Gå til innhold
Hundesonen.no

Nova scotia duck tolling retriever (?)


Mirai

Recommended Posts

Som jeg har lest meg frem til så er tolleren ikke en førstegangshund, da de kan være meget krevende på de fleste pungter...

Men den skal være meget lærevillig..

Her var en kort oppsumering jeg fant nå...

http://home.online.no/~ciciknut/toller.htm

Tolleren blir min/vår neste hund... :D gleder meg...

Vil du ha enda mere info kan du maile en av de i Raserådet for Tolleren...

http://www.retrieverklubben.no/cm/public/o...D=1067894942171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har over 6års erfaring med tolleren.

Sykdommer er det samme som med alle retriverene. Altså den kan få HD. Men tolleren er jo vesentlig lettere enn de andre retriverene så jeg vil faktisk tro at det er bedre å ha en toller med middels HD enn en Labrador med middels HD.

Tolleren går egentlig for å ikke være noen førstegangshund. Men det mener jeg kommer veldig ann på eieren. Kjenner mange som har toller som førstegangshund og det går strålende. Tolleren burde bli brukt til noe og den er i tillegg utrolig lettlært og intelligent så derfor trenger den utfordringer og hjernetrim.

I tillegg kan den være litt sta av natur og kan virke som en hard hund men er det ikke. Derfor må man trene med positiv forsterking og faktisk av og til overse "rampestreker" istedenfor å straffe. Tolleren trenger i tillegg godt med sosialisering og miljøtrening ellers kan den lett bli litt skeptisk til nye og uvante ting. Men hvis man lar den få bruke hodet sitt og får godt med miljøtrening så får man en stabil og alle tiders toller.

Noe mer du lurte på så bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett over hjemmesiden din nå... (Flott side.!)

Argon så jo ut som den lille pøbelen på valpebildene da... :D

Jeg lurer på om du vet om noen merkbare forsjeller på hann&tispe..?

Klarer lixom ikke å bestemme oss 100%...

Tispene er klart mest populær fra oppdretterne, å vi ble tilbydd en hannhund...

(men så kom det brev om det **pip** militæret som ødela alt å vi måtte avbestille... #-o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg ikke syns den er noen god førstegangshund, er fordi (som sagt over) at den trenger så mye miljøtrening og sosialisering for å bli en trygg hund. Jeg kjenner veldig mange tollere som er skeptisk til nye og uvante ting, men også mange herlige, trygge tollere :wink:

Rasen er lettlært, men som de fleste retrievere bør treningen være positiv, ellers har de lett for å bli passive, sure og melde seg helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LItt OT kanskje, men...

Har ikke erfaring med så altfor mange tollere, men samtlige hanntollere (2-3) jeg har truffet og vært med over tid (dvs mer dager og uker under samme tak) har vært stressa og "überkåte", vandrende hormonbomber. Dog har disse også vært uten særlig trening og dressur da, heh.

Er dette noe som ligger i rasen og at å velge tispe dermed faller enklere og blir mer populære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo positive og negative ting som veier opp mot hverandre når det gjelder tispe og hannhund på alle raser, men hvis jeg skulle sagt noe så ville det vel kanskje blitt at tispene har lettere for å være litt skeptiske. Hannhundene er tøffere og tåler litt mer. Jeg synes i tillegg hannhundene ser mye flottere ut. Er litt kraftigere og flottere pels. Også er de litt større. Noen tisper synes jeg kan være nesten litt for små.

Når det gjelder sosialisering og miljøtrening så trenger jo alle hunder det og tolleren trenger ikke noe spesielt mer enn en vanlig hund. Jeg har ikke trent tolleren min noe annerledes enn mine tidligere golden retrivere eller labrador når det gjelder miljøtrening. De er med på alt og skal få lov til å se, høre og snuse/hilse på alt nytt, det er mitt motto. Det er en retriver og retrivere er jo avlet til å ha denne flotte egenskapen til å koble ut i forskjellige miljøer og være rolig og følge med, så de har det i seg og trenger bare å få trent på det. De har jo også et vennelig gemytt og er lette å trene til å takle ting. Og hvis man går på kurs og trener forskjellige ting som spor, agility eller lydighet så får den den posjonen sosialisering og hjernetrim den trenger.

Hehe, og ja, Argon var en liten pøbel når han var valp. Men er dem ikke alle det? bare at man fortrenger det litt med åra og hver gang man får en ny valp så var de tidligere hundene ALDRI sånn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vipsen:

Hannhund retrivere generellt går for å være jentegale:)

Argon f.eks har 2 labradortisper han er helt gal etter, samma om dem har løpertid eller ikke. Han kan sitte og halvveis riste hvis jeg møter på dem ute og blir stående å prate med eieren:)

Men jeg synes det er litt luksusproblem jeg. Værre hvis han hadde gått i strupen på de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så mye til rasen, men jeg vet at den trenger ekstremt mye sosialisering, som Handler91 sa. Jeg har ALDRI møtt en grei og normal toller. Alle jeg har møtt har vært klin gærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uffda, det var synd for de fleste tollere er kjempeflotte hunder. Åssen klin gærne mener du da? Ble litt nysgjerrig for jeg har aldri møtt på en glin gal toller. Kun noen få tollere som har hatt vanlige adferdsproblemer som alle andre hunderaser får.

Jeg og Argon får nesten komme en tur på besøk så du endrer meningen litt:) Han står nå sidenav meg med en bamse i munnen og grynter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så mye til rasen, men jeg vet at den trenger ekstremt mye sosialisering, som Handler91 sa. Jeg har ALDRI møtt en grei og normal toller. Alle jeg har møtt har vært klin gærne.

Vel,den eneste klin gærne tolleren jeg har møtt var min egen.

Jeg har bare godord å si om rasen til tross for mine problemer.Ingen av Pan sine vansker var rasebetinget.Flott rase :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg allverdens erfaring med tollere enda, siden jeg bare har hatt min i to måneder. Men enda har jeg ikke sett noe til det negative jeg hørte om rasen før jeg kjøpte ham, og jeg er veldig glad jeg ikke lot meg skremme. Han er veldig grei å ha med å gjøre, litt sta ja, men det er jeg også, så...:) Han lærer utrolig lett, er glad og sosial, og i det hele tatt... En flott, herlig hund med mye driv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...