Gå til innhold
Hundesonen.no

PLUKK OPP MØKKA!


Stanova

Recommended Posts

Første plassen jeg og samboer bodde var det viktig å ha med seg blikket, da svært få plukket opp etter hundene sine. Dette var mildt sagt frustrerende. Selv i parken lot de det ligge, der det var fullt av med barn om sommeren. Og midt på fortauet også for den sags skyld.

En av gangene vi var ute å gikk tur med doggsa så kom det ei dame med hund, på motsatt side av veien. Hunden gjorde fra seg og jeg tenkte for meg selv at det var tydelig hun ikke skulle plukke opp, så jeg ropte over til andre siden at det var ikke spesielt hyggelig at hun lot det ligge igjen midt på fortauet. Da svarte hun at pose var glemt hjemme :icon_confused: Enkelt og greit, jeg traska over gata og ga henne en pose :) Hun så noget flau ut, men plukket da hvertfall opp :wub:

Hadde dette vært meg og jeg hadde sett folk med hund i nærheten (eller folk i det hele tatt for den del), så hadde jeg spurt om de hadde pose jeg kunne få.

Har tenkt en del på dette, siden jeg er en mester i å glemme poser (nok poser), og da hadde jeg virkelig ringt på nærmeste dør og bedt om å få en pose tror jeg.

Men, til trådstarter... .Jeg syns den "etter hunden din" var unødvendig i overskriften :) Det er MINST like viktig at folk som skulle finne det for godt å drite utendørs tar opp sin møkk syns jeg.

Hilsen hun med møkkspisende hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Jeg vurderer av og til om jeg skal lage skilt der det står BRUK HUNDEPOSE og sette dem opp i hver ende av den veien der vi bor. Dette er en populær turvei. For det første er det veldig stygt med all bæsjen, for det andre tipper jeg at flere av naboene tror det er mine hunder som har gjort det. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål. Går dere bort til hesteeiere og ber dem plukke opp når hestene legger fra seg en svær haug i veikanten? Det er jo minst like skjemmende som hva hundene legger fra seg, om ikke mer, for mengden er jo noget større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si jeg synes det er like plagsomt, om ikke mer plagsomt, med vårkåte hannkatter som pisser opp etter verandadøra (pisser mer eller mindre på ruta liksom), gedigene hesteruker, kattedritt i blomsterbeddet og sandkassene i barnehagen her oppe.

Det er også irritrende at folk ikke plukker opp dritten til bikkjene sine, siden vi som faktisk gjør det når bikkja driter offentlig, for skylda for de som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*trykke på "liker" knappen*

Du er for mye på facebook.... :wub:

Men, til trådstarter... .Jeg syns den "etter hunden din" var unødvendig i overskriften :) Det er MINST like viktig at folk som skulle finne det for godt å drite utendørs tar opp sin møkk syns jeg.

Hilsen hun med møkkspisende hunder :icon_confused:

Enig... DET er ekkelt det! Buffy er også en sånn... Hadde en episode på en badeplass da hun var ca 5mnd. Gikk tur med ei venninne og hennes hund (Buffys søster faktisk). Sto STORE skilt med "plukk opp etter hunden din" overalt, og vi gjorde nå det selvfølgelig! Plutselig hyler min venninne rett ut! Da står begge bikkjene og gomler i seg menneskebæsj som ligger bak en liten stein (og igjen, dette er altså på en badeplass!). Vi greier med mye grøss og store vansker å få bikkjene til å slutte, blir kvalm ved tanken enda, og går videre. Hundre meter lengre bort legger Buffy seg ned og ruller seg i et bittelite område med litt høyere gress og søster Cita hiver seg etter - ny menneskebæsj! Vi vurderte et øyeblikk å la bikkjene bli igjen, dra hjem og late som vi aldri hadde hatt hund... Hjem og topp-til-tå vaske bikkjer 3 ganger før lukta begynte å bli borte *grøsse igjen*! Måtte også skrubbe bil og bur og vaske tepper og oss selv grundig... Ekkel ekkel ekkel opplevelse! ;)

Et spørsmål. Går dere bort til hesteeiere og ber dem plukke opp når hestene legger fra seg en svær haug i veikanten? Det er jo minst like skjemmende som hva hundene legger fra seg, om ikke mer, for mengden er jo noget større...

Jeg gjør ikke det iallefall... Hestebæsj er mest gress og lukter lite og blir fort borte. Iallefall ikke noe stort problem for meg, har heller ingen stor yukk-følelse om bikkjene skulle få i seg litt. Faktisk bra for fordøyelsen å spise bæsj, særlig mens valpen er liten og skal utvikle fordøyelsessystemet sitt. Og da foretrekker jeg glatt bæsj fra hest framfor det meste annet!

Ellers så plukker jeg alltid opp bæsj etter bikkjene her om det er på et sted hvor det muligens kan være til bry for noen (plukker tom opp på gården og langs veien til broren min om det skulle være et sted hvor noen kunne plages med det). Blir ofte forbauset over at folk kan la hunden sin bæsje nærmest foran inngangsdøra til folk uten å plukke opp... Irriterer meg over at det gir meg og alle andre med hund et dårlig rykte, men plukker ikke opp etter andre om det ikke er noe helt spesielt (at det ligger på en skole eller kirkegård eller noe). Derimot hiver jeg bæsjen i nærmeste logiske søppelkasse uten skrupler da! Går ikke inn på gårdsplassen til folk, ei heller lener meg over gjerder eller noe, men står masse kasser langs veien som av og til blir den lykkelige eier av en liten svart (eller rosa) bæsjpose, godt gjenknytt selvfølgelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen eiere lar hunden drite inni gården til andre syns jeg er drøyt.

Jeg lar ikke bikkja få lov til å gå inn i andres oppkjørsler og gårdsplasser engang jeg.. Hun har lært seg fra hun var liten at båndet blir stramt (altså, kommer ikke lenger) med en gang hun krysser grensa. Så hun holder seg på veien. Er jo grenser for hvor mye vi skal ta oss til rette :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål. Går dere bort til hesteeiere og ber dem plukke opp når hestene legger fra seg en svær haug i veikanten? Det er jo minst like skjemmende som hva hundene legger fra seg, om ikke mer, for mengden er jo noget større...

Her er det heldigvis veldig lite hester langs veiene og på de stedene vi går tur, og jeg har vel utrolig nok aldri sett hestemøkk langs VEIENE/FORTAUENE her. Det er kun på evnt skogsveier. Og det er også sjelden. Hum, ja.. Lite hester her når jeg tenker meg om.

MEN, ellers må jeg vel si som Carma:

Jeg gjør ikke det iallefall... Hestebæsj er mest gress og lukter lite og blir fort borte. Iallefall ikke noe stort problem for meg, har heller ingen stor yukk-følelse om bikkjene skulle få i seg litt.

Du er for mye på facebook.... :icon_confused:

Jeg vet.... :wub:

Enig... DET er ekkelt det! Buffy er også en sånn... Hadde en episode på en badeplass da hun var ca 5mnd. Gikk tur med ei venninne og hennes hund (Buffys søster faktisk). Sto STORE skilt med "plukk opp etter hunden din" overalt, og vi gjorde nå det selvfølgelig! Plutselig hyler min venninne rett ut! Da står begge bikkjene og gomler i seg menneskebæsj som ligger bak en liten stein (og igjen, dette er altså på en badeplass!). Vi greier med mye grøss og store vansker å få bikkjene til å slutte, blir kvalm ved tanken enda, og går videre. Hundre meter lengre bort legger Buffy seg ned og ruller seg i et bittelite område med litt høyere gress og søster Cita hiver seg etter - ny menneskebæsj! Vi vurderte et øyeblikk å la bikkjene bli igjen, dra hjem og late som vi aldri hadde hatt hund... Hjem og topp-til-tå vaske bikkjer 3 ganger før lukta begynte å bli borte *grøsse igjen*! Måtte også skrubbe bil og bur og vaske tepper og oss selv grundig... Ekkel ekkel ekkel opplevelse! ;)

Nettopp og sånn.

Var i Sverige for to år siden. Gikk tur ut på en bitteliten øy, der det ikke gikk husdyr eller annet. KUN tilgjengelig for mennesker og evnt hunder. Og siden Bridie IKKE er typen som spiser hundebæsj, var det ikke så veldig vanskelig å skjønne hva det brune illeluktende i kjeften til bikkja var når hun kom tilbake fra oppdagelsesferd.

Det ble bikkje på 2 m avstand turen tilbake, og MYE godbitsøk i vannkanten etterpå. SALTvann. Så haugevis av godbiter og tyggeting etter det. FYSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål. Går dere bort til hesteeiere og ber dem plukke opp når hestene legger fra seg en svær haug i veikanten? Det er jo minst like skjemmende som hva hundene legger fra seg, om ikke mer, for mengden er jo noget større...

Jeg gjør ikke det iallefall... Hestebæsj er mest gress og lukter lite og blir fort borte. Iallefall ikke noe stort problem for meg, har heller ingen stor yukk-følelse om bikkjene skulle få i seg litt. Faktisk bra for fordøyelsen å spise bæsj, særlig mens valpen er liten og skal utvikle fordøyelsessystemet sitt. Og da foretrekker jeg glatt bæsj fra hest framfor det meste annet!

Nå går det en del hester i området her. Og den ruken som ligger igjen etter de, ligger der lenge og er ikke noe pent syn, når den ligger på tvers av hele gang- og sykkelstien. Så går til tider og forbanner meg over at hesteeiere ikke kan fjerne de fra gangstien. Ja, det er bedre med hestemøkk enn en god del annen møkk, men den kan lukte nokså mye den også.

Jeg plukker det aller meste opp, men glemmer jeg pose så skal jeg innrømme at jeg ikke går og plukker den opp seinere. Jeg prøver ofte å lempe det ut av fortauet og ut i skråningen om det lar seg gjøre hvis jeg ikke har pose. Dette gjelder også når jeg gå på ski med hunden min, da lemper jeg som oftest driten langt vekk med skien så ingen kan se eller lukte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra innlegg. Jeg føler selv jeg må bli litt flinkere til å plukke opp, men ellers går vi i en lite traffikert skog, så der er jeg ikke så nøye. Men på gangfelt, og i byen og ikke minst der det bor folk, kan jeg ikke fatte at folk lar være å plukke opp. Jeg ser jo selv hvor ekkelt det ser ut til sommeren når all hundebæsjen kommer frem, man kan ikke gå barfot der nesten, det er jo ikke delikat med dritt rundt om kring. Det tar max 20 sekunder å plukke det opp uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, til trådstarter... .Jeg syns den "etter hunden din" var unødvendig i overskriften :ahappy: Det er MINST like viktig at folk som skulle finne det for godt å drite utendørs tar opp sin møkk syns jeg.

Hilsen hun med møkkspisende hunder :ahappy:

Menneskepose? -eller ups, er kanskje likpose? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden asfalten er kommet til syne igjen , så kommer det masse dritt frem også...Da tok jeg og tellte møkk på tur i går på ca de første 250 meter tellte jeg rundt 70 møkk klatter! da gadde jeg ikke mer... :blink: dette er på en smal gang og sykkelsti. og da var jeg blitt distrahert med 4 åringen som gikk sammen med meg og prater som en foss og doffen som skal tisse på annenhver snø haug.. Ikke rart jeg føler jeg får sure blikk fra folk uten hund når vi går den veien.. jeg passet på og ha posene synlig i lommen faktisk, da jeg skjemmes veldig på hundeeieres vegne.. Nesten så jeg vurderer og sette opp skilt og gratis drittposer! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur rundt Sognsvann i går. Og der er det jo et par søppelkasser, så man trenger jo ikke å bære dritten så ufattelig langt faktisk. Men det mest utroligste var jo at det var neddriti klin inntil søppelkassa! Da snakker man toppen av latskap. De hadde ikke trengt å ta et skritt for å få kasta posen en gang.

Mens en annen en drev og plukket opp etter 4 bikkjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er INGEN unnskyldning for å ikke plukke opp møkka etter seg. Selv bruker jeg en rull som henger på båndet slik at jeg VET at jeg ikke går tom. .Og hvis det hender seg at rullen går tom, så går jeg faktisk tilbake senere å plukker opp jeg hvis bikkja har gjort fra seg midt i veien eller på et veldig synlig sted.. :blink:

I nabolaget mitt er det en eldre dame med en tibetansk spaniel som går å vagger rundt her. Damen er dårlig til bein og sikkert dårlig i ryggen.. Hun plukker stort sett aldri opp etter hunden sin. .og et par ganger har jeg gått bort til henne når jeg ser hun er på vei til å gå videre og tilbudt henne en hundepose :wub: Ser litt flau ut da ja...

Mulig det er vanskelig for henne å bøye seg, men bør man da ha hund? :ermm: Bør eldre/mennesker med ryggproblemer osv slippe å plukke opp etter hundene sine? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker det aller meste opp, men glemmer jeg pose så skal jeg innrømme at jeg ikke går og plukker den opp seinere. Jeg prøver ofte å lempe det ut av fortauet og ut i skråningen om det lar seg gjøre hvis jeg ikke har pose. Dette gjelder også når jeg gå på ski med hunden min, da lemper jeg som oftest driten langt vekk med skien så ingen kan se eller lukte den.

En ansvarlig hundeeier, som ferdes i befolkede områder, skal ikke glemme pose. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Da jeg var i Østfold for å hilse på valpen min så tok jeg en tur innom Drøbakk. Der hang det faktisk et skilt med skitposer og oppfordring om å bruke posene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det en del hester i området her. Og den ruken som ligger igjen etter de, ligger der lenge og er ikke noe pent syn, når den ligger på tvers av hele gang- og sykkelstien. Så går til tider og forbanner meg over at hesteeiere ikke kan fjerne de fra gangstien. Ja, det er bedre med hestemøkk enn en god del annen møkk, men den kan lukte nokså mye den også.

Jeg plukker det aller meste opp, men glemmer jeg pose så skal jeg innrømme at jeg ikke går og plukker den opp seinere. Jeg prøver ofte å lempe det ut av fortauet og ut i skråningen om det lar seg gjøre hvis jeg ikke har pose. Dette gjelder også når jeg gå på ski med hunden min, da lemper jeg som oftest driten langt vekk med skien så ingen kan se eller lukte den.

Men du mener at hesteeiere skal ha med seg bæreposer og holde dette i hånda resten av rideturen, i alle gangarter? Foruten at bæsjen blir slengt over alt, så har jo rytter mye mindre kontroll over hesten med bare en hånd (med mindre det er western-hest).

Mens når du er uansvarlig hundeeier uten pose, så skal du slippe?

Man må jo også huske at hester bærsjer i fart, ikke sånn som hunder som må stoppe opp.. så det er faktisk mulig å ikke oppdage at hesten ens har bærsjet.

Nei, plukk opp sier jeg bare! Og ta med nok poser, de rullene er også geniale. Selv har jeg bærsjeposer liggende i alle jakker til envher tid (bortsett fra penkåper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesteeiere kan faktisk klare å gå av hesten og dytte møkka ned i grøfta faktisk. Men det er nok tydeligvis et ork for mange. Det krever litt innsats og vilje, og det klarer ikke alle å finne. Ikke hundeeiere heller.

Katter er jo unntaket fra alt. De er som sauer. Man slipper de ut, og så er de alle andres ansvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesteeiere kan faktisk klare å gå av hesten og dytte møkka ned i grøfta faktisk. Men det er nok tydeligvis et ork for mange. Det krever litt innsats og vilje, og det klarer ikke alle å finne. Ikke hundeeiere heller.

Katter er jo unntaket fra alt. De er som sauer. Man slipper de ut, og så er de alle andres ansvar...

Ja enig, så lenge: 1-det er grøft e.l. 2-de kan komme seg opp på hesten igjen (finnes store varianter) 3-de merket at hesten har gjort ifra seg.

Så det ville kanskje hjulpet bittelitt, men jeg tror du fortsatt hadde måttet finne deg i en god del hestebærsj fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig, så lenge: 1-det er grøft e.l. 2-de kan komme seg opp på hesten igjen (finnes store varianter) 3-de merket at hesten har gjort ifra seg.

Så det ville kanskje hjulpet bittelitt, men jeg tror du fortsatt hadde måttet finne deg i en god del hestebærsj fremdeles.

Tja. Grøft eller ei, det er kanskje ok at det ligger på siden av veien og ikke midt i?

Jeg ser ikke hvorfor folk hyler over hundens avføring, mens hestens svære haug er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig, så lenge: 1-det er grøft e.l. 2-de kan komme seg opp på hesten igjen (finnes store varianter) 3-de merket at hesten har gjort ifra seg.

Så det ville kanskje hjulpet bittelitt, men jeg tror du fortsatt hadde måttet finne deg i en god del hestebærsj fremdeles.

Helt ærlig så trur jeg brorparten faktisk både merker at hesten driter og kommer seg opp på den igjen. Trur det handler faktisk mest om vilje, og at det er så ork og tiltak å måtte bruke opp til et par minutter på å gå av hesten, sparke vekk møkka og klatre opp igjen. Mange har nok like mye vilje som hundeeiere som ikke gidder å plukke opp møkka ved siden av en søppeldunk en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Grøft eller ei, det er kanskje ok at det ligger på siden av veien og ikke midt i?

Jeg ser ikke hvorfor folk hyler over hundens avføring, mens hestens svære haug er helt ok.

Fordi de er veldig forskjellig både i lukt og konsistens og utseende. Hesten er bare gress omtrent, hvis du løfter opp en tørr hestekule så smuldrer den opp og ser ut som tørket gress. Dessuten så forsvinner det mye fortere, spesielt hvis det regner og sånn. For å være ærlig så er det ikke krise for meg om Tinka spiser til hestebærsj.. hadde hun spiste menneske-/hundebærsj hadde det vært noe helt annet.

Men ja siden av veien er da greit, men to kriterier til som må fylles da.. Du kan jo tenke deg hvor vanskelig det hadde vært for deg å se om hunden din bærsjet hvis den gikk bak deg hele tiden og bare bærsjet i fart. Gikk selv tur med en hund som var veldig gammel (sammen med litt andre hunder) og da var det ofte at jeg ikke oppdaget dette, men jeg sørget for å gå samme veien tilbake for han bærsjet innen den første halvtimen, og da fant jeg det igjen. Men det er jo ikke alltid hesteeiere har mulighet til dt da, man prøver jo ofte å ri runder, sånn som mange går runder med hunden sin.

Nå føler jeg at innlegget mitt kanskje kan bli mistolket, for jeg mener kun at det faktisk ikke er bare bare å få flyttet hestemøkk og merke det og alt som er. Hadde det vært like enkelt som hos hunder så hadde jeg jo vært veldig enig i at de må gjøre som oss.. men det er ikke bare bare.

Men det finnes jo masse smarte mennesker som kunne funnet på gode løsninger. Så hvis de da utarbeider en metode og krever at hesteeiere følger denne metoden hadde det jo vært kjempebra.

Noen må jo ha funnet ut av det med bærsjeposer til hund liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er jo unntaket fra alt. De er som sauer. Man slipper de ut, og så er de alle andres ansvar...

Tell me about it. Hadde jeg kunne fått ett valg i livet når det kom til nabolag eller forbud, så hadde det vært forbud mot katter eller evt forbud mot å slippe de løs. Hver bidige uke må jeg stå som på en annen bondegård og måke kattedritt vekk fra blomsterbeddet ved inngansdøra vår, inne i garasjen eller liknende. Er vel den mest groteske ansvarsfraskrivelsen og samtidig den mest allment godkjente synden av alle innen kjæledyrverdenen?

Heldigvis begynner nabolaget å få flere hunder enn katter, håper på et generasjonsskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tell me about it. Hadde jeg kunne fått ett valg i livet når det kom til nabolag eller forbud, så hadde det vært forbud mot katter eller evt forbud mot å slippe de løs. Hver bidige uke må jeg stå som på en annen bondegård og måke kattedritt vekk fra blomsterbeddet ved inngansdøra vår, inne i garasjen eller liknende. Er vel den mest groteske ansvarsfraskrivelsen og samtidig den mest allment godkjente synden av alle innen kjæledyrverdenen?

Heldigvis begynner nabolaget å få flere hunder enn katter, håper på et generasjonsskifte.

Det er ganske irriterende ja. Og jeg må innrømme at jeg tenker mitt når jeg hører om katter som er sporløst forsvunnet. Er de stukket av, blit utsatt for en ulykke (bil/annet dyr) eller er det naboer som har gått dritt lei?

Men kan tenke seg det ramaskrket det blir om søte lille pussi blir spist av naboens hund. INNI hundegården i naboens hage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter selv. Jeg kan veldig godt forstå at det er irriterende med kattebæsj i blomsterbed etc. Nå har jeg innekatter da, så mine naboer slipper det problemet. Men for dere som reelt er plaget av det så finnes det faktisk midler :blink: Den ene heter Get Off Garden og den andre heter Wash and Get Off, den ene er til hagen som dere sikkert skjønte, og den andre er for både å vaske vekk kattepiss på f.eks trappa og for å holde markeringsglade katter unna. Disse produktene fungerer og fås kjøpt i dyrebutikk. Bare et tips :blink:

http://www.hundsomhobby.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=52&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...