Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer som bjeffer på folk og noen hunder.


transam

Recommended Posts

Hei

Har en schæfer tispe som er snart 2år, hunden er snill og rolig sammen med familie og de nermeste av vennene våre.

Men når vi møter nye folk eller det kommer fremmede på besøk bjeffer og knurrer hun, hun biter ikke men bjeffer veldig, hun går mot dem og bjeffer, hvis de skal helse på henne og går mot henne bjeffer hun mens hun rygger/trekker seg unna.

Straffer henne aldri med å røre henne bare så det er sagt.

Når det kommer til andre hunder er det enkelte hun bjeffer på og andre vil hun bare leke med.

Noen som har noen råd og tips om hvordan jeg kan få dette bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det virker som om 2-åringen din er både territorial (hun forsøker å skremme bort "inntrengere") og litt engstelig (siden hun går bakover og bjeffer om de går mot henne).

Innendørs fikset jeg det samme problemet forholdsvis enkelt. Alle som kom på besøk, fikk i en periode forhåndsinstrukser, for å unngå en del typiske "gjeste-feil" som kan forsterke territorial og nervøs adferd. Gjestene fikk ikke snakke til henne eller se på henne, og godbiter/rolig hilsing og rolig kos evt. noe lek, på mitt signal.

Når det ringte på nede, sa jeg med rolig, men glad stemme noe á la: "Åh, får vi besøøøøk!?". Hun bjeffet og ruste mot døra. Jeg stoppet henne, sa "roooolig" og åpnet døra til entreen mens hun måtte vente (sitt/bli) på stua med åpen dør. (Jeg unngikk å lukke døren foran henne, fordi det stresset henne).

Jeg sa blidt "Hei, kom inn!" på porttelefonen, buzzet opp porten nede (men åpnet ikke døra til leiligheten).

Når besøket kom utenfor leiligheten, ringte de på den dørklokka som er der, jeg slapp dem inn og hilste på dem. Hunden bjeffet, og ville selvsagt løpe ut i gangen, men jeg plasserte henne rolig tilbake, så mange ganger det krevde før hun satt i ro av seg selv.

Til å begynne med, fikk hun ikke hilse i gangen, men måtte vente til gjesten(e) hadde kommet helt inn på stua og satt seg ned. (Og jeg sa "hils").

Dersom hun er usikker på gjestene, er det vel ekstra viktig at de later som hun ikke eksisterer, men at gjerne viser at de har noen VELDIG velduftende stykker av hennes favoritt-mat i lomma/hendene.

Vil hun hilse, gi henne lov til det, uten at de/de besøkende skal gi henne alt for voldsom oppmerksomhet. La henne snuse, plukke noen godbiter, og så trekke seg tilbake igjen.

Underhold gjestene dine, og be dem om å ikke ofre hunden noe særlig oppmerksomhet.

Må skrive resten senere. Hunden må på do! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...