og 25 = variasjon, lite men allikevel.)

Men jeg har prøvd å ringe deg nå da... Jeg har mulig ett forslag nemlig :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar sååå raskt!

Både jeg og armagnaq tenker vel på ca en uke (ingen fare mht "kupping" alle spørsmål kring dette er kjekt å få i samme tråd). A. skrev vel noe om 7 kg, mine 4 får vel et par kg daglig (hvis man gir 50/50 med tørrfôr)

Tror ikke jeg vil gå over på andre typer våtfôr bare for noen få dager, så kanskje jeg skulle forsøke hjemme med fôret + plassen man har til rådighet i fryser og kjøleboks)...

Susanne

Ja for min del er det en uke i hvertfall :P 50/50 er jo en mulighet og halverer mengden vom :P smart=) det bør gå fint :( Sende med vom som er dypfryst :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Par år siden brukte jeg kjøleboks som går på strøm (eller 12V i bilen) til å oppbevare hundematen i, og det holdt seg utmerket i 6 dager. Det var sommerstid. Alt fra frosset da jeg la det nedi, og boksen stod konstant på kjøling (bil eller strøm). 1/2 kg pølser forøvrig.

Dessuten er vel kjøttet billigere i Danmark enn i Norge, så du har jo et utvalg av mat til hundene i matvarebutikkene. Kan jo hende du kan få noe avskjær el.l. billigere og. Dine får jo tørrfôr i tillegg, så da får de jo vitaminer og slikt gjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har tenkt på selv, er å ta en kjølebag i passe størrelse, putte "nok" mat oppi, samt fryseelementer innimellom. Det burde holde maten kald nok lenge nok for en uke ihvertfall, dersom man åpner boksen annenhver dag eller så for å ta ut nye forsyninger.

Jeg har ikke prøvd det i praksis enda. Nå er vi faktisk på vår første ukestur med hund (som ikke er til hus med fryser :getlost: ), og har bare tatt med tørrfôr (vi forer ca 50/50 ellers).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du pakker f.eks posjonspakker godt inn med avispapir holder de seg frosset i kjøleskap (og sikkert kjølebag) flere dager. :(

jeg skal finne meg en kjølebag :P teste dette hjemme en uke :getlost: Regner med normale hytter har kjøleskap. Så ta opp to og to (eller kanskje) 3 posjoner av gangen. Så de blir klare til servering og det ikke kommer ny varm luft ned i kjølebaggen hele tiden :P Må bare finne en litt stor en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er fler som tenker at det jo "burde" være mulig i alle fall.. Avispapir - lurt! Også kan jeg jo fylle på med sånne fryselementer oppi kjøleboksen.

De er jo så fine i magen, spiser kjempegodt + blir sånn deilig mette når de får v&h fremfor "bre" tørrfôr. Men jeg orker ikke med sur hundmat i campingvogn i en uke, nei. Så et forsøk her hjemme er kanskje en god idè.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tager en dypfryst pølse, pakker den inn i aluminiumsfolie og så i avispapir. Dette holder den frosset i ca 3 døgn i en kjøleboks. Jeg får ofte tilsendt kjøtt i posten fra mamma, og selv på sommeren er det frosset, ev litt tint i kantene når det kommer fram (og postgang fra nordnorge er jo såsom så, så det kan ta opptil 5 dager før det er framme). Som Armanac sier, det er viktig å ikke åpne kjølebagen for ofte, og er det varmt er det bare deilig nedkjølende om pølsa er litt frossen når de får spise den. Ellers går det fint å fôre på butikkjøtt etpar dager, tenk for en luksus for hundene :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaros Hund (søk på Jaros som medlem her inne) selger V&H og hadde med seg det til en lengre ferie i fjor sommer. De har bobil, og hadde mat til to hunder. Husker ikke hvordan de oppbevarte det, men du kan jo ta kontakt med de, sende en mail kanskje? Innbiller meg at de hadde mat til hundene for mer enn en uke også.

Jeg bruker frysetørket vom på slike turer, men i sommer hadde vi også med Provit pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er nevnt (jeg har ikke lest hele tråden), men om du pakker kjøttet inn i avispapir når det er fråsent og har det i en kjølebag så holder det seg fråsent veldig lenge. Har hatt kjøtt sånn i en uke og tatt det opp fråsent :ahappy: Veldig kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har greit med meg V&H for en uke om gangen, og det uten fryser i det hele tatt.

Jeg sørger for å pakke slik at det holder på mest mulig av kulden, da er det fryst et par dager (i kjøleskap/boks).

Opptint holder det fint 4-5 dager uten at det blir dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...