Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva forventer dere av tispen deres under løpetid


Debbie

Recommended Posts

Min tispe blir en helt annen under løpetid. Fra å være kosete, aktiv, leken, krevende så blir hun: asosial, trøtt, ingen matlyst og uengasjert.

Og i fjor fikk hun løpetid 2 juni, i begynnelsen av september begynte hun å bli seg selv. Da hadde hun selvfølgelig vært innbilt også..

Jeg har lyst til å bare stappe ho i et bur og gi ho mat, vann og luftetur, og ta ho frem etter tre mnd.. Sukk..

Skal jeg presse ho litt, eller bare la ho være helt i fred?

Hva gjør dere under løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at Tulla skal funke under løpetid ja. Hun skal kunne trenes, også løs i kontrollerte omgivelser (hundeklubben feks) uten å stikke av. Akkurat det siste kravet slakker jeg på under stådagene, men hun fungerer da stort sett likevel. Jeg forventer akkurat det jeg gjør av henne nettopp fordi jeg vet hun kan, og hun vil - ikke minst! Etter løpetid derimot, da forventer jeg utrolig mye mindre. Hun har vært innbilt etter de fleste løpetidene, men jeg forventer likevel at hun skal kunne trenes ja.

Tulla er seg selv lik under løpetid, men mat fungerer bedre enn lek da, dvs hun er mer matgal enn hun vanligvis er (hvordan det er mulig forstår ikke jeg), og dermed faller lek et hakk ned på lista. Hun er fokusert på meg uansett, men kommer det en kjekkas veldig nært sier hun ikke alltid neitakk. Var på kurs med henne under stådagene, og hun fungerte supert som vanlig, men da det kom en ung BC-hann jokkende, syntes hun han var veldig kjekk da. Men det var mer problematisk for han å få fokus igjen etterpå enn for Tulla.

Aynï forventer jeg så lite av uansett, haha, så om det går på rævva dauer jeg ikke av det, sånt er man vant til når man har terrier.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kita oppfører seg forholdsvis likt under løpetid, som når hun ikke løper. Hun er litt mer klengete og vil mer ut :getlost:

Men jeg krever det samme inne og ute som når hun ikke løper :( Det fungerer fint for begge parter det :P Sliter ikke med inbilt og slike ting :P

Så vi trener som vanlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har mine to tisper vært forholdvis normale under løpetidene. Eneste jeg har hatt problemer med de på, er at begge hadde doble løpetider, og det ble de faktisk sliten av (de har løpt i 6 uker, med to ståperioder). Men ellers har de vært like "på" før, etter og under løpetidene, og jamne og jobbe med. Så jeg har forventet det samme som jeg forventer av de ellers og.

En jeg trener med har prøvd homopati på sin tispe som har forandret seg veldig i løpetidene, med stort hell. Så hadde kanskje vært et forsøk med hunder som sliter veldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke mine løpetider lenger, men med Cita forventet jeg det samme på trening, selv om jeg hadde i bakhodet at hun har løpetid.

Men man må jo se an hver enkelt hund, for med Tia kunne jeg bare droppe all form for trening i 3mnd. Hun hadde løpetid med lang innbilt og var helt ugjenkjennelig i disse månedene. Hun var frustrert, men slapp. Ville ikke gjøre noe, men altfor frustrert til å ligge i ro allikevel. Pep konstant, bet i klærne mine og begynte å ri på alt og det var tydelig at hun hadde det ganske fælt egentlig. Sånn treningsmessig så ga jeg opp tilslutt, fordi hun på denne tiden var en hund som kunne hele LP1-programmet og mere til. Når hun hadde løpetid hadde hun problemer med å sette seg i utgangsstilling, og å gå mer enn 1 meter fri ved fot var uakseptabelt. Hun ville ikke engang leke, noe hun vanligvis elsker. Så jeg så ikke poenget med å gå såpass langt tilbake i treningen at man kun trener på utgangsstilling, for å automatisk kunne gå et helt lp-program med en gang løpetiden/inbilte er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine innlegg! Jeg "sliter" litt med første løpetid nå, og synes det kan være litt frustrende til tider. Nala er absolutt ikke vanskelig å ha med å gjøre, men hun har noen personlighetsforandringer. Hun blir veldig fort fornærmet, og demper meg ved hver minste lille ting. Å ha henne løs kan jeg nesten bare glemme - hun som ellers er såå flink har nå blitt rimelig "tunghørt".

Jeg synes det er vanskelig å ikke la henne få løpe løs og få "rast" fra seg litt, men det er kanskje vanskeligere for meg enn for henne - som så mye annet, hehe :P

Setter stor pris på denne siden, og fine og seriøse innlegg! :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar.. Jeg vurderer sterkt å sterilisere henne, da hun er ganske ufyslig i tre mnd rett og slett. Det går utover vårt forhold oss imellom,og hun liker ikke andre noe særlig heller..

Og dere som har løpetidstisper er det vanlig å la de løpe løs??

Jeg har aldri min løs på tre uker, selv ikke når hun er i hagen å tisser- jeg er kanskje hysterisk, men jeg vil ikke ta noen sjanser.

Hørte noe som hjalp mot innbilt, var det bringebærblad montro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe blir en helt annen under løpetid. Fra å være kosete, aktiv, leken, krevende så blir hun: asosial, trøtt, ingen matlyst og uengasjert.

Og i fjor fikk hun løpetid 2 juni, i begynnelsen av september begynte hun å bli seg selv. Da hadde hun selvfølgelig vært innbilt også..

Jeg har lyst til å bare stappe ho i et bur og gi ho mat, vann og luftetur, og ta ho frem etter tre mnd.. Sukk..

Skal jeg presse ho litt, eller bare la ho være helt i fred?

Hva gjør dere under løpetid?

Jeg skulle ønske at noen bare kunne sette meg i et bur og gi meg sjokolade og vann uken før tante rød kommer på besøk.... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en ganske liknende tråd fordi jeg sliter veldig med Dina under løpetiden. Dvs vi sliter i fire fem mnd i forbindelse med løpetiden. Jeg får ikke til noe i forbindelse med trening, hun er fullstendig ufokusert, og klarer ikke å konsentrere seg. Hun er trøtt og slapp, og piper. Hun virker så utilpass og i dårlig form når hun har løpetid. Hun vil ikke på tur heller. Jeg er veldig usikker på hvor mye jeg kan forvente av henne, siden hun er såpass dårlig form. Jeg vurderer faktisk å sterilisere henne hvis denne løpetiden blir like tung for henne som den forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg trener med har prøvd homopati på sin tispe som har forandret seg veldig i løpetidene, med stort hell. Så hadde kanskje vært et forsøk med hunder som sliter veldig?

Det har jeg også erfaring med, og jeg har også hørt om noen som hadde god effekt av akupunktur. Det er i mine øyne et mye enklere og billigere skritt å ta enn å gå til steget å sterilisere (kastrere heter det jo).

Takk for mange fine svar.. Jeg vurderer sterkt å sterilisere henne, da hun er ganske ufyslig i tre mnd rett og slett. Det går utover vårt forhold oss imellom,og hun liker ikke andre noe særlig heller..

Og dere som har løpetidstisper er det vanlig å la de løpe løs??

Jeg har aldri min løs på tre uker, selv ikke når hun er i hagen å tisser- jeg er kanskje hysterisk, men jeg vil ikke ta noen sjanser.

Hørte noe som hjalp mot innbilt, var det bringebærblad montro??

Se mitt svar til Nirm; prøv homeopati eller akupunktur. Bringebærblad er vel mot melk, eller husker jeg feil nå?

Jeg skulle ønske at noen bare kunne sette meg i et bur og gi meg sjokolade og vann uken før tante rød kommer på besøk.... :P

:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå merker ikke jeg kjempe stor forskjell på mine, selvom de kanskje blir litt mer surrete. Så jeg forventer så og si det samme av dem, men presser de kanskje ikke like mye, og unngår å begynne med noe nytt akkurat i den perioden. Heldigvis sliter ikke mine med innbilt, så det gjør jo helt klart ting enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...