Gå til innhold
Hundesonen.no

De hersens kåte hannhundene!


PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg vil herved takke Lundqvist Hundeskole for å ha lært meg "STOPP" kommandoen. I kveld brukte jeg den for andre gang for å beskytte Fibi mot dustelausbikkjemedeierutenkontrollwhatsoever. Det hører med til historien at vi går kveldstur på en turvei innover i Østmarka. Ane med Solo tollermamma i bånd. Noen meter bak gr jeg med Fibi løpesjøgetispe i bånd og Scilos herremann i bånd. Nedover veien mot oss kommer det en litt fyldig (skonummerdame :ermm: ) helt alene med seg selv. Så spør hun om det er greit at hennes fremdeles usynlige hund hilder på våre. Nei, sier vi som sant er. Det er ikke greit i det hele tatt. Så roper hun på noe som viser seg å være en whittendame med sterkt nedsatt hørsel. :blink: Eller, hun fyker iallfall forbi eieren sin og rett på Solo. Ikke noen innledende runder, men rett på sak med lyd og tenner. Da slipper jeg Scilos som mestrer vaktmesterjobben med glans og får damens oppmerksomhet over på seg. Ikke så snilt av meg, men altså han hyler og løper sin vei hvis han tror at kanskje noen er skumle og det blir billigere enn å lappe sammen terrierbitt på en gammel toller. Nå var nok Scilos litt kjedelig for terrrieren, så hun kom i fullt firsprang mot Fibi etter en kjapp rompesnus med guttevofsen. Da setter jeg Fibi bak meg, tramper fram og brøler "STOOOOPP" med den sinteste, groveste stemmen jeg klarer. Terrierdamen bråsnur og fyker rett i armene på den tafatte eieren sin som har pepet "komme da bisken" ca 324 ganger mens fillebikkja har tatt runddansen mellom hundene våre. :blink:

Så takk for at jeg har lært en effektiv brannslukking, som hittil er brukt to ganger på fire år og det på andres hunder. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Det er kanskje bare meg, men jeg ser ikke forskjellen på ett napp i halsbåndet eller poking i si'a på bikkja hvis det kan hindre den i å gjøre utfall mot andre hunder eller eier, eller å gjøre det samme på kåte hannhunder hor å hindre de i å trakasere tisper. Begge deler er jo for å beskytte den andre hunden.

Jeg forsvarer ikke uoppdragne hannhunder, jeg har en selv - på begge områdene jeg nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vil bare poengtere at mitt råd om ridepisk gjalt aldeles ikke villt fremmede hunder i parken, det gjalt det forespeilede scenarioet til TS om hunder som skal vanke sammen jevnlig. Jeg driter i andres uoppdragne hunder, da blir jeg hurpete og etter det pleier de aller fleste tilfeldigforbipasserendeidiothundeeiere og forbli akkurat det, forbipasserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg det er bedre å kastrere hunden sin, enn å måtte "denge" den som så mange sier så fint her. Hunden synes nok det er 100 ganger mer allright.

Så tispeeiere skal heller kastrere de grisete hanhundene de møter på som prøver å voldta hundene deres? Oookey :ahappy:

Nei, jeg sier meg enig med Nirm. Jeg klikkertrener ikke andres hunder, og jeg orker ikke "teste meg frem" i det uendelige for å finne en metode som er snill og som samtidig holder hundene deres unna mine slik at ikke mine blir skremt. Jeg tar ansvar for MINE hunder, og jeg kan ikke gjøre så mye mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tispeeiere skal heller kastrere de grisete hanhundene de møter på som prøver å voldta hundene deres? Oookey :ahappy:

Nei, jeg sier meg enig med Nirm. Jeg klikkertrener ikke andres hunder, og jeg orker ikke "teste meg frem" i det uendelige for å finne en metode som er snill og som samtidig holder hundene deres unna mine slik at ikke mine blir skremt. Jeg tar ansvar for MINE hunder, og jeg kan ikke gjøre så mye mer..

Hun mente kanskje det var bedre at hannhundeierne kastrerte hannhundene sine, ikke at tispeeierne skulle gjøre det?

Jeg synes det er litt rart. På kaniner, katter og hester er det liksom helt greit å kastrere pga. overdreven kjønnsdrift mens på (hann)hunder er det helt tabu?

Om hannhunden har en så høy kjønnsdrift at den bestanding stresser rundt på leting er det kanskje like greit å kastrere den for alles parter? En kastrert hund lider ikke altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart. På kaniner, katter og hester er det liksom helt greit å kastrere pga. overdreven kjønnsdrift mens på (hann)hunder er det helt tabu?

Jeg veit ikke hvorfor kaniner kastreres, men katter kastreres fordi det er et problem med over-populasjon, hingster kastreres fordi det er flere hunder kilo dyr som skal håndteres. Ingen av de grunnene går på høy kjønnsdrift, og ingen av de grunnene gjelder for hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke hvorfor kaniner kastreres, men katter kastreres fordi det er et problem med over-populasjon, hingster kastreres fordi det er flere hunder kilo dyr som skal håndteres. Ingen av de grunnene går på høy kjønnsdrift, og ingen av de grunnene gjelder for hund.

Ja? Hester kastreres jo fordi de blir lettere å ha med å gjøre når de mister kjønnsdriften. Jeg skjønner ikke HVORFOR det skal være så fryktelig ille å kastrere hannhunder som er for ille utelukkende pga kjønnsdrifter som går til hode på hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Hester kastreres jo fordi de blir lettere å ha med å gjøre når de mister kjønnsdriften. Jeg skjønner ikke HVORFOR det skal være så fryktelig ille å kastrere hannhunder som er for ille utelukkende pga kjønnsdrifter som går til hode på hunden..

Skal vi se:

1. Hunder veier ikke flere hunder kilo

2. Hunder kan ikke knuse deg ved å tyne deg inn i en vegg

3. Hunder kan ikke steile deg ned

4. Hunder kan ikke sparke deg ned

5. Det gjør ikke i nærheten så vondt å bli trampet ned av en hund som det er å bli trampet ned av en hest..

Til sist, men ikke minst:

6. Det er langt færre hannhunder som faktisk kastreres av hormonelle grunner, enn hunder som kastreres for å løse all verdens av andre problemer. Kastrering hjelper ikke mot uoppdragenhet, det hjelper ikke mot fryktaggresjon, det hjelper ikke mot matforsvar osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se:

1. Hunder veier ikke flere hunder kilo

2. Hunder kan ikke knuse deg ved å tyne deg inn i en vegg

3. Hunder kan ikke steile deg ned

4. Hunder kan ikke sparke deg ned

5. Det gjør ikke i nærheten så vondt å bli trampet ned av en hund som det er å bli trampet ned av en hest..

Til sist, men ikke minst:

6. Det er langt færre hannhunder som faktisk kastreres av hormonelle grunner, enn hunder som kastreres for å løse all verdens av andre problemer. Kastrering hjelper ikke mot uoppdragenhet, det hjelper ikke mot fryktaggresjon, det hjelper ikke mot matforsvar osv..

Nei, det er helt klart. Jeg mener IKKE at hannhunder skal kastreres pga for eksempel fryktagressjon, når det ikke hjelper. Det blir for meg feil.

Ang. det med hesten. Det å sparke og steile en person ned har vel mere med dårlig oppdragelse å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligensnivået til forskjellige brukere er IKKE tema i denne tråden. Ett innlegg er slettet.

Personangrep tolereres ikke.

Moderator Silje

Innlegget er OT og skal ikke kommenteres, eventuelle tilbakemeldinger tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt klart. Jeg mener IKKE at hannhunder skal kastreres pga for eksempel fryktagressjon, når det ikke hjelper. Det blir for meg feil.

Min påstand er at ytterst få hannhunder har problemer med overproduksjon av hormoner. Jeg påstår også at ytterst få av de som kastrerer sine hanner, måler testosteron-produksjonen før de kastrerer. Konsekvensen av det (om jeg har rett, og det tror jeg at jeg har) er at de aller fleste hannene som kastreres, kastreres av andre grunner enn overproduksjon av hormoner.

Ang. det med hesten. Det å sparke og steile en person ned har vel mere med dårlig oppdragelse å gjøre?

Tja.. Det er jo mulig at det er omtrent 100 ganger enklere å håndtere en hund på 50 kg fremfor en hest på 500? Selv om de skulle være noen kåte pubertetslus? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...