Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening vs. lange turer


ida

Recommended Posts

Nå sier jeg sikkert noe feil igjen hihi, men det har vel litt med rase å gjøre å? En polarhund, lik gubbelille, er jo ikke nødvendigvis fan av mentalstimuli. Kanskje ikke helt bygd for slikt heller? De er mer bygd for fart og spenning.

Det var jo det jeg sa :D Ville jeg hatt bare turhund, hadde jeg jo kjøpt husky igjen, men siden jeg liker å gå spor og trene LP (så lenge det ikke er kaldt og ikke er pirk ihvertfall :D ) så syns jeg det er greit å ha en hund som ikke bare nøyer seg med turer, men trenger å bruke hodet sitt også - som f.eks belger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke sånn som klarer å sette opp mål og trene strukturert desverre.. Forrige uke fant jeg fram videokameraet mitt, og inni der var det en film fra da Micko var rundt 7. mnd. Vi holdt på å trene på å "sitte bamse". Da måtte jeg le litt, for det er ett triks jeg fortsatt prøver å lære han, og nå er han snart 2 år :)

Det er ikke fordi han er treg at det tar så lang tid, det er fordi jeg er så lite målrettet. Jeg trener på en ting en stund, også glemmer jeg det og trener på noe annet en stund. Derfor er det få ting som er 100% perfekt her :D

Når det gjelder agilityen så prøver jeg å være litt mer strukturert da, men synes ikke det er så lett der heller. Ikke alltid jeg har en plan for treningen nei.

Ellers så er vel Micko en sånn hund som blir smågal av en dag uten tur, men jeg tror desverre også det er litt fordi jeg har vent han til at vi skal på tur hver dag.. Han blir sliten av mentaltrening også, men det virker som det må tur (eller lek med andre hunder) til før han er helt fornøyd. Prøver at turene blir mer enn bare tur også da, alltid litt innkalling hvis vi går steder han er løs, eller at vi stopper ett egnet sted og trener andre hverdagslydighet-ting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger vel både av rase og individ. Whippeten f.eks er ingen brukshund i den forstand at de krever mental stimuli for å være fornøyde,men de setter stor pris på lange turer hvor de får løpe godt i fra seg. Ike var en hund som krevde mer fysisk enn Felix,og han var ganske vanskelig å trene med til tider fordi han syntes ikke det var så stas rett og slett. Felix er mindre krevende sånn sett, han tar det kuli selv om vi ikke kommer oss i skogen en dag. Og han er også lettere å trene med, han synes det kan være ganske artig å følge med på meg han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo dobermann, og har hørt flere ganger folk som har sett på min hund som "sofa"hund, fordi jeg ikke trener aktivt med den(og forrige). Vet at mange syns at en dobermann MÅ brukes aktivt innen trening, om det så er LP, bruks, spor IPO etc. Det er ikke nok å gå turer i marka.

Jeg ser jo det selv, at rasen i seg selv stortrives med arbeid og hjernetrim, og jeg har fått god utbytte av å trene de, de periodene jeg har gjort det. Men pga av min interesse, faller det mest tilbake til tur hund. (Snakker om skiturer, sykkel, fjellturer osv, fysisk aktivitet) Men pga rasen og dens behov for hjernetrim, og at jeg har føyd meg etter hunden og "tvunget" meg til å trene, selv om jeg ikke syns det er såååå skøy, så velger jeg nå heller nå en rase som ikke MÅ ha den mentale biten for å trives optimalt, men heller en mer stabil hund som liker å trene iblant, men ikke må. Slik som meg :) Snakker da om grey. Det blir nok rasen jeg blir å satse på videre. Fordi man har jo et best hundehold at å gjøre ting sammen vi begge liker, og blir tilfreds med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...